Dit gaat er veranderen in het openbaar vervoer in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Dit gaat er veranderen in het openbaar vervoer in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Dit gaat er veranderen in het openbaar vervoer in Utrecht

Dit gaat er veranderen in het openbaar vervoer in Utrecht
Archieffoto
De provincie heeft de nieuwe dienstregeling voor U-OV en Syntus goedgekeurd. De vervoerplannen gaan vanaf 9 december in.

De provincie heeft de nieuwe dienstregeling voor U-OV en Syntus goedgekeurd. De vervoerplannen gaan vanaf 9 december in.

U-OV (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad) en Syntus (regio Utrecht) zien dat steeds meer reizigers gebruikmaken van de bus en tram. Diverse lijnen worden daarom vaker of met grotere bussen gereden.

Hieronder de belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling vanaf 10 december 2018:

Lijnen 2, 3, 18 en 28 verhuizen van busstation Jaarbeursplein naar het nieuwe busstation Centrumzijde. De route van lijn 2 wordt daarom gewijzigd: tussen de halte Tolsteegbrug en Utrecht Centraal wordt voortaan via de Catharijnesingel en het Smakkelaarsveld gereden. Op de Catharijnesingel worden drie voormalige haltes opnieuw in gebruik genomen.

Lijn 11 wordt vanaf NS station Leidsche Rijn doorgetrokken naar NS stations Vleuten en Maarssen, buslijn 127 tussen Vleuten en Leidsche Rijn Centrum vervalt.

U-OV lijn 65 gaat ’s avonds langer doorrijden tussen Utrecht en Het Klooster.

De route van lijnen 7 en 55 richting Utrecht Centraal wordt verlegd naar de Nobelstraat.

U-OV en Syntus Utrecht introduceren op verzoek van de provincie een aangepast nachtnet. Behalve op zaterdagnacht rijden de bussen ook vaker op vrijdagnacht. Bovendien wijzigen de routes van diverse nachtlijnen; hierdoor worden wijken als Kanaleneiland, Overvecht en Zuilen beter bereikbaar.

Syntus Utrecht zet extra ritten in op de spitslijnen naar De Uithof.

6 Reacties

Reageren
  1. Linlin

    Is het trouwens de bedoeling dat alle buslijnen weer naar de stadskant verhuizen? Weet iemand dit?

  2. Hogeweide

    Nee alleen de bussen die richting de binnenstad rijden zullen aan de centrumzijde komen.

  3. Linlin

    @Hogeweide: dank, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Dus ook bus 6, 8, 74 etc.

  4. Willemradio

    @ Hogeweide Wat jij zegt is niet geheel waar, want o.a. de lijnen 7 en 8 rijden van station ook door naar het centrum (Neude en Janskerkhof) en verder. Dan heb ik het niet eens over de lijnen die door de stad rijden richting Bilthoven en Zeist, die blijven ook waar ze nu zijn. Lijn 2 heeft grootste gedeelte van zijn route aan de centrumkant, maar…. kan niet het station oprijden vanaf de zuidzijde wat geheel wordt volgebouwd, dus die mag extra rondje rijden vanaf de singel via Smakkelaarsveld naar het station, langere route dus langere reistijd en de ritprijs omhoog. Lijn 8 HAD vanaf de Vondellaan ook via de singel kunnen rijden, (en dus een deel van de oude lijn 6 vanaf Hoograven kunnen overnemen naar zuidelijk deel binnen stad) maar voor deze lijn geld ook dat hij dan de zuidzijde van het nieuwe busstation niet op kan. 18 en 28 zijn “Uithof lijnen” en komen zo dus korter op uitgang van station te zitten.

  5. Mark

    Is het niet zo dat de bussen die niet op vredenburg stoppen ( maar op st jacobsstraat), wel aan de centrumkant van CS gaan stoppen.

  6. Frits

    @Willemradio,
    Het lijkt me erg onwenselijk om de Catharijnesingel weer te gaan berijden met een groot aantal buslijnen. Dat er nu wordt gebouwd kan omdat er geen bussen meer rijden, het is niet andersom.

    Verhuizing van de lijnen 18 en 28 heeft niets te maken met de uitgang van het station, maar alles met de toekomstige tramhalte. Het is overzichtelijk als zowel de bus als tram naar de uithof vanaf dezelfde kant vertrekken, vooral als er verstoringen zijn. Stel je voor dat de tram niet rijdt en je helemaal van de centrumkant naar de Jaarbeurskant moet lopen… Niet leuk.

    Voor de buslijnen van/naar De Bilt en Zeist geldt, dat deze vanaf het busstation verder rijden in zuidelijke richting als andere buslijn. Daarom blijven die bussen aan de Jaarbeurszijde.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).