Den Haag trekt ruim 800 miljoen euro uit voor Utrechts ov-netwerk waaronder aanleg Merwedelijn Den Haag trekt ruim 800 miljoen euro uit voor Utrechts ov-netwerk waaronder aanleg Merwedelijn

Den Haag trekt ruim 800 miljoen euro uit voor Utrechts ov-netwerk waaronder aanleg Merwedelijn

Den Haag trekt ruim 800 miljoen euro uit voor Utrechts ov-netwerk waaronder aanleg Merwedelijn
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Utrecht krijgt ruim 800 miljoen euro van Den Haag om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Een groot deel van dit bedrag wordt gebruikt voor de aanleg van de Merwedelijn die deels ondergronds moet komen te liggen. Het overige deel wordt onder meer gebruikt voor nieuwe fietsenstallingen en voor het verbeteren van de ring.

Utrecht krijgt ruim 800 miljoen euro van Den Haag om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Een groot deel van dit bedrag wordt gebruikt voor de aanleg van de Merwedelijn die deels ondergronds moet komen te liggen. Het overige deel wordt onder meer gebruikt voor nieuwe fietsenstallingen en voor het verbeteren van de ring.

Het kabinet heeft in het coalitieakkoord al bekendgemaakt 7,5 miljard euro te willen besteden om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken, waaronder het Merwedegebied en de A12-zone in Utrecht. Minister Harbers, staatssecretaris Heijnen en minister De Jonge hebben maandag bekendgemaakt hoe dit geld besteed wordt.

“In Utrecht wordt de volgende stap gezet in het onderzoek naar de Merwedelijn”, is te lezen op de website van de rijksoverheid. De gemeente schrijft dat het kabinet dit jaar 600 miljoen euro uittrekt voor de aanleg van deze lijn die deels ondergronds komt te liggen en een verbinding vormt tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein.

Fiets

Eerder werd al bekend dat de gemeente en provincie Utrecht samen 415 miljoen euro uittrokken om het ov-netwerk in de regio naar een hoger plan te tillen. Dit was echter niet genoeg en er was dus een extra bijdrage van het Rijk nodig. In juni liet het Rijk al weten 103 miljoen euro uit te trekken voor fietspaden, fietsparkeren en een parkeerhub voor onder andere Papendorp en Kanaleneiland.

Daarnaast trekt Den Haag tot 2030 100 miljoen euro uit om de Utrechtse snelwegen te verbeteren en er komt een investering van 600 miljoen euro voor de Merwedelijn. In totaal is er dus meer dan 1,2 miljard euro uitgetrokken voor het bereikbaar maken van de nieuwe woningen in de stad.

Belangrijke stap

Dit is echter niet genoeg volgens de gemeente. De totale kosten voor de Merwedelijn zouden 1,3 tot 1,5 miljard euro zijn. “We zetten hiermee een belangrijke stap richting de aanleg van de Merwedelijn”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “We moeten het laatste puzzelstukje nog leggen maar ik kan me niet voorstellen dat we daar niet uitkomen met het Rijk. Deze lijn is cruciaal om Utrecht ook in de toekomst bereikbaar te houden.”

De komst van de Merwedelijn zou noodzakelijk zijn voor de bouw van nieuwe woningen. “Die woningen hebben we ook keihard nodig”, aldus wethouder Eelco Eerenberg. “Niet alleen voor de mensen die nu een huis in Utrecht zoeken, maar ook voor de Utrechters van de toekomst. Daarom hebben we met het Rijk afgesproken dat Utrecht en Nieuwegein in Groot Merwede tot en met 2030 25.500 nieuwe woningen bouwen, waarvan minimaal 55 procent voor lage en middeninkomens. Verder worden er naar verwachting na 2030 minimaal 15.000 woningen gebouwd in de A12-zone en na 2035 21.500 woningen gebouwd in Rijnenburg.”

Papendorplijn

Met deze financiering wordt volgens de gemeente tot slot een ‘grote stap’ gezet in de uitbreiding van het ov-netwerk. Desalniettemin zet Utrecht in op volgende stappen waarbij wordt gekeken naar de aanleg van de Papendorplijn, een busbaan via de Waterlinieweg en de frequentieverhoging van de Uithoftram.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Hoe gaan we onder Anne Frankplein door. Ligt al bus tunnel.

  2. Don

    Dat is in utrecht net genoeg voor ongeveer 200 meter tramlijn.

  3. Wim

    ‘Busbaan via de Waterlinieweg’….
    O jé, o jé. De volgende stadsboulevard in wording.
    #utrechtonbereikbaar.

  4. Koel Hoofd

    “De totale kosten voor de Merwedelijn zouden 1,3 tot 1,5 miljard euro zijn”
    Het systematisch falen van Utrecht met infra projecten kennende, zal het wel op 30 miljard uitkomen en zijn we 30 jaar verder.

  5. WvR

    Mijn prognose: 2 tot 2.5 miljard. Als het mee zit.

    Ik gok dat er wat onderhandelingen hebben plaatsgevonden (en waarom niet).
    Rijk geeft geld voor de merwede lijn, Utrecht staakt verzet tegen verbreding A27 / Geld voor de NRU / Woningbouw Rijnenburg cq Reijerscop.

  6. Lexus

    Dat trammetje naar de Uithof, dat grotendeels door niemandsland rijdt en alleen door-de-weeks en overdag, kostte al meer dan 385 miljoen gulden. Kortom…

  7. Rivierenwijk

    Waar ligt Groot Merwede?

  8. JdV

    @lexus: want die tram komt nog uit de gulden-tijd? Proest. U maakt er weer een zootje van. Zoals vaker.

  9. HenQ

    Goh, en maar 30 jaar te laat. In de jaren 90 is de ontwikkeling van een Utrechts metronetwerk tegengehouden door dezelfde linkse milieuactivisten als je nu in de gemeenteraad vindt.

  10. Utrechter2

    Waar willen ze ongeveer de tunnel aanleggen?

  11. Bravo OV!

    Bravo, bravo, goed nieuws! Ruim baan voor ov.

    Hierbij pleit ik er extra voor dat mensen gaan wonen waar ze werken, of werken waar ze wonen. Er is nog steeds grote krapte op de arbeidsmarkt dus de macht is aan de werknemers. De luxepositie dat je ver van je werk kunt wonen, en dan klagen dat je zolang in de file staat, moet volkomen verdwijnen. Met wat fantasie vind je een baan dichterbij huis. Werk zat! En bovendien regelmatig thuiswerken kan ook nog.

    En wat de kosten betreft: als je de gevolgen voor het milieu meerekent, is autorijden veel duurder dan ov.!

  12. Piet

    @Bravo, niet alleen als je de kosten voor het milieu meerekent. Dichterbij(lees in de stad) wonen wordt gezien als duurder maar als een auto de deur uitgaat bespaar je jaarlijks vele duizenden euro’s. Zet dit af tegen de vele jaren dat je werkt dan is in de stad wonen net zo duur als het platteland.

  13. Fred

    Zoveel geld uitrekken om een bestaande tramlijn te gaan verleggen, een beetje zonde.
    Het zou beter zijn als dat geld besteed wordt om EXTRA tramlijnen aan te leggen en zo het tramnetwerk uit te breiden.
    Als de Merwedelijk ondergronds gaat, trek het bovengrondse deel dan bijvoorbeeld door via Socateslaan / ‘t Goylaan naar Lunetten.
    We hebben MEER tramlijnen nodig om in hogere dichtheden te kunnen bouwen en zo in de grote vraag naar extra woningen te kunnen voorzien.
    Met dit plan geef je heel veel geld uit en is de meerwaarde zeer gering.
    Je hebt nog steeds maar 1 tramlijn, vanaf Nieuwegein via CS naar USP.
    Dat tramstation had vanaf het begin toen het vernieuwd werd ondergronds aangelegd moeten worden.
    Veel gunstiger qua ruimte, Veel snellere reistijden dan nu met dat trage “Traject X” deel waarbij de tram de baan met de bussen moet delen. En je kunt direct op de ondergrondse Merwedelijk aanhaken, en aan de andere kant ook ondergronds onder het centrum door naar Oost / Uithof / Rijnsweerd.
    Waarom ontbreekt het in Utrecht toch TOTAAL aan toekomstvisie op gebied van infrastructuur ?

  14. Pete

    Super mooi nieuws!!!
    Wat jammer dat sommige mensen louter cynisch kunnen reageren. Dat zegt denk ik vooral iets over hen zelf….

  15. Wies

    Goed nieuws voor Utrecht en fijn dat de focus op ov ligt. Maar fietsen blijft wat mij betreft prioriteit nummer 1. Wel zie ik een soort hyperfocus op een gebied waar nota bene al een redelijke ov-verbinding is met een tram en een nieuwe busbaan in de buurt (Merwede). Snap dat daar een verwachte bevolkingsgroei is, maar het ov is echt niet op orde aan de noordkant van de stad (vind ik). Fietsen is daar altijd veel sneller en de auto in veel gevallen ook. Wat de gemeente daar nu doet is autorijden minder aantrekkelijk maken zonder ov upgrade. Graag ook de NRU oppakken!

  16. Don

    Inderdaad @Fred we hebben meer tramlijnen nodig naar Rijnenburg kunnen we stoppen met bouwen in hoge dichtheid cq het verder verdichten verstikken van de utrechtse binnenstad. In Rijnenburg kan dan prima betaalbaar leefbaar en bereikbaar gebouwd worden.

  17. Willem

    Je kan wel zien dat @ Fred een echte vervoerskundige is.
    Met één pennestreek weet hij het beter dan alle politici, wetenschappers en andere deskundigen bij elkaar.
    Chapeau!

  18. Lexus

    @JdV: het is inderdaad nog veel erger dan ik dacht.

  19. Herman

    800 miljoen, dat is hooguit 800 meter tunnel, dan is het geld op……

  20. Rutger

    Is er ook geld vrijgekomen om de NRU helemaal goed aan te leggen?

  21. Leon

    Benieuwd of die lijn er dan ook daadwerkelijk gaat komen. Het autoverkeer op de Waterlinieweg verminderen lijkt me ook een uitstekend idee verder.

  22. Natte Otter

    Prima. Maar maak dan even onder Europaplein ook even twee ondergrondse banen voor auto verkeer, dan heb je veel betere doorstroming alle kanten op. Maar dat zou te logisch zijn, en belangrijker een voordeel voor auto bestuurders, dus dat komt er nooit doorheen.

    Blijft het grappig vinden dat Lot op drie paarden gokt, stadsverkeer naar de ring, waterlinie niet meer als ring gebruiken en verkeer naar de A27 sturen, maar tegen verbreding zijn.

    Klinkt

  23. Utrechter2

    Ik hoor een heleboel applaus maar waar komt die tunnel ongeveer?

  24. Evert Bouws

    Curieus dat Utrecht zo veel geld krijgt voor een dubieus OV-plan, terwijl het Noorden van Nederland vrijwel niets krijgt. Geen snelle Lelylijn, wat klein werk in de stad Groningen.

  25. Herman

    @Utrechter2, tunnel komt onder de grond, maakt dus niet uit waar.

  26. Gestrande ov'er

    @Bravo: wat ik jammer vind is dat er vooral de verbinding wordt gezocht met de nieuwe bewoners. Terwijl er in de verbindingen binnen Utrecht ook nog zoveel te verbeteren valt, vooral tussen wijken en verbindingen. Er zijn alweer allemaal stukken die het buiten kantoortijden met eens per half uur moeten doen – stop daar ook nog een overstap bij en het wordt snel onaantrekkelijk. In de stad wonen ook veel mensen, maar de frequentie verlaagt en de haltes komen verder uit elkaar te liggen, wat het voor binnen de stad geen optie maakt. Ook deze lijnen gaan alleen maar om kantoorverbindingen, niet om mensen ook met elkaar te verbinden.

  27. Bravo OV!

    @Piet:

    👍

  28. Peter

    Blijf van de Waterlinieweg af, hooguit de huidige busbanen weghalen want die worden toch niet benut en maken de weg optisch te breed waardoor er te hard gereden wordt.

    Doorstroom van de Waterlinieweg naar de A12 zonder stoplicht maken, dat levert alleen maar onnodige opstoppingen op.

  29. Katja

    En geen geld voor extra spoor naar Groningen, die kunnen weer naar een fatsoenlijke verbinding met de randstad fluiten. Zoals zo vaak wordt Groningen wéér achtergesteld.
    Overigens zal die 800 miljoen wel weer 800 miljoen te weinig blijken…

  30. Utrechter2

    @Herman: als belastingbetaler wil ik graag weten waar die tunnel wordt aangelegd.

    @Evert Bouws:
    @Katja:

    Volgens mij hadden de noordelijke provincies wat miljarden gekregen voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.

    https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/267760/pot-met-miljoenen-zuiderzeelijngeld-bijna-volledig-besteed

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).