Deelvervoer populair in Utrecht; met name de bakfiets wordt omarmd Deelvervoer populair in Utrecht; met name de bakfiets wordt omarmd

Deelvervoer populair in Utrecht; met name de bakfiets wordt omarmd

Deelvervoer populair in Utrecht; met name de bakfiets wordt omarmd
Alle vormen van deelvervoer zijn in Utrecht bezig aan een opmars. Met name de bakfietsen worden volop gebruikt in de stad. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente. Daarnaast is ook bekendgemaakt dat Donkey Republic verdwijnt uit Utrecht.

Alle vormen van deelvervoer zijn in Utrecht bezig aan een opmars. Met name de bakfietsen worden volop gebruikt in de stad. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente. Daarnaast is ook bekendgemaakt dat Donkey Republic verdwijnt uit Utrecht.

Uit een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) bleek in oktober van dit jaar dat het aandeel deelauto’s dat in Nederland op de weg rijdt laag is. In steden ligt dit echter net even anders. Volgens het KiM wonen autodelers namelijk vooral in stedelijke gebieden, zoals Utrecht.

In de periode januari tot en met oktober 2021 werd een deelauto in Utrecht gemiddeld 0,67 keer per dag gereserveerd. In deze cijfers ontbreken SnappCar en OnzeAuto, platforms waarop mensen hun eigen auto kunnen uitlenen.

Een reservering van een deelauto kan volgens de gemeente uit meerdere ritten bestaan. “Daarmee rijden deelauto’s gemiddeld vaker dan veel Utrechtse privéauto’s”, is te lezen in een brief aan de raad.

Aantal

Eind 2019 stonden er 299 deelauto’s in Utrecht. In 2020 groeide dit tot 531 en eind dit jaar staan er 700 deelauto’s in de stad. Verwacht wordt dat dit aantal in 2022 toeneemt tot meer dan 1.000. Ook zijn er 4.500 particuliere auto’s die gedeeld worden via aanbieders als SnappCar.

Daarnaast neemt ook het aanbod van deeltweewielers toe. Zo heeft aanbieder Cargoroo 100 deelbakfietsen op straat geplaatst. “Het lijkt erop dat Utrecht de buurtbakfiets omarmt”, aldus de gemeente. Uit cijfers blijkt namelijk dat deze deelbakfietsen volop worden gebruikt, om bijvoorbeeld kinderen te vervoeren, boodschappen te doen of grote aankopen te doen.

Van juli tot en met september werden de deelbakfietsen gemiddeld meer dan twee keer per dag geboekt. Dat is volgens de gemeente meer dan in andere steden. Binnen een half jaar is er 92.000 kilometer met alle deelbakfietsen in Utrecht afgelegd.

Bromfietsen

TIER Mobility heeft in oktober elektrische deelfietsen en elektrische deelbromfietsen geplaatst in Utrecht. Inmiddels hebben ruim 1.100 gebruikers met de elektrische fietsen meer dan 2.500 ritten gemaakt en daarmee 11.000 kilometer afgelegd.

Zo’n 900 mensen hebben bijna 2.700 keer de e-scooter gebruikt en daarmee 12.500 kilometer gereden.

Tot slot maakt de gemeente bekend dat de vergunning voor deelfietsaanbieder Donkey Republic vanaf 31 december wordt ingetrokken. Het Deense bedrijf zou niet voldoen aan de afspraken, waaronder het aantal fietsen dat op straat wordt geplaatst.

33 Reacties

Reageren
  1. Karla

    Wilt u svp voortaan “deelvervoer” vervangen door ‘huurvervoer”?
    Want het is geen gedeeld bezit, je betaalt er gewoon voor.
    Niets mis met het principe, wel met het woord dat meer gezellig buurtgebeuren suggereert dan het daadwerkelijk is: een keihard verdienmodel voor de aanbieder.

  2. De count

    Huurmobiliteit. Niet deelmobiliteit. Dit zijn gewoon commerciële partijen die uit zijn op winst dmv korte verhuur van hun bezit. Stop eens dat opgehemel van deelmobiliteit. Als je op vakantie een auto huurt voor een dag zeg je toch ook niet “zullen we morgen een deelauto gebruiken?”

  3. Hertz

    HUURvervoer, huurfietsen, huurauto’s, huurscooters, huurbakfietsen.
    Gewoon commercieel verdien model…noem het beestje gewoon bij de naam gemeente Utrecht en Duic…ipv deze marketing prietpraat !

  4. Scherpschutter

    Het is weer ouderwets een en al wensdenken van de gemeente…

    De huurauto’s roesten dus weg op straat en worden slechts 2 keer per 3 dagen überhaupt geboekt voor korte ritjes. Daarmee zullen ze 99% van de tijd stil staan…Een complete flop.

    Dan de bakfietsen. Die 92.000 kilometer in een half jaar betekent ongeveer 500 kilometer per dag. Aangezien er (minimaal) 100 bakfietsen zijn, komt dat neer op nog geen 5 kilometer per bakfiets per dag…Bij twee boekingen per dag komt dat dus weer neer op twee hele korte ritjes…Dat kan natuurlijk onmogelijk rendabel zijn en daarmee is het ook en gigantische flop, zeker als je bedenkt dat er natuurlijk meer dan de 100 genoemde huurbakfietsen zijn.

    Dan de elektrische fietsen en scooters. Het absolute dieptepunt…Tier Mobility heeft 75 elektrische scooters en 125 elektrische fietsen geplaatst. Dat zijn dus 200 elektrische voertuigen in totaal en die zijn gezamenlijk in 2 maanden nog geen 5200 keer gebruikt. Ofwel 26 boekingen per voertuig…Die worden dus 1 op de 2 dagen helemaal niet gebruikt en op de dagen dat ze wel gebruikt worden is dat nog niet eens voor 4 kilometer per boeking…Die arme voertuigen roesten (veel van de scooters eindigen zelfs in een sloot) dus compleet weg en Tier Mobility bloedt in rap tempo financieel leeg.

    Ondertussen trekt het verliesgevende Donkey Republic, waar we niets dan jubelverhalen over hoorden, de stekker eruit. Ze stelde nog even voor aan de gemeente om het aanbod van huurfietsen te halveren van 600 naar 300 om de verliezen te beperken, maar van Hooijdonk bleef koppig aan haar standpunt van 600 extreem verliesgevende fietsen vasthouden…Die leeft in een ‘realiteit’ waar geen geld bestaat geloof ik.

    Kortom, het is onder de streep allemaal niets dan een kardinale flop en de gemeente blijft achterstevoren op haar ezel zitten, jubelend het deelparochie prediken aan een slinkend publiek en nota bene het aanbod verder uitbreiden, waar nu al geen vraag bestaat….Ook dit linkse experiment eindigt uiteraard in dik tranendal voor de belastingbetaler en een berg failliete aanbieders.

    Er is geen vraag. Punt.

  5. W.

    Nu wachten op Scherpschutter die zegt dat niemand dit wil gebruiken.

  6. louise

    inderdaad! kom op gemeente utrecht en nieuwssites !! Dit is inderdaad een huurconstructie.. Deze mag er ook zijn maar noem het gewoon bij zijn echte naam en niet dat niet kloppende idealistiche deelgeblaat steeds weer. Overigens ben ik een groot voorstander van het ” echte ” delen .

  7. De count

    Haha. Bij deze wil ik melden dat ik niet Karla of Hertz ben…

  8. Wim Vreeswijk

    Ik ben niet zo enthousiast over al die brede bakfietsers in onze stad om hun kindertjes weg te brengen naar school e.d. GL is immers een zeer autovijandige club die heel veel wegen en straten veel te smal heeft gemaakt voor het ongesubsidieerde, heel veel geld opleverende, autoverkeer. Met deze situatie worden we dagelijks letterlijk geconfronteerd. Dit stompzinnige haatgedrag leidt alleen maar tot gevaarlijke situaties tussen auto’s en onbeschermde (bak) fietsers in onze extreem overvolle stad. In N.O. is dat zelfs 7.000 inwoners per vierkante kilometer, terwijl het stedelijk gemiddelde 3612 inwoners per vierkante kilometer is. Als je de site ‘waarstaatjegemeente.nl’ van de VNG erop los laat die vergelijkt met de landelijke gemiddelden kom je tot de schrikbarende conclusie dat met name grotere gemeenten zoals Utrecht dat de gemeenteraden er een zooitje van maken. Hierin ligt m.i. ook een belangrijke taak weggelegd voor de (Utrechtse) provinciale staten met haar vele statenleden en fractiemedewerkers om al die gedogende raadsleden in o.a. Utrecht eens flink bij te puimen bij overschrijdingen. Dat is in wezen ook de taak van de provincie om continu toezicht te houden op de 26 gemeenten in onze provincie. Alleen is de provincie ter zake totaal niet zichtbaar en fysiek aanwezig.

  9. Realist

    Koren op de molen van een raad die niet dol is op auto’s. Neem de brief waarin gesteld wordt dat deelauto’s gemiddeld vaker rijden dan veel Utrechtse privéauto’s. Dit zegt helemaal niets. Welke factoren zijn van invloed? Wat is ‘veel’? Hoeveel privéauto’s zijn betrokken in dit onderzoek? Hoeveel kilometer is dat? Koude kilometers, warme kilometers, in de stad, buiten de stad, enz enz.
    Voor de deelbakfiets hetzelfde verhaal. Met 100 stuks op een bevolking van 300.000+ lijkt het logisch die veel geboekt worden. Reken het aantal kilometer per dag per bakfiets uit en het valt ineens toch wel wat tegen voor een ‘omarmd’ vervoersmiddel.
    Het ligt er maar net aan hoe kritisch je als raad hiermee omgaat.

  10. EW

    Waar komt de agressie tegen deze marketingtaal toch vandaan? Het is een manier om dit oude maar sympathieke concept te laten aanslaan bij mensen zodat het breder gebruikt gaat worden. Dat is marketing inderdaad. En ja, daar verdienen partijen aan. Gelukkig maar. Dan is er geen subsidie voor nodig en is het ook op die wijze duurzaam concept.
    Als bij snappcar en mywheels mensen hun eigen auto tegen betaling uitlenen/verhuren aan andere mensen, delen zij hun bezit tegen een vergoeding.
    Wat is het probleem?

  11. Marie

    Op de Maliesingel staat een openbaar fietsenrek soms helemaal vol met de huurfietsen-/scooters van Tier. Anderen kunnen dit door gemeentegeld betaalde rek dan helemaal niet gebruiken. Echt een succesverhaal!

  12. jan

    Om het even in perspectief te stellen dat dit super populair is:

    Scooters: 1 gebruiker heeft gemiddeld 3x een scooter gehuurd in 2,5 maand en legt gemiddeld 5km af.
    fietsen: 1 gebruiker heeft gemiddeld 2,27x een fiets gehuurd in 2,5 maand en legt gemiddeld 4,4km af.
    bakfietsen: 2x per dag voor 3 maanden(90 dagen) = 5,11 km per rit.
    auto: 0,67 per dag verhuurt is 4,69 per week of 244,55 per jaar.

    De gemeente kan doen of dit super populair is maar feit is dat bijna niemand hier gebruik van maakt en de afstanden zeer beperkt zijn. Waarbij je bij de auto zelfs kan zeggen dat deze minder vaak gebruikt word dan mensen die dagelijks met de auto naar hun werk gaan.

  13. Mark

    Die paar keer in de week dat ik een ‘deel’auto tegen kom op de weg is nu niet echt indrukwekkend te noemen. Het wordt allemaal heel rooskleurig gebracht, maar in de realiteit stelt het allemaal niet veel voor. Net als de vergelijking dat in de stad de deelauto vaker gebruikt wordt. Nogal logisch. Ik heb nog nooit in een dorpje op het platteland een deelauto zien staan. Ook in Nieuwegein of Houten kom je ze bijna nergens tegen. Logisch dat ze dan in de stad meer gebruik worden…

    Verder eens met de rest van de mensen hier. Het zijn gewoon huurauto’s en -fietsen…

  14. Lachgas

    Huurbakfietsgebruik, levensgevaarlijk. Moet daar geen rijbewijs voor komen?
    Mis nog de huursteps. Geen eenduidig gedoogbeleid trouwens.

  15. Frank

    Iedereen hierboven is lekker negatief, zoals verwacht 🙂
    Ik vind het een te gek initiatief!

    Ik ben erg blij met een bakfiets in de wijk die op een vaste plek staat en die we gezamenlijk kunnen gebruiken! Zeker met 2 kinderen kom je hierdoor verder dan enkel een wandeling in de wijk/langs de speeltuinen. Daarbij: Een bakfiets huren bij een fietsenmaker is duur, net als de aanschaf van zo’n apparaat. De bakfietsen van Cargoroo hebben een prima tarief en het werkt fijn met de app.

    Wb. de deel-/huur constructie: feitelijk snap ik wat iedereen hierboven als feedback geeft. Maar het gaat er ook om dat er partijen zijn die initiatief nemen. Een combinatie privaat/publiek is m.i. niet vies. Het doel is dat niet iedereen voor zichzelf een bakfiets aanschaft, en dat we materialen samen gebruiken. elk stapje is er één.

  16. Paul

    En dan hebben we het nog niet eens over hoe al deze extra voertuigen geparkeerd worden. Op de stoep, pal voor een invalide doorgang, etc.

    Dit neemt allemaal plaats in in de openbare ruimte. Het is van den zotte dat de gemeente loopt te promoten dat commerciële bedrijven zo kunnen verdienen aan het volplempen van deze ruimte die van ons allemaal is.

  17. JdV

    Ik zie absoluut kansen voor andere commerciële bedrijven om op de door de gemeente betoeterde deelgebruik-wagen te springen. Als ik Avis, Hertz, Sixt, Boels, Allsafe of Shurgard was om maar eens wat willekeurige bedrijven te nomen zou ik als de donder subsidie aanvragen aangezien zij al heel lang het deel-concept perfect hebben uitgewerkt. Ik zou ook vragen of de gemeente in haar media uitingen dan vooral reclame wil gaan maken voor mijn product (autoverhuur, gereedschapsverhuur, opslagruimteverhuur). Want, denkend aan artikel 1 van de grondwet, gelijke behandeling is in Nederland een grondrecht. Een gemeente die wel een bedrijf als Donkey Republic bewierookt maar dat niet doet voor een van de andere hier genoemde bedrijven lijkt zich niet te houden aan de wet.

  18. Paul

    Ik voorspel trouwens dat als deze huurauto’s niet genoeg gebruikt wordt dat de gemeente dan gaat voorstellen om het duurder te maken voor mensen die een eigen auto heb. Dat onder het mom van ‘het is eerlijker’.

  19. GeeWee

    Blij dat de Donkey-fietsen verdwijnen. Vaak stond wekenlang de zelfde fiets schuin naast het rek geparkeerd.

    Hierboven goede reacties om het zeer geringe aantal kilometers met de Cargoroo bakfietsen in perspectief te plaatsen. 5 km per dag per fiets op een apparaat dat 5000,– per stuk kost. Dat kan financieel nooit uit.
    Tier lijkt me een aardig concept voor toeristen maar het concurreert daarmee met fietsenzaken die fietsen per dagdeel verhuren. De vraag of je dat moet willen. De fietsenzaak laat z’n fietsen tenminste binnen staan en niet op openbaar terrein.

  20. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat het niet relevant is hoe vaak deel/huur vervoer gebruikt wordt. Het gaat erom hoeveel mensen afzien van de aanschaf van een “eigen” vervoersmiddel door de beschikbaarheid van huur/deel vervoer Bromsnor zelf heeft al één van de autos weggedaan en overweegt de andere ook weg te doen en daarvoor een bakfiets te kopen en huurauto’s te gebruiken. Het feit dat er een huurbakfiets om de hoek staat heeft Bromsnor doen besluiten om die in ieder geval niet aan te schaffen. Dus Bromsnor heeft nog nooit een bakfiets gehuurd maar toch heeft Bromsnor besloten om er geen zelf aan te schaffen, dus het gewenste effect is bereikt. Die auto gaat er ook echt nog wel uit.

  21. De count

    Frank. Je gebruikt de cargaroo niet gezamenlijk. Jij huurt hem. Individueel. Als ie er staat tenminste. Goed dat je er gebruik van maakt. Daar heb jij wat aan en de exploitant. Maar stap af van het gezamenlijke. Als al jouw buren besluiten die fiets ook te willen gebruiken is je fijne gezamenlijke lol er namelijk snel van af en is het ieder voor zich. Individueel. Huur op basis van beschikbaarheid.

  22. Rob H.

    Natuurlijk is het huurmobiliteit, maar er is toch wel een verschil tussen huren en “delen”. Ik heb onlangs een busje gehuurd en van een “deelauto” gebruik gemaakt en voor de eerste moest ik aanmerkelijk veel meer doen/regelen, dan voor de tweede. “Delen” is een stuk makkelijker dan huren.

  23. JvdJ

    Men weet de azijn toch weer goed te vinden. Hier erg blij met de cargaroo bakfiets. Meermaals wat spullen hiermee handig door de stad kunnen vervoeren en zoals eerder aangegeven, ik heb hem ook maar af en toe nodig en zo scheelt het een dure aanschaf van een bakfiets die vaker stilstaat, in dezelfde openbare ruimte, dan gebruikt wordt. Kortom, in the end zorgt het er hopelijk voor dat er minder mensen zelf een bakfiets kopen en ik beschouw het als een dienst waar ik graag gebruik van maak en dan ook graag voor betaal.

    Overigens ben ik wel voor, nu weet ik niet hoe dit bij Tier zit, dat net zoals bij cargaroo en een ovfiets de voertuigen alleen weer terug kunnen worden gebracht op de startplek en niet zoals de stepjes in het buitenland (of de felyx scooter) overal en nergens gedumpt kunnen worden.

  24. Pee

    @Frank 9/12/2021 – 12:21
    Je weet hopelijk wel dat kinderen niet in een bakfiets vervoerd mogen worden.
    Het word gedoogd maar dat word wel even anders als je een ongeluk krijgt , de verzekering keert dan niet uit.

  25. Binnenstadbewoner

    Die deelauto’s zijn juist een flop. Inmiddels zijn er veel te veel van en ze staan hoofdzakelijk stil. Dat ze stilstaan maakt voor Greenwheels en Mywheels (grootste aanbieders) kennelijk niet veel uit omdat ze ook dan nog verdienen. Weinig afschrijving en parkeren zal gesubsidieerd / gratis zijn.

    Niet zo verwonderlijk dat ze weinig populair zijn. Voor betrekkelijk kleine ritjes van circa 60 km en paar uurtjes weg ben je al zo 50 euro kwijt. Met OV betaal je voor zo’n ritje minder dan een tientje. Tel uit je ‘winst’. Voor grotere ritten zijn de bedragen absurd hoog.

    Dus zowel voor de kleine als voor de grote ritten onaantrekkelijk.
    zie ook https://www.ad.nl/auto/deelauto-s-worden-nauwelijks-gebruikt-verwachte-populariteit-is-uitgebleven~a11b929a/

  26. UtrechtvoorUtrecht

    @Pee Onzin. De wet schrijft alleen voor dat er voldoende ondersteuning voor rug, voeten en handen moet zijn. Opmerking over de verzekering is ook onzin. Waar haalt u deze “informatie” vandaan?

    En ik snap het negatieve commentaar hier niet zo. Dat je je auto niet weg wilt doen, prima. Zie ik allerlei redenen voor. Maar het lijkt me vreemd om te ontkennen dat gezamenlijk gebruik van dezelfde huur/deel-voertuigen leidt tot minder stilstaande voertuigen. Dus wees blij dat een deel van de bevolking minder van de openbare ruimte claimt.

  27. Scherpschutter

    @Bromsnor

    Dan ben je zo ongeveer de enige in Nederland die zijn auto verkocht heeft.

    Op 1 januari 2018 waren er 8.3 miljoen auto’s in Nederland. Op 1 januari 2021 waren het er al 8.8 miljoen.

    De auto is populairder dan ooit. Iedere maand weer komen er ongeveer 10.000 bij in Nederland. Ook die van Bronsnor vond vast heel snel een nieuwe eigenaar, want auto’s zijn niet aan te slepen.

  28. UtrechtvoorUtrecht

    @Binnenstadbewoner Als (vermoed) autobezitter in de binnenstad krijgt u jaarlijks de parkeertarieven. Daar staat dat die voor deelauto’s de helft zijn als voor reguliere auto’s: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/parkeerkosten/ (ergens onderaan). Afschrijving bepaalt een bedrijf zelf, net zoals u dat zelf bepaalt.

    Met het OV is een ritje van 60km een stuk duurder. Bovendien kunt u (1) wellicht niet de goederen vervoeren die u wilt en (2) u reist wellicht met meer personen.

    Zolang bedrijven hier brood in zien, vind ik het vreemd dat er negatief over de trend gedaan wordt. En zoals het verschil tussen Cargoroo en Donkey Republic al laat zien: niet elk idee is even succesvol. De goede ideeën blijven over. Erg fijn.

  29. Henk Pol

    @De count en al die anderen die hier zo hard roepen dat het huren moet heten, er is wel degelijk onderscheid:

    “Autodelen is een systeem waarbij personen gezamenlijk van een auto of wagenpark gebruik maken. Het verschilt van traditioneel autohuren doordat het huren van auto’s voor een korte termijn (bijvoorbeeld per uur of per minuut) mogelijk maakt. Autodelen wordt vooral gebruikt door mensen die relatief weinig met een auto rijden.” https://nl.wikipedia.org/wiki/Autodelen

    Dat is ook het fijne van bijv. die bakfiets, ik pak het op dat moment nodig heb en voor zolang als ik zin heb. Hoef niets te reserveren en ook niet op een afgesproken tijd weer in te leveren. Dat heet dus ‘delen’.

  30. Thea

    @scherpschutter

    Nee hoor Bromsnor is niet de enige die de auto verkocht heeft. Ik heb 4 jaar geleden een rekensom gemaakt en toen bleek dat Green Wheels veel goedkoper was dan mijn eigen auto houden voor die paar km die ik per jaar deed. Van dat geld heb ik een elektrische fiets gekocht voor de ritjes tot 20 km. Scheelt ook weer spaarzame ruimte in de stad! De gele bakfiets heb ik nog niet gebruikt, maar ik sluit niet uit dat ik de grote kerstboodschappen daarmee ga doen. Ik ben dus ook blij met de commerciële partijen die mobiliteit voor mij regelen, dat scheelt mij geld en gedoe. En aangezien het mij ook gestimuleerd heeft om meer te fietsen en minder de auto te pakken is het ook nog beter voor mijn gezondheid en het klimaat!
    Het klopt dat die auto’s veel stil staan maar ik zie de auto’s van mijn buren misschien nog wel meer stil staan.

  31. Scherpschutter

    @Thea

    Kijk. Dan kunnen jullie twee maatschappelijke buitenbeentjes mooi samen in een huurbakfiets gaan zitten. :-). Nee hoor, zonder dollen: whatever floats your boot Thea. Doe wat je wil.

    Realiseer je alleen wel dat de realiteit absoluut en keihard is. Ze verandert echt niet door jouw voorkeuren. Autobezit is populairder dan ooit tevoren (elke dag komen er netto meer dan 300 auto’s bij in Nederland!) en nog niet eens 2% van de hele bevolking met rijbewijs gebruikte überhaupt ooit een deelauto…

    He-le-maal niemand zit erop te wachten joh. De feiten zijn de feiten.

  32. wollie

    de gemiddelde personenwagen in NL wordt minder dan 40 minuten per dag gebruikt. de gemiddelde fiets trouwens ook.

  33. Realist

    Afgezien een paar enthousiastelingen slaat het bij het grote publiek niet aan. De gemeente doet alsof, we zullen en moeten aan de huurbakfiets.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).