Met een grote kraan worden de losse delen van de dierentunnel onder de Biltse Rading in Utrecht op de juiste plek gehesen. Aan het eind van deze maand moeten dassen, marters, amfibieën, reeën en reptielen onder de weg door kunnen lopen.
Door de faunapassage worden verschillende leefgebieden met elkaar verbonden zodat dieren meer de ruimte krijgen.
De tunnel is onderdeel van een regionale fauna-corridor die loopt van de grote rivieren via Rhijnauwen en Amelisweerd tot het Noorderpark en de Oostelijke Vechtplassen. De afgelopen jaren zijn er passages gerealiseerd bij de A12, de A28 en het spoor. De Utrechtseweg (N237) en de Biltse Rading zijn de laatste twee barrières in deze corridor.
De faunapassage krijgt een breedte van 3 meter en een hoogte van 1,75 meter. De aanleg van de dierentunnel startte eind januari en is naar verwachting eind deze maand klaar.
6 Reacties
ReagerenHet stikt daar inderdaad van de reeën, vooral ‘s winters. Ik heb er ‘s ochtends vroeg wel eens zes tegelijk gezien, die stonden allemaal in een weiland te grazen.
Ik heb veel respect voor u Lombokker, dat u zo vroeg op staat, vooral des winters, om deze edele dieren nabij de Biltse Rading (da’s nog een hele fietstocht vanuit Lombok! ) van nabij te gaan observeren. Mochten ze – i.v.m. hun omvang niet door die toekomstige tunnel passen – dan heb ik er het volste vertrouwen in dat u deze prachtige dieren gaat helpen bij het oversteken.
Hulde! (-;
De gemiddelde dierentunnel kost 80 tot 100.000 euro zo bleek ook uit eerdere kamervragen. Deze dierentunnel kost echter 1 miljoen, dus 10x zoveel dus een gigantische overschrijding. Een veel goedkopere en veiliger voor mens en dier oplossing was een hek geweest langs beide kanten van de Biltse Rading. Bovendien is uit onderzoek en de eerdere kamervragen over landelijk 1942 dierentunnels gebleken dat maar liefst 38% onder water staat hetgeen m.i. ook niet erg diervriendelijk is.
@Hans
De faunapassage krijgt een breedte van 3 meter en een hoogte van 1,75 meter.
Dus dat u denkt dat de reeën die @Lombokker gezien heeft de omvang hadden van olifanten lijkt mij niet te kloppen.
Kadoendra, we gaan Lombokker vragen om een meting te verrichten bij de door hem gesignaleerde herten. Mochten de maten tegenvallen dan gaan wij dhr. Vreeswijk vragen om een berekening op te stellen t.b.v. een iets bredere en hogere tunnel. Eventueel kunnen we dan tevens een schoenfabrikant verzoeken om 12 paar op maat toegesneden lieslaarzen (t.b.v. de voor – achterpoten) in offerte te brengen. Dit met het oog op de te verwachten hoge waterstanden in de tunnel.
De natuur gaat ons ter harte. Iets moeten we ervoor over hebben. Wij gaan er zonder meer vanuit dat dit college een minimale overschrijding van het geraamde budget gulhartig bij zal bij passen.
@Hans
Ik zie dat gewoon als ik naar het werk fiets. Veel mensen kunnen zich echter niet voorstellen dat er zo dicht bij de stad ook wild zit.