Dit zijn de mogelijke locaties voor nieuwe laadpalen in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Dit zijn de mogelijke locaties voor nieuwe laadpalen in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Dit zijn de mogelijke locaties voor nieuwe laadpalen in Utrecht

Dit zijn de mogelijke locaties voor nieuwe laadpalen in Utrecht
De gemeente heeft de mogelijke locaties van nieuwe laadpalen in Utrecht bekendgemaakt. De laadpalen worden nog niet direct geplaatst, maar pas wanneer dat nodig blijkt. Het gaat om honderden plaatsen door de hele stad.

De gemeente heeft de mogelijke locaties van nieuwe laadpalen in Utrecht bekendgemaakt. De laadpalen worden nog niet direct geplaatst, maar pas wanneer dat nodig blijkt. Het gaat om honderden plaatsen door de hele stad.

De gemeente heeft een kaart gepubliceerd waarop alle mogelijke locaties per wijk te zien zijn. Bewoners kunnen van 2 tot 15 maart reageren op de plannen. Op basis daarvan kunnen de plekken nog worden aangepast. De gemeente wil de locaties nog voor de zomer definitief vastleggen.

Om te beslissen of een nieuwe laadpaal nodig is, kijkt de gemeente naar hoe vaak de bestaande laadpalen in een buurt gebruikt worden. De gemeente verwacht dat in het huidige plan genoeg plekken zijn opgenomen om de komende vijf jaar laadpalen bij te kunnen plaatsen. Per laadpaal zijn twee plekken om op te laden.

Het plan voor de nieuwe laadpalen is opgesteld omdat de gemeente verwacht dat steeds meer Utrechters kiezen voor een elektrische auto. Die auto’s moeten opgeladen worden en dat kunnen volgens de gemeente niet alle eigenaren op hun eigen terrein. Momenteel zijn er zo’n 500 laadpalen in Utrecht. Over vijf jaar moeten op 4 procent van alle parkeerplekken in de stad elektrische auto’s kunnen opladen.

Bekijk hieronder welk percentage van de autobezittende huishouden een elektrische auto heeft in jouw buurt.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Joep Passenier

    Zuid doet niet mee?

  2. Wouter

    Je kunt door de lijst scrollen. O.a. Kanaleneiland, Dichterswijk en Rivierenwijk zie ik gewoon voorbij komen.

  3. cas

    Erg leuk om te zien is dat in de wijken waar de mensen het makkelijk kunnen betalen het aantal afneemt… iets met fiscale voordeeltjes en te gierig om er een zelf aan te schaffen?

  4. MJPD

    @Joep
    In het kaartje van de link staat bij Zuid:
    “Voor wijk zuid is het locatieplan al vastgesteld”. Die vindt u hier:
    https://laadnetwerkvanmorgen.mett.nl/utrecht/wijk-zuid_kaart/default.aspx

  5. P j m mooij Paul’s Coffeecorner

    Waar kan ik bezwaar maken ivm laadpaal Floris Heermalestraat?

  6. Katja

    Waterstofauto’s zijn de toekomst. Energieleveranciers kunnen deze aanloop binnenkort niet meer aan.

  7. Wim Vreeswijk

    Katja @ goede bijdrage! Waterstof is m.i. dè energiebron van de toekomst. Probleem is alleen dat 1 laadpaal ook 2 parkeerplekken bezet, waardoor het zoeken naar een parkeerplek nog lager duurt, met alle extra CO2 uitstoot tot gevolg. Ook moeten er ambtelijke handhavers komen die laadpalers verbaliseren als ze langer dan een vastgestelde tijd staan op te laden.

  8. MJPD

    @Katja
    Ja, want gratis waterstof dat komt gewoon met bakken uit de lucht vallen. U vergeet even dat het energie kost om waterstof te produceren. Heel veel energie. En dat gaat momenteel niet met overschotten uit wind- en zonne-energie, dus ben je aangewezen op fossiele brandstoffen en/of kernenergie. En dat is dus het paard achter de elektrische wagen spannen.

  9. Simon

    @Katja, waterstof is een dom idee omdat het tergend inefficiënt is en we dan nooit de klimaatdoelen zouden halen. Gelukkig is het allang een gepasseerd station. Laadpalen passen automatisch het laadvermogen aan op de belasting van het net dus maak je daar maar geen zorgen over.

  10. piet

    Mijn auto kan ik op z’n minst 300 meter van de toekomstige laadpaal parkeren.
    Moet ik dan een snoer van 300 meter gaan aanschaffen ?
    Waterstof ! Dan zijn al die laadpalen niet nodig.
    En weten jullie dat een thorium-reactor 8000 windmolens vervangt?

  11. JdV

    Humor. Een complete nieuwe wijk wordt opgeleverd in Vleuten. Ligt vol met zonnepanelen. Iedereen aan de warmtepomp. Enkele honderden woningen. Aantal laadpalen: 0

  12. Anlies

    @Paul: waarom zou je daar bezwaar tegen willen maken..? Ik ben er juist heel blij mee! Heb je toch geen last van.

  13. Don

    @Anlien jazeker hebben we daar last want er zijn weer minder steeds duurder wordende parkeerplaatsen voor gewone auto’s.

  14. Scherpschutter

    @cas 3/3/2020 – 12:04
    “Erg leuk om te zien is dat in de wijken waar de mensen het makkelijk kunnen betalen het aantal afneemt… iets met fiscale voordeeltjes en te gierig om er een zelf aan te schaffen?”

    Nope. Simpelweg te verstandig om de nadelen van de elektrische auto te accepteren als geen financiële voordelen zijn om deze enorme nadelen te compenseren. Het vaak gefantaseerde groene hart van een elektrische rijder is in werkelijkheid een fiscaal hart. Daarom wordt er in 2020 vrijwel geen elektrische auto meer verkocht in Nederland…Helemaal niemand zit nog op zo’n duur onpraktisch kreng te wachten.

  15. G. de Vries

    Laadpalen op de Spaaklaan? (zuid-west/ Kanaleneiland noord) Op een plek waar recht tegen over er ‘s avonds en ‘s nachts vier of vijf auto’s op de stoep geparkeerd staan wegens een tekort aan parkeerplaatsen of omdat een stukje lopen te veel moeite is? Voetgangers en moeders met kinderwagens moeten ‘s morgens over de rijweg lopen om hun kroost naar school te brengen. Zet die laadpalen op de Peltlaan!

  16. Koel Hoofd

    Dat ze bij de gemeente achterlijk is bekend, maar dit is het bewijs.
    In mijn wijk staan al bijna 10 jaar 9 laadpalen.
    In die 10 jaar zijn er slechts 5 electrische auto’s geregistreerd op een wijk met een kleine 2800 huishoudens waarvan 80% op GL/D66 stemt.
    Nu wil de gemeente daar nog eens 19 laadpalen aan toevoegen (dus 38 brandstofparkeerplaatsen stelen).
    Immers, ze denken dat opladen faciliteren en parkeerplaatsen reduceren leidt tot de aanschaf van electrische autos’.
    Maar als er in een kleine 10 jaar slechts 5 electrische autos gebruik maken van 9 aanwezige palen, dan lijkt me toch wel bewezen dat de gegevens waar de gemeente haar beleid op baseert niet meer zijn dan gebakken lucht van pseudowetenschap en wensdenken… Want electrisch rijden wordt ook al bijna 10 jaar lang gesubsidieerd!

  17. Joris

    Elektrisch rijden is slechts populair vanwege de Auto van de Zaak rijdende kudde, met het hun gegeven douceurtje van de samenleving.
    Ik zou even wachten met het plaatsen van al deze palen totdat ook zij een redelijk belastingtarief betalen.

  18. Joas

    @ Koel Hoofd

    Heb je het nu nog niet door? De automobielindustrie produceert binnen 5-10 jaar tijd alleen nog maar elektrische auto’s.

    De gemeente MOET dus nu wel nu infrastructuur gaan aanleggen. Anders krijgen ze het niet meer voor elkaar.

    Regeren is nog altijd vooral vooruitzien en minder met het heden en verleden bezig zijn.

  19. GeeWee

    De percentages per wijk laten denk ik de leaseauto’s buiten beschouwing. Die staan allemaal geregistreerd in Almere waar de twee grootste leasemaatschappijen gevestigd zijn. De overgrote meerderheid van de elektrische auto’s wordt geleased. Of vergis ik me?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).