De Donaudreef in de Utrechtse wijk Overvecht wordt als het aan de gemeente ligt opnieuw ingericht. Het doel is om de straat verkeersveiliger en groener te maken. Ook moet de dreef onderdeel worden van een fietsroute.
De Donaudreef is nu nog een straat met een brede rijbaan, veel parkeermogelijkheden en er geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. “Dit is typerend voor de periode waarin deze straat is aangelegd”, schrijft het college in een brief aan de raad.
30 kilometer per uur
Mede omdat straten in Utrecht tegenwoordig op een andere manier worden ingericht, wil de gemeente ook de Donaudreef aanpakken. Zo moet de maximumsnelheid worden teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur. Bewoners zouden namelijk hebben aangegeven dat er vaak te hard wordt gereden en dat er daardoor ook veel geluidsoverlast is.
Daarnaast moet de straat onderdeel worden van de hoofdfietsroute. “De Donaudreef dient als verbindingsweg tussen het station Overvecht en het Noorderpark en de aansluiting op de provinciale route richting Hilversum.”
Groen
Tot slot moet de straat groener worden, waardoor het prettiger zou zijn om er te verblijven. Ook kan op deze manier onder andere het regenwater beter worden afgevoerd en helpt het mee aan verkoeling van de stad op warme dagen.
De komende tijd wordt het plan verder uitgewerkt. De gemeente verwacht dat de werkzaamheden aan de Donaudreef in 2023 van start gaan.
10 Reacties
Reageren“Dit is typerend voor de periode waarin deze straat is aangelegd”, schrijft het college in een brief aan de raad.
Mmm. Wat een typische opmerking. Daarmee doelt het college dan vermoedelijk op de periode van menselijke evolutie na het 19e eeuwse paard-en-wagentijdperk en het devolutionaire neo-paard-en wagentijdperk aan het begin van de 21e eeuw, vermoed ik?
“De Donaudreef is nu nog een straat met een brede rijbaan, veel parkeermogelijkheden en er geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. “Dit is typerend voor de periode waarin deze straat is aangelegd”, schrijft het college in een brief aan de raad.”
Het bewijs dat men toen nog in maakbaarheid geloofde en hoopte dat de automobilist de verantwoordelijkheid van het besturen van een automobiel aankon.
Inmiddels is bewezen dat de automobilist dat niet kan, dus moet de omgeving worden ingericht zodat de automobilist zich als een goede burger gaat gedragen.
“De Donaudreef dient als verbindingsweg tussen het station Overvecht en het Noorderpark en de aansluiting op de provinciale route richting Hilversum.”
Een kaartje erbij zou helpen om een idee te krijgen van de geplande route, want enige logica blijkt niet te ontdekken in deze zin. Het Noorderpark ligt niet op de gedachte route Groenekan – Maartensdijk – Hilversum.
Als het een onderdeel van een hoofdfietsroute moet worden, dan blijft het een racebaan maar dan nog gevaarlijker en in de kleur rood wat €1 miljoen per strekkende kilometer kost.
Want fietsroutes worden echt niet aangelegd om het fietsnetwerk of verkeersveiligheid te verbeteren, maar enkel ter meerdere eer en glorie van de politiek.
@Scheefschutter, een échte libertariër denkt niet alleen aan zijn eigen vrijheden, of die van andere volwassenen, maar ook aan de vrijheden van kinderen en ouderen. Jij wilt lekker scheuren… Prima, daar zijn de snelwegen voor. Daar investeren wij met zijn allen ook in, om die in goede staat te houden. Accepteer dan ook dat de samenleving straten in woonwijken wenst waar óók kinderen veilig kunnen fietsen! Gun alle inwoners hun vrijheid!
@Rob H.
Niet iedereen over 1 kam scheren.
Ze zijn het gewoon de automobilist moeilijk aan het maken.
30km per uur is gewoon overdreven laag dan word je nog ingehaald door fietsers ,die expres risico’s nemen want knalt er een fietser tegen je auto dan ben je als automobilist nog fout ook.
Ook weer zo’n verkeersregel verzonnen door links.
Al met al maken ze er een zooitje van qua verkeer.
Alles is toegestaan om de autobezitter van zijn auto te ontdoen.
Misselijk word je er van.
@Pee: niemand is tegen autogebruik. De auto heeft alleen, door de jaren heen gemonopoliseerd, door een veel te dominante positie. Die positie wordt teruggedrongen. Verbieden is niet mogelijk en ook niet wenselijk maar bewuster autogebruik is wel noodzakelijk.
Er zijn meer auto’s dan ooit in Nederland en dat geldt ook voor fietsen. Allebei moeten gefaciliteerd worden.
Kanttekening daar bij is dat autobezit een grote bron van belastinginkomsten is (BPM, motorrijtuigenbelasting, accijns op brandstof, parkeergeld, verkeersovertredingen, bijtelling lease auto’s, belasting over verzekering en onderhoud).
Hoog tijd dat fietsbezit niet meer gratis is. Daarmee tackelen we dan gelijk alle spookfietsen in de stad, want niet meer gratis.
@Ihsan
“Scheefschutter, een échte libertariër denkt niet alleen aan zijn eigen vrijheden, of die van andere volwassenen, maar ook aan de vrijheden van kinderen en ouderen.”
Dat is zeker waar. Libertariërs zijn zeer sociaal, attent en hoffelijk. Ik zeg wel eens; de enige sociale mensen van Nederland.
“Jij wilt lekker scheuren…”
Scheuren? Ik geloof dat je in de war bent. We hebben het hier over een 50 km per uur weg…Niet een 250 km per uur weg.
“Accepteer dan ook dat de samenleving straten in woonwijken wenst waar óók kinderen veilig kunnen fietsen! Gun alle inwoners hun vrijheid!”
Ten eerste kan een samenleving niets wensen. Alleen een individu kan iets wensen. Zo zijn er heel veel individuen die wensen dat ze niet kruipend door woonwijken hoeven te rijden omdat links de stad wil immobiliseren om haar dictatuur in te kunnen voeren.
Wie vanaf station Overvecht naar Hilversum fietst neemt het fietspad langs het spoor, steekt over naar fort Blauwkapel en dan alleen nog rechtdoor.
Ik breng via die weg elke week voedsel naar de voedselbank Overvecht-Zuid, heb daar nog nooit een fietser gezien. Rijden wel bussen overheen, maar ach het OV kan gerust terug naar 15 km per uur. Dat maakt het opheffen van het OV makkelijker.
U kunt 24/7 uw giften voor de voedselbank deponeren in de voedselbankbak van de Pauluskerk, Willem de Zwijgerplantsoen 19 in Tuindorp. Stop daar uw kerstpakket in en dikke truien. De mensen hebben het koud, ze kunnen het stoken niet meer betalen.