Deze flitspaal in Utrecht kwam in 2024 bijna 13.000 keer in actie Deze flitspaal in Utrecht kwam in 2024 bijna 13.000 keer in actie

Deze flitspaal in Utrecht kwam in 2024 bijna 13.000 keer in actie

Deze flitspaal in Utrecht kwam in 2024 bijna 13.000 keer in actie
Archieffoto
De flitspaal aan de Kardinaal de Jongweg, bij de kruising met de Antonius Matthaeuslaan, heeft in 2024 voor maar liefst 12.894 bekeuringen gezorgd. Het is daarmee de meest lucratieve flitspaal van de gemeente en de provincie Utrecht. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De flitspaal aan de Kardinaal de Jongweg, bij de kruising met de Antonius Matthaeuslaan, heeft in 2024 voor maar liefst 12.894 bekeuringen gezorgd. Het is daarmee de meest lucratieve flitspaal van de gemeente en de provincie Utrecht. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

In de stad Utrecht staan acht flitspalen. Per paal is geregistreerd hoe vaak ze een auto hebben gefotografeerd die door rood reed en hoe vaak ze in actie zijn gekomen voor een voertuig dat te hard reed. Het exemplaar op de Kardinaal de Jongweg heeft bijna alleen maar auto’s geflitst die te hard reden (12.786).

Op de Franciscusdreef, bij de kruising met de Orinocodreef, staat met in totaal 2.850 uitgeschreven boetes de op een na meest lucratieve flitspaal van de gemeente. Ook deze kwam nagenoeg alleen in actie wanneer een auto te hard reed (2.705).

Op de Rubenslaan, bij de kruising met de Adriaen van Ostadelaan, staat een flitspaal die in 2024 maar 67 keer een bon heeft uitgeschreven. Elf daarvan gingen naar automobilisten die door rood reden en 56 naar bestuurders die zich niet aan de maximumsnelheid hielden.

De cijfers van de flitspaal aan de Kardinaal de Jongweg vallen in het niet bij de resultaten van een exemplaar langs de A16 in Rotterdam. Deze flitspaal was in 2024 namelijk verantwoordelijk voor 111.056 boetes.

19 Reacties

Reageren
  1. Binnenstadbewoner

    Een weg aanleggen waar je veilig tot 70 km/u kunt rijden en er dan flitspaal neerzetten …. .

  2. Henk

    Enigszins tendentieus om dit te framen als ‘de meest lucratieve’ flitspaal. Beter zou zijn geweest om te concluderen dat op deze plek het meeeste hardrijders voorbijkomen.

  3. José Swanenberg

    Helaas heb ik 4 bekeuringen gekregen van deze flitspaal. Ook als ik er op lette geeft hij nog een bekeuring voor 4 km te hard voor maar liefst 44 euro. Voortaan ga ik 20 rijden tot ergernis van ander bestuurders……..

  4. Bart

    DUIC, met de woorden “de meest lucratieve flitspaal” maak je een frame dat niet strookt met het doel waarvoor de flitspaal is neergezet, namelijk te hard rijden te ontmoedigen door er een geldboete op te zetten. Een flitspaal is daar een van de middelen voor. Iedereen weet, ook de reaguurders die in deze woorden ongetwijfeld hun gelijk bevestigd zien, dat het doel van een flitspaal nooit is om geld op te halen. Iedereen die anders beweert is lui en gemakzuchtig in zijn oordeel.

  5. Charles

    In Utrecht staan 8 camera’s……, dat zijn er op zijn minst dus 92 te weinig!!! Utrecht veiliger en de stedelijke belastingen naar beneden, welke Utrechter wil dat nou niet 😀

  6. W

    @jose: 4 km te hard nà correctie. Je reed dus ongeveer 60 km/h.
    Grappig dat je ondanks een boete van 44 euro je dat blijft doen. Blijkbaar kun je het lijden en moeten de boetes omhoog om een gedragsverandering te bewerkstelligen

  7. Rob H.

    De verkeersboete. Belasting op dommigheid.

  8. Grote Smurf

    Ach, ‘t zegt iets over de automobilist … Je denkt wel 2x na, voordat je uperhaubt geld gaat uitgeven aan rijlessen, boete’s, betaald parkeren, tolwegen, wegenbelasting, benzine en tijd verdoen in de file …….. En tot overmaat van ramp, als je denkt dat je Alles gehad hebt en “vrij” kunt door rijden … Blokkeren de klimaatjunkies je weg 🙁

    In principe vraag je als automobilist, er Zelf om, om “Uitgezogen” te worden. Niet alleen je Geld, maar ook de tijd, die je aon je vierwielertje besteed en voor Wat ?

    Ga lopen of fietsen, bespaart je in ieder geval een hoop stress en geld. De auto is allang geen status symbool meer, maar een Melkkoe.

  9. Lauk

    ‘Meest lucratief’is inderdaad een vals frame. Dat is dus een uitstekende ‘leer-paal’!Nog slimmer: een eindje verder een bericht: ‘U bent geflitst’ met kenteken en bedrag. Snelle feedback leidt meer tot leren! En is ook voor anderen even zichtbaar (nog meer effect!)

  10. Koel Hoofd

    Wat is er gebeurd met de meest lucratieve flitspaal die jaren lang met stop op 1 stond, die op de Gr.v Roggenweg?

    @Henk @Bart
    Volgens data van de gemeente Utrecht
    http://mobiliteitsdata-utrecht.nl/tellingen/
    Rijden er dagelijks meer dan 15.000 motorvoertuigen langs die KdJ flitspaal richting stad uit.
    Per jaar is dat dus minimaal 365×15000=5.475.000 voertuigen.
    Daarvan zijn er 12.786 op de bon geslingerd wegens te hard rijden.
    Dat is 0.23% van alle voertuigen die daar langsrijden.

    Zelfde berekeningen voor Franciscusdreef geeft 0.12% van alle passerende voertuigen.
    Dus dat KdJ de meest lucratieve flitspaal in deze vergelijking is klopt. Simpelweg omdat de kans dat een bestuurder de paal over het hoofd ziet vele malen groter is vanwege het veel grotere aantal voertuigen wat er langs komt. Het is dus hoe dan ook leuk verdienmodel wat gemiddeld 35 mensen per dag beboet.

    @Bart
    Dat wil niet zeggen dat de weg door die flitspaal ook daadwerkelijk veiliger is geworden. Je krijgt namelijk al een boete als je er met 56km/u langs rijdt, als je dat op 70km/u doet is de boete enkel fors hoger.
    Maar fietsers en scooters doen er nog steeds wonderlijke acties waarbij ze op zwakzinnige wijze lijf en leden wagen op steeds hogere snelheden. Daar kunnen die motorvoertuigbestuurders toch echt niets aan doen.

    Zolang er geen cijfers in langer historisch perspectief (elke vergelijking met covid periode is pseudowetenschap) over ongevallen aldaar zijn bekend, ben ik er dan ook eerder toe geneigd om te denken dat die flitspalen er staan om de overheid te spekken en autootje te pesten dan dat het de bedoeling is om de verkeersveiligheid daar te verbeteren.

    Mocht het tegendeel uit de ongevalscijfers blijken, dan verneem ik dat graag.

  11. Piet

    Tja staat dus wel op de juiste plek!

    Maar hoe dom moet je zijn om daar 4x keer te hard langs te rijden. Het is daar totaal onoverzichtelijk met alle bestuurders die naar links naar de Talmalaan afslaan(zonder te kijken of richting aan te geven) of die op de linkerbaan nog effe naar rechts richting Overvecht drukken.

  12. Toine Goossens

    Bijna 13.000 boetes is te veel. Het maakt feitelijk dat een aanmerkelijk deel van de automobilisten niet pro actief veilig rijdt. 50 is 50 en niet 54.

    Wat betekent dat de teller in de auto 58 aangeeft. José dat is telkens te hard.

    Vertrouwen betekent doen wat van je verwacht wordt.

  13. De count

    Rob H. Bevestiging in de reactie van Jose. Goed dat dat kruispunt beveiligd wordt tegen roekeloos rijgedrag. Groene golf van 50km/u vanaf a27 naar binnenstad blijft hopelijk behouden. Krijg, heel cynisch, nog weleens het idee dat het bij dit stoplicht net iets te vroeg de golf beëindigd om wat extra boete te trekken

  14. Tagon

    @Grote Smurf: Het echte probleem is (volgens mij) dat er in onze maatschappj veel mensen niet zonder auto kunnen. Een woning in de stad, goed te bereiken met openbaar vervoer, is voor veel mensen onbetaalbaar. Woon je iets verder weg dan heb je vaak een auto echt nodig. Aan de werk kant ziet het vaak niet beter uit. Als de keuze is tussen iedere dag twee keer met het OV twee uur rijden (plus fiets of lopen tot halte) of met het auto twee keer een half uurtje (inclusief file, van woon tot werk en terug) dan is OV-gebruik niet aantrekkelijk.

    @Jose: Desalniettemin hoort bij het auto rijden bij dat je de regels moet volgen die de maatschappij heeft opgesteld. Nu snap ik dat je vooral met een elektrisch voertuig snel over het limiet kan komen zonder het door te hebben. Maar als je al weet dat je op een plek risico loopt op een boete dan kan je ook in jouw auto de snelheidsbeperking aanzetten.

  15. Kakhiel

    @tagon; je kan ook gewoon wat dichter bij je werk gaan wonen. Doei

  16. Katja

    Waarbij het nut van de flitspaal maar weer eens bewezen is. Hou je gewoon aan de snelheid. Schijnt helemaal niet moeilijk te zijn.

  17. Pee

    Fietsen voorzien van een nummerplaat en flitsers bij veel gebruikte oversteekplaatsen .
    Fietsers rijden te vaak door rood mocht je er1 onder je auto krijgen dan ben je nog fout ook.

  18. Koel Hoofd

    @Kakhiel
    Zijn daar dan wel woningen beschikbaar?

    @Jose
    Laat je snelheidsmeter eens ijken, of paar km/u lager afstellen. Kan je veel geld besparen.

    @De Count
    Die cynische observatie heb ik ook.

    @Toine Goossens
    U vergeet de context.
    Minimaal 365×15000=5.475.000 voertuigen per jaar langs die flitspaal rollen en waarschijnlijk nog een miljoentje meer. In die context zijn 12.786 boetes echt niet zo veel als het zonder context lijkt.
    Bijvoorbeeld:
    – de pretletter community in Utrecht is een heel stuk groter;
    – er zijn ongeveer net zoveel buitenlandse studenten in Utrecht;
    – een kleine 150.000 auto’s staan op naam van Utrechters;
    – er zijn 675.000 fietsen in Utrecht welke gebruikt worden door slechts 376.735 Utrechters.
    Om het af te toppen, er zijn veel meer:
    – GroenLinksers (29.110) en
    – D66ers (25.628) en zelfs
    – VVDers (14.856)
    dan hardrijders langs die ene flitspaal in Utrecht (gemeenteraad verkiezingen 2022).

  19. Bewoner

    Goede businesscase voor wat extra flitspalen ook op bv de Talmalaan en draaiweg. Max snelheid ook meteen naar 30kmpu. Goed voor de veiligheid en voor het wegwerken van het begrotingstekort van de gemeente. Win Win

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).