Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen

Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen

Definitief plan voor de Kanaalstraat in Utrecht bekend: eenrichtingsverkeer, 30 km/u en bredere stoepen
Impressie van de gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft het definitieve ontwerp voor de Kanaalstraat en Damstraat bekendgemaakt. In de straten mag straks maximaal 30 kilometer per uur worden gereden en het gebied moet leefbaarder en aantrekkelijker worden.

De gemeente Utrecht heeft het definitieve ontwerp voor de Kanaalstraat en Damstraat bekendgemaakt. In de straten mag straks maximaal 30 kilometer per uur worden gereden en het gebied moet leefbaarder en aantrekkelijker worden.

Er lag al een voorlopig ontwerp, maar nu is dus ook het definitieve ontwerp gepubliceerd. De gemeente komt met verschillende maatregelen om het gebied aantrekkelijker te maken, zodat ‘een gezonde en aantrekkelijke Kanaalstraat en Damstraat met een multiculturele uitstraling’ ontstaat.

Tekst loopt door onder de afbeelding

In de Kanaalstraat-Oost geldt straks van de Damstraat naar de J.P. Coenstraat eenrichtingsverkeer en de rijrichting in de Damstraat-Noord wordt omgedraaid. De verkeerslichten op de kruising Kanaalstraat – J.P. Coenstraat gaan weg en de rijbaan in de straten wordt smaller, zodat de stoep breder is en oversteken makkelijker. In de straten liggen straks roodbruine klinkers en op de Kanaalstraat-West komen fietsstroken in het asfalt.

Bomen

De straten moeten ook groener worden: van de 53 bestaande bomen worden er zestien verplaatst naar een andere plek in de wijk. De andere bomen worden gekapt en vervangen door 89 nieuwe bomen. In speciale plantvakken komen verschillende soorten beplanting.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Voor fietsers komen er extra fietsparkeerplekken en de laad- en losvakken in de straat zijn straks op drukke tijden ook te gebruiken voor parkeren. In de omgeving komen zes ondergrondse containers voor restafval en de riolering wordt vernieuwd.

Stadsklooster

Belangrijk onderdeel van de definitieve uitwerking is het ontwerp voor het plein bij het Stadsklooster, eerder de Antoniuskerk. De gemeente heeft samen met Stichting Stadsklooster een plan gemaakt voor een groen plein waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Het Kerkplein krijgt roodbruine bakstenen en er komen grote plantenvakken met verschillende planten en bomen. Op een hoge rand rond de vakken kunnen mensen zitten. De afvalcontainers in de Abel Tasmanstraat worden anders neergezet en de fietsenrekken komen op een andere plek. De vlaggenmasten verdwijnen.

Planning

Nu het definitieve ontwerp klaar is, kan de gemeente op zoek gaan naar een aannemer die het werk gaat uitvoeren. In het najaar van 2022 beginnen de werkzaamheden in de Kanaalstraat West en die moeten eind 2023 klaar zijn.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. bawang putih

    wordt t wel veiliger als fietser zijnde op deze smallere baan?? wat gaan de automobilisten doen die achter je rijden met fietsers vanuit beide rijrichtingen? wachten met inhalen haha, dacht t niet!

  2. Hans

    Het definitieve ontwerp is te vinden op
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/kanaalstraat-en-damstraat-opnieuw-inrichten/

  3. Cico

    Typisch voorbeeld van een goedbedoeld idee dat bedacht wordt in een witte en hoogopgeleide bubbel, maar de plank mis gaat slaan in de weerbarstige praktijk.

    In deze wijk wordt niet rekening gehouden met fietsstroken, ook al geef je dat honderd keer aan in het wegdek. Er wordt gewoon op dubbelgeparkeerd. En als je een bekende tegenkomt, dan stop je gewoon voor een praatje. Dat je daarmee het volledige verkeer blokkeert, is het probleem van anderen.
    Dus in dat veel te smalle straatje gaat een rij auto’s in de file staan, stationair draaiend, terwijl drommen fietsers erlangs proberen te wurmen.

    Oh en die schitterende bomen langs de Kanaalweg, die zoveel schaduw geven en het straatbeeld aankleden? Die kappen we, want het past net niet in het nieuwe wegprofiel. Over 40 jaar mogen we er weer van genieten. Weet je wat, we doen er nog wat bomen bij! Niet zeuren, burgers

  4. Leon

    Mooi.

  5. Lombokker

    Als er een nieuw wegdek wordt gelegd, hoop ik dat er meteen een paar detectielussen in komen. Dan kan er worden gemeten hoeveel verkeer er komt, en ook of er te hard gereden wordt.

  6. Hns

    Plannen bedacht door een niet in utrecht, mn in Lombok, woonachtige hoogopgeleide bureaucratische ambtenaar die met het ov en de fiets naar zijn werk moet omdat hij te gierig is een paar centen in de parkeermeter te gooien die staat op een plaats die zijn collega aangewezen heeft.

  7. buurtbewoner

    @Lombokker
    om alvast uw laatste vraag te beantwoorden, zonder een detectielus; JA!

  8. Don

    En waar gaat het verkeer naartoe dat nu in hun geblindeerde bolides laagvliegend over de kanaalstraat heen en weer scheurt. En voorziet het plan ook in handhaving van de nieuwe kanaalstraat situatie en de omliggen de straten. Of heeft de witte en hoogopgeleide bubbel in het gemeentehuis dit soort hinderlijke praktijk gevalletjes niet geagendeerd omdat dit bestuurlijk niet wenselijk is.

  9. Harm

    Fantastisch! Wel graag 1 strook bomen opofferen voor een apart fietspad? Gemengde auto’s en fietsers is te gevaarlijk denk ik? Of komen er ook een miljoen drempels?

    Zeer positief dat het eenrichtingsverkeer doorgaat!

  10. JdV

    @Don: Wedje maken? Die bolides gaan scheuren over de (busbaan en rijbaan op de ) Vleutenseweg. Waarna de gemeente begint met het volgende project, de herinrichting van….
    Want laten we eerlijk zijn, stenen verplaatsen is veel makkelijker dan handhaven 🙂

  11. wollie

    11-18 uur autovrij zou helpen, echter moeilijk verenigbaar met de 1richtingstraten die haaks op de kanaalstraat staan 🙂

  12. Mark

    @Don, waarschijnlijk niet. Ik vermoed dat de mensen die hier over gaan niet in Utrecht wonen en 1 keer een middagje zijn wezen kijken. Voor deze straat was het beter geweest om er helemaal geen auto’s meer over heen te laten rijden en de wijk volledig te ontsluiten via de Vleutenseweg en de Graadt van Roggenweg.

  13. Pol

    30 km/uur-inrichting: hahahaha…..

  14. VincentZ

    Mooi dat er eindelijk wat gebeurt na allerlei inspraakprocedures etc. Wees wat dit aangaat slagvaardiger. Deze lamlendige houding nam de gemeente niet aan toen zij besloot mee te gaan met het plaatsen van een kermisbak op de Neude.
    Ja, het is wellicht vanuit de theorie en in een bubbel verzonnen, maarer gebeurt tenminste wat, die straat had al lang eenrichtingsverkeer moeten zijn. Toch ben ik benieuwd hoe criticasters het probleem van dubbelparkeren, hard rijdende auto’s etc wil aanpakken. En hoe zij denken over de ruimtelijke inrichting. Zelf vind ik het zonde van de 53 bomen, daar komen waarschijnlijk van die ielige boompjes voor terug in treurige cortenstalen bakken.

  15. Koel Hoofd

    @Hans, bedankt voor de link.
    ‘een gezonde en aantrekkelijke Kanaalstraat en Damstraat met een multiculturele uitstraling’

    Met die uitspraak zit de gemeente op een hellend vlak naar misleiding en hele foute intenties….
    Ik heb de data van Utrecht in cijfers er eens bij gepakt om mijn bewering te staven.

    Gezondheid is namelijk gerelateerd aan leeftijd, inkomen, leefstijl.
    – In wijk West is het besteedbaar inkomen gestegen van €33.300/jr in 2010 naar €43.300/jr in 2019. Boven modaal inkomen dus.
    – In Lombok is 71% tussen de 18 en 54 jaar (61% zelfs tussen de 18-44 jaar). Dan zijn er nog 13% minderjarigen en slechts 16% is 55jaar of ouder. Dus slechts 16% zit in de leeftijd dat de mankementen gaan komen, in 2001 was dat nog 24%. Dus door het natuurlijk verloop is de wijk al gezonder dan 10 jaar geleden.
    – Gezien het aanbod van de AH en wat mensen er kopen zijn er veel die bio/eco/vega eten kopen (leefstijl).
    Dus die gezondheidsclaim is misleidend.
    Het is al een gezonde wijk indien je puur kijkt naar deze factoren waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze gerelateerd zijn aan gezondheid.
    Indien je de culturele achtergrond ook in overweging neemt wordt het helemaal spannend want de mensen met Marokkaanse, Turkse en Surinaamse migratieachtergrond (-9.4%)worden langzaam maar zeker vervangen door Nederlanders, overige niet-westerse en westerse culturen (+9.4%).
    Relateer dat weer aan de eerder genoemde stijging besteedbaar inkomen en dan wordt het duidelijk dat gentrification leidt tot gezondheidsverbetering in de wijk.
    En dan is de gemeentelijke gezondheidsdoelstelling te relateren aan wijksanering, ongewenste culturen er uit en gewenste culturen er in….. (o.a. te realiseren door onbetaalbaar binnenstedelijk bouwen, denk aan wonderwoods op paar honderd meter afstand)

    Die ‘multiculti uitstraling’ is echt pure marketing misleiding met een smerig randje. Laat me dat uitleggen.
    Realiteit is dat Lombok/Kanaalstraat eind vorige eeuw de succesvolste multiculti wijk van heel Nederland was. In 2001 had 39% een niet Nederlandse migratieachtergrond, voornamelijk Marokkaans, Turks, en surinaams.
    Deze zijn over de jaren vervangen voor Nederlanders en andere niet-westerse en westerse culturen waarvan de westerlingen de grootste toename zijn. Maar nog steeds heeft ruim 37% geen Nederlandse migratieachtergrond. Echter, totdat een Amerikaan of een Pool begint te praten zien ze er uit als een Hollander. Dus het is op de Kanaalstraat minder zichtbaar geworden dat het een multiculti wijk is.

    De Kanaalstraat wordt nu heringericht als een oerhollandse straat met klinkers, zitjes, plantjes, boompjes, aangeharkte perkjes en heel veel fietsen. Die multiculti uitstraling moet dus worden gerealiseerd door decoratiemateriaal in de vorm van: winkels met buitenlandse namen en producten (terwijl de gentry er niet eens naar binnen durft… dus op lange termijn ook die multiculti winkels zullen verdwijnen) en mensen die van grote afstand als ‘cultuurvreemd’ herkenbaar zijn op straat.
    ….cultuurvreemden als decoratie materiaal in een gezonde gentry wijk, het moet niet gekker worden.

    Enfin, op de artist impression ziet de Kanaalstraat er wel weer strak uit.
    Of het ook een verbetering is moet nog blijken.

    Maar de gemeente moet echt gaan uitkijken met het strooien van hun absurde elitaire gezondheidsdoelstellingen want het komt neer op keiharde discriminatie van hele grote bevolkingsgroepen: generaties migranten, ouderen, lage inkomens…

    Daarnaast een “gezonde leefstijl” is echt geen garantie voor gezondheid, daar weten ze in de zorg alles van… Denk maar aan de gezonde antivaxxers met hun gezonde leefstijl die nu de zorg overstromen met hun covid.
    En ook een fietsongeval met hersenletsel zit in een klein Utrechts hoekje, lig je daar knock out op het asfalt met je gezonde leefstijl…

  16. Carmen

    @Cico het is de Kanaalstraat, niet de Kanaalweg. Typisch voorbeeld van bemoeizucht door iemand die geen flauw benul heeft van de wijk, maar wel graag bij alles op REAGEER wil drukken.

  17. Hans

    Ziet er veel beter uit dan de huidige situatie.
    Het wordt een leuke straat.
    Wat betreft scheurend blik: veel valt of staat met handhaving. Maar de inrichting doet ook heel veel. Met name de invoering van eenrichtingsverkeer zal het e.e.a. een stuk overzichtelijker maken.

  18. Dante

    Het probleem is met dit plan is dat er teveel auto verkeer in deze straat plaatsvind. –> fille in de kanaalstraat autos wachtend op het stoplicht op de damstraat. Autos die in de dwarsstraten crossen om fille te ontlopen.
    Grote hoeveelheden fietsers/scooters die langs stationair/dubbelgeparkeerde autos zigzaggen. In de biltstraat heb je nu zo’n 30kmh weg waar autos en fietsen op één baan rijden. Vind dat niet beter uitpakken dan de vorige oplossing.
    Breedere stoepen kan ik wel goed begrijpen, met het oog op winkel en eet mogelinkheden. Een auto luwe of auto loze straat zou pas echt een stap vooruit zijn, maak het openbaar vervoer goedkoper zodat er betaalvare alternativen zijn.

  19. Piet

    @hans klopt valt of staat met handhaving. Maar dat laat nog wel eens in Utrecht te wensen over. Zie de Kapteynlaan waar je de halfjaarbegroting van Utrecht aan bekeuringen in een middagje bij elkaar kan flitsen.

  20. jan

    Maar hoe kun je nu met je grote bolide pronken bij je maatjes? Dat terwijl je er nog zo hard voor hebt gewerkt in een baan die niet bekend is bij de belastingdienst maar wel bij de politie??? Dat is toch de Kanaalstraat in een notendop

  21. Barend

    @ Hans

    Ik mag het hopen. Smalle rijbaan, fietsers in twee richtingen en een automobilistenpopulatie die zich vriendelijk uitgedrukt kenmerkt door een wat ongeduldige natuur.

  22. Suzanne Taylor

    Jammer van de bomen!!!

  23. Bernhard

    Geweldig. Dit kan nog eens een gezellige winkelstraat worden zo!

  24. Trebor

    Carmen,, helaas heeft cico wel gelijk. Mentaliteit/ normen en waardes zijn hier ver te zoeken.

  25. Cas

    Ze maken van de fietser een botsabsorber op deze manier… en dat allemaal voor die brede stoepen die echt lang niet zo breed hoeven. Hoe durven ze zich een fietsstad te noemen als deze geen enkele veiligheid en ruimte wordt geboden

  26. Probleem

    Wat mij betreft komen er op afstand te besturen palen zodat de straat ‘s nachts kan worden afgesloten voor verkeer. Ook zou ik graag camera bewaking zien die gehele straat in de gaten kan houden. Het is een kwestie van tijd voordat een zo’n gast een fietser aanrijdt en net doet alsof hij niet de bestuurder is, heb het heel vaak gezien.

    Ik negeer deze straat overigens altijd, door het asociale gedrag is deze straat een no-go zone. Het is er serieus gevaarlijk.

    Enfin, volgens mij is het ontwerp een zeer grote verbetering ten opzichte van wat het was maar handhaving zou de eerste prioriteit moeten zijn.

  27. Utrechter

    Het enige wat er mis is met de kanaalstraat is dat de gemeente utrecht hier niet durft te handhaven. En het is een schande dat de onveilige situatie het excuus is voor een kostbare autopest herinrichting die het aso verkeer alleen maar verplaatst naar naburige straten.

  28. bart

    wij fietsen dagelijks door deze fijne straat, gewoon met onze zoontjes. Ja, er zijn macho’s. Maar ze zijn toch ook op hun hoede. Wij mijden deze straat zeker niet, super gezellig en ja je moet goed oppassen maar dat moet je in de hele stad.
    Ik zou blij zijn als deze straat er gewoon mooier uitziet en juich de plannen toe. Enige zorg is heel veel verkeer in de kleine straatjes wanneer men sluiproutes gaat nemen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).