De stad in cijfers: bekeuringen door politie en boa’s in Utrecht De stad in cijfers: bekeuringen door politie en boa’s in Utrecht

De stad in cijfers: bekeuringen door politie en boa’s in Utrecht

De stad in cijfers: bekeuringen door politie en boa’s in Utrecht
Archieffoto: Robert Oosterbroek
In de rubriek Utrecht in Cijfers gaan we in op data over de stad. De gemeente Utrecht houdt van honderden onderwerpen bij hoe het er in de stad voorstaat, van aantal Utrechters dat een fiets heeft tot hoeveel procent van de Utrechters last heeft van lawaai door verkeer of bedrijven in de stad. Elke week lichten we een van de onderwerpen uit.

In de rubriek Utrecht in Cijfers gaan we in op data over de stad. De gemeente Utrecht houdt van honderden onderwerpen bij hoe het er in de stad voorstaat, van aantal Utrechters dat een fiets heeft tot hoeveel procent van de Utrechters last heeft van lawaai door verkeer of bedrijven in de stad. Elke week lichten we een van de onderwerpen uit.

De pilot waarbij Utrechtse boa’s fietsers mogen beboeten voor verkeersovertredingen is een succes, bleek vorige week uit het eindrapport dat over het onderzoek is gepubliceerd. De boa’s schreven vorig jaar tussen 22 maart en 15 augustus 4.400 boetes uit voor fietsen door rood licht, geen verlichting op de fiets hebben en telefoongebruik op de fiets. Dat zijn meer boetes dan de politie in heel 2020 voor deze overtredingen uitschreef.

De pilot was in opdracht van de Tweede Kamer. Doel ervan was onderzoeken of boa’s meer bevoegdheden kunnen krijgen. De politie schoolde handhavers bij op het gebied van onder meer praktijkkennis en het op een veilige manier uitvoeren van de verkeerscontroles.
De boa’s schreven in de proefperiode heel wat bekeuringen uit. 1691 daarvan waren voor door rood licht fietsen, 1500 voor zonder licht fietsen en 1209 voor het vasthouden van een telefoon op de fiets. In de proefperiode werden 1542 waarschuwingen gegeven. De proef liep van 22 maart tot 15 augustus, maar met de bekeuringen van de politie erbij opgeteld, werden tussen 1 januari en 31 augustus 5930 boetes uitgedeeld voor de drie eerder genoemde overtredingen.

In de eerste acht maanden van 2021 werden dus veel meer boetes uitgeschreven dan in heel 2020 en 2019, toen de boa’s nog niet mochten bekeuren. In 2019 en 2020 werden door de politie respectievelijk 3674 en 3956 boetes uitgeschreven voor door rood fietsen, geen fietsverlichting hebben of telefoongebruik op de fiets. Cijfers over telefoongebruik op de fiets ontbreken in de grafiek bij het jaar 2018, omdat dat pas sinds 1 juli 2019 verboden is. a

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Anne Marie ten Berge

    BOA betekent toch Bijzondere OpsporingsAmbtenaar? Maar wat heeft iemand door het rode licht zien rijden met opsporing te maken?

  2. JdV

    6000 boetes in slechts 5 maanden. Bijna 750 per maand. 25 per dag. 1 per uur.
    Wordt het niet eens tijd om hard in te grijpen op het gedrag van de fietser in 030? Stel je voor dat er voor een willekeurige andere doelgroep dit soort cijfers zouden gelden. 30 x per dag boetes wegens geluidsoverlast. Dronkenschap. Belediging van politieagenten. De reaguurders hier en de gemeenteraad zouden in de steigers staan. Onderzoeken zouden worden geëist. Keihard optreden. Kamervragen. Levensgevaarlijke capriolen die het leven van de fietser zelf en van anderen in gevaar brengen.
    Maar op een of andere manier………
    Helemaal niks. De fietsknuffelaars van het college kunnen niet worden betrapt op maatregelen die blijken uit de zeer zorgwekkende cijfers. Compleet ontbreken van beleid. Zeg maar gewoon uitlokking en een wanprestatie van jewelste. Wel mooi dat dit bericht nog ruim voor de verkiezingen naar buiten komt. Weet je in ieder geval welke partijen geheel en al niks doen tegen de terreur van criminele tweewielgebruikers.

  3. Niet zomaar een fietser

    Dat kan hoger/beter/meer, nooit genoeg zijn! Ik zie dagelijks fietsers zich misdragen. Graag nog meer van deze acties.

  4. Koel Hoofd

    Er zijn 325.000 fietsers in Utrecht (kinderen ff thuis gelaten)
    Waarvan 50% overal maling aan heeft.
    En dan maar zo weinig boetes?
    Er zijn 15 miljoen fietsers in Nederland (die kinderen zitten nog steeds thuis)

    Die fietsers kunnen met hun anarchistisch gedrag landelijk heel veel meer geld opleveren dan alle boetes van automobilisten bij elkaar.
    De overheid laat hier heel veel geld liggen, if liever gezegd ongestoord doorfietsen!

  5. Bert

    @jdv ik zeg: van alle fietspaden wandelboulevards maken, hoge parkeertarieven invoeren voor fietsers. Gewoonweg verbannen uit de stad: ze nemen ruimte in, het is geen gezicht overal die fietsen lukraak neergeplempt en ze zijn een gevaar voor medeweggebruikers zoals voetgangers.

    Ze kunnen ook gewoon prima lopen ipv fietsen, dat doe je maar buiten de ring,

  6. Tinus

    @Politie Utrecht: vergeet niet te controleren rond het gebied station Vaartse Rijn… er geldt al een tijdje een verbod op snor/bromfietsen op de fietspaden……. onder het viaduct een grenzende fietspaden rond het station hebbe veel gebruikers van snor/bromfiets moeite met het lezen van de verkeersbroden… Dit levert gevaarlijke en ongewenste gedragingen op. ( als je r wat van zegt krijg je een grote bek! )
    regels maken ( @groenlinks) is leuk maar handhaven is beter

  7. Scherpschutter

    Dat moet toch een enorme teleurstelling zijn voor de Gemeente. Zo’n grootschallig offensief om burgers te plunderen, en dan na 6 maanden moeten constateren dat dit slechts 2 tot 3 ton heeft opgeleverd, hetgeen niet eens voldoende is om de kosten van de BOA’s te dekken…

    #fail

  8. Piet

    Laat ze nu naast fietsers ook een automobilisten gaan aanpakken en dan bedoel ik niet voor fout parkeren(ja dat moet ook) maar te hard rijden, door rood rijden, te hard door rood rijden zonder licht rijden, bellen tijdens het rijden etc etc etc. Er zijn genoeg 30km zones waar bijna niemand zicht aan de maximum snelheid houdt.

  9. Hans

    De 10 mensen die hier dagelijks hun ‘licht’ laten schijnen over de misstanden in Utrecht, zien het vermeende wangedrag van fietsers als het grootste probleem van de stad. De gemeente gaat daarin mee door BOA’s dit ‘keihard’ te laten aanpakken. Lekker makkelijk scoren! Jammer dat snijden door auto’s en scooters, door rood licht rijden, door woonwijken jakkeren, voetgangers op straat, afval dumpen enz. enz. blijkbaar niet in het takenpakket van de BOA’s zit. En dan heb ik het niet eens over echte criminaliteit, want daar lijkt de politie helemaal weinig tijd voor te hebben.

  10. JdV

    @hans. Goed lezen. De pilot was op verzoek van de 2e kamer. Er zit geen enkel eigen initiatief bij de gemeente. En dat is dieptreurig.

  11. carlos

    Levensgevaarlijk al die fietsers. Ze doen maar wat en zijn een gevaar voor iedereen, Stel je komt als automobilist in aanraking met een fietser, kan je je auto weggooien!!!
    Aanpakken dat tuig!

  12. Pee

    Als een fietser in het donker en, ook nog donker gekleed, zonder verlichting door rood rijd en je rijd deze als automobilist aan ben je nog schuldig ook.
    Ik zeg, fietsbelasting herinvoeren , allemaal een kenteken op de fiets en 1 keer per jaar de algemene periodieke keuring verplichten.

  13. Jeff

    Als fietser erger ik me dagelijks dood aan het gedrag van veel mede fietsers. Ik moet eerlijk zeggen dat dit vooral jonge dames zijn. Ze zijn vrijwel altijd bezig met hun mobiel, kijken niet achterom bij afslaan of een fietspad oprijden. Wat mij de laatste tijd ook enorm ergert zijn de flitsbezorgers. Die moeten overal zo snel mogelijk hun producten afleveren en kijken totaal niet uit wat ze doen. Utrecht en Nederland moet dit soort bedrijven verbieden, ze creëren enorm veel gevaar op de fietspaden met opgevoerde ebikes. Ik fiets zelf meerdere dagen per week vanuit Houten door Lunetten, via Vaartse Rijn, Catharijnesingel en Amsterdamsestraatweg naar Amsterdam. De straatweg moeten de parkeerplekken gewoon weg. Meer ruimte voor fietsers en bredere stoepen. Het is allemaal veel te smal met veel te veel fietsers en voetgangers. Vaak moeten voetgangers het fietspad op omdat er geen plek is of de stoep gewoon vol staat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).