De geboortegrond van Utrecht, zo mag het Domplein wel getypeerd worden. Maar er liggen ook dilemma’s, die veelal te maken met een heel modern probleem, de fiets. Het plein voelt nu soms nogal chaotisch. Een belangrijke fietsroute doorkruist het Domplein en dagjesmensen zijn daar niet altijd op berekend. En moeten er meer fietsenrekken op de geboortegrond komen, of juist minder? De gemeente heeft samen met bewoners en andere partijen twee jaar gewerkt aan een zogenoemd gebiedsprofiel. Dat lijkt echter geen soelaas te bieden, er blijken nog genoeg dilemma’s opgelost te moeten worden.
Zowel diep onder de grond, als meer dan honderd meter boven het plein is uniek Utrechts erfgoed te vinden. Van DomUnder tot aan het topje van de Domtoren. Maar wie te veel omlaag of omhoog kijkt kan de gehaaste Utrechtse forens op de fiets nog weleens over het hoofd zien. Het Domplein is niet alleen een van de mooiste pleinen van Nederland, het is namelijk ook een cruciale fietsroute en mobiliteitsas.
Wat moet Utrecht met zo’n plek? Om dat te bedenken is in de zogenoemde Omgevingsvisie Binnenstad 2040 iets nieuws bedacht: een gebiedsprofiel. In een gebiedsprofiel wordt samen met ondernemers, omwonenden en andere belanghebbenden bepaald welke ontwikkelingen gewenst zijn op een specifieke plek. Het nieuwe ‘sturingsmiddel’ wordt zelfs 55 keer genoemd in de toekomstplannen voor de binnenstad.
Botsen
De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Utrecht samen met partijen als DomUnder, Utrecht Marketing, Universiteit Utrecht, Domkerk en omwonenden werk gemaakt van het allereerste gebiedsprofiel, voor het Domplein. Alleen nu het klaar is, geeft het college ook aan dat de gedachten en standpunten over de inrichting, het gebruik en het beheer van het Domplein te veel uiteenlopen en dat het gemaakte profiel geen beleid gaat vormen. Er zijn wensen en voorstellen die botsen met het beleid van de gemeente en er is geen geld. Was het dan allemaal voor niks?
Om eerst de positieve noten te noemen; iedereen in de stad is gek op het Domplein met als toppunt het icoon van de stad, de Domtoren. Hier is Utrecht ontstaan en het plein heeft bij veel mensen een plek in hun hart. Wetenschap van de Universiteit Utrecht komt hier samen met religie in de Domkerk. Toeristen en bewoners mengen zich in de drukte. Er zijn belangrijke herdenkingen zoals op 4 mei en er wordt feest gevierd op Koningsdag. Een substantieel aantal betrokkenen wil het Domplein transformeren tot een voetgangersgebied waar rust en ontspanning centraal staan, waardoor het plein – dat door een storm is gecreëerd – nog meer tot zijn recht komt. Een plek waar het om erfgoed en geschiedenis draait, dat nog meer het visitekaartje van Utrecht wordt.
Tekst loopt door onder afbeelding
Dilemma’s
Maar dan de dilemma’s. Het beleid van de gemeente Utrecht staat soms op gespannen voet met de wensen van de betrokken partijen. Zo wil een groot deel van de betrokkenen dat het Domplein voetgangersgebied wordt. Dat staat haaks op het beleid van de gemeente dat het Domplein juist beschouwt als cruciale fietsroute. Sommige betrokkenen willen zo min mogelijk materiaal als fietsenrekken op het plein, de gemeente wil juist meer fietsenrekken.
En stel dat het meer een verblijfsgebied moet worden, kunnen er dan ook meer bankjes en groen op het plein komen? Dit terwijl het Domplein juist ook door de gemeente bestempeld is als evenementenlocatie. Past het laden en lossen voor winkeliers en horeca wel bij het ‘iconische plein’ zoals men dat voor ogen heeft? Als laatste speelt ook nog eens mee dat er helemaal geen geld is. Allemaal dilemma’s die nu voorliggen, die volgens de gemeente beslecht moeten worden voordat men verder kan met het gebiedsprofiel.
Agenda
CDA-raadslid Bert van Steeg heeft het ‘mislukken’ van het Gebiedsprofiel Domplein op de agenda van de gemeenteraad gezet. Hij vertelt: “Het Domplein is een onderwerp dat iedere Utrechter aangaat. Het moet echt een beter verblijfsgebied worden, een plein voor iedere Utrechter.” Hij stelt dat het participatieproces mislukt lijkt te zijn en wil nu vooral eerst opheldering van het college van B&W. “Er is heel veel tijd in het proces gestoken, dan vind ik het jammer dat dit nu de uitkomst is.”
Erik Lamens was als omwonende betrokken bij het proces, en ziet dat het nu ‘politiek gevoelig’ begint te worden. “Het was een langdurig proces en er zijn de nodige kosten voor gemaakt. Het zou geen recht aan het proces doen als er nu niks mee gebeurt.” Hij erkent wel dat er keuzes gemaakt moeten worden, en dat er wensen zijn die botsen met staand beleid. Waarbij het fietsen wellicht een van de voornaamste dilemma’s is, maar ook het vergroenen en het toevoegen van zitplekken, dat weer lastig kan zijn voor het evenementenbeleid. “Er moeten keuzes gemaakt worden, dat is aan de politiek.”
Tekst loopt door onder afbeelding
Waardevol
Lamens noemt het proces dat doorgelopen is wel waardevol, waarbij er goed is samengewerkt tussen de verschillende betrokkenen. Dat beaamt ook Tijn Pieren, die voor DomUnder aanschoof en meeschreef aan het profiel. “Het was heel waardevol. We zijn er nu echt in geslaagd om met alle partijen een visie op te stellen voor het Domplein. Het is een droom die we hebben opgeschreven voor het Domplein in de toekomst. Ooit was het plein nog een parkeerplaats, en in de toekomst hopelijk een voetgangersgebied.”
Pieren ziet het gebiedsprofiel vooral als een visie waarmee nu verder het gesprek gevoerd kan worden, waarbij het inderdaad aan de politiek is om keuzes te maken. “Het is een levend document, het kan gebruikt worden als leidraad voor verdere gesprekken.” Ronald Besemer van Utrecht Marketing heeft nagenoeg dezelfde mening: “We hebben hardop kunnen dromen, over het plein, het gebruik en de toekomst daarvan. Het Domplein heeft zo veel potentie, dat kunnen we nog beter benutten. De verblijfskwaliteit kan nog meer verbeterd worden. Het gebiedsprofiel is vooral het vertrekpunt voor de plannen van de toekomst.”
Nu verder?
De gemeente schrijft: “De gebiedspartijen vinden dat het Domplein meer liefde verdient en verzoeken dat dit tot uiting komt in de wijze waarop het gebied gebruikt wordt en de gemeente het gebied in stand houdt en beheert. We begrijpen deze gedachte van de gebiedspartijen maar de manier waarop ze dit willen bereiken conflicteert met het huidige gemeentelijke beleid.”
Tot zover lijken er vooral obstakels. De gemeente laat weten dat ze het proces nu anders ingestoken zou hebben, maar er zijn ook ‘waardevolle inzichten’ naar voren gekomen. Zo moet vooraf duidelijk zijn aan welk gemeentelijk beleid eventuele wensen moeten voldoen en moet helder zijn hoeveel geld er überhaupt beschikbaar is voor de uitvoering van de wensen. Ook zou de gemeente een volgende keer meer ‘stedelijke partners’ betrekken om zo meer belangen te kunnen afwegen. De gemeente laat afsluitend weten door te gaan met gesprekken over de ontwikkeling van het Domplein en dat er ook al aan daadwerkelijke verbetering wordt gewerkt, met en zonder gebiedsprofiel.
57 Reacties
ReagerenVolgens mij is er niet echt een probleem? Tuurlijk, het is er druk maar er gaat nooit iets mis. Overigens rijdt er ook een gewone stadsbus. Lijkt me waardevol dat die ook gewoon blijft rijden.
Nu dure keuzes maken “omdat er al veel geld in is gestoken” is een mooi voorbeeld van sunken cost fallacy. Volgens mij hoeven we daar niet in mee te gaan.
Het Neude is wat mij betreft een bekender plein.
Niet alles kan overal! Niet overal fietsroutes! Haal de auto van de grachten en er blijkt voldoende ruimte voor de fietsers daar.
Een evenement dat niet flexibel om bankjes, groen, standbeelden etc. heen kan werken wat betreft inrichting en veiligheid, is een evenement dat niet op het Domplein thuis hoort, lijkt mij. Daarvoor hebben we in Utrecht o.a. het Jaarbeursplein. Bankjes en plantenbakken toevoegen zou dus mogelijk moeten zijn. Net als het met verf duidelijk markeren van een ‘fietspad’ op bestaande bestrating, zodat voetgangers extra geattendeerd worden op het krioelende fietsverkeer (typisch Nederlands, is dat niet juist wat buitenlandse toeristen fascinerend vinden?)
Je kan wel zien dat JdV een import-Utrechter is die niet weet dat het DE Neude is!
Het hele plein is nog geen tien jaar geleden opnieuw ingericht, toen naar het idee van “shared space” (https://www.duic.nl/algemeen/nieuw-straatmeubilair-om-domplein-veiliger-te-maken/). Dus voetgangers en fietsers ongecoördineerd door elkaar. En nu blijkt het wéér op de schop te moeten voor wéér een ander idee?
Het Domplein is 1 van mijn favoriete plekken.
Wat het meest stoort zijn de fietsers die de rust van het plein doorkruisen.
Hoe moeilijk is het om gewoon de rijweg te gebruiken..!
Wat betreft de invulling van het plein…!
Creer er wat drinkfonteintjes en vul de boel wat op met
mooi groen en klaar.
Meer niet…het is verders goed zo.
Misschien kan het Domplein weer een parkeerplaats voor bolides worden. Reaguurders ook weer blij.
“Het Domplein is niet alleen een van de mooiste pleinen van Nederland, het is namelijk ook een cruciale fietsroute ”. Dat was het ooit ook niet.
Voor auto’s zijn er ook cruciale wegen omgetoverd van 2 baan naar 1 baan en boulevards , en wat er nog meer in de planning is.
Maar kom niet aan de fietsroutes hoor want dan staan ze rechtop om er tegenin te gaan.
Dat het Domplein ooit een parkeerplaats was leek ook een goed idee voordat dat er kwam, toen het er eenmaal was kreeg het steeds meer tegenstand waar ik als automobilist het alleen maar mee eens kan zijn want op het plein horen geen auto’s thuis.
Er hoort zo wie zo geen verkeer daar dus ook geen bus , fiets of wat dan ook want daar was het ooit helemaal niet voor bedoelt.
De gemeente heeft samen met bewoners en andere partijen twee jaar gewerkt aan een zogenoemd gebiedsprofiel en een heel modern probleem, de fiets. Fietsroute doorkruist het Domplein en dagjesmensen zijn daar niet altijd op berekend. Hebben we het niet over utrecht fietsstad waar de dagjes mens zomaar een fietsende Utrechter tegen kan komen. Ik heb een suggestie voor de visie het hele domplein verboden gebied voor inwoners van utrecht. Dan kan de dagjesmens rondlopen zonder te schrikken van enge fietsers of lallende studenten of andere zaken die in een grote stad gebeuren. En hier is de gemeente utrecht 2 jaar mee bezig om een gebiedsprofiel met een heel modern probleem de fiets op te lossen. Zo kom je wel aan een tekort van 80 miljoen
Ik lees: “een van de mooiste pleinen van Nederland”. ??? Hoe erg moet het met de rest dan wel niet gesteld zijn? Het Domplein is een afschuwelijke ruimte in de stad, waar je als voetganger niet veilig bent, en als fietser eigenlijk ook niet. Laten we beginnen met duidelijk de voetgangersruimte weer te scheiden van de verkeersruimte. De rest kan daarna nog wel.
Minder of geen fietsen op het plein, zal het plein goed doen!
Het zou al helpen als er een duidelijk aangegeven fietspad over het Domplein zou lopen. Nu loopt en fietst iedereen overal en weten toeristen niet dat er ook fietsers op het plein hun weg proberen te vinden. Het plein is groot genoeg om op de andere plekken de ‘verblijfskwaliteit’ aandacht te geven.
Tristan, kom je weleens in Utrecht? Heb je de Oudegracht of de (Kromme) Nieuwegracht als alternatieve fietsroute voor ogen? Autohaat zorgt ervoor dat je zaken niet meer helder ziet.
Hé, een inspraakproces dat de gemeente niet naar eigen hand heeft weten te zetten? Zo was dat namelijk wel bij de inspraak voor de RSU 2040 en Mobiliteit 2040. Twee waardeloze visies die het verplichte uitgangspunt zijn voor deze gebiedsvisie.
Het verwijt van de gemeente in de Domplein visie is terecht. Er is in het geheel geen rekening gehouden met de gebruikers van het plein het OV en fietsers. Dat zijn blijkbaar in de visie van betrokkenen geen belanghebbenden. Het laat duidelijk zien waarom de huidige participatie opzet van de gemeente faalt.
Die opzet faalde ook al bij de RSU 2040 en Mobiliteit 2040. Ook daarbij waren slechts enkele burgers betrokken die niemand vertegenwoordigden, maar die wel de visie van GroenLinks en de fietsersbond aanhingen. Maar dat kwam Lot van Hooijdonk perfect uit, dat was ook de bedoeling.
Niet voor niets kreeg zij al meerdere keren een motie van wantrouwen aan haar broek. Dat zal het eerste zijn dat de Raad, na het reces, opnieuw gaat doen. Nu op grond van willekeur. De participatie wel accepteren als het in je straatje uitkomt, maar niet als dat het OV en fietsers raakt.
Dat zou de Raad ook kunnen motiveren om de RSU 2040 en Mobiliteit 2040 aan een tussentijdse evaluatie te onderwerpen. Eind van het jaar, maar gelet op het aantal en de diepgang van ingediende visies, zal het wel 2025 zijn, komt de visie Overvecht 2040 in de Raad. Wat er voorligt is een enorme mismatch met de achtergrond en beperkingen van de Overvechtse bewoners.
Een beter bewijs de RSU 2040 en Mobiliteit 2040 droomgedreven beleidsnota’s zijn, is er niet. Weg daarmee.
Gewoon horeca en een laagdrempelige culturele en inclusieve hotspot.
Maak er vooral géén pretplein van!!! We herdenken hier ook op 4-mei bij het monumentale Vrijheidsbeeld de bevrijding van Nederland in 1945!
Laat het zoals het is, er ligt ook veel geschiedenis in de grond. Blijf er af s.v.p.! En zéker géén fietsenstalling! Dan wordt het zeker een zooi.
Er staat altijd héél véél wind, dus ga je niet voor je lol(op enkele dag na!) stilzitten op dit plein.
En laat vooral geen mensen over ons historische Domplein beslissen die geen/nauwelijks binding hebben met en de geschiedenis kennen over deze voor Utrecht zeer belangrijke plek!
Bouw middenschip weer op, klaar.
Fijne fietsroute, graag zo houden. Fietsen gaat, zelfs op zaterdagmiddag, helemaal prima daar. En ook als voetganger is dat niet eng of lastig is mijn ervaring.
Fietsen horen bij Nederland en bij Utrecht. Ook voor de toeristen is dit fascinerend. Het is dus juist een toeristische toevoeging. En als fietsroutes via het Domplein ontmoedigd worden, dan moeten die fietsers ergens anders langs waar het dan nog drukker wordt.
De geparkeerde fietsen zijn niet zo mooi, maar ze moeten wel ergens kunnen staan. Heeft de gemeente niet net het beheer over een pand gekregen waar behoorlijk wat fietsen in passen?
@ Theo
Dat klopt. We weten toch dat de dystopische GL-projecten faalprojecten zijn. Vide Goylaan, eeuwige herbestrating fietsstraten, westelijke stadsboulevard, etc, etc. Het mag wat kosten in deze stad.
Staat er in de buitenlandse Lonely Planets dat je in Nederland midden op de weg moet lopen en vooral niet op de trottoirs? Je kunt scheiden wat je wilt maar toeristen weten het toch altijd te presteren pontificaal midden op de rijbaan te gaan lopen. Laat het daarom maar lekker zoals het is, het heeft namelijk toch geen zin, ik slalom er wel omheen.
Dit is de enige doorgaande Noord – Zuid fietsroute door de binnenstad. De Lange Nieuwstraat is nog niet zo heel lang geleden ingericht als fietsstraat. De doorgaande fietsroute over de Oude Gracht en Vismarkt is (terecht) opgeheven. Goede alternatieven zijn er niet. Van het Domplein een voetgangerszone maken, is leuk voor de toeristen, maar niet voor de inwoners van binnenstad en ook andere wijken.
@JDV Nog nooit van het Neude gehoord. Ik ken wel De Neude.
Misschien gewoon een echt fietspad? Dan weet men waar de fietsen moeten rijden. Maakt e.e.a. rustiger en veiliger.
@WHde Groen
Wat mij het meest stoort zijn de voetgangers die zonder enig benul over het plein slingeren. Deze doorgaande fietsroute is overigens ook alleen maar drukker geworden nadat een deel van de Oudegracht, Wed en Vismarkt verboden werden voor fietsers.
Meer in z’n algemeenheid kunnen er natuurlijk gewoon kantoren worden gebouwd. Dat gebeurt in Utrecht tegenwoordig met elke waardevolle open ruimte en van het Domplein staat tenminste vast dat hier ooit al iets stond.
Een ongelijkvloerse kruising of een flyover misschien.
@Theo
Daar zat ik ook aan te denken.
Maar fietsers zijn heilig in Utrecht, net zoals het verkeerskundig hobbyisme met matching ‘we gaan het beter doen’ excuusverhaal. Ben benieuwd of er geld voor dit prestige project kan worden gevonden en van welke sociale kostenpost dat dan wordt afgehaald.
Wat is het probleem, is er een probleem, of wordt er weer een probleem gezocht?
Idd het gaat allemaal best zoals het nu is. Dat is nu precies de charme van de stad.
Als er al iets geregeld moet worden of gekanaliseerd dat is het de stroom van toeristen en dagjesmensen vanuit de provincie.
Maar weet je wat het probleem is….fietsen is op de gracht is niet meer toegestaan. Dus moet je wel over het Domplein. Zo logisch als wat.
De binnenstad wordt een obstakel en als je van de ene naar de andere kant wilt moet je steeds verder om fietsen. Met dank aan het verkeersbeleid van dit GroenLinks college.
Welke chaos? Zie de foto’s bij het artikel. Meestal is het heel overzichtelijk. De chaos zit bij sommigen in hun hoofd.🤔
@Marco Knol: het probleem is dat veel voetgangers het plein bezoeken vanwege de bezienswaardigheid. Daarom pleit ik voor een duidelijke scheiding tussen voetgangers en overig verkeer. Een maximumsnelheid van 5 kilometer per uur voor alle verkeer zou ook voldoende zijn, maar wie houdt zich aan zo’n maximumsnelheid? Geen enkele fietser in ieder geval.
Als zo vaak in Utrecht komen de wensen van de inwoners niet overeen met het beleid van de ambtenaren en politiek, wie zit er voor wie?
En als geld meer en meer begint te tellen nu slimmere keuzes maken en sommige dingen gewoon niet doen. Plein is niet optimaal maar er zijn nu zaken die meer prioriteit hebben. En meer dure projecten (o.a.Ledig Erf) versimpelen.
Gewoon de oude situatie, plein en straat herstellen. Dan is het weer overzichtelijk, plein voor de voetgangers en de straat voor het verkeer.
Binnenstadbewoner 17/7/2024 – 13:38
Je kan ook prima langs de binnenstad. Ledig erf naar catharijnesingel naar asw. Prima noord-zuid route. Doorgaand, praktisch geen verkeerslichten.
Rechtsom kan ook via tolsteeg- en maliesingel naar wittevrouwensingel. Iets bochtiger, dus iets lastiger fietsen maar ook echt prima. Als je dan per se bij de Dom moet zijn heb je een paar aanrijroutes.
Domplein kan echt heel prima fietsvrij (of voetgangersgebied) worden gemaakt.
Het Domplein is zondermeer een van de meest mooie en bekendste pleinen van Nederland door haar historisch belang.
Daarom is fiets parkeren en de volstrekt chaotische indeling een schande.
Waarom wordt geen voorbeeld genomen aan beroemde buitenlandse pleinen waar de wandelende bezoeker de rust heeft om van deze bijzondere plek en sfeer te genieten ?
Denken jullie nou echt dat de monumentale pleinen elders, bij voorbeeld het San Marcoplein in Venetië, het geweldige Plein in Siena, Montmartre Parijs en vele andere toegang zouden geven aan fietsers? Echt niet.
In het buitenland waarderen zij hun monumentale plekken veel meer, dan hier in Nederland! En dat is zo jammer, we leven hier nog steeds in een soort ‘alles moet kunnen’ tijdperk. En gaan daarmee aan veel belangrijke historische zaken c.q. plekken voorbij!
Rome is een openluchtmuseum! Omdat de bestuurders in Rome hart en waardering hebben voor hun monumenten!
Ach, er was een periode dat zowel de stadsbus als de fietsers onder de Domtoren door reden. Ik heb het overleefd.
Zie Fvw 17/7/2024 17:19
Het Domplein een van de mooiste pleinen van Nederland.
Ik vind het een hoogst merkwaardige uitspraak in het artikel maar wie wil, mag het me uitleggen waarom dit ‘plein’ (ontstaan door het omwaaien van een flink deel van de dertien-in-een-dozijn gotische domkerk en dat dan maar zo laten) zo uitzonderlijk mooi zou zijn. Mooie gebouwen? Het Universiteitsgebouw? Dacht het niet. De kale westelijke wand waarmee de kerk is dichtgemetseld? Dacht het niet. De rest van het plein is ook niet noemenswaard. En nu is het een slecht ingericht rommeltje waarin iedereen maar doet wat en waar hij of zij wil.
Hoezo is het participatieproces mislukt vanwege de uitkomst? Het is toch logisch dat er verschillende, tegengestelde, ideeën bestaan over een plek? Dat zie je bij elk participatieproces. Omwonenden willen rust en ruimte maar bezoekers willen juist reuring of het gebied gebruikers als verkeersruimte. Universeel verschijnsel binnen ruimtelijke vraagstukken, en daarom is het ook een illusie dat participeren leidt tot een breed gedragen visie of plan.
Er zijn nooit aanrijdingen op het Domplein en er is juist slechts een paar jaar geleden bewust gekozen voor het aanleggen van een Shared Space, net als bij/ achter het centraal station in Amsterdam richting veerpontjes. Het kan verwarrend overkomen op mensen, maar het werkt juist wel. Ook hier gaat het verkeer organisch door elkaar heen en zijn er zelden tot nooit aanrijdingen, terwijl het hier veel drukker is dan op het domplein, zeker wat betreft fietsers n voetgangers. Omdat idereen dus beter oplet en het verkeer zich door elkaar heen voegt/ wurmt. Er ontstaat alertheid (noeem het “angst”) bij mensen, waardoor ze veel betger opletten en juist alles goed gaat.
Het is complete geldvernietiging om een “nieuw” plein WEER opnieuw te gaan inrichten. het lijk wel een nieuwe vorm van bouwfraude in Utrecht. Herininrichtingen die in Utrecht steeds weer opnieuw gedaan moeten worden en waar alleen de aannemers beter van worden. Ook projecten die gekozen worden> Sommige straten en pleinen zijn de afgelopen 25 jaar al 3x aangepakt. Andere straten (die daadwerkelijk onveilig zijn en waar veel ongelukken gebeuren) worden dan vreemd genoeg NIET/ NOOIT aangepakt. Er is ook een overdreven prioriteit voor het centrum weggelegd, andere delen van de stad, sommige woowijken, met name die waar de armere mensen wonen, krijgen geen of nauwelijks voorkeursbehandelingen. Dit is geen geklaag, dit zijn feiten.
Het Domplein is nooit als plein bedoelt en zal ook nooit een plein worden.
Als de metselaar indertijd betere specie had gebruikt was er niets veranderd.
Bouw de contouren op tot 50cm boven de bestrating (om op te chillen) en maak er een prachtig rustpunt van zonder fietsen, bussen en geparkeerde auto,s
Maak op die plek het meest stille plekje van onze stad.
Herbouw het middenschip en het probleem is opgelost!
Met z’n allen voortaan naar de/het/een Neude!
Zou, zoals de kop suggereert, het Domplein idd het bekendste plein van de stad zijn?
Mogelijk is het Vredenburg of de Neude (hahaha @JdV: het Neude?!?!) bekender. Of LE.
Het Domplein is zeker een heel mooi plein want je voelt hier de historie van het allereerste ontstaan van Utrecht. En fuctioneel gezien is het ook ons hart, waar ook daarom bijvoorbeeld Doden herdenking 4 mei juist hier plaats vindt.
Prachtig om te zien dat zoveel mensen reageren op mijn opzetje😁
Dat bewijst dat mijn reaguursels goed worden gelezen.
@JdV (17:27)
Zeker. Iedere dag ga ik speciaal online om te kijken of de grote denker JdV nog iets heeft geschreven.
@jdv: wij gaan als gezin altijd goed voor je schrijfsels zitten en bulderen het geregeld uit.
Grappig dat import-utrechters het altijd hebben over het neude… soort waterscheiding.
Hahaha, die import-JdV, op zichzelf reagerend terwijl helemaal niemand aandacht aan hem heeft besteed (behalve over DE fout). Heerlijk!
Ik vond de vorige indeling van het plein beter. Toen was er een duidelijke scheiding tussen weg en plein. Overzichtelijker voor iedereen.
Dus de fietser is niet het probleem.
Wat vinden de buschauffeurs eigenlijk van de nieuwe situatie? Zijn zij hier wel bij betrokken?
Maak er een zebrapad en een stoplicht. Klaar. Meer bankjes, groen, fietsen kunnen in de diverse fietsenstallingen zoals op de Neude.
Participatie is geweest.
Resultaat kan in de prullebak.
Gestart kan worden met het verder fietsklaar maken van het plein.
Alleen te beslissen door mensen die echt van Utrecht houden. Een kostbare ruimte voor cultuur en bezinning. De muziekschool zou een geweldig stadsmuseum (De geschiedenis van Utrecht) kunnen worden (met een echte in en uitgang voor Dom-Under). Volledig verkeersvrij (behoudens werkdagen ‘s morgens tot 11.00 uur. voor werkverkeer).
Geen ‘verdienmodel’ graag.
Als fietser die geregeld hier langs moet fietsen, moet op de langenieuwestraat zijn. Heb ik echt een bloedhekel aan al die dagjesmensen, geregeld rij ik er mensen voor hun sokken die echt niet op zitten te letten.
Leuk zo’n stad, maar laat het alsjeblieft geen Disneyland worden net als in Amsterdam.
Zijn ze die grote kloostertuin alweer zat en is niet rustig genoeg want daar rijden zoveel fietsen wel,komen een zooitje toeristen daar per jaar wil je niet weten.Rondjes onderdeur de Dom fietsen zijn geweldig en door de terassjes ken je je kond niet meer keren daar dus lekker veel bewegelijke ruimtes weer maken voor de Fietsers die willen ook genieten van de ruimte
Druk op een klaarlichte dag op het Domplein is juist goed. De stadsbus of de paardentram rijdt of reed al meer dan 100 jaar via het Domplein. Reed eerst zelfs onder de Domkerk.
Er moeten juist GEEN NIEUWE TOEVOEGINGEN komen op het Domplein. Laat het zo origineel mogelijk. Tuurlijk heeft het zn onderhoud nodig.
Je gaat toch GEEN FIETS PARKEERPUNT pf REKKEN realiseren ergens op het DOMPLEIN!! Wordt nog drukker en grote kans op een berg fietsen, is echt geen beeldvorming. Tegenover de Domkerk komt soms de koningsfamilie op bezoek.
Misschien een idee om niet onnodig tijd en geld te verspillen in nieuwe innovaties voor Domplein wat juist in zijn origine moet blijven.
Just an idea. Dank jullie wel.
Willen jullie een plein? Een ÉCHT plein met ruimte? Voor voetgangers, touristen, lommerrijk groen, kindvriendelijkheid… Breek dan de andere helft van die kerk gewoon ook af, voordat een of andere hals er een minaret op het dak plaatst en het plein veranderd in een souk! Die ruimte is nooit als plein bedoelt geweest! En de mens is, ondanks de evolutie, altijd mens gebleven met een voortstuwing met 2 benen die een bepaalde snelheid voortbrengt. In tegenstelling tot de vervoer middelen. We zijn nog steeds niet bionisch. De fietser van 10 jaar geleden is niet meer de fietser van nu, met zijn elektrische fiets en fat-bike en hoort als zodanig ook niet meer op het Domplein zo ook bussen auto’s scooters etc.
Geef ook dát stukje Utrecht terug aan de voetgangers, zoals het was in ver vervlogen tijden.
Duidelijk fietspad (in levendige kleur) aangeven voorkomt verwarring voor voetgangers en fietsers.
Fietsrekken zeker handhaven. Bankjes kunnen goed rond het standbeeld achter de stenen paaltjes, eventueel fraaie houten bankjes rond een aantal bomen.
Planten rondom het vrijheidsbeeld.
Ik vond het plein op zijn mooist toen er nog de speciale kleine markt gehouden werd. (Die moest opdoeken omdat de plaatsen te duur waren.) Dat gaf leven en kleur aan het verder saaie en kleurloze plein.