Deelauto’s, elektrische wagens en laadpaalklevers: hoe staat het ervoor in Utrecht? | De Utrechtse Internet Courant Deelauto’s, elektrische wagens en laadpaalklevers: hoe staat het ervoor in Utrecht? | De Utrechtse Internet Courant

Deelauto’s, elektrische wagens en laadpaalklevers: hoe staat het ervoor in Utrecht?

Deelauto’s, elektrische wagens en laadpaalklevers: hoe staat het ervoor in Utrecht?
Laad paal in Utrecht - Foto: Jim Tellier
De gemeente Utrecht treedt op dit moment niet actief op tegen laadpaalklevers – automobilisten die hun elektrische voertuig op laadplekken laten staan terwijl de accu al vol is. Er is volgens de lokale overheid nog geen reden om regelgeving toe te passen. Autoverhuurbedrijf MyWheels maakt daar handig gebruik van en huurders laten hun wagens op publieke laadplekken staan. Is dit het bekritiseerde laadpaalkleven en is er eigenlijk iets op tegen?

De gemeente Utrecht treedt op dit moment niet actief op tegen laadpaalklevers – automobilisten die hun elektrische voertuig op laadplekken laten staan terwijl de accu al vol is. Er is volgens de lokale overheid nog geen reden om regelgeving toe te passen. Autoverhuurbedrijf MyWheels maakt daar handig gebruik van en huurders laten hun wagens op publieke laadplekken staan. Is dit het bekritiseerde laadpaalkleven en is er eigenlijk iets op tegen?

De sterke groei van elektrische auto’s zorgt ervoor dat ook steeds meer mensen een laadpaal nodig hebben. In Utrecht staan er inmiddels zo’n 500 publieke palen, met twee laadplekken per paal. Tot oktober vorig jaar konden bezitters van elektrische auto’s hier nog gratis parkeren tijdens het laden. Maar sinds oktober betalen zij bovenop het laadtarief ook gewoon het parkeertarief.

Laadpaalkleven?

Het laadpaalkleven is een verschijnsel waarbij automobilisten hun elektrische voertuigen laten staan op een laadplek terwijl de accu al vol is. Daarmee houden ze dus een laadpaal bezet zonder de paal daadwerkelijk te gebruiken. Dit leverde, voordat het parkeertarief voor deze plekken ging gelden, een economisch voordeel op. Tegenwoordig is het puur gemakzucht waardoor automobilisten de auto niet weghalen nadat deze vol is.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Archieffoto elektrisch vervoer in Utrecht

Laadpaalkleven kan op kritiek rekenen, want andere elektrische auto’s kunnen niet opladen en moeten op zoek naar een nieuwe paal. Er zijn gemeenten waar laadpaalklevers een hoger tarief moeten betalen: nadat de accu vol is rekent de laadpaal een hoger bedrag per uur af. Dit om te stimuleren dat eigenaren hun wagen weghalen nadat deze vol is. In de gemeente Utrecht is er geen actieve regelgeving voor laadpaalklevers.

MyWheels

Het autoverhuurbedrijf MyWheels verhuurt elektrische auto’s en heeft die verspreid over de stad staan bij publieke laadpalen. Huurders worden opgeroepen om die auto’s ook altijd terug te zetten bij een publieke laadpaal. Op die manier lijkt het zogenoemde laadpaalkleven beleid te zijn, maar directeur Karina Tiekstra ziet dit niet zo. Wel zegt ze: “Het is wel zo dat wij onze huurders vragen de elektrische auto’s na gebruik altijd aan een publieke laadpaal te koppelen.”

MyWheels is afgelopen december begonnen met vijf elektrische auto’s in Utrecht. “Wij zien natuurlijk ook graag dat deze wagens zo veel mogelijk gebruikt worden, en alleen aan de laadpaal staan als het echt nodig is, maar het kan inderdaad voorkomen dat ze langer aan de paal staan dan nodig is.”

Bij het autoverhuurbedrijf wordt er gewerkt met het concept genaamd ‘zone floating’. Utrechters die een elektrische auto gehuurd hebben, moeten die bij terugkomst aan één van de laadpalen koppelen in een bepaalde zone in een buurt. Op deze manier houden ze niet constant één paal bezet maar kunnen de huurders kiezen uit minimaal zeven palen in de buurt. “Maar als de auto daarna niet snel weer verhuurd is kan die inderdaad wat langer aan de paal staan”, geeft ook Tiekstra toe.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Archieffoto elektrisch vervoer in Utrecht

We Drive Solar

Er zijn meer aanbieders van elektrische auto’s in Utrecht. De grootste is een concept ontstaan in de stad: We Drive Solar. Dit bedrijf heeft vijftig elektrische auto’s en maakt geen gebruik van publieke laadpalen, maar heeft allemaal eigen palen. Dit is dus een andere werkwijze dan MyWheels.

De directeur van MyWheels noemt het hebben van eigen laadpalen in hun geval ‘suboptimaal’, omdat de palen dan ook vaak ongebruikt zijn als de wagens weg zijn. Ook particulieren bieden hun elektrische auto’s te huur aan, dat gebeurt bijvoorbeeld via deelplatform Snappcar. Daarbij maken de verhuurder en huurder eigen afspraken over het ophalen en wegbrengen van de auto.

De gemeente ziet op dit moment nog geen problemen en is blij met deelauto-concepten als MyWheels. Door het aanbieden van elektrische auto’s hoeven minder bewoners een eigen auto te bezitten en is elektrisch vervoer voor meer mensen toegankelijk. De gemeente erkent dat er nu niet actief gehandeld wordt op zogenoemde laadpaalklevers en ziet ook geen problemen bij MyWheels.

Tekst gaat verder onder afbeelding

We Drive Solar heeft ongeveer 50 elektrische auto’s met eigen laadpalen

Op dit moment stimuleert de gemeente graag elektrisch vervoer en zijn ze vooral bezig om het aantal laadpalen uit te breiden op plekken waar dat nodig is, in plaats van op te treden tegen laadpaalklevers. De gemeente laat ook weten niet veel klachten hierover te ontvangen.

Toekomst

MyWheels-directeur Tiekstra snapt dat het vervelend kan zijn als mensen een blok verder moeten rijden bij een bezette laadpaal. Ze zegt dat het bedrijf dan ook wil leren van de ervaring die ze opdoen met de auto’s die er sinds december staan. Zo ligt er het plan om auto’s pas te laten laden als de accu’s minder vol zijn dan 80 procent.

De komende jaren moet het aantal laadpalen in Utrecht sterk gaan uitbreiden. Momenteel zijn er ongeveer 500 te vinden in de stad, maar dat moeten er 2600 worden. De gemeente is bezig om te onderzoeken waar deze palen precies moeten komen. De gemeente laat weten dat de bezettingsgraad van de bestaande laadpalen leidend is voor uitbreiding van het netwerk.

Of er uiteindelijk zoveel laadpalen geplaatst worden is dan ook afhankelijk van de daadwerkelijke groei van de vraag naar publiek laden. De gemeente ziet graag dat een automobilist in elke subbuurt van Utrecht een vrije laadpaal kan vinden.

Nieuwe palen

De komende tijd onderzoekt de gemeente ook op welke plekken de laadpalen goed kunnen staan. Per wijk zijn er daar zogenoemde locatieplannen gemaakt. Deze zijn vanaf 2 maart in te zien via deze website. Bewoners kunnen reageren op de locatieplannen tot 15 maart. De gemeente verwacht dat het aantal plekken, die in de locatieplannen staan, genoeg is voor de komende vijf jaar.

Prognose van aantal nieuwe laadpalen per wijk in 2025

West – 203
Noordwest – 210
Overvecht – 242
Noordoost – 214
Oost – 433
Binnenstad – 71
Zuidwest – 253
Leidsche Rijn – 205
Vleuten-De Meern – 269

Totaal – 2100

26 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    2600 laadpalen met twee plekken per paal? Maar voor welke elektrische auto’s dan? Er zijn maar 500 elektrische auto’s in heel Utrecht en sinds januari 2020 is de bijtelling fors verhoogd en wordt er vrijwel letterlijk geen elektrische auto meer verkocht, al helemaal niet sinds laadpaalboeren drieste prijsverhogingen doorvoorden…

    Ter illustratie: vorig jaren werden er in heel Nederland 12.000 Tesla Model 3’s verkocht. Dit jaar tot nu toe 34…Vierendertig! In heel Nederland…

    Waar is dit beleid nou op gebaseerd jongens…?

  2. Piet

    Blijf het vreemd vinden dat dit in de buurt/bij je voordeur moet kunnen. Meer laadstations aan de rand/bij een transferium, of bij je werkgever op de parking. Tanken doe je ook bij een pompstation en die staat ook niet in iedere wijk.

  3. Bill

    Grappig dat MyWheels zich presenteert als een “social enterprise” maar dus feitelijk weer net zo asociaal is als sommige andere bedrijven in wat oorspronkelijk de deeleconomie heette.

  4. Don

    Ik zie nu veel laadpaal plekken leeg staan terwijl overige plekken vol staan. En dat gecombineerd met de schofterige verhoging van parkeervergunningen een bizar aantal nieuwe laadpaal plekken is dat ronduit schandalig.

  5. Alain

    @Scherpschutter.

    Ongeveer 4% van Utrechtse huishouden heeft een elektrische auto
    Er zijn 180.000 huishoudens, dus ruim meer dan 7000 elektrische auto’s in Utrecht. En dat aantal zal alleen maar groeien.

    Bron: https://wistudata.nl/jive?presel_code=p635822321666770076

    De Tesla Model S/iPace hype is vanwege veranderend fiscaal voordeel wel afgelopen, maar in het segment daaronder zie je ook steeds meer elektrische modellen.

  6. MJPD

    @Scherpschutter
    Het is gebaseerd op hetzelfde beleid als van de Mitsubsidie Foutlander. Hele goederentreinen vol gingen elke dag bij mij langs een paar jaar geleden. Totdat. De recente geschiedenis herhaalt zich hier.

    En nu lees ik dat uit gemeenschapsgeld betaalde laadpalen worden bezet door commerciele bedrijven als MyWheels…? De milieuproblematiek is een groot verdienmodel geworden.

  7. Erwin

    @scherpschutter: vorig jaar zijn er bijna 30.000 (29.948 om precies te zijn) Tesla 3’s verkocht in NL. Dit jaar 152.
    (bron: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/tesla/model-3/)

  8. Lombokker

    Op steeds meer plekken wordt de laadstroom tussen 18.00 en 21.00 afgeknepen, omdat huishoudens rond die tijd ook veel verbruiken. Het elektriciteitsnet kan zo’n hoog verbruik niet aan. Dit betekend wel dat auto’s langer aan de paal moeten staan om hun accu te vullen.

  9. Stijn

    Regeren is vooruitzien en daarom best een goede zet om alvast zoveel extra palen erbij te plaatsen. Ook al zijn de huidige plekken nog niet allemaal bezet 😉 Als je geen plek voor je stekker auto kan vinden om te laden in de buurt is zo’n auto niet interessant. En als er nooit parkeerplek is voor brandstof auto’s, maar wel voor elektrische, wordt een elektrische ook interessanter (stimulatie beleid)

    Ik gok dat dit jaar pas (als de accu lever problemen/tekorten opgelost zijn) de elektrische auto echt gaat opkomen. Zeker met de komst van veel nieuwe lager geprijsde varianten zoals de VW ID.3. Ook merken als Hyundai zetten nu vol erop in. En die bijtelling is maar van 4 naar 8% gegaan. Nog steeds geen 22%, zoals brandstofautos dus dat loopt ook wel los.

    Oohja, die tesla verkoopcijfers mag je negeren. Ze hebben de eerste 2 maanden geen boten met auto’s gestuurd, want ze gingen nu even leveren aan andere landen.

    En kom maar op met die MyWheels laadpaal klevers. Ik heb zelf geen auto en dan is dat concept verrekte handig en fijn dat het elektrisch is.

  10. wollie

    leasemaatschappijen en dealers zij wel goed maar niet gek; ze hebben nog volop modellen met 4% bijtelling op voorraad. logisch dat de verkoopcijfers van EV’s in kwartaal 1 lager zijn. dit effect zie je bij elke aaanpassing in bijtellingsregels.

    Helaas trappen onze lieve ad- en telegraaf-journalisten er steeds weer in en wordt voor de zoveelste keer de elektrische auto doodverklaard…

  11. HArry

    Het volgende debacle in wording.

  12. Jan Willem

    De gemeente is niet heel transparant over de bezettingsgraad.

    Op een vraag wanneer de geplande laadpalen bij mij in de straat daadwerkelijk geplaatst worden, kreeg ik een generiek antwoord dat er gekeken wordt naar de bezettingsgraad.

    Als ze dan inzicht konden geven in de huidige bezettingsgraad, welke drempelwaarde ze hanteren en in welke tijdsblokken die van toepassing is, heb ik nog geen reactie.

  13. trol

    Piet helemaal eens….Je kan prima bij Fastned o.i.d. opladen en anders gewoon op de oprit/garage, als je die hebt. Ook moeten de EV plekken beschikbaar zijn voor alle auto’s…. het is tenslotte gewoon een parkeerplaats op de openbare weg. Alles gewoon gelijk trekken. Als de EV een succes wordt, gebeurt dat vanzelf en hoeven we geen Upperclass Groen (nieuwe naam Groen Links) voordeeltjes voor te maken.

    Deelautos zijn vedrer top…nu nog autopilot gangbaar maken en doorontwikkelen en we hebben geen eigen auto meer nodig. (ook geen files, geen hufters etc. meer)

  14. Simon

    @Lombokker, met het ‘afknijpen’ van de laadpalen is niks mis hoor. Het moet juist de standaard worden om zo veel mogelijk in de daluren te laden. Prima oplossing.

  15. Scherpschutter

    @Alain 25/2/2020 – 20:27

    Ik ben erin gedoken. Er zijn 352.000 inwoners in Utrecht. Daarvan bezit 38% een auto. Er zijn in Utrecht dus 133.000 auto’s. Van die 133.000 zijn er 4% elektrisch. Dat is ongeveer 5300 stuks. Belangrijker: dit aantal groeit niet. Het percentage van 3-4 procent is al jaren extreem stabiel…Er is geen groei!

    Bovendien zijn de fiscale voordelen niet alleen voor de Tesla en Jag aangepast, maar voor alle elektrische auto’s. Gewoon 8% bijtelling (tot 45K) voor iedere auto die in 2020 de weg op komt. Boven de 45K is het 22%. Een Nissan Leaf gaat ook van 4% naar 8%…En zie ook daar! Vorig jaar 3817 stuks verkocht. Dit jaar pas 51(!).

    Bovendien zijn de dagen voorbij dat je voor een prikkie kon volladen. Er zijn MASSIEVE prijsstijgingen doorgevoerd bij de meeste laadboeren.

    Kortom: STEKKER ERUIT. Niemand zit nog op een rijdende batterij te wachten. Er is geen enkele reden om laadpalen uit te breiden. Niemand koopt die troep zonder subsidie.

    @Stijn 25/2/2020 – 21:34

    Kijkt u anders ook even naar de Nissan Leaf. Vorig jaar 3817 stuks verkocht. Dit jaar 51(!). Of welke willekeurige andere elektrische auto dan ook. Helemaal niemand wil die dingen meer hebben met hogere bijtelling en veel prijzigere laadbeurten.

    Regeren is inderdaad vooruitzien. Stekker eruit. Er is geen ENKELE reden om nu 2500 laadpalen erbij te gaan zetten. De elektrische auto is klaar. Voor nu. De prijzen moeten eerst veel verder naar beneden tot aan een niveau dat de elektrische auto ‘natuurlijk’ (zonder bezopen subsidies op kosten van de belastingbetaler) kan overleven. Dit gaat nog decennia duren…

  16. Erwin K

    Kleine, maar nogal significante correcties: de getallen die in de pers genoemd worden van electrische auto’s zijn niet het aantal verkochte auto’s, maar het aantal dat op kenteken is gezet. Dat dit aantal in januari zeer laag is, is nogal logisch. Grote voorraden zijn in december op kenteken gezet.

    Er is op dit moment simpelweg geen voorraad meer. Auto’s komen per schip aan, het eerste schip dit jaar met Tesla’s bijvoorbeeld is gisteren in Zeebrugge aangekomen. Deze worden in maart uitgeleverd. Dus in maart zien we weer een piek in registraties. Vervolgens end Q2, eind Q3 etc.

  17. Janah

    Om een grote stad als Utrecht leefbaar te houden is het noodzakelijk dat de inwoners zich zeer gedisciplineerd gedragen. Dat geldt voor de omgang met de fiets, het parkeren van auto’s al dan niet aan laadpalen, gescheiden afval inzamelen etc. Helaas zijn de meeste mensen alleen druk in hun eigen koninkrijkje, dus daar komt niet veel van terecht.

  18. Paulien

    Er komen niet direct 2500 laadpalen bij, die worden pas geplaatst als blijkt dat de al bestaande laadpalen meer dan 70% van hun tijd gebruikt worden, dan is de leverancier verplicht om extra palen te plaatsen (beleid gemeente Utrecht). Als de markt voor elektrische voertuigen inzakt, zullen er dus niet veel extra palen bijgeplaatst gaan worden.

  19. Scherpschutter

    @Erwin K 26/2/2020 – 11:02

    Controleert u nou eens iets voordat u iets roept.

    Alleen de Tesla dealer in Amsterdam al heeft momenteel gewoon 90 model 3’s op voorraad. Audi heeft gewoon nog 1900 e-tron A3’s.

    https://www.ad.nl/auto/verkoop-tesla-3-duikelt-van-12-000-naar-36-stuks-per-maand~addadd59/?referrer=https://www.google.nl/

    Niemand WIL een elektrische auto meer. Doe uw ogen open. Nog maar 1% van de verkochte auto’s is elektrisch. Het zogenaamde groene hart van al die elektrische rijders is gewoon een fiscaal hart.

    Het is gedaan met de elektrische auto…totdat iedereen weer op kosten van anderen nagenoeg gratis aan zo’n ding kan komen. We moeten geen laadpalen bijbouwen…maar afbreken.

  20. Koel Hoofd

    Regeren is vooruitzien. Laat dat nou net iets zijn wat onze bestuurders niet kunnen.

    Over die electrische auto’s, daar zit een enorme systeemfout in.
    -Ze zijn goedkoop in onderhoud, maar verschrikkelijk duur bij reparaties.
    – Ze zijn zogenaam milieuvriendelijk, maar slurpen wel grijze stroom. ‘ff laden’ gebruikt net zoveel stroom als 10 huishoudens.
    – De actieradius is zeer beperkt, je kan er niet mee naar Groningen op en neer zonder niet ergens te moeten opladen. Ook een tripje naar de skiresorts kost minimaal (NB!) 4×0.45minuten opladen, maar mensen moeten ook weer terug, dus 8x45minuten = minimaal 6 uur extra reistijd boven op de files. Zeg maar een dag extra, dus een dag minder skieen. Dan wordt die skitrip toch wel duur en je moet die trip een maand van te voren compleet uitstippelen en ook organiseren.
    – Die laadtijd is afhankelijk van het laadpunt en tijdstip, kan kwartier zijn maar ook 12uur duren. Kortom, leeg juist als je hem het hardste nodig hebt, of je moet heel goed plannen en nooit van de planning afwijken.
    – Die accus zijn gevoelig brand en als het mis gaat is die brand niet uit te krijgen en daarmee een potentieel dodelijk levensgevaar voor de omgeving. Zeker als ze in parkeergarages staan en/of daar laadpunten zijn.
    – de materialen in die accus worden op milieuonvriendelijke wijze geproduceerd onder zeer slechte arbeidsomstandigheden. Dus groen is hier dus een grijs gebied.
    -er is zoveel extra stroom nodig om die hele energietransitie goed te laten verlopen, dat investeringen in het stroomnetwerk MINSTENS 40 miljard euro gaat kosten, maar waarschijnlijk nog veel meer. Wie gaat dat betalen nu het groningse gas verboden wordt? U en ik om die tesla elite een goed gevoel te geven? Dacht het niet.

    Al met al zijn die dingen gewoon super disfunctioneel en nog gevaarlijk ook.
    De markt komt daar nu langzaamer achter, want die groene rakkers zijn niet zo slim, wel heel emotoineel.
    Maar autofabrikanten weten dat al lang en zijn lekker bezig met alternatieve brandstoffen. Voordat die 2600 laadpalen er staan in Utrecht, gaat de wereld over op waterstof want dat is handig, praktisch, goedkoop, milieuvriendelijk en vooral heel functioneel. Maar ja, functioneel, ook een begrip wat onze gemeente de pet te boven gaat….

    Intussen zijn de laadpalen bij mij in de groene elitaire wijk altijd leeg want er zijn meer palen dan electrische boldies. Ze rijden hier benzine bolides of op bakfietsen want 50m verderop begint de milieuzone.

  21. TheNotorious

    @scherpschutter
    Ben onder de indruk van je kennis omtrent huidige leveringen (alle leasemaatschappijen hebben heel veel 4% auto’s ingekocht en niet alleen Tesla maar ook de Leaf etc…)
    Daarbij levert een EV gebruiker een fossiele brandstof auto in. Op een gegeven moment worden er in de toekomst alleen maar auto,s met een alternatieve brandstof geleverd en toegestaan in een stad.
    Ik ga er vanuit dat jij dan stopt met autorijden want dat is weer fijn voor de mensen die zich wel aanpassen zodat ze gebruik kunnen maken van een extra parkeerplaats in de stad.
    Daarbij is EV brandstof nog steeds vele malen goedkoper dan benzine of diesel!!!

  22. Scherpschutter

    @The Notorious 20:37

    Ja. En ik ben ook diep onder de indruk van jouw kennis… Alleen de Tesla dealer in Amsterdam heeft al 90 Model 3’s op voorraad (lees je mee, Erwin K) en Audi heeft zelfs 1200 e-tron A3’s in Nederland staan. Ze raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt. Slechts 1% van alle verkochte auto’s in 2020 was elektrisch…

    Natuurlijk is elektrisch wel de toekomst. Ik heb ook echt helemaal niets tegen elektrisch rijden. Ik heb wel iets tegen een overheid die iedere rationaliteit verloren heeft en op kosten van belastingbetalers idealistisch hobbyisme er doorheen tracht te rammen. En verliest uiteraard…

    Nog een jaar of 20 tot 30 doorontwikkelen. Dan zijn elektrische auto’s niet alleen beter dan fossiele brandstof auto’s, maar kunnen ze ook veel goedkoper geproduceerd worden.

    De overheid moet dit soort zaken aan de markt overlaten, want dit is natuurlijk alles bij elkaar wel weer een pijnlijk kostbare flop aan het worden.

  23. Katja

    Zet in op waterstofauto’s. Elektriciteitsnet kan al die auto’s binnenkort niet meer aan (op het nieuws gisteren). Gaan dan eerst (terecht) de woningen voorzien.

  24. HArry

    Dus als het licht in mijn huis begint te knipperen weet ik waar ik de boel moet “ontstekkeren”. Dus bij het uitlaten van de hond hebben we er weer een klusje bij 😉

  25. Toine Goossens

    Weer top koel hoofd.
    En wat te denken van de elektrarijders die straks een aanhager met nog meer vervuilende accu’s aankoppelen om de oplaadfiles te vermijden.

  26. wollie

    geen zorgen harry, de auto’s van lomboxnet / wedrivesolar leveren juist terug aan het net tijdens piekuren. best handig, zo’n batterij op wielen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).