De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan en dat heeft ook een aantal gevolgen voor de bereikbaarheid van Utrecht. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen en gaat er een nieuwe nachttrein rijden.
De komst van de nieuwe tienminutentrein betekent dat er straks zes keer per uur een trein gaat tussen Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht en Schiphol. Ook tussen Leiden – Alphen aan den Rijn en Utrecht gaan meer treinen rijden.
De Sprinter vanuit Leiden gaat het grootste deel van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht, waardoor er in combinatie met de Intercity’s vier treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht rijdt vervolgens als Sprinter door naar Den Bosch.
Ook in de rest van de regio neemt het aantal treinen toe. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen gaan meer Sprinters rijden, namelijk vier per uur in plaats van twee.
Zürich
Utrecht krijgt er ook weer een verbinding met het buitenland bij. Vanaf nu rijdt elke dag ’s avonds de Nightjet Zürich vanuit Amsterdam, via Utrecht, naar Basel en Zürich. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.
Dan is er ook nog goed nieuws voor mensen die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen op het station. Nog niet op alle stations is voor hen reisassistentie aanwezig, maar daar komt op 25 stations verandering in. Onder meer station Utrecht Vaartsche Rijn heeft straks reisassistentie.
Corona
Marjan Rintel, president-directeur van NS: “Corona blijft een ongenode gast op het feest, maar de nieuwe dienstregeling biedt ons ook kansen. We verbinden regio’s beter met elkaar en Nederland beter met het buitenland. Zo rijden we vanaf zondag meer tienminutentreinen, introduceren we de nachttrein naar Zürich en komen reizigers volgend jaar voor het eerst onze nieuwe Intercity’s tegen. Tijdens de coronacrisis zijn we altijd blijven rijden en dat zullen we blijven doen. Ook volgend jaar trekken alle NS’ers er elke dag heel hard aan om Nederland voor iedereen bereikbaar te houden.”
8 Reacties
ReagerenLiever elk kwartier een veel langere trein zodat er geen druktes in de trein zijn en je ruimer kunt zitten, dan elke 10 minuten een kortere trein. Plus dat 10 minuten rooster veel meer risico op vertraging geeft.
NS heeft niet door wat reizigers echt willen. Reizigers willen best 5 minuutjes langer wachten als daar meer comfort en rust tegenover staat. …
2at zijn we toch goed bedeeld met OV in Nederland! vele verbindingen in diverse richtingen met hoge frequentie. En nog goed materieel op mooie stations.
MAARSSEN IS WEER HET STIEFKINDJE. S’AVONDS EN IN HET WEEKEND SLECHTS 15 MINUTEN WACHTEN IN BREUKELEN VOOR DE TREIN NAAR AMSTERDAM. WAT EEN SERVICE
@Herman: heb je toevallig ook een mooie baan bij de NS of Prorail?
@van tongeren: je capslock blijft hangen
@Binnenstadbewoner
“NS heeft niet door wat reizigers echt willen”
Natuurlijk niet. Wel het allerlaatste dat de N.S. als monopolistisch staatsbedrijf interesseert is wat klanten willen. Wat boeit het ook…? Omzet, geen omzet, miljardenverliezen, treinen die rijden of niet rijden; hoe slecht de dienstverlening ook is, geen N.S. medewerker die er een boterham minder door eet. De belastingbetaler lapt toch wel en dat schept een omgeving van laksheid, totale desinteresse, luiheid en respectloosheid naar de klant.
Als de N.S. een normaal bedrijf was met gezonde concurrentie dan zou ze geen maand overleven. Wie wil de N.S. als je Shikansen kan hebben?
Binnenstadbewoner is neem ik aan gepensioneerd en heeft alle tijd. Ik wacht liever korter en heb dan wat minder ‘rust’. Voor mijn rust doe ik liever andere dingen dan in de trein zitten.
@isabell, nee ga eens in een ander land naar OV kijken, dan zie je al snel hoe goed we het hier hebben.