Hoe we met dieren moeten omgaan, is in Nederland met vlagen een gevoelig punt van discussie. Het aantal mensen dat vindt dat dieren beter behandeld moeten worden, groeit en dat gedachtegoed vertaalde zich onlangs ook naar een nieuw voorstel in de Tweede Kamer. Hoe doet het vooruitstrevende Utrecht het eigenlijk in de biologische vleessector, nu aandacht voor dierenwelzijn weer een opleving kent?
‘Het is niet langer toegestaan een dier pijn te doen of bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen met als doel het dier op een bepaalde manier te kunnen huisvesten.’ Zo luidt het voorstel van Tweede Kamerlid Leonie Vestering van de Partij voor de Dieren. Het amendement had weinig levensvatbaarheid, maar dat betekent niet dat de aandacht voor het dierenwelzijn ook verdwijnt. Steeds vaker laten mensen een stukje vlees staan, of zijn consumenten op zoek naar alternatieven. Ook in Utrecht is er een omslag te zien. Al is dat wel met de nodige horten en stoten, zeggen kenners.
Stagnatie
Dat zegt onder andere biologische slager Gerrit Takke, die al ruim dertig jaar een winkel op de Biltstraat heeft. “Wanneer er een schandaal rondom dieren plaatsvindt, zien we een impuls in de verkoop van biologisch vlees. Dat neemt alleen ook elke keer weer af. Van de recente aandacht merk ik zelf eigenlijk weinig, al duurt het soms even voordat de mensen hun weg echt naar de winkel weten te vinden.” Wanneer er wordt gekeken naar de cijfers van biologische vleesproductie, lijkt wat Gerrit zegt te kloppen. In 2015 is er een flinke groei in de markt te zien, en in de jaren daarna stagneren die cijfers. Wat daarvoor de reden is, is nooit hard gemaakt en blijft dus gissen. Zo zouden onder andere de coronacrisis en stijgende prijzen van boodschappen mogelijk het consumentengedrag beïnvloeden.
Zelf heeft Gerrit daar ook een theorie over: “Consumenten kunnen zelf een signaal afgeven door massaal biologisch vlees te gaan kopen, maar in de praktijk blijkt dat vaak lastig. De ‘macht’ ligt bij grotere instanties zoals de overheid en supermarkten. Pas als zij de verkoop van biologisch vlees stimuleren, door bijvoorbeeld een lagere btw, zullen op grotere schaal consumenten actief hun gedrag veranderen.” Op dit moment schommelt het aandeel biologisch vlees ten opzichte van de gehele vleessector op een aantal procenten. In supermarkten is het aandeel van biologische producten zo’n drie procent. Weinig, maar niet verrassend volgens Gerrit: “De stap is voor mensen op dit moment nog te groot om te nemen.”
Bewustzijn
De aanschaf van biologisch vlees lijkt op dit moment dus nog weinig schot in de zaak te hebben, maar het eetpatroon van consumenten is wel degelijk veranderd. De laatste jaren wordt er steeds minder vlees gegeten, zelfs zo weinig dat dat cijfer op zijn laagst is sinds 2005. Ook het welzijn van de dieren en om welke dieren we ons bekommeren, krijgt een ruimere norm. Zo wordt de rol van de wolf steeds prominenter benoemd, en worden zelfs insecten meegenomen in het welzijnsplaatje. Leeftijd, woonplaats of het opleidingsniveau maken weinig verschil tussen het wel of niet steunen van een verbeterd dierenwelzijn.
Het enige probleem: de hernieuwde aandacht voor bewustere keuzes lijkt zijn weg nog niet zo gevonden te hebben naar vleesalternatieven. Dat is niet alleen zo met de verkoop van vlees bij de slager, maar zet ook een stop op de industrie die daar achter zit. Het aantal biologische boerderijen lijkt de afgelopen jaren ietwat te stijgen met een aantal procenten, maar een explosieve groei blijft uit. Het beoogde doel van de overheid – van 4 naar 15 procent biologische landbouw in 2030 – lijkt daarmee nog ver uit zicht. Sterker nog: volgens critici wordt op dit moment de wind juist uit de zeilen gehaald.
Patstelling
Dat zeggen onder meer Anne en Rick van Rijn van biologische boerderij De Geertjeshoeve, gelegen aan de rand van Vleuten. Boeren zitten volgens hen al langere tijd in een moeilijke situatie, en de overheid zou te weinig doen om boeren uit de brand te helpen. “Er werd gezegd om op te schalen om op die manier de levensvatbaarheid van je bedrijf te vergroten. Nu moet het roer opnieuw om, maar dan de andere kant op. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent en dat maakt de stap naar biologisch groot.” Anne en Rick weten de boel op hun boerderij draaiende te houden, maar dat komt volgens hen ook doordat ze een restaurant en winkel hebben waaruit ze inkomsten putten. En zonder dat? “Hoe alles er in de toekomst uit zal zien in de sector is nog maar de vraag. We zijn er bang voor.”
Maar niet alleen de overheid is volgens het stel Van Rijn aan zet. Net zoals slager Gerrit vinden ook zij dat consumenten de daad bij het woord moeten voegen: “Biologisch boeren kost een hoop meer geld dan de gangbare (term voor reguliere landbouw, red.) manier. Het is soms lastig om de kop boven water te houden wanneer er wel interesse is voor bewuster vlees, maar mensen de stap niet daadwerkelijk nemen.” Volgens Anne en Rick is dat precies waar het misgaat binnen de biologische vleessector, zowel landelijk als lokaal: “Het is een soort vicieuze cirkel tussen boeren, instanties en consumenten. Als een van die drie niet werkt, dan wordt het een stuk lastiger. Je zit als het ware in een patstelling.”
Financiën
Overigens is het niet allemaal ach en wee in de biologische dierlijke sector. Ja, Nederland bungelt op Europees vlak onderaan met haar bio-industrie. Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen binnen de biologische sector. Zo is de verkoop van bioproducten in Europa in tien jaar tijd verdubbeld. De overheid erkent sommige van de problemen die de biologische industrie ervaart en deed onderzoek naar kansrijke doelgroepen voor de biologische markt. Zo blijkt dat vooral jonge, hoogopgeleide mensen het meest ontvankelijk zijn voor het aanschaffen van meer biologische producten. Voor Utrecht – de gemeente met het hoogste aantal hoogopgeleiden in Nederland – lijken daarin mogelijk wat kansen te zijn.
Tot in hoeverre eigenschappen zoals het opleidingsniveau daadwerkelijk een verschil kunnen maken in koopgedrag, moet nog maar blijken. Uiteindelijk is een van de belangrijkste factoren de financiële kant achter het biologische gedachtegoed. Dat is dan ook waar het lastig lijkt te worden. Biovlees zou goedkoper moeten worden om populairder te worden. Maar goedkoper kan niet totdat de bio-industrie al definitief meer in trek is. Dierenwelzijn, de politieke koers die gevaren wordt of wat mensen in je omgeving belangrijk vinden, lijken aan het einde van de dag weinig uit te maken voor de keuzes die consumenten maken. Uiteindelijk komt het nog altijd neer op de prijs van het stukje vlees dat op het bord belandt.
16 Reacties
ReagerenDat mensen steeds vaker een stukje vlees laten staan is helaas onjuist.
De cijfers van vorig jaar laat een lichte daling zien in de retail met betrekking tot de jaren ervoor.
De jaren ervoor zaten mensen in een lockdown, ze konden niet buitenshuis eten.
De komende tien jaar verwacht men zelfs groei van 0.7 kg.
Dat biologisch vlees in de supermarkt niet boven de 3% uitkomt, is best logisch, voor kwaliteit ga je naar de vakman niet naar de supermarkt.
Helaas stagneert de groei van de vleesvervangers, alle promoties en subsidies voor vleesvervangers ten spijt.
Assortiment vleesvervangers groeit nog steeds, maar mensen kopen niet meer vleesvervangende producten, wat wel de verwachting was.
Er is geen duidelijk antwoord voor stagnatie van vleesvervangers, het is overal verkrijgbaar, toch laten de mensen vleesvervangers links liggen.
Los van de wens om vooral biologisch vlees en dan met mate te eten, is het vlees uit de biologische slager van Gerrit gewoon heel erg goed. Maakt een bezoek aan een restaurant overbodig.
Los van discussie over inkopen van biologisch vlees en dan met mate, zijn de producten van Gerrit meer dan geweldig. Zeker ook de dry aged ribeye en lende kogelbiefstuk. Reden om even om te fietsen en restaurants links te laten liggen.
Wat dacht je van de prizen om te draaien..? Dus de prijs van zeg gewoon vlees krijgt de prijs van biologisch vlees en het gewone vlees krijgt de prijs van wat nu biologisch vlees kost. Al zal er wel weer geroepewn worden het gewonen vlees moet duurder worden want enz enz. Wat in zal houden dat de wat minder bedeelden in de sameleving weinig of geen stukje vlees meer kunnen eten.
Want we kunnen val alles bedenken waarom biologisch vlees minder verkocht wordt maar draai het om en je zult zien dan koopt de consument het wel.
Alles draait om geld ook hier mee.
Dierenwelzijn is in de media “in”. Kleine groep bepaalt de toon.
@Yoshua:
“…Dat biologisch vlees in de supermarkt niet boven de 3% uitkomt, is best logisch, voor kwaliteit ga je naar de vakman niet naar de supermarkt….”
hear, hear.
Ga toch gewoon naar de slager.
De roze snot uit de supermarkt schappen is werkelijk waar bedroevend slecht.
Stop deze onzin,een dier is geen mens.Ik slacht mijn konijn,kip etc op mijn manier en niet op jullie past.
Tja zolang de EU ELK JAAR tientallen miljoenen euros blijft uitgeven aan reclame voor vlees, en bijna niets voor eten van alternatieven voor vlees, blijft de industriele vleeslobby winnen. Lobbyisten bepalen wat we eten, niet wijzelf. De lobby en gesubsidieerde reclame moet stoppen, zodat mensen weer onafhankelijk kunnen kiezen op basis van prijs en kwaliteit. https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartikelen/miljoenen-euros-meer-subsidie-naar-vlees-en-zuivelreclames
Loop of fiets eens mee met de Vegan Food Tour in Utrecht en ontdek wat een fantastisch aanbod aan echt diervriendelijk eten onze mooie stad te bieden heeft!
Wat de mensen niet weten of niet mogen weten is dat biologische producten vaak slechter zijn voor het milieu
@ Nico, wat jij zegt is helaas het zeer irritante aan de overheid. Ze willen van alles maar er geen cent aan uitgeven. Kijk eens naar de aankomende suikertaks… we willen dat mensen gezondere keuzes maken, maar de armere kopen juist ongezonde spullen omdat het goedkoop is. De oplossing, we maken alles wat ze wel kunnen kopen duurder. Zo probleem opgelost en extra belasting binnen kuch kuch.
@ Ron, maar waarom doet de vleesvervangende industrie niet net zoveel in lobby/reclame pompen dan?
Vooropgesteld, biologisch vlees dient een beter dierenwelzijn dan vlees zonder of met 1 ster. Diervriendelijk vlees bestaat echter niet, of zou het dier graag zelf een vroegtijdige dood sterven? Leuk die lammetjes in de wei maar bedenk wel dat die nooit 1 jaar oud gaan halen om als lamsvlees te eindigen. Best apart dat we kinderen heel belangrijk vinden maar als het om een andere diersoort gaat deze massaal gedood worden.
@Bart 11:24
Er zit een enorme hiaat in uw logica.
Is het volgens u namelijk wel ‘diervriendelijk’ om miljarden dieren nooit geboren te laten worden en helemaal nooit de gift van het leven als zodanig te laten ervaren? Zegt u het maar…
In mijn beleving is het enorm diervriendelijk om miljarden dieren deze fantastische gift te schenken, alvorens ze op mijn bord eindigen.
@ Cas
We kunnen prima zonder geraffineerde suiker. Het is mega-verslavend. Wie probeert ermee te stoppen, krijgt ontwenningsverschijnselen. De voedingsindustrie stopt het daarom ook overal in; ook daar waarin je het niet verwacht, zoals soep, vleeswaren of sauzen.
@Nina 17:42
Het zit niet in het gegeven of de suiker geraffineerd is of niet. Dat maakt voor het lichaam niet uit…Het zit hem in koolhydraten als zodanig! Dat is de werkelijke verslaving…Het grote geheim van de voedingsmiddelenindustrie. Alle koolhydraten (van suiker tot granen en van fruit tot nepzoetstoffen) worden door het lichaam omgezet in glucose.
Vrijwel alle mensen zijn letterlijk omgevormd tot totale koolhydraatjunkies. Aardappel, pasta, brood, suiker, alcohol, nepfruit in de supermarkt (appels en sinaasappels bestaan niet in die vorm in de natuur), gedroogd fruit, fruitsappen, graanrepen, ontbijtgranen, oat meal, chocola, nepzoetstoffen, havermelk, sojatroep, kant en klare sausjes; het is voor het lijf allemaal exact dezelfde troep die een enorme insulinepiek veroorzaakt en je lichaam continu in glucoseverbranding houdt.
Het is ook de reden dat het vrijwel niemand met overgewicht lukt om af te vallen. Je kunt letterlijk alleen lichaamsvet verbranden als je in ketose bent (vetverbrandingsmodus ipv glucoseverbranding)…Je raakt alleen niet in ketose als je koolhydraten eet (meer dan 50 gram per dag is al teveel), omdat je dan continu in een glucose-verbranding zit. Pas als alle glucose op is in het lijf, schakelt je lichaam over op vetverbranding. Vrijwel niemand bereikt dat stadium omdat ze de godganse dag koolhydraten vreten…
Het dieet dat de mens is volgt is de reden dat soms wel iedereen in de Westerse wereld ziek, zwak, moe, vadsig en misselijk lijkt. Vrijwel iedereen is metabolisch doodziek! Kijk eens om je heen op straat… Vrijwel iedereen is dik, van 3-jarige kids tot 80-jarigen. Continu hongerig ook. Het gaat niet om suiker…Het gaat om koolhydraten als zodanig!
Iedereen die wel eens een carnivoor of keto dieet heeft gevolgd (het optimale dieet dat de mens hoort te volgen!), weet precies waar ik het over heb. De enorme bergen eindeloze energie, het ongekende gevoel van gezondheid, het zelden tot nooit trek hebben (ik kan moeiteloos dagen zonder eten), nooit een gram aankomen, het gemak waarmee je spiermassa opbouwt; de optimale brandstof voor mensen is vet, dierlijk vet om precies te zijn. Beef, butter, bacon and eggs, baby.
Again; geraffineerde suiker is niet het probleem. Het zijn koolhydraten als zodanig! Dát is de ‘dirty little secret’ van de voedingsmiddelenindustrie…
Wij zouden niet minder vlees moeten eten, maar veel meer!
Cas, om je laatste vraag te beantwoorden: geld. De vleesindustrie is gigantisch met agro-industriële bedrijven erachter. Dat is voor producten van vega producten aanzienlijk minder en die hebben dan ook niet de slagkracht om grootschalig te lobby’en en daarmee grote invloed uit te oefenen.
Dat maakt het ook een vloek én een zegen dat De Vegetarische Slager bijvoorbeeld overgenomen is door Unilever. Enerzijds vormt dat een afbreukrisico voor hun producten en waar ze voor staan, want het grote geld telt. Anderzijds geeft het ze net meer slagkracht om vooruitgang te boeken, want het grote geld telt. Hoe zij nu ketens als Burger King en Subway voor zich winnen vind ik best knap.