Zondag demonstratie tegen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant Zondag demonstratie tegen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant

Zondag demonstratie tegen verbreding A27

Zondag demonstratie tegen verbreding A27
Het ontwerp van de overkapping van de A27
Er komt een demonstratie tegen de verbreding van de A27. In Lunetten zullen zondag tegenstanders van de plannen tussen 13:00 en 14:30 uur hun ongenoegen kenbaar maken.

Er komt een demonstratie tegen de verbreding van de A27. In Lunetten zullen zondag tegenstanders van de plannen tussen 13:00 en 14:30 uur hun ongenoegen kenbaar maken.

Bewoners- en milieuorganisaties zijn het niet eens met de plannen omdat het nut en de noodzaak hen niet duidelijk is. Ook zien ze de plannen als een nieuwe aanslag op Amelisweerd en daarnaast vrezen ze voor meer herrie en roet in Lunetten, Voordorp en Rijnsweerd.

Eerder hebben verschillende organisaties de krachten al gebundeld. Onder de noemer Stichting Kerngroep Ring Utrecht werken De Vrienden van Amelisweerd, de Kracht van Utrecht, het Bewonersoverleg Ring en Rijnsweerd, Werkgroep A27 Voordorp en Laat Lunetten Niet Stikken samen. De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) en het Milieucentrum Utrecht (MCU) ondersteunen de samenwerking.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. tom

    ik ben er ook

  2. Rietje

    Yeah !
    Zet ‘m op Utrechters.

  3. Lekkage

    Ik zou graag als voorstander willen demonstreren. Met al die CO2 groeien de bomen als kool.

  4. FD

    Ga er nou eens gewoon kijken.
    Er staan geen hele bijzondere bomen langs de A27.
    De bomen naast het bakgedeelte zijn echt vervangbaar, verderop staan kweekbomen die verplaatst kunnen worden.
    Zo erg is het allemaal niet.
    Het zou zomaar eens beter uit kunnen pakken met een overkapping.
    Ik ben daar vanwege de herrie echt een voorstander van.
    Ik kom er 2-3x in de week als wandelaar.

  5. Angela

    Het zijn niet alleen bewoners en organisaties die tegen zijn, ook heel veel politieke partijen op stedelijk, provinciaal en landelijk niveau maken elk half jaar duidelijk aan VVD (en sinds een paar jaar ook aan de PvdA) dat er geen nut en noodzaak is om meer dan 1.1 miljard (!) euro te reserveren voor een stuk van 6.5 km lengte. Knooppunt Lunetten staat niet eens in de File Top 50 (https://www.vid.nl/top50.html). Het CPB heeft in 24 maanden tijd meeerdere malen scherp en helder uit de doeken gedaan dat er geen rendement te verwachten is (integendeel, zelfs een negatief rendement!): http://www.cpb.nl/persbericht/3214634/uitstel-verbreding-a27a12-ring-utrecht-beste-optie en http://www.cpb.nl/publicatie/kansrijk-mobiliteitsbeleid.

    Wat de techniek betreft : omdat er geen methode bekend is waarmee het waterkerende folie onder de snelweg goed beschermd kan worden tijdens het verbouwen, zijn er geen kosten te noemen. Het budget van 1.1 miljard is gebaseerd op schattingen die niet vrijgegeven worden, omdat de minister pas ná het nog te nemen Tracébesluit aan marktpartijen de opdracht gaat geven om te offreren. Door alle openbare technische rapporten te bekijken, zie je dat het folie nog 100 jaar kan blijven liggen mits je eraf blijft. Er is geen enkele bewezen techniek. De Tweede Kamerleden zouden nú hun controlerende rol kunnen pakken om te voorkomen dat er over ca. 5 jaar een parlementaire enquête komt naar óf het onderlopen van de A27 óf de enorme kostenoverschrijdingen en vertragingen bij de verbreding.

  6. paul

    @angela: geen onwaarheden verspreiden. In de top 30 van de file top 50 staan er vijf die direct gekoppeld zijn aan de voorliggende plannen. En ze zijn allemaal gelijk of stijgers tov vorige jaren. Komt uit je eigen bron….

  7. Jaap

    @FD: De herrie gaat echt niet afnemen door 250 m overkapping. Zodra de auto’s daar weer onder vandaan komen is alles open – er komen bij Amelisweerd GEEN geluidsschermen – en zal het gebrul en geraas nog veel harder zijn dan nu. Het zal veel verder dragen.

  8. Jaap

    Overigens is de demonstratie van 13:00-14:30 bij Tussen de Rails bij Lunetten. Meer info: http://www.snelwegen-utrecht.nl/demonstratie/

  9. katja

    Twee keer per dag staan er een paar auto’s stil, guttegut, wat erg.
    Gezeur van de automaffia met Godmother Schultz

  10. cas

    Kom, we maken er een stadsboulevard van 😉

  11. Gerard vd Vecht

    Utrecht nodigt zelf auto bezitters uit om naar de dubbele IKEA,Jaarbeurs ,HC bij het Station ,de Kromhout Kazerne en de Uithof te komen.
    Voor de werkgelegenheid worden er alsmaar kantoren bijgebouwd en vervolgens komt het personeel van elders met de auto.
    De stad moet nog met 70 000 inwoners groeien en de Studenten blijven ook hangen in Utrecht en gaan weer elders werken.
    En dan zegt Utrecht tegen te zijn.dat was Utrecht eerder ook met D66 wethouder Zeevalking en later als D66 minister zei hij dat die struiken gekapt konden worden.
    Als de weg aangelegd was volgens de plannen had Utrecht nu weer niet 8 jaar in de rotzooi gezeten.

  12. Simon

    @ Gerard vd Vecht, als de weg was aangelegd volgens de plannen, hadden we nu geen Amelisweerd meer gehad. De weg was dan niet door de rand aangelegd, maar dwars erdoorheen.

    En o ja, als we eerdere plannen hadden opgevolgd, hadden we een pracht van een weg gehad van knooppunt Rijnsweerd naar de binnenstad. Wilhelminapark: exit.

    Natuurlijk niet te vergeten het prachtige plan om een mooie vierbaansweg aan te leggen op de plaats van de stadsbuitengracht.

    Ja, onze vroegere bestuurders, dat waren pas visionisten.

  13. Angela

    @Paul: @angela: “geen onwaarheden verspreiden. In de top 30 van de file top 50 staan er vijf die direct gekoppeld zijn aan de voorliggende plannen. En ze zijn allemaal gelijk of stijgers tov vorige jaren. Komt uit je eigen bron….”
    Dat rechtvaardigt nog steeds geen verbreding die minstens de 1.1 miljard gaat kosten die ervoor gebudgetteerd is. Als je zo redeneert moet je eigenlijk al in Zwolle gaan beginnen want ow wee anders lopen de problemen op.
    Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om zonder verbreding op dát punt (te duur, te gevaarlijk, en heel erg zonde en ingewikkeld) verkeerskundige oplossingen in te zetten. Zeker als je zo’n budget als 1.1 miljard bereid bent uit te te geven.
    Dus het klopt; dat punt staat niet in de file top 50. En het is dus niet eens ‘the most likely candidate’ om opgelost te worden.
    gr Angela

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).