De herinrichting van de bijzondere Voorstraat gaat halverwege april van start. Ook de Wittevrouwenstraat, in het verlengde van de Voorstraat, wordt aangepakt en ongeveer zes maanden lang zijn er werkzaamheden. De ondernemers in de straat kijken er in ieder geval naar uit, want er komt meer ruimte voor de voetgangers en fietsers. En dat werd tijd.
“Toen ik hier veertig jaar geleden kwam wonen was de Voorstraat een hele ‘rauwe’ straat. Er stonden hier om de hoek in het steegje allemaal junks en de straat was toen al aan vernieuwing toe”, vertelt bewoner Jan Bouwknegt (60), terwijl Sahid Belhadj (45), buurman en eigenaar van winkel Puha, komt aanlopen. Beide mannen hebben sinds de opening van de designwinkel in 2013 flink wat uurtjes samen doorgebracht op een groen bankje op de stoep.
“In de straat is het altijd al heel druk geweest. Er gebeurt altijd wat. Vanaf onze zitplaats is het interessant om het verkeer te volgen. Vermakelijk, maar met een serieus randje, want soms gebeuren er ongelukken”, zegt Belhadj terwijl hij naar de stoep wijst, die op regenachtige dagen heel glad kan zijn. De twee heren hebben lang op de herinrichting gewacht. Belhadj: “Eindelijk gaat het gebeuren.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
GYS
In de Voorstraat komt het geluid en geraas van alle kanten: leveranciers laden en lossen goederen, motorfietsen en auto’s rijden richting de binnenstad en fietsende studenten kletsen nog even met elkaar op weg naar de Universiteitsbibliotheek. Gijs Werschkull (37), eigenaar van restaurant GYS aan de straat, hoopt dat de Voorstraat een plek wordt waar mensen graag willen zijn.
Nu is het volgens hem vooral een plek waar auto- en vrachtverkeer doorheen komt. Het moet meer een ‘leef- en verblijfsgebied’ worden. Hij denkt dat de nieuwe plannen de horeca en retail in de Voorstraat ten goede komen. “De herinrichting kan voor een veel leukere sfeer zorgen in de Voorstraat en het gebied meer betrekken bij het centrum.”
Druk en chaotisch
Het doel van de herinrichting is ‘meer ruimte voor voetgangers en fietsers, betere leefbaarheid en een aantrekkelijker winkelgebied’. Als leidraad heeft de gemeente de maatregelen uit het Utrechtse verkeersplan ‘Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen’ uit 2016 gebruikt. Daarin staat dat ‘fietsers en voetgangers in en rond de binnenstad de belangrijkste weggebruikers van de Domstad’ zijn. Met die zin in het achterhoofd worden de Voorstraat en Wittevrouwenstraat ingericht.
Tekst gaat verder onder afbeelding
“Ik ervaar de straat nu als vol en rumoerig. Er is veel doorgaand autoverkeer en de stoepen en fietspaden zijn krap ingericht”, vertelt Werschkull. Jeroen Vedder, eigenaar van platenzaak Plato, vult daarbij aan: “De Voorstraat is nu ongelooflijk druk en chaotisch, onder andere door de smalle rijbaan van de auto’s en de fietsbaan de stad uit, richting De Bilt en Zeist. Dat smalle fietspaadje kan de drukte niet aan, zeker nu ook elektrische fietsen en fietskoeriers erlangs moeten. Er is eigenlijk voor niemand veel ruimte, dus wat dat betreft is elke verandering een verbetering.”
Bewoner Johan van Veen (62) heeft uitzicht op de Neude en weet alles van de drukte van het fietspad. Tussen zijn voordeur en de voorbijrazende fietsers is slechts een meter stoep. “Ik zit nog niet op mijn fiets of ik sta al in het drukke verkeer. Soms moet ik een tijdje wachten totdat ik makkelijk in kan voegen. Dat er na de herinrichting meer plek voor fietsers zoals ik is, is heel fijn.” Hij zet zijn bril nog even recht en duikt met een snelle beweging tussen twee fietsers.
Auto’s te gast
In een aantal bijeenkomsten heeft de gemeente samen met bewoners, ondernemers en verkeersdeelnemers een plan voor de herinrichting gemaakt. Bewoner Bouwknegt was samen met de ondernemers van GYS en Plato ook bij enkele bijeenkomsten aanwezig. Het definitieve ontwerp werd vorig jaar juli vastgesteld en zal nu, na enkele maanden vertraging, in april worden uitgevoerd.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Het smalle fietspad vanuit de Neude naar het Lucasbolwerk verdwijnt. De stoepen worden verbreed om meer ruimte te maken voor de voetgangers en op het middenstuk delen de fietsers en auto’s de weg. Daar komt een ‘auto te gast’-principe: er wordt in plaats van de huidige autostraat een lange rode fietsstraat aangelegd. Deze zal lopen van de kruising Voorstraat – Neude tot aan de kruising Wittenvrouwenbrug – Wittevrouwensingel.
Het plan voor de nieuwe fietsstraat vindt Werschkull passen bij de visie van de stad. “Wat mij betreft had de straat helemaal autovrij gemogen, maar dat is lastig omdat er veel bedrijven zitten, waaronder mijn eigen horecaonderneming, die bevoorraad moeten worden.” Vedder vindt het ook prima dat het in de straat rustiger wordt. Hij is voorstander van zo min mogelijk autoverkeer in de binnenstad. De meeste mensen komen volgens hem toch op de fiets en met het OV.
Breder trottoir
De ondernemers zijn benieuwd hoe het laden en lossen zal gaan in de nieuwe Voor- en Wittevrouwenstraat. Er komen zogenoemde functiestroken op het trottoir. Daar kunnen leveranciers op gemarkeerde plaatsen en op bepaalde tijdstippen van de dag hun goederen afleveren. Het is duidelijk dat er wordt gewerkt aan betere en slimmere bevoorrading, zodat er in de toekomst minder vrachtverkeer is.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Door het weghalen van het huidige fietspad komt er veel ruimte vrij voor voetgangers aan beide kanten van de straat. In de Voorstraat en Wittevrouwenstraat worden de stoepen respectievelijk minimaal 2,50 en 1,80 meter breed. “Dat er bredere stoepen komen is absoluut heel fijn, aan de overkant staat het heel vol met fietsen, zeker bij de Albert Heijn”, zegt Vedder. Hij is blij dat er ook meer fietsparkeerplaatsen komen. Er komen in totaal 370 fietsparkeerplaatsen, 170 meer dan nu. Het aantal autoparkeerplaatsen wordt daarentegen teruggebracht van veertig naar achttien. De auto’s staan in het nieuwe plan op het brede trottoir.
Rood en groen
Naast het rood van de nieuwe weg komt ook meer groen. Er worden een aantal bomen in de Voorstraat verplaatst en er komen zeven nieuwe bij. In de Wittevrouwenstraat staan momenteel geen bomen, maar daar worden zeven boombakken neergezet. “Meer groen in de straat kan ook absoluut geen kwaad”, aldus Vedder. Tussen de bomen komt ook nieuwe verlichting: aan de kant van de straat met oneven huisnummers komen de bekende ‘ouderwetse’ Pyke Koch-lantaarnpalen die al een tijdje in de Domstad te vinden zijn, zoals langs de Nieuwegracht. Aan de kant met even huisnummers komt gevelverlichting om meer ruimte te creëren op de stoep.
De vrienden Bouwknegt en Belhadj hadden de afgelopen jaren al geluk met hun stuk van het trottoir. Voor de winkel hebben zij namelijk een eigen open plek van drie bij twee meter met in het midden een mooie boom. “Het is een ginkgo. Als ik er tijdens de planning van de herinrichting niets van had gezegd, was hij na de werkzaamheden weggehaald of verplaatst”, vertelt Bouwknegt terwijl hij naar de boom kijkt.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Werkzaamheden
De gemeente heeft onderzocht of fietsers de werkzaamheden kunnen passeren en dus niet om hoeven te rijden, maar dit bleek niet mogelijk te zijn. Er is daarom gekozen voor een uitvoering waarbij de duur van de hinder zo kort mogelijk is. Voetgangers kunnen wel langs de werkzaamheden lopen waardoor de winkels en woningen bereikbaar blijven.
Er komt een betere en veiligere aansluiting met de Neude. Voetgangers kunnen daar na de herontwikkeling makkelijker oversteken. De gemeente heeft daarnaast een definitief plan gepresenteerd om de Predikherenstraat af te sluiten voor autoverkeer door middel van een nieuwe beweegbare paal. De parkeerplaatsen komen te vervallen en er komen fietsenrekken. In het deel van de Wijde Begijnestraat tussen de Voorstraat en de Breedstraat komt eenrichtingsverkeer.
De Utrechtse ondernemers en bewoners zijn vooralsnog tevreden met de plannen. Volgens Werschkull is de enige tegenvaller dat de werkzaamheden van start gaan als het terrasseizoen begint. Koningsdag wordt bovendien ook in die periode gevierd. “Maar het moet een keer gebeuren en nu is dat ook eindelijk zo!”
Geschiedenis Voorstraat en Wittevrouwenstraat:
De drukke Utrechtse Voorstraat en Wittevrouwenstraat werden omstreeks 1300 aangelegd. Samen is het de snelste route voor verkeer vanaf de Biltstraat richting de binnenstad. De ongeveer 300 meter lange Voorstraat ligt tussen het centrum en de Wittevrouwenstraat en bevat meerdere monumentale panden die inmiddels een belangrijk onderdeel zijn van het straatbeeld zoals het gebouw van bioscoop Wolff City, het pand van America Today en Voorstraat nr. 14 van Koenraad Utrecht. In de Wittevrouwenstraat staat onder andere het voormalig paleis van Koning Lodewijk Napoleon (1778-1846) naast de Universiteitsbibliotheek.
15 Reacties
ReagerenIk ben benieuwd hoe het er in de praktijk uit gaat zien. Zoals ik het nu lees krijgen fietsers te maken met tegemoetkomend verkeer (waaronder bussen en vrachtwagens) op een smallere rijbaan, want bredere stoepen.
Fijne planning van de gemeente Utrecht dat tegelijk met de Voorstraat en Wittevrouwenstraat ook de Oudwijkerdwarsstraat, Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat op de schop gaan. Weer briljante denkers daar bij de Utrechtse ambtenarij. Tuurlijk prima dat het aangepakt wordt, maar niet over nagedacht. Hoe gaan inwoners en bezoekers naar de Uithof en de binnenstad en vice versa?
Ik heb alleen het raadsvoorstel van 24 januari 2020 gezien onder kenmerk 4066477/200107503 gezien doch de gemeenteraad heeft hier kennelijk (nog) niet over vergaderd…….(vreemd!) en lijkt in deze gepasseerd ?!
Ik zie eerlijk gezegd nergens staan waarom de auto’s zoveel overlast geven.. naar mijn mening zijn fietsers asocialer dan autobestuurders
@jolanda er wordt niet aan de hele straat tegelijk gewerkt, ze doen steeds een stukje en schuiven dan op.
Betekent dit dat de fietsroute de stad uit gaan verdwijnen? Dan is het alternatief om over t enge smalle fietspad in de Nobelstraat te rijden met nog meer fietsers. Slecht idee.
@Overvecht
De Voorstraat is af en toe een racebaan, vaak zijn dat de zogenoemde ‘coffeeshoptoeristen’. Plankgas met hun Golf door de straat. Ook een verdwaalde motorrijder die die 300 meter soms even lekker op het gas wil knijpen. Alles beter dan hoe de situatie nu is. Je zult altijd klagers hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat de situatie er niet op vooruitgaat.
Groet van een bewoner van de Voorstraat.
Ik denk niet dat de situatie er op vooruit zal gaan, maar ben pessimist.
Bewoners moeten toch bij hun woningen kunnen komen, winkels/horeca zal toch bevoorraad moeten worden, de bussen moeten hoe dan ook op tijd blijven rijden, en die fietsers hebben altijd en overal lak aan.
Straks moeten ze met zijn allen dezelfde strook asfalt gaan delen en mogen die soepkippen op de fiets in twee richtingen. Ze zullen ook de grote voertuigen met immense dode hoeken gaan inhalen, zonder dat ze kunnen zien wat er voor die voertuigen gebeurd. Het is vragen om moeilijkheden. Maar ach, de gemeente is, als opdracht gevende wegbeheerder voor deze weginrichting, keihard aansprakelijk voor elk ongeval wat deze weginrichting zal uitlokken. Want fietsstraten bestaan wettelijk niet.
Als de bevolkingsplannen van Groen Links door gaan wordt de stad Utrecht en met name de binnenstad, w.o. Wittevrouwenstraat en Voorstraat nog veel drukker met alle toenemende verkeersrisico’s van dien. Kennelijk speelt de inwonertal gerelateerde uitkering uit het gemeentefonds van de Rijksoverheid met 1600 euro per inwoner per jaar een veel grotere rol dan de leefbaarheid ?
Zorg alsjeblieft dat bij de herinrichting van al die straten, waaronder ook de Reigerstraat en de Nachtegaalstraat, voldoende parkeerplaatsen blijven voor invaliden. Voor hen moet de stad immers ook bereikbaar blijven, en zij moeten ook hun inkopen kunnen doen. Graag aandacht voor dit punt en realisatie van voldoende invaliden parkeerplaatsen op verstandige plekken.
Voelt weer helemaal Groen links dit. Termen als leef- en verblijfsgebied, groen, auto te gast. Allemaal prachtig maar een doodsteek voor de middenstand. Van 40 naar 18 parkeerplekken met functiestroken voor vrachtverkeer. Mensen dit wordt een clusterfuck. Ik kan niet wachten tot de “nieuwe bewoners” beginnen te klagen dat IKEA en Bol.com niet meer aan de deur kunnen leveren. Nergens duidelijker zie je overigens de hypocrisie dan in het bovenstaande artikel:
Gijs Werschkull (37), eigenaar van restaurant GYS aan de straat, hoopt dat de Voorstraat een plek wordt waar mensen graag willen zijn.
Nu is het volgens hem vooral een plek waar auto- en vrachtverkeer doorheen komt. Het moet meer een ‘leef- en verblijfsgebied’ worden. Hij denkt dat de nieuwe plannen de horeca en retail in de Voorstraat ten goede komen. “
Niet veel verder….
”Het plan voor de nieuwe fietsstraat vindt Werschkull passen bij de visie van de stad. “Wat mij betreft had de straat helemaal autovrij gemogen, maar dat is lastig omdat er veel bedrijven zitten, waaronder mijn eigen horecaonderneming, die bevoorraad moeten worden.”
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.
En zolang wij geen drones, replicators (star trek) of andere magie hebben zullen wij toch echt gewone vrachtwagens door deze straten moeten laten rijden om iedereen te bevoorraden.
Het wordt steeds gekker. Het is Hartje Centrum Utrecht mensen, niet de kerkstraat in Cothen of Westbroek. Daarnaast is het door het autoluw plan nagenoeg nog de enige weg door de stad vanuit Oost.
In alle wereldsteden zijn mensen bekend met de drukte en de soms negatieve bijbehorende effecten. Zo vertek je in Rome of Parijs bij ieder stoplicht tussen 50 brommers, motoren en auto’s.
Misschien moet Utrecht er gewoon langzaam aan gaan wennen dat het ook een wereldstad aan het worden is.
@inger vlgs mij wordt het net aks de twijnstraat: voor fietsers wel tweerichtings
@overvecht, die auto’s zijn daar levensgevaarlijk willen altijd passeren ondanks dat er geen plaats is. Het maakt ze niet uit of dat bejaarden(eeuh sorry senioren) of kleine kinderen zijn. Ze willen die 30 seconden niet extra lang over de voorstraat rijden waardoor levensgevaarlijke situaties ontstaan.
Ik fiets daar vaak met of zonder mijn kinderen maar het is altijd gevaarlijk door het passerende verkeer
Napolitanov: Graag wel tegen meerprijs: betere plek is meer betalen, anders is er altijd nog Albert.nl
Na zes maanden onder de grond te zijn geweest, kwam eind januari Gaia weer boven de grond. De tunnelboormachine heeft in die tijd een afstand van 2.250 m afgelegd vanaf het startpunt bij de A4, tot aan de Leidse wijk Stevenshof (A44).
De werkzaamheden zijn onderdeel van de aanleg van een tunnel voor de RijnlandRoute, een nieuwe weg (N434) die loopt tussen Katwijk – via de A44 – e de A4 bij Leiden. Voor de eerste tunnelbuis is er 225.000 m3 grond afgegraven en zijn 7.840 betonnen tunnelsegmenten geplaatst.
Waarom kan zoiets niet in Utrecht? Wat een redding zou het zijn voor de binnenstad.