De verkeerstuin Utrecht sluit na vijftig jaar de deuren; PvdA gaat debat aan | De Utrechtse Internet Courant De verkeerstuin Utrecht sluit na vijftig jaar de deuren; PvdA gaat debat aan | De Utrechtse Internet Courant

De verkeerstuin Utrecht sluit na vijftig jaar de deuren; PvdA gaat debat aan

De verkeerstuin Utrecht sluit na vijftig jaar de deuren; PvdA gaat debat aan
De verkeerstuin in Transwijk sluit per 1 januari 2016 na vijftig jaar de deuren. Dat schrijft het college van B en W aan de gemeenteraad. De PvdA is niet blij met dit besluit: “Ik wil de verkeerstuin houden. Ook de komende vijftig jaar”, aldus raadslid Gadiza Bouazani.

De verkeerstuin in Transwijk sluit per 1 januari 2016 na vijftig jaar de deuren. Dat schrijft het college van B en W aan de gemeenteraad. De PvdA is niet blij met dit besluit: “Ik wil de verkeerstuin houden. Ook de komende vijftig jaar”, aldus raadslid Gadiza Bouazani.

In de verkeerstuin Utrecht kunnen leerlingen uit groep 7 van basisscholen en speciaal onderwijs oefenen met het verkeer. Zij krijgen uitleg over verkeersborden, verkeersregels en risico’s. De theorie passen ze direct toe in de praktijk op de fiets, lopend en in de trapauto. “Het is een prachtig leerzaam instrument om spelenderwijs de regels van het verkeer te leren”, aldus Bouazani.

Bouazani geeft aan het debat aan te gaan: “Het verkeer is niet rustiger geworden en de verkeerstuin is van belang in het kader van goede verkeerseducatie”, aldus Bouazani. Niet alleen Bouazani is tegen het besluit. Ook veel andere Utrechters zien met lede ogen aan hoe een stukje nostalgie verloren gaat: “Ik heb zelf als kind genoten van de verkeerstuin en het nooit ervaren als leren van verkeersregels. Er waren zelfs kinderfeestjes”, aldus Davy van Leeuwen oprichter van de facebookpagina ‘De verkeerstuin moet blijven’. Van Leeuwen heeft de facebookpagina gisteravond opgericht en inmiddels meer dan honderd likes ontvangen. “Mensen zeggen op mijn pagina dat ze het onzin vinden dat de verkeerstuin dicht gaat en dat zich met het verdwijnen van oude basisscholen, middelbare scholen en de graffititunnel afvragen wat er nog overblijft van hun jeugd”, aldus Van Leeuwen.

De toekomst van de verkeerstuin is al een tijd onzeker. Veel scholen zijn overgestapt naar soortgelijke initiatieven, die ondermeer ANWB en Shell aanbieden. Daarnaast is de verkeerstuin in 2013 gestart met een schoolbijdrage van €10 per leerling. Scholen hebben aangegeven dat de kosten te hoog zijn en daardoor is het bezoek sinds 2013 gehalveerd.

In september 2013 is gestart met een professionele sponsorwerving. De gemeente heeft ruim vijftig bedrijven benaderd die een relatie hebben met verkeer, veiligheid en/of Utrecht. Het is de gemeente echter niet gelukt om sponsoren te vinden die bereid zijn de verantwoordelijkheid van de gemeente voor de verkeerstuin over te nemen. Daarnaast is de politie Utrecht als belangrijkste sponsor, wegens financiële redenen, weggevallen. De gemeente zal daarom een gat van 75.000 euro moeten opvullen en daar is geen budget voor. “Voor mij is dat veel geld, maar ik denk dat de gemeente Utrecht de verkeerstuin moet behouden in het kader van goede verkeerseducatie en cultuurhistorie ”, aldus Van Leeuwen.

De gemeente blijft zonder de verkeerstuin het praktisch verkeersexamen ondersteunen in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. Zo wordt er gewerkt aan meerdere vaste oefen- en examenroutes met een goede spreiding door de stad. Cor Jaspers, dertien jaar vrijwilliger in de verkeerstuin, is; bang dat de waarde van een verkeersdiploma daalt: “Ik vind het jammer dat de verkeerstuin moet sluiten met name voor de toekomst van de kinderen. Ik ben van mening dat een verkeersdiploma van de verkeerstuin een meerwaarde is.”

https://www.youtube.com/watch?v=LsbJamCmHKU

9 Reacties

Reageren
  1. Marcel de Korte

    D66 – de zogenaamde onderwijspartij – en de andere coalitiepartijen draaien dit de nek om? Schandalig!

  2. Sebastian puckrin

    Het wordt steeds gevaarlijker op de weg . Onbegrijpelijk dat het verkeers tuin wordt weg bezuinigt . Minder geld aan feestjes uitgeven en meer geld aan het verkeers veiligheid storten a.u.b gemeente Utrecht !!!

  3. Walter van Tiel

    Geachte heer Van Zanen,

    De verkeerstuin in Kanaleneiland dreigt gesloten te worden. Op de Facebookpagina ‘jebenteenUtrechter als…’ gonst het. Ik heb uit de krant begrepen dat het maar 1 ton kost per jaar om hem open te houden. Dan voedt je wel kinderen op hoe te acteren in het verkeer en dat lijkt me voor jonge inwoners van een drukke chaotische stad als Utrecht geen overbodige luxe. Ook blijft er dan een plek waar kinderen leren dat er politie is die het echt voor het zeggen heeft en als derde argument geef ik u graag aan dat het een stukje cultuur van veel Utrechters is. Ik niet zelf maar mijn kinderen, nu ruim volwassen, hebben hier ook veel geleerd.

    Dus…doe mij, uzelf maar vooral Utrecht en de jonge Utrechters een lol en denk er nog eens erg goed over na of dat tonnetje niet ergens anders vandaan gehaald kan worden. Graag denk ik met u mee dus bel me gerust als u me nodig hebt.

    Met dank voor wat u voor de stad doet en vriendelijke groet,

    Walter van Tiel

  4. Frank

    Ik begrijp dat de gemeente dus met de ene hand scheppen met geld in de veiligheid van de Vleutenseweg gaat stoppen, om vervolgens de basis van de verkeersveiligheid voor kinderen, te weten oplettendheid en bewustwording t.a.v. het overige verkeer, te snijden? Zijn ze nou helemaal van de ratten besnuffeld?

  5. Ronald Huizer

    Hier ben ik als kind nog geweest, super leuk en leerzaam!

  6. R

    De tuin trekt dus minder bezoekers omdat ze zo duur gemaakt is door de gemeente. Wat mij betreft gaan we actievoeren voor het behoud van deze tuin! Groen + educatie op een leuke en laagdrempelige manier en lokaal een groot draagvlak, da’s toch iets waar je als lokale politiek je sterk voor maakt?! Als deze tuin sluit, is dat het gevolg van een doorgeslagen marktdenken. In die lijn kun je bijna alle openbare voorzieningen wel sluiten, daar ook de bieb en de kunstuitleen in directe zin geen cent opleveren. In indirecte zin scheppen dit soort voorzieningen een grote maatschappelijke waarde. Waarde die vele malen hoger is dan de handvol euro’s die ze kost. Iets wat je van de Tour de France niet kan zeggen: een gehypete evenement wat weliswaar geld oplevert, maar alleen gedragen wordt door de verdienende middenstand. De gemiddelde inwoner van Utrecht heeft géén voordeel van de Tour de France, maar plukt wel de vruchten van de bieb, kunstuitleen en deze verkeerstuin!

  7. Luuk Upuuk

    Prioriteiten liggen verkeerd, de kost gaat immers voor de baat uit!!

  8. Bram

    Reacties lijken wat nostalgisch. Voor het leren van verkeersregels is toch geen verkeerstuin nodig. Daar zijn goede ouders voor nodig.

  9. Luuk Upuuk

    @ Bram, zeker geen kinderen?? Ik ook niet, maar in de praktijk leren in het hedendaagse verkeer?? Ik begrijp niet hoe je zo’n domme opmerking kan maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).