Deel van Platolaan in Utrecht twee weken dicht; auto’s en fietsers moeten omrijden Deel van Platolaan in Utrecht twee weken dicht; auto’s en fietsers moeten omrijden

Deel van Platolaan in Utrecht twee weken dicht; auto’s en fietsers moeten omrijden

Deel van Platolaan in Utrecht twee weken dicht; auto’s en fietsers moeten omrijden
Vanwege de aanleg van een nieuwe fietsroute wordt vanaf 14 augustus een deel van de Platolaan in Utrecht twee weken afgesloten. Auto’s en fietsers moeten in die periode omrijden.

Vanwege de aanleg van een nieuwe fietsroute wordt vanaf 14 augustus een deel van de Platolaan in Utrecht twee weken afgesloten. Auto’s en fietsers moeten in die periode omrijden.

De gemeente wil de nieuwe fietsroute door Rijnsweerd Zuid aanleggen om het zeer drukke kruispunt van de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap te ontlasten. Sinds 2019 lopen er gesprekken met omwonenden en belanghebbenden en wordt er gewerkt aan een ontwerp. Dagelijks fietsen hier duizenden mensen van en naar het Utrecht Science Park (USP).

Stoepen

De werkzaamheden lopen op schema en zijn inmiddels bij afgerond. Op het deel van de Platolaan tussen de Weg tot de Wetenschap en de Cicerolaan zijn de stoepen al smaller gemaakt en ook zijn vijf parkeerplaatsen verdwenen. Dit is gedaan om meer ruimte te maken voor de fiets.

De rijbaan van dit deel van de Platolaan moet nog opnieuw worden ingericht en ook moeten de verkeerslichten nog een andere plek krijgen. Voor deze werkzaamheden moet dit deel van de weg volledig worden afgesloten. Dat gebeurt van 14 augustus tot en met 1 september.

Zomer

De gemeente schrijft dat de Platolaan een belangrijk onderdeel van de route is tussen de binnenstad, het USP, zwembad de Krommerijn, Amelisweerd en de sportvelden Maarschalkerweerd. “Daarom kiezen we ervoor om de nieuwe rijbanen aan te leggen in de zomervakantie. Dan is de kruising minder druk en de overlast kleiner.”

Fietsers en auto’s moeten omrijden via de Wim Sonneveldlaan. Voetgangers kunnen langs de werkzaamheden lopen en dat geldt ook voor mensen die de fiets aan de hand nemen.

Vlot

Als de werkzaamheden straks zijn afgerond kunnen fietsers vanaf de Platolaan al voor de verkeerslichten linksaf slaan naar het fietspad langs de Weg tot de Wetenschap. “Fietsers hoeven hierdoor niet meer te wachten voor het stoplicht en rijden vlot door. Omdat we verwachten dat veel fietsers hiervoor kiezen, neemt de drukte op het kruispunt Weg tot de Wetenschap- Platolaan en bij de trambaan flink af.”

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. W

    Om meer ruimte te maken voor de fiets worden de stoepen smaller. Beter is het om parkeerplaatsen weg te halen en de rijweg smaller te maken!

  2. Peter

    Nieuwe route door Rijnsweerd om het kruispunt te ontlasten? Dit is de bestaande route en op het drukke kruispunt wordt nu een extra fietsstrook aangelegd.

  3. Koel Hoofd

    Ach ja, de Uithof.
    In de jaren zestig zijn de veeartsen daar gaan zitten omdat de dieren, het vee NB!, dan meer ruimte en een natuurlijk omgeving hadden. Dat is handig voor diagnose en behandeling….
    Dat gaf echter scheven ogen bij de theoretische academici die niet op stand in het groen zaten maar in oude panden verspreid over de stad, dus die volgden al rap het groene weidelandschap in onder motto #academicstoo
    Vijftig jaar later is het nog steeds een uithoek van de stad achter de A27 met slechts twee toegangswegen vanuit de stad.

    In retroperspectief was het een nogal domme actie van de hooggeleerde kaste om op een slecht bereikbare plek te gaan zitten en dan ook nog eens in aantallen studenten te gaan groeien. #gebrekaanvisie

  4. poiuy

    @koel hoofd
    u bent overduidelijk geen academicus

  5. Utrechtvoorutrecht

    @KH U stelt dus voor om met bijna 30k studenten en 9k medewerkers in het centrum te zitten? Met collegezalen voor 500 studenten, en lab-ruimtes voor gespecialiseerde apparatuur? En ver weg van UMC en HU? Gebrek aan visie?

  6. Martijn

    Dit gaat een heel ingewikkelde verkeersknoop worden waarin een deel van de fietsers gelegitimeerd gaat spookrijden. Een interessant juridisch experiment want wie heeft er dan nog voorrang? Het was veel logischer geweest de brede Sophocleslaan en Xenophonlaan ook van rood asfalt te voorzien met een doorbraak door de Wim Sonneveldlaan en zo een deel van de fietsstroom van en naar de Uithof af te splitsen.

  7. Betweter

    @W
    Volgens mij ben je niet bekend met de situatie. Er zijn geen parkeerplaatsen langs de route waar het fietspad wordt verbreed. De rijweg kan niet smaller en er zijn ook nauwelijks stoepen langs dit deel van de route.

  8. Wies

    Raar gezwets @Koel Hoofd.

  9. BdV

    @Martijn – Of Erasmuslaan, Louis Bouwmeesterlaan en vervolgens via een gedeeltelijk aan te leggen dan wel transformeren van een vrijwel ongebruikt voetpad tot fietspad tussen noordkant Wim Sonneveldlaan en zuidkant van de Archimedeslaan en Leuvenlaan naar plaatsen van bestemming?

  10. HenQ

    @peter
    Wie de situatie daar kent en wie daar wel eens komt.. het fietspad buigt straks meteen af naar links, parallel met de weg tot de wetenschap. Onder de brug door, en dan alleen een oversteek op de kruising met de sorbonnelaan. Het fietspad buigt iets noordelijker af en eindigt bij het Kruytgebouw als ik het goed zie.

  11. Jopie

    drie weken. vrij bizar dat dat zo lang moet duren toch? Stukje stoep en asfalteren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).