Deze opvallende bouwprojecten in Utrecht werden in 2019 afgerond Deze opvallende bouwprojecten in Utrecht werden in 2019 afgerond

Deze opvallende bouwprojecten in Utrecht werden in 2019 afgerond

Deze opvallende bouwprojecten in Utrecht werden in 2019 afgerond
In het Utrechtse stationsgebied is een bouwplaats nooit ver weg, ook al werden er afgelopen jaar tal van projecten afgerond. Voorlopig blijft er gewerkt worden, al verplaatst het bouwgebied zich langzaam richting het Beurskwartier. Ook in andere delen van de stad zijn bouwvakkers in de weer. We zetten een aantal opvallende projecten op een rij die in 2019 afgerond zijn. 

In het Utrechtse stationsgebied is een bouwplaats nooit ver weg, ook al werden er afgelopen jaar tal van projecten afgerond. Voorlopig blijft er gewerkt worden, al verplaatst het bouwgebied zich langzaam richting het Beurskwartier. Ook in andere delen van de stad zijn bouwvakkers in de weer. We zetten een aantal opvallende projecten op een rij die in 2019 afgerond zijn. 

Hotel Poortgebouw

In het kleurrijke Poortgebouw zitten niet alleen winkels, gasten kunnen ook slapen in een hotel. Hampton by Hilton is een driesterrenhotel met 193 kamers en ging halverwege dit jaar open.

Eigenlijk zou een tweede hotel, het Crowne Plaza ook al de deuren openen, maar dat is uitgesteld. Crowne Plaza krijgt met 142 kamers iets minder bedden maar is dan wel vier sterren waard.

Grootste fietsenstalling ter wereld

Er is al veel over geschreven en er wordt al veel gestald; Utrecht heeft sinds augustus echt de grootste fietsenstalling ter wereld.

Al eerder konden fietsers een gedeelte van het parkeerpaleis gebruiken maar met de opening van het laatste gedeelte is de Stationspleinstalling helemaal klaar.

Uithoflijn

Het heeft een slordige 500 miljoen euro gekost, maar nu heeft Utrecht wel een tramlijn tussen het centraal station en Utrecht Science Park. Het openingsfeestje was eigenlijk veel eerder gepland maar door vertragingen kon de tram pas op 16 december dit jaar gaan rijden.

Met de komst van tram 22 is buslijn 12 te komen vervallen en kunnen studenten en anderen forenzen binnen 19 minuten met de tram tussen de twee eindstations reizen.

Gebouw Primark en Hudson’s bay

De honderden nieuwe vogelhuisjes aan het voormalige V&D-gebouw trekken nog weinig gebruikers. Ook in het volledig gerenoveerde pand staat alweer het nodige leeg. Hudson’s Bay opende in maart de deuren maar sloot deze weer in december. De introductie van het warenhuis in Nederland verliep namelijk dramatisch.

Ook de Primark opende dit jaar in het gebouw. Met deze winkel, waar goedkope kleding wordt verkocht, gaat het beter. Jumbo Foodmarkt zou er ook de deuren open, wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend. Ook onbekend zijn de plannen met de andere leegstaande verdiepingen.

SYP

Op grote hoogte wonen: het kan sinds dit jaar aan de Van Sijpesteijnkade. Het gebouw, dat bestaat uit 29 verdiepingen, is 90 meter hoog. Daarmee is De Syp na de Domtoren (112 m), de Rabotoren (105 m) en het stadskantoor (94 m) het hoogste gebouw van de stad.

Het Rijksmonument op nummer 25 wordt in het gebouw geïntegreerd. Het aanzicht van de begane grond van De Syp wordt bepaald door dit historische gebouw. In april namen de eerste bewoners intrek in het gebouw.

Vredenburgplein

Het veelbesproken Vredenburgplein is afgelopen jaar formeel afgerond. De herinrichting van het plein heeft langer geduurd dan verwacht: in plaats van drie maanden werden het er vijftien.

Het uit een half miljoen graniettegels bestaande mozaïek is ook bekritiseerd omdat het slecht zichtbaar zou zijn. De volledige herinrichting heeft 2,1 miljoen euro gekost.

Het pand tijdens de renovatie.

Hoek Vredenburg – Sint Jacbosstraat

Het pand op de hoek van het Vredenburg en de Sint Jacobsstraat, waar de C&A jarenlang in zat, is van buiten en binnen volledig gerenoveerd. Veel mensen zijn positief over de uitstraling van het gebouw. Na de renovatie trok de Franse winkelketen Decathlon in het pand.

Foto: Stijn Poelstra

Werkspoorfabriek

Het lijkt soms of er alleen in de binnenstad wordt gebouwd, maar ook op industrieterreinen gebeurt een hoop. Zo opende de Werkspoorfabriek in november.

De voormalige Plaatwerkerij van Werkspoor is getransformeerd tot een 10.000m2 groot bedrijfsverzamelgebouw. Er zijn 48 bedrijven gevestigd variërend van creatieve bedrijven en ambachten tot bedrijven uit de innovatieve maakindustrie.

Foto: Anna van Kooij

Bibliotheek Leidsche Rijn Centrum

Dit jaar zijn er niet heel veel grote projecten afgerond in Leidsche Rijn Centrum, het nieuwe winkelhart van de stad. Wel ging de nieuwe vestiging van de bibliotheek in april open aan het Brusselplein.

De bieb is 7 dagen in de week open en ook heeft horecazaak Buurten in de Bieb er de deuren geopend.

Noordertunnel

Na het opknappen van de Middentunnel in 2018 was het afgelopen jaar de beurt voor de Noordertunnel. De vernieuwde tunnel is een stukje korter en ook is de ingang verplaatst naar het Noordgebouw.

De tunnel, waar zeven maanden aan gewerkt is, heeft nieuwe plafonds, wanden en vloeren, en de verlichting is aangepast.

BUNK in de Westerkerk

Door teruglopende bezoekersaantallen moest de Westerkerk verkocht worden. In 2015 nam een ontwikkelaar het gebouw over en in 2018 werd de laatste kerkdienst er gehouden.

De kerk aan de Catharijnesingel werd een jaar lang intensief verbouwd en werd in juni 2019 weer geopend voor publiek. Het gebouw uit 1891 is behalve een hotel en hostel ook een restaurant met cultuurpodium geworden.

21 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Wat is dat Poortgebouw toch lelijk, en dat op een van de meest beeldbepalende plekken van de stad. Voor jaren vast aan een gedrocht dat geeneens een ontwerp genoemd mag worden. De Commissie Welstand laat wel vaker steken vallen, maar deze staat met stip op één..!

  2. Rob

    Het zou leuk zijn als de 4 over gebleven panden aan de slijp ook de status krijgen als lobby van een kantoor/ hotel .
    En dus behouden zouden kunnen blijven.

  3. Koel Hoofd

    De commissie welstand zou de naam moeten veranderen tot commissie wansmaak. Er wordt al decennia lang voor de meest lelijke gebouwen gebouwen gekozen. Alleen als de gemeente op werkelijk geen enkele manier er bij is betrokken kan er nog wel eens iets leuks uitkomen.

  4. Utrecht

    Goedemorgen Rob. Die panden zijn allang gesloopt.

    Over smaak valt te twisten. Ik vind het Poortgebouw niet lelijk. Wel vind ik de overkluizing van de singel niet goed. Verder vind ik HC best goed uitpakken. Een grote verbetering. De negativiteit in de reacties bij DUIC vind ik echt stuitend.

  5. Bill

    @Utrecht: Ik zou toch eens kijken in de andere grote steden en de aanpak van dergelijke projecten vergelijken met die in Utrecht. Wereld van verschil in kwaliteit en velen wel ontworpen voor de “eeuwigheid”.

  6. berend

    Ik vind de genoemde gebouwen wel erg mooi.

  7. yvon

    Ik vind Poortgebouw een van de mooiste moderne gebouwen van de stad. Goed gedaan. Er zijn ook minder mooie gebouwen, maar waarom zou ik de behoefte hebben om dat hier te vermelden. Ieder zn ding.

  8. Don

    Een treurig overzicht hoe de belastinggeld vernietigende kaalslag van de Utrechtse binnenstad met lelijke en mislukte bouwsels gestalte krijgt.

  9. John

    Het Poortgebouw had wat mij betreft wel hoger gemogen.
    Een architectonisch hoogstandje.

  10. G. de Vries

    Utrecht- Jaarbeurs en omgeving- begint steeds meer op beton-wederopbouw- Rotterdam te lijken. Rotterdam werd plat gebombardeerd in W.O 2 maar Utrecht snijdt zelf de ziel uit haar stad door ‘ honderd- in een – dozijn- look a like’ beton gebouwen neer te plempen. Het is een verademing, een feest der herkenning, om bv gewoon op de Bakkerbrug te staan en rond je heen te kijken: ‘… Utereg mijn stadtie’. Hier liggen mijn roots en niet in het zielloos beton.

  11. Ab

    Volgends de cu2030 nieuwsbrief zou de Jumbo in maart klaar moeten zijn: `De Jumbo aan de Rijnkade wordt afgebouwd vanaf maandag 9 december t/m medio februari.`

  12. Peet

    Bunk is prachtconcept,,,en nog mooooi ook

  13. Ton Rooster

    Degene die geen stadsvernieuwing willen ,kunnen alvast plaats gaan zoeken in een bejaardencentrum in Overvecht.Waarbij ze hun gedachte delen over een Utrecht die niet meer bestaat.

  14. Massegast

    @Ab — Ik gok er op dat de Jumbo in het Hema-pand aan de Oudegracht terechtkomt. Agv de samenwerking tussen Hema en Jumbo. Dus geen Jumbo aan de Rijnkade. Maar het is een gok.

  15. Ramon

    @massegast, de Jumbo aan de Rijnkade is al aan het inrichten. Gaat half Februari open

  16. UtrechtseSjoerd

    Stadskantoor 94 meter? En dat terwijl hun eigen regels zeggen dat er in de binnenstad (waar ook stationsgebied onder valt) niet hoger dan 90 meter gebouwd mag worden? Houdt de gemeente zich weer niet aan hun eigen regels?

  17. Marc

    Top!

  18. Vincent

    @ UtrechtseSjoerd

    De westzijde van het stationsgebied valt niet onder de binnenstad. Zie ook de Rabotoren op een steenworp afstand, die tikt de 105 meter aan. Stationsgebied-West en Leidsche Rijn zijn expliciet zones waar wél hoog gebouwd mag worden.

  19. Hetty

    Flets Ontevredenburgplein, met het mozaziek…. En het mooie witte pand op de van Sypesteinkade kreeg een enorm hoog voorhoofd, door de torenflat, die er bovenop gebouwd is. Ik ben blij, dat dit pand gespaard is gebleven, maar als ik de combinatie zie, die de Syp genoemd word, moet ik inwendig lachen. De Westerkerk is heel mooi verbouwd, en mag van mij de Besterkerk gaan heten. Het Poortgebouw vind ik zelf een heel speelse en kleurrijke blob tussen zijn/haar saai grijzerige recht-toe-recht-aan betonnen blokkendozerige buren en buurtgenoten. En op de Rijnkade voel ik me net een klein muisje bij de enorm hoge en mooie glasgevel, die plint heet……..een reuzenplint zou ik het eerder willen noemen, letterlijk een grote, en figuurlijk een hoge verbetering..

  20. UtrechtseSjoerd

    @Vincent. De Rabotoren heeft als adres Croeselaan 18 en dat hoort al weer een paar jaar bij de wijk Binnenstad. Je hoeft me niet te geloven. Check het zelf.

    https://gemu.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=00adfc24c1074d00a552cd9459a70e2b

  21. Bill

    @UtrechtseSjoerd: Bij de bouw van een gebouw is er vaak een percentage van 10% van de hoogte van het gebouw die erbij opgeteld kan worden. Heeft o.a. te maken met de opbouw voor liftinstallaties e.d.

    Verder is beleid niet voor de eeuwigheid, en het is slechts een kwestie van tijd voordat die zg. “Domtorenhoogte” wordt doorbroken. Die variatie is ook goed voor de skyline, je zou anders een soort van 90 meter hoge “Tafelberg” in het centrum krijgen, beetje zonde.
    Hoogte zou ook niet maatgevend moeten zijn, de kwaliteit van hoogbouw wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).