De fietstunnel bij de Locomotiefstraat – tussen de nieuwbouwwijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor – is al langere tijd voltooid, maar tot op heden nog niet geopend. En dat roept vragen op bij omwonenden en politici. In een nieuwsbericht uit 2019, liet de gemeente weten dat het in gebruik nemen van de tunnel afhangt van de bouwwerkzaamheden in de nieuwbouwwijken, die volgens de planning in 2028 pas klaar zijn.
De bouw van de tunnel werd in 2019 aangekondigd als onderdeel van de plannen voor woningbouw in de Cartesiusdriehoek. Er werd toen 400.000 euro voor vrijgemaakt. De planning was om de bouw eind 2021 te voltooien. Vorig jaar lag het treinverkeer een tijd stil, toen de tunnel in segmenten geplaatst werd.
De tunnel loopt onder het spoor tussen Utrecht en Amsterdam door, tussen de Locomotiefstraat en de Veerwissel. De nieuwbouwwijken die de tunnel met elkaar verbinden zijn nog niet af, maar het openen van de tunnel zou wel al zorgen voor een kortere fietsroute tussen de Amsterdamsestraatweg en Leidsche Rijn.
Bouw
De tunnel komt aan de kant van de Cartesiusdriehoek uit op de Locomotiefstraat, maar het hek is nog dicht. In de buurt van de tunnel wordt nog druk gebouwd in de Cartesiusdriehoek en aan de straat zelf staan wat bedrijfspanden. Verder is het nog rustig in de omgeving van de tunnel.
Naast het hek voor de tunnel, is ook het fietspad aan de kant van nieuwbouwwijk Wisselspoor nog niet helemaal af. Het fietspad is nog niet aangesloten op de Veerwissel en de straat wordt momenteel nog volop gebruikt voor de bouwwerkzaamheden. Die werkzaamheden zijn overigens wel al een eind gevorderd en de eerste bewoners van Wisselspoor zijn hun huizen inmiddels ingetrokken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Vragen
Gemeenteraadslid voor de VVD Gertjan te Hoonte stelde schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over het dichtblijven van de tunnel. Hij oppert dat het openen van de tunnel het fietsverkeer op de Cartesiusweg en de Sint Josephlaan kan verminderen. Hier wordt de komende jaren gewerkt aan de Westelijke Stadsboulevard, wat verkeershinder oplevert.
Als blijkt dat de tunnel nog niet binnenkort open kan, wil Te Hoonte weten wat de belemmeringen zijn en wanneer de verwachting is dat die zijn opgelost. Te Hoonte bepleit dat het college de ambitie heeft om infrastructuur aan te leggen voordat woningen gebouwd worden. Het dichthouden van de tunnel spreekt dit volgens hem tegen.
De voorlopig volkomen loze fietstunnel Locomotiefstraat / Wisselspoor. Waarom niet vast open? pic.twitter.com/9MoewdI4ds
— Arjan den Boer (@arjandenboer) July 20, 2022
Gekoppelde berichten
Fietstunnel tussen Locomotiefstraat en 2e Daalsedijk komende dagen geplaatst
ProRail gaat de komende dagen de nieuwe fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk…
Er komt een fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk
Er komt een fietstunnel onder het spoor tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk. De…
Jarenlange werkzaamheden Westelijke Stadsboulevard in Utrecht gaan beginnen
De plannen lagen er al een aantal jaar, maar eind deze maand kunnen de werkzaamheden…
13 Reacties
Reagerenjaaaa kom op met die tunnel. niet verzanden in oeverloze veiligheidsdiscussies. waarschijnlijk is fietsen tussen de nieuwbouw veiliger dan fietsen op de amsterdamsestraatweg.
Legitieme vraag. Voor een gemiddeld bouwproject worden ook niet langere tijd hele straten afgesloten. Bouwen doe je op de bouwplaats, niet op straat. Opengooien graag!
Ik zou zeggen open gooien nu het af is.
Dicht laten heeft alleen maar negatief effect.
Hopelijk gaat de tunnel snel open. Het wordt toch niet CU2028, neem ik aan. Dan ligt de tunnel jarenlang alleen maar mooi te zijn. Overigens zie ik dat de tunnel nog naamloos is. Mijn idee: noem het de Concordiatunnel, verwijzend naar de spoorwegovergang die tot 1967 bij de Concordiastraat lag en waar Massegast menigmaal een kwartier moest wachten voordat ik door kon naar de Schepenbuurt. Vanwege het drukke treinverkeer uiteraard. Verder betekent Concordia ‘eendracht’. Ook wel passend lijkt me. De tunnel maakt 2 nieuwe wijken ééndrachtig.
Afsluiten en routes degraderen, dat kunnen ze wel bij de gemeente…
Opengooien, ideaal alternatief voor de werkzaamheden Marnixlaan, St.Jozeflaan en Cartesiusweg. Als je wacht tot 2028 moet ie eerst weer opgeknapt worden, weer extra geld weggegooid is dat!
Als dat fietspad eindelijk is aangesloten op de veerwissel zal die tunnel wel open gaan? Hoe moeten de fietsers anders rijden? Omfietsen hebben ze immers broertje dood aan.
Fietsers zijn net als water, ze zoeken de weg van de minste weerstand en onderschatten daarbij de risico’s. Dat moet je gewoon niet hebben op een bouwplaats. Tuurlijk, het gaat 100.000 keer net goed maar net die ene keer gaat het wel heel erg fout. Dus maar beetje meer haast maken met dat fietspad?
Gisteravond langs gewandeld, volgens mij moeten we echt nog heel even geduld hebben, een essentieel stukje moet nog bestraat worden. Lijkt me wel dat ze hun best doen om dat nog vóór de Bouwvak af te ronden…
Mooie suggestie @ Massegast, mijn stem heb je. Maar het zal vast een inclusieve naam worden van een non-binaire verzetsstrijder.
Beste @ Massegast , ik ben die Overweg ook verschrikkelijk vaak over gelopen in mijn jeugd , vaak om te gaan voetballen op de Cartesiusweg , of onderweg naar het Amsterdamrijnkanaal om te gaan zwemmen , of gewoon in de sloten zoeken naar Stekelbaasjes of Salamanders , altijd oppassen vooe de hond van boer Pot ….. Maar om op jouw suggestie van de Concordiatunnel terug te komen , stel ik voor om hem de Lageweidetunnel te gaan noemen …..
Ik vermoed dat de gemeente deze tunnel nog even dicht wil houden, om te voorkomen dat dit een verzamelplek wordt voor verslaafden en andere vage figuren die zich rond de Amsterdamsestraatweg ophouden. Als dat gebeurd zullen er sowieso maar weinig mensen gebruik van maken, al helemaal niet in de donkere uren.
Als die woonwijk een keer af is is er meer fietsverkeer te verwachten, en dus ook meer sociale controle. Tot die tijd zou je natuurlijk camera’s kunnen plaatsen, maar daar zit in Utrecht een maximum op..
@Lombokker — Doorredenerend – ik bedoel het niet vevelend hoor – kan de hele stad (tunnels, eenzame stukken, bankjes, plantsoenen, winkelcentra, etc.) op slot als er geen camera’s zijn of sociale controle is. Dat betekent dat ‘verslaafden en andere vage figuren’ de stad hebben overgenomen en de doorsnee burger 80% van de openbare ruimte kwijt is. Is dat de wal die het schip gaat keren en de overheid werkelijk tot actie dwingt?
@Utrechtse Jantje — Leuk dat boer Pot en z’n hond na zo’n 60 jaar nog even tot leven wordt gewekt.