Deel van Utrechtse buurt Kanaleneiland wordt groener en verkeersveiliger Deel van Utrechtse buurt Kanaleneiland wordt groener en verkeersveiliger

Deel van Utrechtse buurt Kanaleneiland wordt groener en verkeersveiliger

Deel van Utrechtse buurt Kanaleneiland wordt groener en verkeersveiliger
Het deel van Kanaleneiland dat in de omgeving van de Bernadottelaan en Bevinlaan ligt, moet worden aangepakt. De gemeente Utrecht heeft een voorlopig ontwerp gepresenteerd waarin de plannen te lezen zijn.

Het deel van Kanaleneiland dat in de omgeving van de Bernadottelaan en Bevinlaan ligt, moet worden aangepakt. De gemeente Utrecht heeft een voorlopig ontwerp gepresenteerd waarin de plannen te lezen zijn.

Het plan behelst de herinrichting van de Bernadottelaan, de Nansenlaan, de De Gasperilaan, de Bevinlaan en gedeeltes van de Rooseveltlaan, de Marshalllaan en de Trumanlaan. “Het gebied tussen de Bevinlaan en de Bernadottelaan is sinds de bouw van Kanaleneiland niet meer grootschalig aangepakt. De bestrating, riolering, het groen en het straatmeubilair zijn aan vervanging toe, de inrichting van de openbare ruimte voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd”, schrijft het college in een brief aan de raad. Woningcorporatie Woonin (voorheen Mitros) is daarnaast bezig alle portiekflats in dit gebied te vernieuwen.

Doel

Het doel van de herinrichting van het gebied is onder meer om de straten groener, klimaatadaptiever en verkeersveiliger te maken. Dat wil de gemeente onder andere doen door het achterstallig onderhoud aan het riool en de bestrating aan te pakken. Ook komen er ongeveer 202 extra bomen en moet steen plaatsmaken voor groen. Ook krijgen de straten een ‘30 kilometer per uur-inrichting’.

Tijdens het maken van de plannen zouden buurtbewoners hebben aangegeven dat de parkeerdruk in het gebied hoog is en dat blijkt ook uit zogenoemde parkeerdrukmetingen van de gemeente. Na de herinrichting moeten er net zoveel parkeerplekken zijn als nu, maar het moet foutparkeren in het groen wel tegengaan. “Op termijn gaat de invoering van betaald parkeren helpen om de parkeerdruk omlaag te brengen”, aldus het college.

Verkeer

Ook zouden de bewoners hebben aangegeven dat oversteken lastig is voor voetgangers door de brede straten en omdat er veel auto’s zijn die ook nog eens hard rijden. “Veel maatregelen om dit te verbeteren zaten al in de uitgangspunten, zoals versmallen van straten en veiliger maken van kruisingen. In het voorlopig ontwerp hebben we bovendien een zebrapad en fietsstroken toegevoegd bij het winkelcentrum om de positie van fiets en voetganger verder te verbeteren.”

Dit voorlopig ontwerp wordt vervolgens uitgewerkt tot definitief ontwerp. De start van de werkzaamheden staat eind dit jaar gepland.

11 Reacties

Reageren
  1. Katja

    30 km/u inrichting ? veel succes…

  2. Koos

    Straatmeubilair van deze tijd ?
    Dag bankjes en prullenbakken

  3. Wies

    Kunt de inrichting veranderen maar ik weet uit ervaring dat deze weggebruikers ook op een fietsstraat nog lekker kunnen racen.

  4. Harm

    Fietsers niet apart betekent ongelukken.

  5. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje vindt het heel bijzonder hoe klein die auto’s altijd getekend worden in de artist impressions.

    Het reclamebord links op de stoep is even groot als de auto 🙂
    En de fietsers ook.

    De roze bril van de artiest…

  6. Pee

    Zal een mooie puinhoop worden daar.

  7. Wim

    Ha stuurvrouwtje. 👍 Uitstekende observatie.

  8. Tanja

    Graag veel regenboogzebrapaden of van die nieuwe drukke rommelige waar iedereen ineens in moet vertegenwoordigd zijn.

    Verder hebben we inmiddels ervaring genoeg om te weten dat het doel niet gehaald gaat worden en alles na anderhalf jaat weer op de schop moet wegens kapotte fietspaden, onoverzichtelijke situaties en de niet reele aannames van het gemeentelijke wensdenken.

  9. Marco

    Heel goed dat nu (eindelijk) ook de leefbaarheid van wat armere wijken in Utrecht wordt verbeterd. Veilig fietsen en spelen op en rondom een veilige straat is essentieel voor een wijk. Nu nog minder parkeerplaatsen, en de resterende slimmer (boven elkaar en dan de garage laten begroeiien met bijv wilde wingerd en hedera) en kanaleneiland wordt een prettige wijk voor buren die elkaar ontmoeten.
    Bovendien: groen maakt gelukkig.

  10. Meijer oud vakgenoot

    Heb op van Vollenhove laan gewoond,vind Kanaleneiland een mooie wijk maar wanneer komen er parken vakken met rozen terug ,die zijn verdwenen met de smoes
    Zijn duur in onderhoud kul Onzin !,eenmaal snoeien bij poliantroos,maar tegenwoordig zijn er rozen met eenmalig onderhoud ,en er zijn ———+doorbloeiers en vragen weinig aandacht een keer aandacht met het voorjaar ,Spitten niet nodig…….. aarde met Rust laten.

  11. HenQ

    Mooi. Eindelijk aandacht voor de armere wijken. Doe heel kanaleneiland en overvecht zo, hele stukken zijn nog teveel auto gericht, bijv aan de Vasco da Gamalaan waar het met spits niet heel fijn fietsen is vanwege alle automobilisten die daar boodschappen komt doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).