Er wordt al jaren over de Kanaalstraat en de Damstraat in Utrecht gesproken en nu ligt er eindelijk een ontwerp voor de herinrichting. Het is eerst versie, waar omwonenden op mogen reageren. Er moet meer ‘rust in het straatbeeld’ komen.
De Kanaalstraat is de hoofdweg door de wijk Lombok en wordt door veel mensen gewaardeerd vanwege de diversiteit. Er zijn echter ook problemen. Er is veel vuil op straat, er is sprake van drugsoverlast en de verkeerssituatie is niet altijd even veilig en wordt als chaotisch bestempeld.
Het is alweer bijna drie jaar geleden toen bewoners en ondernemers een buurtvisie maakten. Daarin werd al in grote lijnen geschetst wat er moest gebeuren. Het aanpakken van de openbare ruimte moet overigens samengaan met investeringen op andere thema’s zoals winkels, horeca en veiligheid.
Deze week heeft de gemeente het verder ontwikkelde ontwerp voor de twee straten gepresenteerd. Het gaat nu om een concept waar belangstellenden op kunnen reageren.
Het plan
In het conceptplan wordt de Kanaalstraat versmald en deels omgevormd tot eenrichtingsweg die alleen vanaf de Damstraat in te rijden is. Op de stoep ontstaat hierdoor meer ruimte voor voetgangers maar ook ruimte voor terrassen en bankjes. Ook komen er meer bomen, plantvakken en gevelgroen.
De Kanaalstraat aan de stadskant van Jan Pieterszoon Coenstraat krijgt wel duidelijk een andere inrichting dan aan de andere kant. Zo zijn er aan de oostkant geen fietsstroken en is er eenrichtingsverkeer voor automobilisten. Aan de westkant (tussen Jan Pieterszoon Coenstraat en de Ouderijnbrug) komen wel fietsstroken en kunnen auto’s van beide kanten komen. De inrichting aan de oostkant is meer gericht op prettig verblijven en interactie tussen de verschillende verkeersdeelnemers, aan de westkant is de hoofdfietsroute leidend.
Pleinen
De Kanaalstraat en de Damstraat krijgen ook een rustige straatinrichting met klinkers van gevel tot gevel. De huidige drempelplateaus blijven. De pleinen langs de Kanaalstraat krijgen waar mogelijk een groenere inrichting, zodat het fijnere plekken worden om te verblijven. Verder wordt de riolering vernieuwd en komen er ondergrondse afvalcontainers.
“In de buurtvisie hebben bewoners en ondernemers de wens uitgesproken dat de Kanaalstraat en Damstraat ook in de toekomst levendige en veilige winkelstraten blijven”, zegt wijkwethouder Lot van Hooijdonk (West). “De straten zijn een begrip tot ver buiten Utrecht. Met dit conceptontwerp blijft de aantrekkelijkheid van de straten en de omliggende woonbuurt behouden, terwijl de leefbaarheid en verkeersveiligheid toenemen.”
Lees hier op de website van de gemeente verder over het ontwerp.
23 Reacties
ReagerenZiet er top uit zeg. GL nooit mijn partij geweest en zal het nooit worden, maar hoe Utrecht wordt heringericht is echt top.
Presentaties zien er altijd leuk uit.
Maar kan wel de nodige kanttekeningen bij deze plannen maken.
Dezelfde hoeveelheid auto’s en fietsers op een smallere rijbaan met bredere parkeervakken en bredere stoepen met meer rondhangende voetgangers er op moet een rustiger straatbeeld opleveren omdat: stilstaan en dubbel parkeren met een bordje wordt tegengegaan.
Nou, veel succes dan maar, want dat gaat niet gebeuren.
Handhavers staan er nu al heel regelmatig toe te kijken zonder één poot uit te steken om dubbelparkeerders te stoppen.
Meer bomen is heel positief.
Mits de boomspiegels en plantenbakken zodanig worden gebouwd dat ze zeer fietsonvriendelijk zijn en ook onderhouden worden door de gemeente. Omdat door heel Utrecht worden boomspiegels en plantenborders als fietsenstalling en afvalbak misbruikt, want gemak dient de luie millennial. Dit tot grote ergernis van die paar omwonenden die er iets van proberen te maken. Dergelijke groene buurt initiatieven (boomspiegels, plantenbakken) sterven daardoor standaard een stille dood.
Klinkers met drempels zijn nu ineens een ‘fietsvriendelijke, veilige en geloofwaardige 30km/u inrichting’. Terwijl die fietsfreaks van GL en D66 eerst bij hoog en bij laag beweerden dat dit NIET het geval was omdat alleen obstakelvrij rood asfalt als racebaan veilig was? Dat betekend dat de gemeente de afgelopen jaren tientallen miljoenen aan belastinggeld heeft verspild om het milieu en leefomgeving nodeloos te verpesten ter meerdere eer en glorie van de wethouder. Die zei namelijk bij haar aantreden in 2014 dat ze van plan was om tijdens haar regeringsperiode zoveel mogelijk rood asfalt uit te rollen, en voegde al horende doof en ziende blind de daad bij het woord.
Nieuwe lantarenpalen die een veiliger gevoel geven.
Ik had toch echt begrepen dat die beleefde onveiligheid toch juist het gevolg is van de mensen die er rondhangen vanwege het ‘recreatieve sociale ontmoeten’? Iets waar GL niets aan wilde doen behalve dan meer onderzoek.
De parkeergarage kop van Lombok is nu ook al alleen maar bereikbaar via de Vleutenseweg.
Slechts 5 locaties voor ondergrondse restafvalcontainers voor zowel bewoners als ondernemers.
Dat is de goden verzoeken om vervuiling en meer ratten en muizen.
Het effect van de maatregelen op het verkeer in de zijstraten is nog onbekend want dat moet nog worden bestudeerd?
Mijn koffiedik zegt: er zal daar veel meer sluipverkeer komen omdat mensen niet makkelijk kunnen komen waar ze willen zijn, en nog moeten zoeken naar een parkeerplek ook.
Op het gedeelte tussen JP Coenstraat en Ouderijnbrug komen fietsstroken van rood asfalt, omdat dat prettiger fietst.
Er zijn nu zwarte asfalt fietsstroken, fietst zwart minder prettig dan rood?
Het Moskeeplein wordt aantrekkelijker door iets met water, groen of zitjes.
Die mooie bomen die al 10 jaar geleden ingetekend waren, staan er nog steeds niet. Of je moet denken dat een lullige potplant een boom is? Intussen wordt dat plein al jaren gebruikt als evenementen plein, om dan het fietspad meer onderdeel van het plein te maken is niet handig.
Verkeerslicht kruising JP Coen gaat weg omdat de kruising eenvoudiger en compacter wordt en daarmee beter over te steken voor voetgangers.
Ehm, gaan die hordes fietsers en gemotoriseerd verkeer zonder stoplichten dan ineens wel rekening houden met voetgangers? Daar geloof ik helemaal niets van, tenzij er op elke 45m een forse drempel komt want dan gaan ze allemaal een stuk langzamer.
Al met al hebben de ambtenaren hun best gedaan.
Nou dat zou tijd worden zeg, nu eens vaart maken met besluitvorming en aanleg. Het moet afgelopen zijn met gasten die niet in de wijk thuishoren en ea nog steeds als racebaan of ‘show off’ circuit gebruiken. Ook moet winkelen met de auto sterk worden ontmoedigd, kom lekker op de fiets.
Zou het misschien beter zijn als het alleen voor bewoners en winkeliers, in te rijden buurt wordt?
Als het ook later de problematiek niet escaleert en ook niet een grotere trekpleister voor hangjongeren wordt, prima! En ook er in de nacht geen lawaairige mensen blijven hangen. Buurtbewoners slapen, maar mensen van buitenaf denken nu al dat het een pretpark is om de avondrust van bewoners te komen verstoren.
A.u.b. meer camera’s maar niet om alleen maar het straatbeeld te versieren, maar om GELIJK boetes aan lawaaierige auto’s en hang/lawaaierige motoren uit te delen, SVP.
Ik maak me inderdaad ook zorgen over de auto’s, die blijven vrees ik in grote getale komen. Het is een cultuur/gedrag, welke moeilijk te veranderen is. Denk niet dat ze ineens allemaal spontaan de fiets pakken. Daarbij: is er gedacht aan voldoende parkeerplek voor fietsers? Het lukt nu al zelden mijn fiets te stallen bij de rekken. Als er inderdaad meer fietsers gaan komen, lijkt me dat een goede om mee te nemen, zodat we de bomen en plantenbakken met respect kunnen behandelen en niet als fietsparkeerplek gaan gebruiken 🙂
Leuk ook dat er zitjes komen. Verder ontzettend blij met dit ontwerp! Hoe vaak ik wel niet tegen een plots openslaande deur van een auto ben geknald. Die dubbelparkeerders zijn echt gevaarlijk. Vraag me af waar die rijbewijzen worden verstrekt….
Oh, kon het ook maar op de ASW. éénrichtingverkeer…
Met een variatie op de uitspraak van mijn vader zaliger op een opmerking over het slechte weer: het weer is goed de mensen deugen niet!
Dit geldt ook voor de Kanaal- en de Damstraat, lees het artikel nu nog maar eens!
“Er is veel vuil op straat, er is sprake van drugsoverlast en de verkeerssituatie is niet altijd even veilig en wordt als chaotisch bestempeld.”
Het belangrijkste element in deze plannen ontbreekt en dat zijn handhavers. Sterker nog begin met handhaven dan is er helemaal geen herinrichting nodig. Denken de plannen makers nu echt dat dit er minder vuil op straat komt de drugsdealers vertrekken door eenrichtings verkeer. Ik denk dat de verkeersveiligheid alleen maar slechter wordt omdat er nu heel hard gereden zal worden op een smallere eenrichtingsweg weg waar de fietsers ook overheen moeten. Daarnaast verplaatsen de verkeersaso’s zich naar de omliggende wegen. Kortom laat de kanaalstraat de kanaalstraat is nu niet voor niets een begrip tot ver buiten Utrecht en maak er geen truttige winkelstraat van waar de aso toch weer hun gang gaan en ga handhaven.
Tja. Leuk ontwerp. Maar lost het dan de problemen op die geschetst worden? Vuil op straat en drugsoverlast verdwijnen dan? En die over de veiligheid. Als je door de Kanaalstraat wandelt. Er staan altijd auto’s dubbel geparkeerd. Of het nou druk is of niet. Het is altijd. Ff snel iets halen. Of het nou een broodje is of fruit of groente. Misschien zou je de Damstraat vanaf westplein moeten afsluiten. Of juist de Damstraat vanaf de vleutenseweg. En dan de rijrichting van de andere Damstraat omdraaien.
Volgens mij nog steeds levensgevaarlijker op geworden voor fietsers aangezien het rijgedrag van die automobilisten niet zal veranderen, veel te smal waardoor er nog meer fietsongevallen net zoals in de binnenstad (en ik kan helaas uit eigen ervaring spreken) zullen plaatsvinden. Fietsen in de binnenstad van Utrecht, dus ook in Lombok blijft gekkenwerk ondanks het feit dat de gemeent je anders wil doen laten geloven.
Maar hoe moeten de winkels bevoorraad worden. Als je met een vrachtwagen door de straat wil rijden moeten gelijk alle fietsers de stoep op. En dan nog het laden en lossen.
Gewoon eenrichtingsverkeer invoeren en verder goed hand haven.
er blijft dan nog meer geld over
Ik zou ook hier aan een ROOD fietspad denken!
Vreemd dat dat hier niet gedaan is! Bewuste zet?
Een duidelijk roodsignaal naar de autobestuurders zou je zeggen.
Wethouder Verkeerszaken strooit toch overal in Utrecht het fietsrood uit?
Maar……………..je kan nog zo’n mooi ontwerp maken en heel veel geld uitgeven, als er niet gehandhaafd wordt op bij voorbeeld dubbel parkeren, blijft het hier dweilen met de kraan open!
Zolang je het tuig dat daar de boel onveilig maakt niet aanpakt, zal er niet veel veranderen.
Nu wordt er alleen een hoop geld verspild, zodat niemand kan roepen dat de gemeente niets doet.
Ach ja buslijn al jaren geleden opgeheven omdat er niet gehandhaafd werd wat betreft dubbel parkeren.
Mijn moeder van inmiddels 90 + durft niet meer in Kanaalstraat te komen na 2 x door petjesvolk op scooter van haar tasje beroofd te zijn
Als je daar komt winkelen wordt er zelfs gevraagd wat je er komt doen, drugscriminaliteit toegenomen zelfs openlijk nu ik kom er niet meer, en wat betreft mijn moederVoor haar is de buslijn aan de vleutenseweg te ver weg , komt het huis niet meer uit alleen als wij haar ophalen.
Bedankt gemeente
“In 2022 beginnen de werkzaamheden.” Dat is vijf jaar nadat het college instemde met de plannen die buurtbewoners en ondernemers samen gemaakt hebben. Blijkbaar staat de veiligheid in Utrecht West ook weer niet zo urgent; waarom duurt dit anders zo lang?
dus ipv nu dubbel geparkeerd wordt er met dit plan dus op de stoep geparkeerd en verandert er vrijwel niets aan de verkeerschaos….
Het ziet er leuk uit, maar die zit blokken voor je deur en raam..nee geen denken aan…nu al overlast van hang jongeren laat staan als je ze nog een zit plek gaat geven….mijn nachten zijn al zo kort door hang jongeren en ja mijn raam is te zien op de foto… zit plekken tegen een winkel ruit? Waren jullie dronken of zo…afgelopen 5 jaar zijn er veel klachten geweest naar die zie ik niet verwerkt in plan…fietsen? Waar kan ik me fiets kwijt?
knap hoe die dames links in de volle zon én in de schaduw van een boom fietsen.
Een probleem in dit plan is dat veel klanten van de winkels daar het liefst met de auto komen. Dat is een cultuurding. Hoeveel moslima’s zie je op een fiets boodschappen doen? Idem brommerjeugd, dat zijn bovenmatig vaak jongens met een buitenlandse achtergrond. Die willen liever niet de fiets pakken. Bovendien wordt er vaak groot ingekocht want grote gezinnen, dus dat past niet op een fiets. Dus heel Nederlands gedacht om iedereen de fiets op te willen krijgen, maar niet passend bij sommige andere culturen. Het asociale en gevaarlijke rijgedrag ga je overigens niet oplossen met bordjes. Dan moet er toch echt meer handhaving komen.
Er zou een politiepost op de kanaalstraat moeten komen. Duidelijk aanwezig. Of toch wellicht paaltjes waarbij alleen bewoners en mensen die er echt moeten zijn (nooddiensten en vrachtvervoer), de wijk in mogen.
Wat een gemiste kans! De Kanaalstraat zou een geweldige boulevard zijn zonder auto’s.
Gewoon laten zoals het is want zonde van het geld en het blijft toch een gribusstraat…
Mooi plaatje maar helaas met auto’s. En daardoor wat mij betreft gedoemd om te mislukken. Alle verkeer gaat via de zijstraten wat het laatste jaar door de (snack)eetgelegenheden alleen maar verergerd is. Onze straat is inmiddels veranderd in een vuilnisbak omdat complete maaltijden uit auto’s gekieperd worden. Er is zo vaak en veel gemeld aan de Gemeente maar er gebeurt nauwelijks tot niets. En er zal ook niets gebeuren. Daar zullen deze plaatjes niets aan veranderen. Begrijp overigens niet dat je niet met een auto het Centrum van Utrecht kunt komen om te winkelen maar dat er in Lombok een lange file voor vette hap wordt goedgekeurd. Want wat is er verder eigenlijk te winkelen naast die paar zgn modewinkels, slagerijen, groentewinkels en barbiers.