De Uithoflijn moet in december 2019 volledig gaan rijden. De extra kosten voor het project bedragen 84 miljoen euro, waarvan 25 miljoen voor de rekening van de gemeente Utrecht is. De totale kosten van de Uithoflijn bedragen nu 485 miljoen euro. De tramlijn wordt in de tweede helft van 2019 al wel voor een gedeelte in gebruik genomen.
Dat is de verwachting van de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht, die samen opdrachtgever zijn van de Uithoflijn. Voor de planning geldt een slagingskans van 85%. DUIC schreef in september al over de maandenlange vertraging en hogere kosten voor de aanleg van de tramlijn – vooral door ingewikkelde bouw bij het stationsgebied. De tram zou eigenlijk in juli 2018 gaan rijden.
Met het uitstel van de start van de tramlijn, het daarom langer in bedrijf houden van buslijn 12 naar de Uithof, de extra bouwwerkzaamheden en de langere bouwtijd zijn hoge kosten gemoeid. Daarnaast is bijvoorbeeld extra geld nodig voor de exploitatie en voor de meerkosten bij de nieuwbouw van de tramremise in Nieuwegein.
Tientallen miljoenen euro’s
In totaal is 84 miljoen euro nodig om de Uithoflijn af te kunnen ronden. De gemeente Utrecht draagt 25 miljoen van deze kosten. Het resterende bedrag is 59 miljoen euro voor de provincie Utrecht, waarvan al 30 miljoen euro is aangevraagd.
December 2019 is nu de verwachting dat de tram volledig kan rijden. Eén van de meest grote problemen bleek het tracé door het stationsgebied. Via dit spoor moeten de tramstellen worden aangevoerd vanuit de tramremise in Nieuwegein en hier regelmatig weer naar terugkeren voor onderhoud. Het testen van de hele lijn kan pas als het stationsgebied doorrijdbaar is.
Bovendien blijkt een onderheide spoorplaat onder Utrecht Centraal noodzakelijk om een stabiel spoor aan te kunnen leggen. De aanleg daarvan start binnenkort. De levering en certificering van veiligheidssystemen en de overweginstallatie bij de Koningsweg hebben ook vertraging opgelopen.
In de tweede helft van 2019 gaan de trams al wel rijden voor de reizigers tussen haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof, zodat buslijn 12 wordt ontlast. Zodra de Uithoflijn volledig in exploitatie gaat, vervalt buslijn 12.
Reactie
D66 Utrecht is verbolgen over de opgelopen vertraging. D66-raadslid Schilderman: “Het is oneerlijk voor de reiziger dat er eerder optimistisch werd gecommuniceerd. Nu moet men nog langer in een volgepropte bus richting de Uithof reizen. Het verkeersnetwerk van de stad staat al onder druk. Dit is een grote tegenvaller voor de bereikbaarheid van Utrecht.”
D66-fractie is benieuwd welk alternatief het college gaat inzetten zolang de tram niet rijdt. De druk op lijn 12 is volgens hun te hoog.
Gekoppelde berichten
Vertraging Uithoflijn kost provincie tientallen miljoenen euro’s
De kosten voor de Uithoflijn zullen fors hoger uitvallen dan ooit was begroot. DUIC schreef…
De Uithoflijn komt tevoorschijn; wat is de stand van zaken?
Een groot meerjarig project in Utrecht begint zichtbaar vorm te krijgen. Ook in de zomerperiode…
33 Reacties
ReagerenGeen enkel probleem. Slechts 25 miljoen tekort. Als elke Utrechtse inwoner, jong of oud, rijk of arm, nou gewoon even 71 euro overmaakt aan de gemeente is dat gat ook weer gedicht en falen we als overheid gewoon lekker verder naar de volgende misser. Grappig trouwens, 25 miljoen. Zoveel had de gemeente ook kunnen verdienen als ze geen toestemming had gegeven om 252 flats op Kanaleneiland voor 0 euro weg te geven. Maar ach, wat maakt het uit, het is toch maar geld van de inwoners, niet dan ?
Om het D’66-Raadslid tegemoet te komen, stel ik voor een luchtbrug te organiseren tussen Utrecht CS en de Uithof. Even serieus, wat is dit nu voor een vraag. De tram is voorlopig nog niet (vervelend, ja, reden duidelijk). Andere smaken van het reeds overbelaste wegennet is er gewoon niet. Onmogelijke vragen stellen kan iedereen.
Wat een aanfluiting. Gezien het dramatische verloop van vergelijkbare infrastructurele projecten had men iets meer tijd en geld kunnen begroten. Ga op voorhand uit van een worst case scenario i.p.v. mooi weer te spelen.
Tja wat een geld allemaal!
Natuurlijk zijn er altijd risico’s bij grote infraprojecten, zowel in tijd als in geld.
Maar 1,5 jaar uitstel en 84 miljoen euro is wel erg veel.
Zo’n groot project is die Uithoflijn nu ook weer niet. Er zitten geen tunnels of ingewikkelde technieken in, meer dan een tramlijn langs de randen van de, voor een groot deel evenwijdig aan spoorlijn die verbreed werd is het niet. Enkel het stukje rond Utrecht Centraal is wat moeilijker.
@ Berend, tsja zo werkt dat. Als de gemeente voor een reële begroting was gegaan hadden ze het project bij voorbaat al afgeblazen. Nu zorgen ze er willens en wetens voor dat de begrotingen zo zijn opgesteld dat ze het project met net voldoende draagvlak kunnen starten. Het project zal namelijk toch niet worden stopgezet als ze eenmaal zijn begonnen.
Nu het geld uit de reeds failliete gemeentekas trekken, straks lintje knippen en snel door naar de volgende baan om vervolgens de troep door een ander te laten opruimen.
De tram zou eigenlijk in 2018 gaan rijden, de tram zou eigenlijk in 2017 gaan rijden, de tram zou eigenlijk……
Dit is gewoon dezelfde bouwfraude als bij de Amsterdamse metro hoor.
De bouw-en vastgoedwereld is door en door corrupt, want de belastingbetaler dekt de zogenaamde tekorten toch wel. Dat weten ze als ze zaken doen met de overheid; en de politici willen zo graag hun prestigeprojecties dat ze een makkelijke prooi zijn. Ook zo kwetsbaar met hun ego en statusgeilheid, dat ze makkelijke prooien voor omkoping zijn.
Jammer dat in Utrecht de vastgoedwereld het voor het zeggen heeft. Het had zo’n leuke stad kunnen zijn en worden……jammer.
@ Berend : worst kaas scenario? Wat is dat?
Volgens mij kun je voor 30 mio een rechtstreekse kabelbaan of monorail over de stad aanleggen. Het is een kwestie van willen en doen. Meteen een mooie attractie er bij.
@atilla
Onmogelijke vragen zijn in de politiek zeer geaccepteerd. Ze leiden ertoe dat politici hun verantwoordelijkheid nemen. Ze werken dus confronterend en scheppen helderheid in de taken waarin de uitvoerders (wethouder, gedeputeerde, etc) gefaald hebben. Behoorlijk besturen is mislukt. Pak je biezen, je kan het niet.
Niet normaal zeg!
Kijk naar Colombia, gondellift ! Da’s pas mooi, en nooit meer een obstakel !
Wat een verrassing wie had dat nu gedacht. Het is wat duurder hebben we nog nooit meegemaakt in Utrecht. Even aan denken als we straks gaan stemmen wie hier vanuit de gemeente verantwoordelijke voor is.
Ondertussen zijn beide dames ervoor verantwoordelijk dat de fietstunnel onder de Laagravenseweg voor het autoverkeer wordt opgeofferd. Argument: te duur om te behouden……
Uiteindelijk gaat het er om dat er een tram rijdt en dat die gare bus 12 uit het straatbeeld verdwijnt. Jammer dat het duurder is, maar helaas.
@Cas: Een treurige werkelijkheid..
Eens kijken wat er gebeurt als tegenvallers voortaan standaard worden verrekend door de Vennootschapsbelasting te verhogen (of door de hypotheekrenteaftrek te verminderen). Ik heb het idee dat er dan een stuk minder laconiek met grote overschrijdingen wordt omgegaan.
@Herman: helemaal mee eens, zo complex is die lijn helemaal niet: de enige grote technische verklaring die wordt gegeven is dat er een ” onderheide spoorplaat” moet komen. Dat is wel een heel magere technische verklaring voor anderhalf jaar uitloop. Verder zou ik meer onderscheid willen hebben tussen het langer door moeten rijden met lijn 12 (die lijn rijdt immers al sinds jaar en dag). En de directe kosten van de uitloop. Anders kan alles (goed merendeel) maar op die ‘verrekte lijn 12’ worden gegooid
Zo dan, Ben kan voor 30 miljoen een kabelbaan aanleggen, herman weet van de hoed en de rand qua de technische problematiek en julia weet van alles van corruptie in de bouwwereld maar noemt helaas man en paard niet. Iets met beste stuurlui enzo…
Ja hoor Jasper. Elke inwoner van Utrecht mag meer dan 70 euro extra bijdragen omdat een stelletje verwende studentjes te goed zijn om met de bus te rijden. Wat mij betreft had die hele uithoflijn rechtstreeks uit de begroting van Onderwijs en Wetenschappen betaald mogen worden. Verlaag het budget van de UU maar.
Waren ze station vergeten of zo?
Dit is gewoon oplichting!
@JdV opzich wonen er 30k studenten in Utrecht en studeren er 70k. De reden voor deze lijn heeft niets te maken met ‘te goed zijn voor de bus’, maar met ‘ik wil graag binnen een uur aankomen op de Uithof en niet eerst 45 minuten wachten omdat de bussen overvol zitten’.
Daarnaast is de Uithof een gebied wat steeds verder groeit (wat goed is voor heel Utrecht) en er dus meer en meer bewegingen richting of vanaf de Uithof zullen zijn. Het is in de basis een goed ding.
Dat gezegd hebbende. Stiekem is het wel moordend veel geld wat we mogen betalen.
Van CS naar De Uithof. Studenten dus. Die kunnen toch prima met de fiets? Of is dat te vermoeiend?
@JdV: helemaal mee eens. De bussen zijn overvol omdat de UU en HU zo nodig allemaal tegelijkertijd willen starten met hun colleges. Laat ze allemaal eens op een fatsoenlijk tijdstip opstaan en de helft om 8:30 laten beginnen en de andere helft om 9:00 en je bent al een stuk verder. Laat de onderwijsinstellingen die tram maar ophoesten.
Over droomscenario’s gesproken: de Uithof is natuurlijk een dramatische locatie. Ooit had men beter voor de Merwedekanaalzone kunnen kiezen. Impuls voor zuidwest-Utrecht en op loopafstand van CS dus geen trambaan nodig. Gemiste kans.
@JdV: U verkondigt weer eens aperte onzin. Allereerst wordt de UU uit een heel andere pot en door een heel andere club betaald dan de tram. Zo wordt bij mijn beste weten de UU voornamelijk door het Rijk bekostigd en de tram door Provincie en gemeente.
Daarnaast zijn de door u verwend genoemde studentjes niet te beroerd om met de bus te reizen, maar zijn het de bewoners die langs het tracé van lijn 12 wonen die deze buslijn het liefste zien verdwijnen. En als oud bewoner van die kant van Utrecht kan ik mij daar heel wat bij voorstellen. Op het hoogtepunt van lijn 12 reed daar elke 2 minuten een exemplaar voorbij. Dag in, dag uit, uren lang. Omdat de heren en dames planologen het destijds nodig hebben gevonden om de UU te verplaatsen naar een polder buiten de stad, zonder voor ontsluiting te zorgen. Als u dan al verwijten wil maken, verwijt het dan deze “wederopbouwers”, dat zij eind jaren ’50 voor deze onzalige oplossing hebben gekozen.
Bovendien zorgen notoire bottlenecks als de onmogelijke chicane genaamd het Ledig Erf, al decennia voor verkeersinfarcten als het daar weer eens misgaat. En dat gebeurt regelmatig, onder meer doordat een idioten met een dure auto zich weer eens niet aan de verkeersregels willen houden en linksaf de Tolsteegsingel volgen i.p.v. verplicht rechtsaf richting Venuslaan te gaan. Menig maal is Utrecht Oost volledig vastgelopen doordat zo’n dwaallicht de verkeersregels aan de laars lapt. Het gevolg voor alle studenten die terug richting station moeten laat zich raden. Om over de gevolgen voor de luchtkwaliteit langs het tracé nog maar te zwijgen. Er had natuurlijk ook een buslijn langs het spoor gelegd kunnen worden en daar waren ook plannen voor, maar ja… Al eens van NIMBY gehoord?
@Utrechter niet student geweest, of je verdiept? Ze beginnen redelijk staggered, en niet iedereen heeft college op dezelfde momenten. Sommige beginnen 11 uur, sommige om 9 uur, anderen om andere tijden. De discussie laatst ging over dat men wilde voorkomen dat men niet heel erg buiten de 9-18 zone wilde komen, zodat studenten ook nog een eigen leven konden plannen, met werk enzo.
@M uit O: Uw observatie dat de UU uit een andere pot wordt betaald dan de tram bevestig ik ook in mijn epistel. Sterker nog, daar pleit ik voor. Vandaar mijn oproep om uit de begroting van O&W geld te oormerken, en de lasten niet door de bewoners van Utrecht te laten dragen. Goed lezen is u klaarblijkelijk niet toevertrouwd. De wederopbouwers uit de jaren 50 zijn naar alle waarschijnlijkheid niet meer onder ons. Wie nog wel onder ons zijn? De incompetente gemeentebestuurders en ambtenaren die in 2012 een besluit hebben genomen en in 2020 een tramlijntje van een paar kilometer gaan opleveren en de kosten daarvan lekker bij de Utrechtse burger laten terechtkomen. Diezelfde burger die niet gevraagd heeft om een tram, op een paar notoire zeikers die toevallig aan een busbaan wonen na. De uithof is prima te bereiken met de fiets, zeker in minder dan dat uur dat u schetst van CS.
Met dit falende beleid is Utrecht gelukkig toegetreden tot de selecte club van grote steden die volstrekt falen in hun infrastructurele projecten. Amsterdam heeft incompetente bestuurders en een Noord Zuid lijn drama. Rotterdam idem met de Hoekse Waard lijn. En Utrecht nu haar Uithoflijn. Met dank aan de wethouder die de afgelopen jaren vooral druk was met stadsboulevards en fietsroutes.
@jdv ten eerste het is niet alleen de UU en HU die op de Uithof zitten. Naast Nutricia en UMCU waar veel mensen heen moeten zit er straks ook het RIVM, CBG en een flink aantal (kleinere) start-ups.
Dit had je nooit in de binnenstad kunnen en willen huisvesten.Het is daarom goed dat men ooit in de jaren ’50 heeft besloten dit in de polder neer te zetten. Helaas is men tussentijds vergeten de aan- en afvoer vergeten een update te geven. Nu moet er dus flink geïnvesteerd worden. Deze investering kost een hoop geld maar de Uithof in al zijn facetten levert de stad(of regio) Utrecht een enorme economische voorspoed. Vandaar dat je als inwoner van de stad of regio mee moet betalen en de bijdrage vanuit de Rijksoverheid beperkt is gebleven.
Die verwende studenten kunnen ook gaan fietsen met hun kloten. Worden het tenminste echte kerels en niet van die zuipende, blowende vaatdoeken
@Utrechter: Er worden ook in de avond collega’s gehouden, zowel bij de UU als bij de HU. De (te) dure tram die er gaat rijden rijdt ook voor patiënten/bezoekers van het UMCU, voor UtrechtInc, VQuest, SRON, Solease, RIVM, Milabs, InBeacon, Huibrecht Institute, Deltares, TNO en Danone Nutricia, en dit is nog maar een selectie van alle bedrijven die gevestigd zijn op Utrecht Science Parc a.k.a. De Uithof. Dus “Laat de onderwijsinstellingen die tram maar ophoesten” is een beetje kort door de bocht, nietwaar?
@Jasper. O, ik dacht dat we juist daarvoor een mega-duur en grotendeels leegstaand transferium en een aantal parkeergarages hadden gebouwd. En by all means, laat dat hele ritsje bedrijven met voornamelijk forenzende werknemers ook meebetalen, goed plan.
@Utrechter
In de jaren ’50 kozen “zij, die dit land hebben opgebouwd” doorgaans voor de gemakkelijkste weg: bouwen in de weilanden. Liefst met prefab, veel vierkante meters snel klaar.
Een industriegebied (wat de omgeving van het Merwedekanaal toen nog gewoon was) verhuizen om een universiteit te huisvesten was toen niet aan de orde.
En ja, het laatste onbebouwde gebied van de gemeente was destijds de Uithof.
Niet vergeten dat de universiteit toen nog lang niet zo groot was. De babyboomgeneratie zat nog lang niet op school, laat staan op de universiteit. De hogescholen bleven nog heel lang in de stad net zoals het AZU. Pas in de jaren ’90 werd het echt een probleem – maar daarvoor waren er al plannen voor een sneltram naar De Uithof. Later nog een keer zo tegen de eeuwwisseling. Men durfde niet. MetLeefbaar Utrecht aan de macht was er geen durf om aan te pakken, lijn 12 bleef “om de zuid” rijden.
@JdV: O, dus mensen die bij die bedrijven werken, mogen en gaan alleen met de auto? By the way, dat transferium is o.a. gebouwd, dat mensen die onze mooie stad willen bezoeken, juist daar hun heilige koe kunnen achterlaten en dan met de tram naar het cenctrum zouden kunnen reizen (net zoals bij P+R Westraven), wordt nu een beetje lasig als er (nog) geen tram rijdt. Beetje kip en ei geval…
@Arie,
Als je het plan goed had gelezen zal je zien dat de fietstunnel helemaal niet wordt opgeofferd deze blijft keurig zoals deze was. De fietsersbond heeft een totaal verkeerd verhaal gehouden er komen extra afslagen die ja de fietsroute naar Nieuwegein doorsnijdt maar daar krijgen ze wel vrije fietspaden voor terug over het Industrie terrein.
Laat de fietsers bond hun wortelen maar ergens anders uitdelen.
Er was toch al een route onder het Centraal station net de oude Tram route waarom is die niet hergebruikt.