Dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem wegens personeelstekort Dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem wegens personeelstekort

Dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem wegens personeelstekort

Dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem wegens personeelstekort
Foto: Robert Oosterbroek
Vanwege een tekort aan treinverkeersleiders rijden er dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Ook worden er geen bussen ingezet.

Vanwege een tekort aan treinverkeersleiders rijden er dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Ook worden er geen bussen ingezet.

Het probleem doet zich voor tussen 07.00 en 09.00 uur. In die periode rijden er geen treinen tussen Utrecht en Arnhem, en tussen Utrecht en Rhenen.

Intercityreizigers tussen beide steden kunnen omrijden via Den Bosch. NS meldt dat de reisplanner nog wordt bijgewerkt.

Vergrijzing

Eerder dit jaar vielen er in Utrecht ook al treinen uit wegens personeelstekort bij ProRail. Het probleem had toen meerdere oorzaken volgens de spoorbeheerder. Zo speelt vergrijzing mee. Veel treinverkeersleiders gaan binnenkort met pensioen of zijn dat net gegaan.

Daarnaast werden de pittige eisen aan treinverkeersleiders en de specifieke kennis die zij nodig hebben genoemd als oorzaak.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Nou dat weer…Is het geen “communicatiestoring” dan is het wel een “personeelstekort”, maar wat het werkelijk is (ongekende tenenkrommende totaal-incompetentie) hoor je nou nooit. Het gebeurt het geprivatiseerde Shikansen in ieder geval nu nooit. Letterlijk nooit, want 7 seconden te laat in een jaar is al een overgeeflijke schande. LOL.

  2. Esrin W.

    Ik zou me kapót schamen maar in Nederland zitten ze nérgens mee.

  3. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Nederlanders met Japanners vergelijken is volkomen zinloos.
    Nederlanders kennen het concept ‘gezichtsverlies’ niet en Japanners hebben zeer veel moeite met alleen al het concept van individuele vrijheid.
    Dus de NS rijdt niet en de Shikansen wel.

  4. Hans

    Scherpschutter steekt de loftrompet – hoe kan het ook anders – over het fenomeen privatisering. Shikansen is een Japans voorbeeld wat hier opgevoerd wordt. Ik heb daar niet dagelijks mee te maken. Ik sla wel eens een dag over om van van Hiroshima naar Tokio te reizen. Maar onze eigen NS doet het, samen met Pro Rail, zo beroerd nog niet de laatste jaren. Ik ben er behoorlijk tevreden mee als veelgebruiker. Maar goed, niets dan zegeningen staan ons straks te wachten bij privatisering als we onze trouwe scribent mogen geloven. Het geprivatiseerde spoor in het Verenigd Koninkrijk is echter een regelrechte ramp. Hoe valt zulks toch te verklaren?

  5. Speak Up

    Ah; het heerschap verkondigt weer eens onzin.

    Steeds meer problemen bij Shikansen sinds 2017, 1 voorbeeld: https://www.google.nl/amp/s/www.forbes.com/sites/jwebb/2017/12/19/cracks-found-on-japans-iconic-bullet-trains-more-quality-issues-from-a-nation-famed-for-excellence/amp/

    En Shikansen bestaat al sinds de zestiger/ zeventiger jaren. Toen was Japan Railways nog een staatsbedrijf. De hele ontwikkeling en uitrol is dus tot stand gekomen in een staatsbedrijf. JR is in 1987 gepeivatiseerd. Sinds 2017 zijn er steeds meer problemen te vinden bij het voorheen staatsbedrijf. Zelfmoord onder personeel dat onder druk staat is al lang een dingetje.

    Je klets weer eens “niet zo scherpie”
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Japan_Railways

    En verspreid WEER desinfo.

    De treinverkeersleiding is trouwens Pro Rail en niet NS. Je haalt wat dingen door elkaar in je manke vergelijking.

  6. Fred

    Ten eerste is het toch wel vreemd dat ze dan geen tijdvak kiezen midden op de dag om het treinverkeer stil te leggen, bijv. tussen 11 en 13 uur.
    Dan rijden de treinen in ieder geval wel tijdens de drukke spits.
    Erg onhandig en onlogisch dit.
    Ook onverantwoord gezien corona, de eerste trein die weer rijdt zal extreem druk zijn.
    Ten tweede lijkt het er op dat ze elke keer dit traject kiezen om plat te leggen, Utrecht – Arnhem (en Rhenen).
    Niet heel rechtvaardig naar de reizigers die op dit traject elke dag naar hun werk moeten.
    Ten derde, kunnen ze geen verkeersleiders inhuren vanuit het buitenland ? Dit moet snel opgelost worden.
    Soms krijg ik de indruk dat Prorail dit ook bewust doet om druk uit te oefenen op Den Haag.

  7. Mark

    lol, blij dat ik een auto heb. Doet het bijna altijd en als ze stuk is of onderhoud nodig heeft, dan kan ik er bij de dealer direct een andere huren.

  8. Scherpschutter

    @Speak-Up

    U heeft zich een breuk gezocht naar incidenten bij Shikansen en het enige dat u kon vinden is een kapotte olieleiding in een trein in 2017? LOL

    Zullen we de N.S./Prorail incidentjes eens op een rij zetten?

  9. Hans

    Speak Up.
    Je moet sommige trouwe lezertjes niet zo hard aanpakken op de uitoefening van hun hobby. Ook al voorzien zij ons gedurig van exotische feiten. Dat zij de blik – in dit geval – op het Oosten gericht hebben is evenmin een zonde. De wijzen kwamen daar ook vandaan.

  10. JdV

    @Hans: klopt. De wijzen kwamen uit het Oosten. Veel wijzen hadden ze daar niet. Slechts 3 stuks. En omdat zij de enige wijzen waren wisten ze niet hoe snel ze vanuit het Oosten moesten vertrekken naar het Westen, waar alle andere wijzen al waren. Wat vervolgens achterbleef in het Oosten was niet wijs.

  11. Willem

    @mark: en vervolgens sta je met die bolide van je in een ochtendspitsfile van 500 km… hahah LOL

  12. Pee

    En ze willen nog een metro aan gaan leggen ook.
    Is daar wel personeel voor.?

  13. Mark

    @Willem. Gelukkig valt het op mijn stukje wel mee. Maar ik ben wel een beetje verwend. Als er +5 minuten op de matrixborden staat vind ik het al lang en bij +20 minuten baal ik hard. De keren dat ik in de trein zit zijn vertragingen van +5 of +15 minuten vrij regelmatig. Dus tsja. Verder vind ik filerijden niet heel erg. Ik heb een automaat, dus dat is lekker relaxed en verder een eigen muziekje, temperatuur die ik fijn vind, geen storende mensen rondom me heen, altijd kunnen zitten en dan ook niet een dik of viesruikend iemand naast je. Het moeten wel hele lange files worden wil ik met het OV gaan.

  14. Wim Vreeswijk

    Tocht maar weer de CO2 auto pakken om naar je werk te komen?

  15. Scherpschutter

    @Wim Vreeswijk 2/11/2021 – 13:06

    Ik zou het maar doen Wim. Vandaag reed de trein weer niet en ProFail geeft zelfs aan te verwachten dat er nog veel meer treinen de komende tijden niet zullen gaan rijden. Zie teletekst.

    Tijd om de NS en ProFail op te heffen en totaal te privatiseren. De tijd van het OV zit erop. Opdoeken die handel.

  16. Moniek

    Dan toch maar eerst een aantal wegen erbij aanleggen, Scherpschutter?
    Ach ja, laten we die dan meteen maar dubbeldeks aanleggen. Amelisweerd ook maar plat en veranderen in een parkeerplaats. Wat is natuur nog in dit land?

  17. Bromsnor

    vanaf morgen zitten we toch allemaal weer thuis.

  18. Scherpschutter

    @Moniek 2/11/2021 – 14:37

    “Dan toch maar eerst een aantal wegen erbij aanleggen, Scherpschutter?”

    Maar natuurlijk! Daar had de organisatie die overheid pretendeert te zijn, natuurlijk al jaren geleden mee moeten beginnen, Moniek. Het O.V. staat al jaren op instorten, werkelijk alle trends wereldwijd gaan richting elektrisch gemotoriseerd vervoer, het verkeer staat muurvast en bovendien stevent de overheid af op een totaal faillissement door haar ontelbare waninvesteringen.

    Er hadden al lang overal 8-baans wegen moeten liggen.

    “Amelisweerd ook maar plat en veranderen in een parkeerplaats. Wat is natuur nog in dit land?”

    Wat is natuur nog in dit land…? Waar heeft u het over? Slechts 13% van Nederland is bebouwd terrein! De rest is weiland, natuur, heide, duinen, landbouwgrond en water. Er is niet te weinig natuur, er is veel te veel natuur!! Mogen wij mensen ook een beetje leven, Moniek?!

  19. Hans

    @ Scherpschutter:

    Bos en open natuur bedekte 14,6 procent van het landoppervlak in 2012 in Nederland.
    Bron: CBS

    Is het arsenaal natuur in de afgelopen 9 jaar in Nederland met 87% toegenomen bij uw weten?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).