Het was de laatste reis voor de Buffel. De dieseltrein uit de jaren ’90 is woensdagmiddag aangekomen in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Hier werd de trein overgedragen en daarmee nam de NS afscheid van het dieseltreinentijdperk.
Liefhebbers mochten vandaag met de allerlaatste rit van de trein meerijden. De rit ging van Amersfoort naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, alwaar Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum, de trein symbolisch in ontvangst nam.
De Dieselmaterieel ’90 treinen, de eigenlijke naam van de Buffel, werden vanaf 1996 gebruikt door de NS. Door het uiterlijk kregen de treinen de bijnaam ‘Buffel’. De treinen reden op een groot deel van de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.
Afsluiting van tijdperk
Eind 2012 stopte de NS met de exploitatie van die spoorlijnen, en werd een groot deel van de Buffels overbodig. De afgelopen jaren reed de Buffel enkel nog op de trajecten tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede. Een groot deel van de Buffels is verkocht aan het Roemeense bedrijf Ferotrans, maar één exemplaar gaat dus naar het Spoorwegmuseum.
Peter-Paul liet eerder al weten: “Het is een afsluiting van een tijdperk. Net zoals we in 1958 het stoomtijdperk afsloten met de overdracht van de laatste stoomlocomotief NS 3737, sluit NS met de overdracht van de Buffel het dieseltijdperk af. Je ziet dat diesel voor treinen inmiddels vervangen is door groene stroom.”
De trein zal tot eind oktober in het Spoorwegmuseum te zien zijn, daarna gaat hij naar het depot.
3 Reacties
ReagerenDat ding zullen we niet snel meer terugzien, mag verder vergaan in een loods, missen we ook weinig aan. Enige bijzondere is dat er een proef met 5 stoelen naast elkaar heeft plaatsgevonden, dat was dus geen succes….
@ Herman
Prachtig ontwerp; één van de laatste ontwerpen van de NS zelf.
In de Buffel hebben nooit 5 stoelen naast elkaar gestaan. Dat was de elektrische voorloper van de buffel, niet de buffel.
Overigens staan in de treinen van Zwitserse makkelijk van Arriva Limburg (voorheen Veolia Limburg), op de lijn tussen Nijmegen en Roermond wel weer 5 stoelen naast elkaar (rij van 3 en rij van 2 stoelen)..
Met zo’n oude diesel door de stad, dat mag toch niet?