De nieuwe trams rijden, maar hoe zit het met het geluid? De nieuwe trams rijden, maar hoe zit het met het geluid?

De nieuwe trams rijden, maar hoe zit het met het geluid?

De nieuwe trams rijden, maar hoe zit het met het geluid?
Archieffoto
Ruim een jaar rijden ze al in Utrecht en sinds januari ook op de trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid; de nieuwe trams. Maar de afgelopen tijden komen er een hoop klachten binnen over de herrie die ze maken. De Provincie Utrecht legt uit hoe dit komt, en wat ze eraan gaan doen.

Ruim een jaar rijden ze al in Utrecht en sinds januari ook op de trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid; de nieuwe trams. Maar de afgelopen tijden komen er een hoop klachten binnen over de herrie die ze maken. De Provincie Utrecht legt uit hoe dit komt, en wat ze eraan gaan doen.

Bewoners vlakbij tramlijn 60 in Utrecht en Nieuwegein hadden ruim een half jaar lang nauwelijks een tram gehoord. Er werd namelijk gewerkt aan de trambaan. Totdat op 3 januari de dienstregeling inging en de nieuwe trams met vaste regelmaat hun woning passeerden.

Wat sommigen vooral opviel, was een doordringend bonkend geluid. De geluidshinder is een optelsom van factoren en reden voor het trambedrijf van de provincie Utrecht om hier aanvullende maatregelen op te nemen met de bedoeling om de overlast terug te brengen.

‘Oase van stilte’

Het trambedrijf laat weten: “Wie vlakbij een trambaan woont, moet niet denken in een oase van stilte en rust te vertoeven. Trams maken nu eenmaal geluid want de stalen wielen rollen over stalen rails. Dat levert zeker in de herfst en winter, wanneer het spoor glad en nat is, bij het optrekken en remmen van de tram slijtage aan de wielen op, wat soms zorgt voor geluidsoverlast. We noemen dit verschijnsel ook wel  ‘vierkante wielen’. Het fenomeen keert jaarlijks terug en is onlosmakelijk verbonden met het spoor.”

Maar sinds de nieuwe trams rijden tussen Utrecht en Nieuwegein lijken de klachten ernstiger zijn geworden. Vanwege deze klachten uit de directe omgeving zijn door het trambedrijf van de provincie onlangs extra maatregelen genomen.

Maatregelen

Met de trambestuurders van U-OV is afgesproken om geleidelijk en beheerst te remmen, zonder daarbij de veiligheid tekort te doen. Trams met slijtage aan de wielen gaan bovendien zo snel mogelijk de werkplaats in voor onderhoud.

Ook het spoor krijgt extra aandacht. Door de rails met een borstelmachine ruw te maken, krijgen de wielen van de trams meer grip op het spoor. In de tussentijd kijkt het trambedrijf ook naar mogelijke aanpassingen in het voertuig en worden geluidsmetingen gedaan om een spreekwoordelijke vinger aan de pols te houden.

Met dit pakket aan maatregelen wil het trambedrijf het bonkende geluid zoveel mogelijk dempen.

13 Reacties

Reageren
  1. HArry

    Meten is weten. En als je toch aan het meten bent tel even het aantal passagiers zodat we de kosten per rit per persoon kunnen nagaan. Als de vervoerder dat zou kunnen delen in een dashbord weten we gelijk hoeveel geld we jaarlijks wegdonderen. Maar ja, dat heet tegenwoordig populistisch denken. Toch jongens?
    😀😜

  2. herman

    Lage vloer is leuk, maar ook meer herrie van onder de tram.

  3. Scherpschutter

    Let me get this straight. Er lag 60 jaar een trambaan. Geen overlast. De overheid legt een nieuwe aan. Wel overlast. De overheid: “Ja, dat is een terugkerend(!) verschijnsel van wielen die vierkant worden door slijtage”…LOL

    Wat uw overheid had willen zeggen is: we dropped the ball again, er zit ook een kardinale fuck-up in de nieuwe constructie van deze trambaan en u -beste burgerlul- went er maar aan.

  4. Koel Hoofd

    Utrecht en trams…
    Altijd een bron van entertainment

  5. Utrechtvoorutrecht

    Ja, HArry, je ikke-ikke-mentaliteit wordt populistisch genoemd. Voor iemand die weinig om de medemens geeft, deel je wel veel. Niemand zit erop te wachten, maar toch.

    Ik vroeg me af in hoeverre deze maatregelen het gebonk tegengaan.

  6. herman

    @Scherpschutter, verlaat je zolderkamertje eens, pak een fiets en maak een rondje door de stad.
    Dan zul je wellicht bemerken dat er andere trams rijden, zogenaamde lagevloertrams. Die hebben andere wielen (kleinere) , andere ophanging en de ruimte tussen rails en trams is veel kleiner. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat deze tram meer herrie maken en de wielen sneller en anders slijten.

    De trambaan zelf is vernieuwd, maar qua constructie (ballastbed, dwarsliggers en rails) niet wezenlijk anders, verschil zit hem in de trams.

  7. herman

    @Scherschutter, ps. de trambaan ligt er sinds begin jaren 80, dat is dus 40 jaar en geen 60 jaar.

  8. Lombokker

    Wat mij vooral opvalt als ik met die tram reis, is hoeveel mensen er niet in- of uitchecken. Daar zou UOV ook eens wat aan moeten doen, dat gaat ze volgens mij een hoop geld opleveren.

  9. Wim

    Die kleine wieltjes dan veranderen dat ze niet zo sleuren , beter materiaal gebruiken.
    Misschien wel kunststof , moet toch niet zo moeilijk zijn

  10. Chris

    Als de gemeente/provincie iets verder had gekeken dan haar neus lang was had ze beseft dat trams over 5-10 jaar compleet achterhaald zijn en dat moderne voertuigen nu al over asfalt met camera’s of magneetbanen rijden, niet over stukken staal. Hadden ze een busbaan aangelegd voor 1/10e van het geld die functioneert (waar de bus dus groen krijgt VOORDAT hij stilstaat, echt Utrecht… hoe moeilijk is het, jezus..) dan hadden we over 5 jaar een goedkoop camera-geleid bussysteem of een 50 jaar toekomstbestendig modern systeem aan kunnen leggen in plaats van deze ouderwetse, dure (in aanleg en onderhoud) en oncomfortabele mormels.

    Ah well, visie is als een olifant die het zicht belemmert zei een wijs man ooit. Maar.. is de tram dan het belemmerde zicht of de olifant? I’m confused..

  11. Scherpschutter

    @herman

    Ik neem het van u aan. Duidelijk dat ook hier dus weer een enorme fout is begaan door niet een geschikte ondergrond en rails aan te leggen voor dit nieuwe tramtype.

  12. Kees Prinsen

    Zou ook helpen als de Provincie, Gemeente en Qbuzz er gezamenlijk op aansturen dat de trams veel zachter gaan rijden op plekken waar bewoners wonen. Scheelt heel veel geluids- en trillingoverlast. Prestatieafspraken zijn leuk, maar als de praktijk weerbarstiger blijkt te zijn en de trams niet zo stil als beloofd, dan moet een en ander maar bijgesteld worden.

  13. Uuutje

    @ SS

    De grootste fout is vooral geweest u van een internetaansluiting, computer en toetsenbord te voorzien.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).