Een fietsstraat van 4 meter breed is volgens de gemeente en de Fietsersbond de beste oplossing voor twee fietsrichtingen en meer groen op de Vleutenseweg. De gemeente onderzocht de mogelijkheden en de fietsstraat kwam als beste optie uit de test maar de komende jaren zal de zuidkant van de Vleutenseweg nog niet worden aangepakt. Eerst is er meer onderzoek nodig en is er voorlopig nog geen geld voor.
“In de huidige situatie kunnen fietsers aan de zuidzijde van de Vleutenseweg op de meeste plekken niet in twee richtingen fietsen”, schrijft het college van burgemeester en wethouders in een raadsbrief.
“Fietsers uit Lombok die richting het westen willen, moeten oversteken naar het fietspad aan de noordzijde. Dat is niet voor iedere bestemming prettig en leidt soms tot fietsers die toch tegen de richting fietsen aan de zuidzijde. […]”
De gemeente onderzocht twee soorten fietsstraten en een fietspad in twee richtingen. Naar een totale herinrichting van de straat is bij dit onderzoek niet gekeken, door onder meer “de te verwachten hoge kosten en bredere context”.
Na 2030
Uiteindelijk krijgt een 4 meter brede fietsstraat de voorkeur, maar daar is voorlopig nog geen geld voor. “We voeren de komende jaren vele andere fietsprojecten uit, die zorgen voor verbetering van (regionale) routes waar fietsvoorzieningen nog geheel ontbreken of waar de kwaliteit onder de maat is”, schrijft het college. Die projecten krijgen voorrang.
“De resultaten van dit onderzoek zijn dan ook met name van belang voor toekomstige groot onderhoudswerkzaamheden en herinrichtingen. Wij verwachten de zuidzijde van de Vleutenseweg na 2030 te zullen aanpakken.”
Minder oversteken
Een fietsstraat past volgens het college goed bij de indeling van de Vleutenseweg, omdat die makkelijk is aan te sluiten op de zijstraten. Ook is er ruimte voor groen en parkeerplaatsen. Verder wordt er dan niet meer tegen de richting in gefietst op een te smal fietspad, zegt het college. Ook hoeven fietsers uit Lombok minder vaak over te steken.
De huidige ventweg zou dan een fietsstraat in rood asfalt worden. De geschatte kosten hiervoor zijn 1,2 miljoen euro.
Nieuwe inzichten
De afgelopen tijd bekeek de gemeente de mogelijkheden voor twee richtingen voor fietsers en meer groen op de Vleutenseweg. Dit afgeronde onderzoek staat los van het onafhankelijke onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg. Dat onderzoek start halverwege deze maand en is de wens van omwonenden nadat er in maart een dodelijk ongeval gebeurde.
De resultaten van dit onderzoek naar het fietsen in twee richtingen wordt hierin meegenomen. Het is dus nog maar de vraag of de fietsstraat er zal komen. “Mogelijk leidt het onderzoek naar de verkeersveiligheid ook tot nieuwe inzichten ten aanzien van het fietsen in twee richtingen”, schrijft de gemeente.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht zegt extra onafhankelijk onderzoek toe naar verkeerssituatie Vleutenseweg
De gemeente Utrecht komt tegemoet aan de wens van omwonenden van de Vleutenseweg om een…
Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie op Vleutenseweg onderzoeken na dodelijk ongeval
De gemeente gaat vanwege het dodelijke ongeval op de Vleutenseweg in Utrecht onderzoek doen naar…
Buurtbewoners Vleutenseweg overhandigen petitie na dodelijk ongeval en pleiten voor onafhankelijk onderzoek
Omwonenden en andere betrokkenen rond de Vleutenseweg hebben donderdagochtend een petitie aangeboden aan wethouder Lot…
Meisje (7) overleden en jongetje (5) ernstig gewond bij aanrijding met stadsbus op de Vleutenseweg in Utrecht
Bij een ongeluk met een stadsbus op de Vleutenseweg in Utrecht is vrijdagochtend een 7-jarig…
20 Reacties
ReagerenOndertussen ligt er een landingsbaan voor bussen die er te hard rijden.
Dus even een weg oversteken is al teveel gedoe voor de fietsende Utrechter….?
@ CAS. Ja beste man. TWEE keer de weg oversteken. Heen en terug. Over twee busstroken en twee rijstroken. Een tijd kostend avontuur op deze drukke verkeersader kan ik je verzekeren.
Om verdere risico’s uit te sluiten zou ik willen voorstellen om in plaats van rood asfalt de hele weg te voorzien van een zachte rubberen wegbedekking. Mocht er dan onverhoopt ooit een fietser vallen met de fiets dan zou dat zeker moeten helpen. ook het plaatsen van strategisch geplaatste stoep-airbags kan een significante bijdrage leveren aan het verminderen van de riscio’s van het fietsen op deze potentieel levensgevaarlijke route.
De Maliebaan was met 600 meter te lang om een fietsstraat van te maken, de Vleutenseweg is zeker 10 keer zo lang en dat kan dan wel veilig een fietstraat worden?
Sinds vorig jaar is het fietspad aan de zuidkant deels tweerichtingsverkeer. Van de Damstraat tot aan de kruising met de café Lombok volgens mij (of tot aan Brasserie Jaffa bij de van Koetsveldstraat). Dat maakt de situatie er natuurlijk ook niet veel duidelijker op. Ook zijn de verkeerslichten om als fietser de Vleutenseweg over te steken (bij cafe Lombok) zijn bijzonder traag. Het ‘loont’ wat dat betreft om even door te rijden tot aan de kruising van Koetsveldstraat waar geen stoplichten staan, maar dat komt de verkeersveiligheid weer niet ten goede.
Daarmee is het niet echt een makkelijke vraag. Van oost naar west via de Kanaalstraat is over het algemeen niet handig (ben benieuwd na de herinrichting). Deels tweerichtingen verkeer op zuidzijde geeft ‘ incentives’ om toch tegen het verkeer in te rijden waar dit niet is toegestaan. Helemaal geen tweerichtingverkeer toestaan werkte ook niet. Of een fietsstraat werkelijk de oplossing is vraag ik me wel af want volgens mij past dat niet tussen de Groeneweg en de Tanimbarkade.
@cas: De fiets is het vervoersmiddel voor mensen die te lui zijn om te lopen.
Ik wil eerst statistieken zien, zowieso voel ik me op een apart fietspad het meest veilig en comfortabel. Op een gemiddelde Fietsstraat scheurt regelmatig een auto langs.
Fietsstraat = Doodstraat
Wat een onzin weer.
Die fietspaden zijn net breder gemaakt zodat fietsers aan beide kanten er comfortabel en hard in twee richtingen kunnen fietsen.
Je kan er alleen niet in een groepje van 3 dikke ikkes naast elkaar fietsen. Maar ja, volgens de Verkeerswet mag dat ook niet, dus geen reden om dat te gaan faciliteren.
Fijn hoor, straks nog meer sluipverkeer door de wijk. Van die opgefokte figuren die met 50+ door de smalle straten in de 30km zone jakkeren, dát is pas slecht voor de verkeersveiligheid.
@fietserhaters: dit zou een win-win situatie kunnen zijn. Als er minder fietsers de weg over hoeven te steken is er goede kans dat het autoverkeer sneller door kan stromen.
Klinkt als een gaaf idee. Staan ook best mooie woningen aan de Vleutenseweg, die nu nog door gemotoriseerde terreur aan charme inboeten.
En er wordt dus weer niet aan de voetgangers gedacht?
Die krijgen in het voorstel te maken met twee keer fietsers die van de, voor het gevoel, verkeerde kant komen aanvliegen.
@naam: uiteraard. Maar waarom hiermee stoppen. Een ondergrondse fietstunnel, verwarmd en 4 baans onder de weg. Nog mooier. Geld klotst toch tegen de plinten in Utrecht.
Probleem ligt bij de mensen zelf jezelf aan de regels houden niet te hard rijden stoppen voor stoplicht niet denken dat je alleen op de wereld ben ga zo maar door iedereen heeft overal maling aan en totaal geen respect meer voor elkaar en de handhaving en controle schiet te kort maar tis ook bijna niet meer te doen.
Wellicht een 30 km zone op de gehele Vleutenseweg ? Daarbij is het zeer verbazingwekkend hoe mensen hun gedrag niet conformeren aan de afspraken en regels die we in onze democratie hebben afgesproken. Je ziet het meer dat mensen, ook bv. toenemend op de Oudegracht, tegen het verkeer in fietsen (bij voorkeur mét telefoon in gebruik) met vervelende gevolgen voor anderen die ze zelf niet (willen) overzien. Lak aan regels, geen sociaal gedrag in het verkeer maar bovenal ook géén handhaving. Dát moet toch niet leiden tot het zeer kostbaar aanpassen van wegen en ‘lastige’ situaties omdat men óf dom’, óf asociaal gedrag in het verkeer laat zien. Ik denk dat flink investeren in handhaving uiteindelijk ook leidt tot kostenbeperking ten aanzien van aanpassing van zgn. lastige verkeerssituaties.
Wij wonen aan deze weg en zien het verkeer al jaren toenemen: Leidsche Rijn, Vleuterweide en de bak richting A2. Natuurlijk hebben we er zelf voor gekozen om hier te wonen en zijn we ook verder heel tevreden. Wie in de stad wil wonen ontkomt nu eenmaal niet aan drukte en een zekere overlast.
Maar als wij willen oversteken moeten we een ventweg over, een smal fietspad met (nu officieel en eerder spook) beide kanten fietsers, een autoweg, busbaan, nog een busbaan, nog een autoweg en nog een fietspad met 2 richtingen fietsers. Nog steeds zijn we tevreden maar:
Er wordt keihard gereden op de Vleutenseweg die steeds drukker aan het worden is en oversteekplaatsen zijn onoverzichtelijk. Scholen liggen in de buurt en door al het (hardrijdende) verkeer is het steeds gevaarlijker aan het worden. Aan het hardrijden wil de gemeente niks doen, bijvoorbeeld flitsers. Dit ivm “de privacy” De stoplichten nodigen helaas het door-rood-rijden uit
Taxi’s halen vaak de stilstaande bussen nog in (ondanks doorgetrokken streep) en idem voor politie zonder signaal…
Los van het onderzoek nav het zoveelste ongeluk en nu helaas met dodelijke afloop zouden wij voorstander zijn als van deze snelweg in de bebouwde kom een ander soort straat te realiseren is. Verplaats de grote doorgangsweg bijvoorbeeld naar de Graadt van R die veel verder van huizen ligt en een mooie fly-over heeft.
@ bewoner 3/6/2023 – 12:44
Welke kruising op de Vleutenseweg is volgens u dan precies onoverzichtelijk? De weg is kaarsrecht, weinig obstakels en nagenoeg overal voorzien van verkeerslichten. Bij het door u gestelde oversteken is er bovendien tussen iedere rijgedeelte ruimte om (als voetganger/fietser) tot stilstand te komen. ik fiets hier iedere dag en de noodzaak van het herinrichten ontgaat mij (afgezien van de spookfietsers in de spits)
@bewoner:
de voornemens van het gemeentebestuur ten aanzien van de Graadt van Roggenweg zijn u ontgaan?
Met vriendelijke groet,
PeterH
@Bart 3/6/2023 – 23:51 – bijvoorbeeld ter hoogte van de oversteek Billitonkade naar van Koetsveldstraat is het totaal onduidelijk.
In die mening staat @ bewoner 3/6/2023 – 12:44 niet alleen.
Probeer het maar eens, als voetganger. En stel je dan voor dat je het aan een 6 jarige moet uitleggen. Veel succes!