Deze negen plekken in Utrecht maken kans op een nieuwe fietsbrug of -tunnel Deze negen plekken in Utrecht maken kans op een nieuwe fietsbrug of -tunnel

Deze negen plekken in Utrecht maken kans op een nieuwe fietsbrug of -tunnel

Deze negen plekken in Utrecht maken kans op een nieuwe fietsbrug of -tunnel
Ook de Grifthoekbrug staat in de lijst. Foto: Robert Oosterbroek
Er zijn negen plekken in Utrecht geselecteerd waar misschien een fietsbrug en -tunnel komen. Deze locaties zijn overgebleven na uitgebreid onderzoek onder 35 mogelijke fietsbruggen en -tunnel.

Er zijn negen plekken in Utrecht geselecteerd waar misschien een fietsbrug en -tunnel komen. Deze locaties zijn overgebleven na uitgebreid onderzoek onder 35 mogelijke fietsbruggen en -tunnel.

Het gaat om plekken in de stad waar nu nog barrières zoals water, spoor en autowegen zijn. Van de 35 onderzochte locaties is een top 9 gemaakt. Deze hebben de meeste prioriteit. Het onderzoek is een aanzet naar keuzes die de gemeenteraad later dit jaar moet maken in het mobiliteitsplan 2040 en bij de voorjaarsnota van 2021.

Acht bruggen en één tunnel die het meest wenselijk worden geacht zijn, op volgorde van prioriteit:

  1. Oude Leidseweg bij Den Hommel
  2. Vechtbrug Zwanenvechtlaan
  3. Demka-spoorbrug
  4. Mytylbrug Kromme Rijn
  5. Nieuwe verbinding Singel-Noord
  6. Brailledreef vlak langs het spoor
  7. Waterlinieweg westzijde
  8. Grifthoekbrug voetgangersbrug
  9. Spoortunnel Boorstraat

De studie naar de bruggen en tunnel moet als een advies gelden, zo weet de gemeente beter waar ze geld in moet investeren. De Fietsersbond dacht mee bij de uitvoering van dit onderzoek.

Het aantal wensen voor nieuwe fietsverbindingen is groter dan de portemonnee van de gemeente. Daarom is er een voorstel gemaakt met de meest wenselijke maatregelen. Vanaf 2023 is er geld beschikbaar om te starten met de aanleg van een brug of tunnel. De bruggen over het Merwedekanaal zijn in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten. Dit loopt via de gebiedsontwikkeling Merwedekanaalzone.

16 Reacties

Reageren
  1. Theo

    Singel-Noord. Wat mag dat betekenen?

  2. Bas

    Dit is niet echt een heel helder overzicht. Waar precies moet er een brug over de Waterlinieweg komen dan? Welke verbinding over de Singel wordt er bedoeld?

  3. MtU

    @Theo: Singel-Noord is het plan om een fietsbrug aan te leggen net ten zuiden van de Weerdsluis, om Weerdsingel Oostzijde te verbinden met Weerdsingel Westzijde Zie dit bericht:
    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2058755/fietsbrug-bedreigt-monumentale-weerdsluis-in-utrecht-buurt-en-vvd-zijn-boos.html

    Een volkomen idioot plan natuurlijk, om dit historische deel van de stad te verkrachten met een moderne fietsbrug. De omrij-routes zijn minimaal.
    Ik kan aardig ver meegaan in de plannen van mw. Van Hooijdonk ter bevordering van het fietsgebruik (hoewel het autootje-pesten soms ook irritante vormen begint aan te nemen).
    Maar als dit plan doorgaat, geef ik het op. Dan verdient Groen-Links mijn stem niet meer.

  4. Kees

    @theo Blijkbaar gata het over een nieuwe verbinding bij de Weerdsluis. Zie hier voor het rapport van de gemeente waar wel gewoon duidelijk een kaartje staat (https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/52d6fd21-50a4-4842-8f4d-140273f3c004 pagina 42)

  5. Hans

    Zoveel nieuwe tunnels. Waarom geen tunnels bij merwedekanaal. Zou fijn zijn voor de bewoners. Alleen bruggen gepland.

  6. Barend

    Wonderlijk dat de verbinding Croeselaan/Nicolaas Beetsstraat ontbreekt. Er wordt veel geklaagd over de drukte op het punt Smakkelaarsveld/Vredenburg. Met de ontwikkeling van de Merwedekanaalzone zal de druk op dit punt alleen maar toenemen. Een tunnel in het verlengde van de Nicolaas Beetsstraat zou een belangrijke ontlasting van dit knelpunt betekenen.

  7. Don

    Oude Leidsche weg bij Den Hommel op 1 ???. Dat is naast de Meern brug en 400 meter verder op de Dafne Schippersbrug. Dan vraag ik me af op basis waarvan en door wie is deze prioriteit bepaald zeker als ik lees dat Utrecht grote tekorten heeft.

  8. Ties

    In eerdere plaatjes stond er nog gewoon Weerdsluisbrug. Het 2-tje stond echter iets naar boven, dus was niet duidelijk dat het om het T-gebied over het water ging.
    Na alle commotie dus anders genoemd?
    Of omdat ergens anders aan Singel noord logischer is. Een voetbrug bij Wolvenplein bijv. richting Griftpark. Tussen Noorderbrug en Wittevrouwenbrug zit helemaal niks namelijk (langste stuk vd Singel zonder iets, lijkt zo op het oog).

    https://www.duic.nl/algemeen/46-miljoen-voor-nieuwe-bruggen-en-tunnels-in-utrecht-maar-waar-moeten-ze-komen/

  9. P Donker

    @Don: in het artikel bij de buren van RTVU wordt duidelijk dat de brug bij de Oude Leidseweg Kanaleneiland en Oog in Al moet verbinden, en niet Kanaleneiland met Leidse Rijn.

  10. Anthony B.

    Waarom geen tunnel op het drukste -en steeds drukker wordende- punt voor fietsers die van/naar de Platolaan de Weg tot de Wetenschap willen oversteken?
    Het betreft niet alleen Bezoekers van Science Park, UU en UMC, maar ook heel veel hockey-kinderen.

  11. Fred

    @ Bas: met
    7 Waterlinieweg westzijde
    wordt wellicht bedoeld een vervanging van de al sinds minimaal de jaren 50 bestaande verbindingsbrug over de sporen naar Arnhem en Den Bosch tussen de Bokkenbuurt en de Koningsweg voor zowel fietsers als voetgangers.

  12. Koel Hoofd

    Utrecht moet fors bezuinigen, maar daar zien GL en D66 het nut niet van in want die graaien liever in de zak van de burger via Den Haag.
    Een goed begin van bezuinigingen zou zijn om enkele peperdure zinloze fietsbruggen niet aan te leggen. Ze dienen slechts alleen ter meerdere eer en glorie het bestuur wat ze realiseert. Maak alleen die bruggen die echt nodig zijn en waar fietsers iets aan hebben, zoals de Demka brug.

  13. Katja

    “8.Grifthoekbrug voetgangersbrug” Alsjeblieft niet, je haalt het karakter van de singel weg.

  14. Peter Tros

    Van mij mag die Vechtbrug achterwege blijven, dat gaat in de praktijk vooral leiden tot scootertjes die vanuit Overvecht komen om op rooftocht te gaan. Handig omdat ze zo weer weg zijn en achtervolgden amper mogelijk is over een fietsbrug.

  15. Cornelis

    ontzettend graag een voetgangersbrug naar het Wolvenplein, zodat er meer geparkeerd kan gaan worden in de Griftparkgarage en vandaar gelopen naar de binnenstad.

  16. Wim

    @ Barend

    Natuurlijk hoort die tunnel bij de Beetsstraat in het rijtje.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).