Lokaal vervoerder U-OV heeft de openbaar vervoersplannen voor 2016 bekend gemaakt. Het OV gaat er iets anders uit zien door de komst van de Dichtersbaan en de in gebruik name van het busstation Jaarbeurszijde. Ook gaat er flink ingezet worden op de ontlasting van de overvolle lijn 12 richting De Uithof.
Op de lijnen naar De Uithof met de grootste capaciteitsknelpunten en/of groeipotentie wordt het aanbod in 2016 uitgebreid. Daarmee moet een volgende stap gezet worden in de ontwikkeling van De Uithof als tweede centrale knooppunt in de regio, waarmee Utrecht Centraal ontlast gaat worden. Dit betekent dat met ingang van het nieuwe schooljaar in september op alle buslijnen richting De Uithof extra bussen ingezet gaan worden.
Dit heeft tot gevolg dat er minder via Utrecht Centraal gereisd gaat worden om toch bij De Uithof te kunnen komen en er op andere buslijnen minder bussen gaan rijden. Het budget van U-OV is immers gelijk aan voorgaande jaren en dus kan er alleen geschoven worden met bussen in plaats van dat er structureel meer bussen in de stad rijden.
U-OV legt dit als volgt uit: “We achten de tijd nog niet rijp voor grote wijzigingen, aangezien op dit moment de middelen voor extra uitbreidingen ontbreken. Sterker nog: de uitvoerbaarheid van de huidige dienstregeling staat onder druk, als gevolg van diverse negatieve ontwikkelingen in de verkeerssituatie in met name de stad Utrecht. Dat betekent dat we zelfs moeten besparen om het aanbod elders te kunnen handhaven. Dit bemoeilijkt het vinden van ruimte voor structurele groei.”
Dichtersbaan
Per 2 juli worden het huidige busstation aan de centrumzijde en de Adama van Scheltemabaan buiten gebruik gesteld om zo ruimte te bieden voor de aanleg van de tramlijn naar De Uithof. Tegelijkertijd wordt het definitieve busstation aan de Jaarbeurszijde en de Dichtersbaan in gebruik genomen. Dit gaat te zijner tijd tot flink wat wijzigingen leiden in de dienstregeling.
12 Reacties
ReagerenIk hoop wel dat bus 28 en 228 gewoon hun vaste route en tijden blijven rijden. En eigenlijk zie ik het liefst een uitbreiding van 228 door deze eerder te laten vertrekken vanaf halte Nijenoord. Dit komt uiteindelijk te goede van reizigers die normaal via CS zouden reizen.
Zelfde budget?? Ondanks de prijsverhogingen en constant dalende benzineprijzen weten zij niet meer geld te vinden om te investeren? Gatverdeamme wat een marktwerking weer.
Misschien subkopje toevoegen dat de rest van de regio erop achteruit gaat zodat studneten sneller naar de Uithof kunnen…
Onvoorstelbaar, is U-OV er nu voor de inwoners in de regio of voor studenten van elders?
Waar baseer je dat op Herman? Heb je het uitgebreide plan van U-OV gelezen? Wat gaat er volgens jou dan achteruit?
@Herman.
Even voor de duidelijkheid; In de Uithof werken ook mensen die geen student zijn. Enig idee hoeveel mensen er bijvoorbeeld in het UMC werken die geen student zijn?
@martijn,
Misschien de tekst nog eens goed lezen, er staat dat het budget gelijk blijft en er dus elders bespaard moet worden om het aanbod naar de uithof te vergroten
@utregsebert
Natuurlijk werken er ook niet studenten op de uithof, stel voor dat die voorrang krijgen op de studenten, die laatste kunnen ook fietsen je wilt niet weten hoeveel studenten op fietsafstand wonen, maar toch uit luiheid met OV reizen.
Toch maar reageren op Herman.
Studenten hebben een beurs. Die beurs is jaren geleden omlaag gegaan, omdat studenten een OV-kaart door de strot kregen geduwd. Dat ze er nu blij mee zijn is fijn voor hen, toendertijd was dat absoluut niet zo.
Studenten zijn net Nederlanders: ze willen hun geld eruit halen. Dus reizen ze met het OV, waar ze voor betaald hebben
En toch wel heel zuur te lezen dat de uitvoerbaarheid van de dienstregeling onder druk staat “als gevolg van diverse negatieve ontwikkelingen in de verkeersituatie in met name de stad Utrecht”. Lotje bedankt. # utrechtonbereikbaar
Nóg meer bussen naar De Uithof. En er rijdt al om de paar minuten een lijn 12 (al toeterend, m.n. naar collegae) voorbij mijn voordeur. Een bezoedeling van het idee van schonere lucht in de stad. Die Uithoflijn mag er wat mij betreft het liefst gisteren nog komen.
Beste Pim,
Persoonlijk had ik begrepen dat de stadsbussen van U-OV op aardgas reden dus de lucht zal er niet echt vuiler van worden. En wat betreft dat toeteren, ik ga iedere dag met de 28 naar de Uithof en hoor alleen toeteren als er een fietser door rood gaat en de chauffeur hem of haar van een wisse dood heeft gered. 😉
Beste Bert,
Of toeteren nadat een fietser door rood is gefietst zin heeft is ook nog een dingetje. Lijkt wel of die chauffeurs elke keer frustratie afblazen… Overigens naar mijn weten rijden de bussen op diesel gewonnen uit aardgas. Beter dan diesel, maar waarom Utrecht op deze drukste lijn geen elektrische- of trolleybus heeft rijden blijft mij duister.
U-OV hanteert het motto ‘Schoon voor de regio, gastvrij voor de reiziger’. Schoon voor de regio, omdat Bestuur Regio Utrecht voorschreef dat er 155 nieuwe bussen moeten komen die voldoen aan de strengste milieueisen, de Euro 6-norm. Ook komen er drie elektrische bussen. Daarmee krijgt onze regio het schoonste wagenpark van Nederland. Alle bestaande blauwwitte bussen worden vervangen door deze nieuwe bussen, die in de huisstijl van U-OV gaan rijden: heldergeel met donkergrijs. Ook de bestaande gele bussen worden schoner, die gaan rijden op GTL-brandstof (gas-to-liquid), een nieuwe brandstof op basis van aardgas die veel minder uitstoot geeft dan diesel.