Dit najaar rijden er elektrische harmonicabussen in Utrecht Dit najaar rijden er elektrische harmonicabussen in Utrecht

Dit najaar rijden er elektrische harmonicabussen in Utrecht

Dit najaar rijden er elektrische harmonicabussen in Utrecht
Archief foto DUIC
Het aantal elektrische bussen in Utrecht stijgt gestaag. Sinds dit voorjaar zijn er al twintig elektrische bussen van vervoerder U-OV bijgekomen. Daarnaast zijn er nog eens 35 emissievrije bussen besteld.

Het aantal elektrische bussen in Utrecht stijgt gestaag. Sinds dit voorjaar zijn er al twintig elektrische bussen van vervoerder U-OV bijgekomen. Daarnaast zijn er nog eens 35 emissievrije bussen besteld.

De planning is dat deze 35 bussen eind 2020 de weg op gaan. Dit zijn langere, zogenoemde harmonicabussen, die 130 passagiers kunnen vervoeren. Deze bussen gaan als stadslijnen rijden in Utrecht.

Vanwege de coronacrisis is de levering van deze harmonicabussen vertraagd. Ze hadden dus eerder dan eind 2020 geleverd moeten worden. Voor deze bussen komen er laadpalen bij de stations Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten.

Museumlijn 2

De museumlijn 2 van U-OV, die door de binnenstad van Utrecht rijdt, heeft afscheid genomen van de drie bestaande bussen. De voertuigen reden al sinds 2013 op de lijn en kampten de laatste tijd met veel technische problemen. Deze bussen worden volgend jaar vervangen door drie nieuwe elektrische modellen.

Het onderhoud van de elektrische bussen wordt gedaan bij de busstalling en onderhoudswerkplaats bij P+R Westraven. De oplevering van deze stalling heeft volgens de provincie Utrecht vertraging opgelopen vanwege ‘extra aandacht voor de brandveiligheid’.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Jojo

    Jezus man. Nu al? In Eindhoven (o.a.) rijdt echt al vele jaren de gehele stadsdienst op electrische harmonicabussen, zonder problemen overigens, via een metroachtig systeem.

    Dat het in Utrecht niet zo wil en werkt heeft met een gebrek aan know how en met keuzes te maken.

  2. Kadoendra

    Naar mijn idee hadden ze waar nu de tramlijn ligt een weg gemaakt voor alleen maar elektrische bussen.
    Dus geen enorme investering in een trambaan maar meer investeren in het vervoermiddel.
    Als 1 vervoermiddel stuk is staat niet gelijk het gehele vervoer stil.
    Feitelijk is die hele trambaan door de komst van los elektrisch vervoer nu al verouderd.

  3. Bernhard

    @Kadoendra: Goed punt. Hoeveel elektrische bussen had je wel niet kunnen laten rijden voor een half miljard? Voor dat geld had je makkelijk op het grootste deel van de route – afhankelijk van de beschikbare ruimte – een aparte busbaan kunnen aanleggen. Zelfs een aantal tunnels, waar gewenst.

  4. Koel Hoofd

    @Kadoendra, zoiets dergelijks was ook ooit het plan.
    Maar er is echt een reden dat elk overheidsproject vele malen duurder wordt dan nodig is: politieke prestige.

  5. HArry

    Zonde van het milieu. Meer fijnstof en meer wegschade omdat deze bussen veel zwaarder zijn. En deze goed gevoel bussen rijden ook nog maar voor 15% op Bio-onvriendelijke zonnecel en windmolensttrrom. En voor 85 op olie, gas, steenkool en biomassastook.

    Weer bakken geld weggegooid. En het milieu is weer de dupe.

  6. Utrechter2

    @Jojo: op de (electrische) lijn 1 zijn de bussen vrijwel altijd te laat. Dus ik wil daar graag afdoende verklaringen voor, voor er meer wordt aangeschaft.

    Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de kostenplaatjes. Dus geen gedoe over lijnen die over een paar jaar weer ‘versoberd’ worden.

  7. Willem

    Maak de borst maar nat! Op het traject waar de elektrische bus al rijdt (lijn 1) regent het klachten vanwege trillingen veroorzaakt door deze bussen, met als gevolg schade aan gebouwen.

  8. Jojo

    @ Utrechter 2

    Zoals gezegd: gebrek aan know how en kunde. Slechte kwaliteit bussen aanschaffen (ebusco en optare); waarbij ebusco alleen monteert en assembleert, het is geen fabriek, dit itt tot de zich bewezen electrische VDL-bussen, een NL product bovendien dat in veel Europese steden zo goed als foutloos electrisch vele rondjes rijdt. In Eindhoven (maar ook in Venlo en Maastricht) is het gehele stadsvervoer electrisch, al jaren. Zonder vreemde vertragingen en soepel. Daarnaast weten de chauffeurs (oerconservatieve diesselfans) en de monteurs in Utrecht niet goed met het materieel om te gaan. Ook een gebrek aan training en scholing dus. Foutief gebruik leidt tot schade. Maar ja, Utrecht. Daar waant men zich in een ambitueuze wereldstad. In de praktijk is het op wereldschaal een grijze provinciestad, met een zeer beperkt ambitieniveau waar weinig noemenswaardigs te vinden is of gebeurd. Inhoudelijk is er in Eindhoven, Nijmegen en zelfs Maastricht meer te vinden (en natuurlijk R’dam en A’dam, maar ook in D’haag en ook Groningen).

  9. Scherpschutter

    Kadoendra ziet het voor de verandering wel eens helemaal helder. Verfrissend. Ze heeft volkomen gelijk natuurlijk. Alleen een ambtenaar ‘presteert’ het om 10x zoveel uit te geven dan nodig is aan een product dat 10x minder schaalbaar en betrouwbaar is door enorme single points of failure…De duurste tramlijn is ook nog eens de meest overbodige.

    Voor 1/10e had je een leger rijdende batterijen gehad, met uiteraard wel een hoop fijnstofproblemen door extra bandenslijtage (die dingen zijn ontiegelijk zwaar) en klachten van burgers over massieve trillingen. Voor misschien wel 1/20e van de kosten hadden er zelfs gewoon hypermoderne oerbetrouwbare, verderlichte en zeer schone dieselbussen kunnen rijden.

    Ideologie die wint van rede, verstand en logica. Het begint een HET verhaal van modern Utrecht te worden.

  10. WHL

    “De voertuigen reden al sinds 2013 op de lijn en kampten de laatste tijd met veel technische problemen.”
    “Al” dat zijn bussen van 7 jaar oud en die zijn helemaal niet oud, sterker nog die hadden al vanaf het begin technische problemen. Ze hebben nauwelijks gereden.

    @Willem: deze bussen zijn dan ook veel zwaarder

  11. Willem

    @whl: is dat zo? Volgens de gemeente zijn ze lichter… weet jij wat het gewicht is?

  12. Kadoendra

    @Jojo

    Jij hebt het recht om Utrecht af te kraken ten opzichte van Eindhoven want heden ten dage is niet meer Schiphol of de Rotterdamse haven de belangrijkste economische motor van Nederland maar de regio van Eindhoven.

  13. Wim

    En waar komen die nieuwe bussen vandaan, uit China en daardoor vertraagd.
    Helemaal een die hel trambaan had gewoon een busbaan moeten zijn met elektrische bussen.
    Trillingen worden voorkomen door een goede wegdek.
    De bussen etsen op dezelfde stroom als de tram dus dat is geen issue.
    Daarnaast had er ook naar de ultra moderne dieselbussen gekeken kunnen worden uit Nederland dan was er ook geen probleem.

  14. Marcel 59

    @Wim: die 35 nieuwe elektrische bussen zijn van het merk Heuliez en worden gemaakt in Frankrijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).