Detailhandel Nederland adviseert gemeenten de parkeertarieven te verlagen | De Utrechtse Internet Courant Detailhandel Nederland adviseert gemeenten de parkeertarieven te verlagen | De Utrechtse Internet Courant

Detailhandel Nederland adviseert gemeenten de parkeertarieven te verlagen

Detailhandel Nederland adviseert gemeenten de parkeertarieven te verlagen
Detailhandel Nederland stuurt zaterdag een brandbrief naar alle gemeenten in Nederland om de verloedering van winkelcentra een halt toe te roepen. Een concrete maatregel die gemeenten per direct kunnen nemen is het verlagen van de parkeertarieven.

Detailhandel Nederland stuurt zaterdag een brandbrief naar alle gemeenten in Nederland om de verloedering van winkelcentra een halt toe te roepen. Een concrete maatregel die gemeenten per direct kunnen nemen is het verlagen van de parkeertarieven.

Voorzitter Guido van Woerkom: “Gemeenten spelen een sleutelrol bij het vestigingsklimaat in de winkelcentra. Om spooksteden te voorkomen moeten zij maatregelen nemen. Een maatregel die alle gemeenten eenvoudig kunnen nemen is het verlagen van de parkeertarieven. Daarnaast kunnen ze actie ondernemen door het terugdringen van het aantal leegstaande winkelpanden en het verlichten van lokale lasten en regelgeving.”

“De gemeenten moeten direct aan de slag”, benadrukt van Woerkom. “Het is twee voor twaalf geweest.” In de afgelopen tien jaar is het gemiddelde percentage van de winkelleegstand opgelopen tot maar liefst 7,4 procent. Door de huidige faillissementen loopt dit aantal nog verder op. De leegstaande panden maken de winkelcentra minder aantrekkelijk met ‘ernstige verloedering’ als resultaat.

12 Reacties

Reageren
  1. Y

    Donderavond even naar de stad anderhalf uur 8 euro betaald!! Belachelijk!

  2. Karel

    Ik zou eerder zeggen maak het OV goedkoper en beter, OV prijzen zijn belachelijk! Daar heb ik best wat belastingcentjes voor over zodat we minder auto’s in de stad hebben.

  3. Seth

    Zowel de gemeente als de eigenaren van de parkeergarages (o.a. Klepierre) zijn te afhankelijk van de inkomsten. Daarbij is de malaise in de retail niet de schuld van de parkeertarieven. Maar het zou verstandig zijn als winkeliers en parkeerexploitanten creatief gaan worden. Bijvoorbeeld gratis parkeren bij aanschaf van x euro. Het kan zeker geen kwaad, maar er moet meer gebeuren om de retail er weer bovenop te krijgen.

  4. Willem

    @Y: als ik me niet vergis woon je in Utrecht stad. Fiets misschien een optie?

  5. Wilko

    Goedkoper parkeren gaat niet het verschil maken tegen webwinkels.

    We hebben gewoon teveel winkelruimte en de huren van de panden zijn te duur.

  6. Jan

    De hele stad staat altijd bommetje vol autos. Door het verlagen van de tarieven komen er geen parkeerplekken bij. Lijkt me dus niet de oplossing voor het probleem van de winkels.

  7. Ronald

    @ Willem:
    ja, ga jij maar lekker je nieuw gekochte TV op de fiets vervoeren, daar bedank ik toch echt voor.
    Dat dogmatische fietsargument kun je gewoon niet altijd gebruiken.

  8. RobH

    @Ronald:

    Hoe vaak koop je een nieuwe TV?

  9. woutvr

    Het is weer duidelijk waar de detailhandel Nederland voor staat: meer luchtvervuiling. Kunnen zij eens aan zichzelf werken?

  10. Willem

    @Ronald: ah, daar is ie: het dogmatische TV kopen argument.
    Laat ik nou een tijdje geleden een mooie TV hebben gekocht in de Mariastraat. Komen ze gewoon thuisbrengen!
    Misschien zouden meer winkeliers wat servicegerichter moeten worden!

  11. Johan Jeuring

    De detailhandel reageert vaak wat traag (en soms te traag: zie alle winkels die failliet gaan in deze tijd), en met conservatieve middelen, op een veranderende wereld. Veel auto’s in de binnenstad en goedkoop parkeren is oud (ongezond, onvriendelijke, ongezellig, onmogelijk) beleid uit de vorige eeuw. Nog altijd een leuke anecdote: bij de introductie van het VCP in Groningen was de detailhandel fel tegen (auto’s konden niet meer rechtstreeks naar de winkels rijden), bij een wijziging van dat plan twee decennia later waren ze weer fel tegen (het VCP beviel kennelijk beter dan verwacht), en bij een nieuwe wijziging nu (bussen naar de rand van het centrum) zijn ze ook weer fel tegen.

    Overigens kan ik me voorstellen dat je kleinere centra, waar de verkeersdruk minder groot is, wel probeert bereikbaar te houden met de auto. Lelystad misschien? 😉

  12. Dirk

    Detailhandel Nederland reageert weer vanuit een verouderd perspectief en denkt dat het probleem opgelost moet worden met meer mensen in de salesfunnel.

    De waarde van retail in de keten is veranderd. Als je enkel distributie en transacties verzorgt (en de orientatie niet uitgebreider kunt doen dan online), dan is het huidige margeniveau niet altijd realistisch.

    Dan moet je gaan innoveren: mensen die niet via internet willen bestellen omdat ze NU iets willen hebben moet je optimaal gaan bedienen (zijn er al fysieke winkels buiten coolblue die hun actuele fysieke voorraad op hun website exposen en waarbij je een product in een winkel kunt reserveren?) Dan moet je je assortiment gaan optimaliseren voor het soort consument dat impulsaankopen doet (versus longtail).

    Retail is zo ontzettend langzaam met innovatie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).