Dit jaar nog start aanleg vervangende roltrappen bij Jaarbeursplein Dit jaar nog start aanleg vervangende roltrappen bij Jaarbeursplein

Dit jaar nog start aanleg vervangende roltrappen bij Jaarbeursplein

Dit jaar nog start aanleg vervangende roltrappen bij Jaarbeursplein
Archieffoto Roltrappen Jaarbeursplein: Marlot van den Berg / DUIC
Nog dit jaar moeten er nieuwe roltrappen komen bij het Jaarbeursplein in Utrecht. De huidige voldoen niet, ze gaan te vaak kapot. Vanaf september worden er nieuwe modellen geplaatst.

Nog dit jaar moeten er nieuwe roltrappen komen bij het Jaarbeursplein in Utrecht. De huidige voldoen niet, ze gaan te vaak kapot. Vanaf september worden er nieuwe modellen geplaatst.

De vier roltrappen bij het Jaarbeursplein gaan, veel eerder dan gepland, vervangen worden. De aanleg van de huidige roltrappen begon in 2011 en zijn eind 2012 en begin 2013 in gebruik genomen. Er zijn altijd problemen geweest met de roltrappen. De gemeente heeft tussen 2016 en medio 2020 al zo’n 800.000 euro aan onderhoudskosten betaald.

23 jaar onderhoud

De afgelopen tijd heeft de gemeente gezocht naar nieuwe roltrappen en die zijn nu gevonden. TK Elevator gaat vier nieuwe roltrappen plaatsen en biedt daarna 23 jaar onderhoud aan. Gedurende deze periode garandeert TK Elevator een ‘zeer hoge netto beschikbaarheid’, aldus de gemeente Utrecht.

De roltrappen zullen twaalf keer per jaar een onderhoudsbeurt krijgen. Onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, worden op vooraf geplande momenten vervangen.

25 Reacties

Reageren
  1. HArry

    De ene faaltrap wordt vervangen met de volgende.

    Wat een nieuws zeg.

  2. Koel Hoofd

    Lekker toegankelijk station en stadskantoor dus.
    Not.

  3. wollie

    voor wie zijn deze trappen? wie slecht ter been is kan immers met de lift.

  4. C.

    @ wollie
    Vergeet het maar! Een paar weken geleden met mijn 85-jarige, slechtziende moeder vanaf het (bus) station op weg naar het vaccinatiepunt in de Jaarbeurs — belabberd bewegwijzerd overigens — en ja hoor, de liften wegens onderhoud buiten gebruik en ook de roltrappen die niet werkten! Op de weg terug ook nog eens — mede vanwege die fijne nieuwe hoogbouw — bij de oversteek van de Croeselaan bijna samen omvergeblazen door de wind daar. Hoe leefbaar houden we Utrecht?

  5. Jolanda

    @wollie En die lift doet het wel? Vaker niet dan wel, imho. Ik kan er niet meer op rekenen.

    Van Sjoerd, welbekend van de roltrappen, begreep ik dat dit project, als alles meezit, maar ja kun je daar in Utrecht nog wel op vertrouwen, net voor de gemeenteraadsverkiezingen klaar zou zijn.

    Charmeoffensief durf ik te beweren. 😉

  6. Endie

    @Wollie: ook mensen die minder goed ter been zijn hebben vaak wel meer te doen dan wachten op de lift. Bovendien kun je met een wandelstok nog best een roltrap op en de lift vrij laten voor mensen met rolstoelen of kinderwagens.

  7. Wim

    Kappie er overheen en klaar is Kees.

  8. Pee

    Dit jaar nog,schiet lekker op.

  9. Erwin

    @c: ja dat de gemeente die wind niet aanpakt is belachelijk. Ook de regen is soms buitensporig!

  10. wollie

    ah, dus de trappen zijn er voor als de lift het niet doet 😉

  11. Peet

    Wat een belastinggeld verspilling
    Wat een bestuur van de stad
    Hulde voor Sjoerd de boer

  12. Scherpschutter

    Dat TK Elevator lacht zich de ballen uit de broek. Een onderhoudscontract voor 23(!) jaar met maandelijks onderhoud…! LOL. Volkomen van de zotte natuurlijk, maar dat wordt wel even lekker cashen. En de arme belastingbetaler maar bloeden voor deze ambtelijke zotheid.

  13. W

    Ik dacht dat het al gebeurt was!!!

  14. Jochem

    Vuelta kan wel.
    Werkende roltrappen is te moeilijk.
    Duidelijk waar hier de prioriteiten liggen.

  15. Katja

    Dus twaalf keer per jaar doet ‘ie het niet, afgezien van onverwachte storingen ?
    Met een overkapping ben je goedkoper uit. Als het regent neem je eerder de trap om snel binnen te zijn.

  16. Don

    Spiksplinternieuwe roltrappen in 2013, altijd problemen, tussen 2016 en 2020 € 800.000 aan onderhoudskosten !. Nu nieuwe roltrappen kosten ??? met als voorwaarde ‘zeer hoge netto beschikbaarheid’ en twaalf keer per jaar een onderhoudsbeurt. Dan ben ik benieuwd wat een zeer hoge beschikbaarheid concreet is en hoe lang zo’n onderhoud beurt duurt. Zie het al gebeuren bordje ophangen wegens onderhoud de komende 3 weken gesloten vervolgens hopen dat de roltrap een weekje functioneert en op naar het volgende onderhoud van 3 weken. Ondertussen lekker cashen uit de gemeente belasting pot. Zit er nu niemand in dat hele gemeentehuis of gemeenteraad die een goed contract af kan sluiten en die begrijpen dat de belasting betalende inwoners van Utrecht geen pin automaat is waar je ongelimiteerd kan pinnen. Wij zijn heel hard aan verkiezingen toe in Utrecht.

  17. Henk

    Inderdaad, zoals reeds door Wim opgemerkt. Een “kappie” erover heen en het aantal storingen zal drastisch afnemen (of past een overkapping niet in het stadsbeeld van de hedendaagse architectuur).

  18. Franklin Besseling

    Roltrappen zijn niet geschikt om in de open ruimte geplaatst te worden. Regenwater inclusief meespoelende vervuiling (zand en stof) komen in bewegende delen die middels vet / olie / smeermiddels draaid gehouden worden. Zand en smeermiddel zijn tegenpolen.

    Een goede oplossing zou zijn een afdak boven de roltrappen. Maar dat is waarschijnlijk weer niet in overeenstemming met het vormgevings uitgangspunt (open en overzichtelijke ruimte).

    Dezelfde discussies spelen / hebben gespeeld bij de open toegangen naar de ondergrondse stations van de NoordZuidlijn in Amsterdam. Vormgeving versus functionaliteit en beschikbaarheid.

    Ik hoop dat de beschikbaarheidseis in het contract naar TK elevator (ThyssenKrupp?) voldoende hard wordt nageleefd. Dus bij niet nakomen van de beschikbaarheidseis, geen uitbetaling dat jaar……

  19. JdV

    Voorspelling: Project gaat 2 x zo lang duren. Project gaat 2 x zoveel kosten. Of leverancier gaat al snel failliet.

  20. Inez

    @Endie: je kan je blijkbaar niet zo inleven in mensen die slecht ter been zijn. De roltraptreden zijn erg hoog, dus als iemand last heeft van zijn knieën of heupen is het heel zwaar om de roltrappen op te lopen.
    En heb je wel eens gedacht aan mensen met ziektes die heel weinig energie hebben, en dus ook afhankelijk van de lift zijn?

  21. UTRECHTSE JANTJE

    Ik ben het weer helemaal eens met @Wim , @Jochem ,@JdV en @Inez ….. Toch ‘n fijn weekend iedereen !

  22. Scherpschutter

    @Don

    “Spiksplinternieuwe roltrappen in 2013, altijd problemen, tussen 2016 en 2020 € 800.000 aan onderhoudskosten !”

    Ik weet niet wat je nou klaagt hoor. Dat zijn maar 2191,71 Euro aan onderhoudskosten per dag. Voor een dergelijk flutbedragje kun je misschien hooguit elke dag van het jaar 7 monteurs full-time bij de roltrap neerzetten om het ding in leven te houden…Dat is niet te doen joh! Je hebt minstens 30 man full time nodig. 1 per traptree.

    Zoals iedereen weet zijn roltrappen nu eenmaal gemaakt van goud in combinatie met peperdure state of the art technologie en is dit dus eigenlijk gewoon een koopje en een buitengewoon zinnige besteding van het geld van de belastingbetaler! Laat dit maar aan onze ambtelijke grote denkers over, die nu in alle wijsheid hebben besloten tot een serviceovereenkomst tot en met het jaar 2044!

  23. Steve

    Aan de andere kant (centrumzijde) naar beneden richting Stationsplein .
    Daar staan de taxi’s .
    Hetzelfde probleem.
    Lift en roltrappen doen het meer niet dan wel.
    Lift en roltrappen liggen er ook vaak vervuild bij

  24. Japie

    @ SS

    800.000 in 4 jaar is 200.000 per jaar.

    200.000: 365= 548 euro per dag

    2013-2020 is 7 jaar.

    800.000: 7= 114.286

    114.286:365= 313,- per dag

    Hou eens een keer op met je feitenloze gezwam

  25. Rick

    Uiteraard had de gemeente van het begin af aan een overdekte hellingbaan in het plan moeten opnemen. Maar ja zoals we weten werken bij de gemeente niet altijd de meest slimme opdrachtgevers!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).