Dit zijn de plannen voor de Kanaalstraat en de Amsterdamsestraatweg in 2021 Dit zijn de plannen voor de Kanaalstraat en de Amsterdamsestraatweg in 2021

Dit zijn de plannen voor de Kanaalstraat en de Amsterdamsestraatweg in 2021

Dit zijn de plannen voor de Kanaalstraat en de Amsterdamsestraatweg in 2021
Archieffoto Kanaalstraat
De gemeente Utrecht heeft dinsdag plannen bekendgemaakt voor de Amsterdamsestraatweg en het gebied rondom de Kanaalstraat en de Damstraat. In de programma’s staan resultaten uit onderzoeken van de afgelopen jaren en plannen voor komend jaar.

De gemeente Utrecht heeft dinsdag plannen bekendgemaakt voor de Amsterdamsestraatweg en het gebied rondom de Kanaalstraat en de Damstraat. In de programma’s staan resultaten uit onderzoeken van de afgelopen jaren en plannen voor komend jaar.

De plannen moeten de leefbaarheid, veiligheid en economische vitaliteit van de gebieden verbeteren. Hiervoor werkt de gemeente onder meer samen met bewonersgroepen, ondernemers en vastgoedeigenaren. Voor de aanpak van de Kanaalstraat en de Amsterdamsestraatweg was dit jaar 100.000 euro per gebied beschikbaar. Volgens de gemeente is er budget gevonden om in ieder geval de eerste drie maanden van 2021 door te gaan met de plannen.

Amsterdamsestraatweg

Volgens de gemeente is de Amsterdamsestraatweg de afgelopen jaren verbeterd. De leegstand van winkels is afgenomen en de economische vitaliteit is toegenomen. Ook wordt ondermijning zo veel mogelijk teruggedrongen, maar nog niet alle problemen in de straat zijn opgelost. Er is nog steeds overlast van asociaal gedrag, en ondermijning en leegstand krijgen volgens de gemeente door de coronacrisis meer kans.

Ook is de inrichting van de straat verouderd, mede doordat de herinrichtingsplannen voor de Straatweg zijn uitgesteld. De gemeente is bezig met een nieuw plan, waar ideeën die de buurt eerder al opperde in worden meegenomen. In 2023 moet de herinrichting beginnen.

Speerpunten

De gemeente werkt samen met de vastgoedregisseur aan het terugdringen van ondermijning en de vermindering van leegstand. Die onderhoudt contact met ondernemers, maar ook met potentiële nieuwe ondernemers en eigenaren. De leegstand is volgens de gemeente afgenomen van 37 panden in 2016 naar 6 panden in 2020.

In het plan staan een aantal speerpunten voor volgend jaar. De gemeente vindt het belangrijk om de economische vitaliteit te versterken, omdat die door de coronacrisis extra onder druk staat. Daarnaast zijn het versterken van de woon-, leef- en werkomgeving, de sociale veiligheid en het tegengaan van ondermijning belangrijke speerpunten.

Kanaalstraat en Damstraat

In het gebied van de Kanaalstraat en de Damstraat zijn volgens de gemeente verschillende thema’s belangrijk, waaronder omgeving, winkels en horeca, wonen en samenleven en verkeer en parkeren. Ook voor de plannen in dit gebied werkt de gemeente samen met betrokkenen uit de buurt, zoals de winkeliersvereniging Lombok en de overleggroep Kanaalstraat.

Ook de Kanaalstraat is de afgelopen jaren verbeterd, zegt de gemeente. Een van de grootste problemen is nog steeds de overlast door verschillende vormen van ‘hufterig gedrag’, maar ook ondermijning en leegstand krijgen hier sinds de coronacrisis meer kans.

De herinrichtingsplannen voor de Kanaalstraat en de Damstraat krijgen steeds meer vorm, maar dat kost tijd, aldus de gemeente. Ook aan de veiligheidsaanpak en de uitvoering van economische plannen wordt gewerkt.

Horeca

Er is een vijf jaar durende pilot met verruimde mogelijkheden voor lichte (dag)horeca in het gebied. De vergunningen hiervoor staan op naam. Een adviescommissie met bewoners adviseert de gemeente over de plannen die worden ingediend. Die moeten bijvoorbeeld bijdragen aan diversiteit en kwaliteit van de straat en meerwaarde hebben voor de buurt.

Afgelopen twee jaar heeft de commissie over vijf aanvragen voor de Kanaalstraat en twee voor de Damstraat positief geadviseerd. Ondernemers kunnen nog tot 30 november plannen indienen.

Maatregelen

De gemeente neemt verder een aantal maatregelen die het winkelgebied Kanaalstraat moeten helpen. De maatregelen gaan in op het moment dat de herinrichtingswerkzaamheden starten. Het Moskeeplein moet bijvoorbeeld aantrekkelijker worden gemaakt en de parkeertarieven van de parkeergarage Kop van Lombok gaan omlaag zodat mensen er meer gebruik van gaan maken.

Verder is samen met bewoners, ondernemers, politie en jongerenwerk gewerkt aan het verbeteren van veiligheid en leefbaarheid in Lombok Oost. Sinds het begin van de coronacrisis is extra gehandhaafd op het naleven van de coronaregels. Per 1 juni is een straatconciërge aangesteld, maar die proef wordt niet verlengd omdat er geen geld voor beschikbaar is.

Speerpunten

Ook voor de Kanaalstraat heeft de gemeente speerpunten voor 2021 opgesteld. Die komen deels overeen met de punten voor de Amsterdamsestraatweg. Economische vitaliteit, woon-, leef- en werkomgeving moeten verbeterd worden en sociale veiligheid moet worden versterkt.

Er worden ook nu weer enkele handhavingsacties gehouden en extra vuilnisrondes gedaan. Meer inzet van politie is volgens de gemeente voorlopig niet mogelijk, omdat veel capaciteit gaat naar handhaving van de coronamaatregelen.

31 Reacties

Reageren
  1. De count

    Dat ik dit ooit nog ging typen:
    Als meer handhaving door politie niet mogelijk is: 30km zones plus flitskasten om de 200m. Dat haalt de angel uit al het asociale rijgedrag. Dat is toch hetgene waar mensen zich het meest aan storen. Snap niet dat dat allemaal zo lastig te bedenken is.

  2. American History X

    Ik zie heel veel woorden over de kanaalstraat maar weinig concreets (niet verrassend). Laat ik dan maar het werk opknappen voor de gemeente:

    -er wordt dagelijks gesurveilleerd, bij de constatering van een overtreding wordt niet in discussie getreden maar wordt er beboet
    -er komt permanente camera bewaking
    -bij constatering van overlast door groepen wordt direct een gebiedsverbod uitgeschreven.
    -de gemeente geeft geen vergunningen meer af voor nieuwe horeca, in ieder geval voor een jaar. Bij leegstand van panden wordt de eigenaar gestimuleerd om het pand om te bouwen tot een woning.
    -horeca moet sluiten om 22 uur, wie de regels overtreedt krijgt geen horeca vergunning meer.
    -1x per jaar worden alle winkels gescreend door de belastingdienst/fiod. Grove overtreding geconstateerd? Dan ben je nooit meer welkom in Lombok/Utrecht met je zaak.
    -Bij overtreding van de Wegenverkeerswet wordt direct het rijbewijs ingevorderd, bij foutief parkeren plaatst men een klem. Een grote bek tegen handhavers leidt tot een gebiedsverbod voor een jaar.
    -er wordt actief gemonitord op open uitlaten, bij overtreding volgt een boete voor geluidhinder (400 euro).
    -de politie controleert actief op hard optrekken. Betrapt? Dan krijgt je direct een boete voor geluidhinder (400 euro).

    Utrecht/Nederland moet eens leren handhaven. Niet lullen maar poetsen gemeente Utrecht.

  3. Joost

    Een paar camera’s en flitskasten doen wonderen op dit soort locaties.

  4. Zuilen030

    @American History X:
    Helemaal mee eens, echter het probleem verplaatst zich dan naar de ASW en verder, dit werkt alleen als het voor de gehele stad ingevoerd wordt.

  5. Kadoendra

    Met dit soort winkelstraten gaat het nooit echt iets worden.

    Totaal geen aandacht voor groen, terwijl wel alle aandacht gaat naar gemotoriseerd vervoer.

    Of het nu HC of de winkelstraten in het centrum van Utrecht zijn, hun kracht is het winkelen zonder last te hebben van gemotoriseerd vervoer.

  6. Erwin

    @am history: de wvw? Of bedoel je rvv?
    Verder raad ik je aan voor een partij in de gemeenteraad te gaan ipv gratuit onzin te delibereren op het internet. Hophop handen uit de mouwen!

  7. Koel Hoofd

    “de parkeertarieven van de parkeergarage Kop van Lombok gaan omlaag zodat mensen er meer gebruik van gaan maken.”
    Ik val spontaan van mijn stoeltje af, lees ik dit goed? Gaat de gemeente hier nu de overlast veroorzaakt door haar jarenlang actief en intensief autowerend beleid aanpakken door parkeertarieven te verlagen? De wonderen zijn de wereld nog niet uit, de gemeente door haar knietjes voor mensen die het autohatende parkeerbeleid gewoon negeren.

    “Sinds het begin van de coronacrisis is extra gehandhaafd op het naleven van de coronaregels. ” Handhaving gebeurd wel op coronamaatregelen maar niet op foutparkeren, criminaliteit en overlast…dat moet namelijk eerst nog worden onderzocht.

    “Per 1 juni is een straatconciërge aangesteld, maar die proef wordt niet verlengd omdat er geen geld voor beschikbaar is.” Dat geld is opgegaan aan witte lijntjes trekken en poppetjes tekenen op de stoep…

    Er bestaan overheid auditors, die zouden eigenlijk eens met een stofkam door de gemeente Utrecht moeten gaan!

  8. American History X

    @ Zuilen030: Begrijp ik en daar moeten ook maatregelen komen. Overigens zou wat mij betreft de ASW geheel gesloten mogen worden voor gemotoriseerd verkeer. Op afstand bedienbare palen zorgen er dan voor dat buurtbewoners er nog wel met de auto kunnen komen. De cultuur van handhaven is wat mij betreft op nationaal gebied een probleem. En dat komt doordat hoogopgeleide bestuurders maar niet begrijpen dat sommige mensen simpelweg gedwongen moeten worden om zich te gedragen.

  9. Ooginaller

    @Kadoendra: het probleem is niet te weinig bomen, maar te veel eikels.

  10. Kadoendra

    @Ooginaller

    “Kadoendra: het probleem is niet te weinig bomen, maar te veel eikels.”

    Als u i.p.v Oog in Al ook contact zou hebben met Lombok en de ASW dan zou u weten dat er in Lombok en ASW zeer weinig groen aanwezig is.

  11. Rob H.

    Ik zie toch weer een hoop mensen om een politiestaat vragen, waarvan ik me afvraag of ze dat ook in hun buurt willen. En of ze daar aan mee willen betalen via veel hogere belastingen.

    Want laten we vooropstellen, het is altijd de ander die de wet overtreed en waar HARD tegen moet worden opgetreden.

  12. Jeroen

    De problemen op de ASW en de Kanaalstraat hebben niets te maken met de infrastructuur of de verkeerssituatie. Het heeft te maken met fatsoen. Er hangt heel veel onfatsoenlijk (understatement) volk rond op deze twee straten.

    Waarom zijn deze problemen er niet op de Nachtegaalstraat? Terwijl de opzet van die straat hetzelfde is. Veel winkels, links en rechts krappe fietspaden en straten. Veel weggebruikers, fietsers en voetganger.
    Het heeft ermee te maken dat daar veel meer fatsoenlijke mensen rondlopen, die netjes met elkaar rekening houden.

  13. Stuurvrouwtje aan wal

    Hihihihi. Stuurvrouwtje moet grinniken om Ooginaller

  14. Peter van Zoest

    Wat is ‘ondermijning’?

  15. BdV

    @Rob H – Sprekend voor mezelf en vermoedelijk ook anderen: Ik weet dat ik de wet niet overtreed en dat een aantal anderen dat wel doet. Het is misschien vooral dit aantal anderen dat bezwaar heeft tegen handhaving in hun buurt.

    Volgens mij zit er overigens nog een behoorlijk groot verschil tussen een maatschappij waar de politie de wet handhaaft en een politiestaat, maar dat hangt af van wat je je bij dat laatste voorstelt.

    Dat neemt natuurlijk niet weg dat de politie geld kost, maar daardoor toch ook niet geheel onwenselijk.

  16. Don

    Nou dan wachten we de volgende aflevering van opsporing verzocht maar af. Wel enkele handhavingsacties zozo dat schrikt af even snel wat fietsers bekeuren en en dan weer naar huis. Ook goed van de gemeente om te vermelden dat de politie voorlopig geen tijd heeft voor de kanaalstraat. Zo van geachte aso’s, dealers en ander tuig leef je uit op de kanaalstraat. Het moet een keer lukken om daar 90 te rijden.

  17. SH

    100.000 euro per gebied voor al deze maatregelen een jaar lang? Dat is toch heel weinig? Niet zo gek dat er dan niet veel van terecht komt. Ben benieuwd wat er precies betaald moet worden van dat geld.

  18. Manou De R.

    Hoe moeilijk is het eigenlijk allemaal?
    Als je 5 minuten over deze twee straten loopt zie je al van alles wat niet door de beugel kan. Een jaartje strak handhaven zoals hierboven gezegd en ook doorpakken (hoe kom jij aan die auto?) lost al 99% van de misstanden op.
    Maar in Nederland moet daar natuurlijk eerst weer een jarendurend onderzoek aan voorafgaan en vervolgens eindeloos over die uitkomsten van zo’n onderzoek worden gediscussieerd. Brand ook maar dan.

  19. Pee

    @Rob H.
    Als iedereen zich aan de regels zal houden en een beetje rekening met anderen houdt dan zijn de genoemde zaken die @American History X opsomt niet nodig.
    Blijkbaar moeten er eerst van die maatregelen genomen worden willen sommigen zich gaan gedragen.

  20. Pee

    @Peter van Zoest

    Ondermijning is een veelomvattend begrip van allerlei vormen van criminaliteit die de grens tussen de bovenwereld, waaronder het openbaar bestuur, en de onderwereld vervagen. … Onder ondermijning wordt ook criminaliteit verstaan die gebruik maakt van de overheid of het bevoegd gezag.

  21. Hetty

    Ooginaller, mijn complimenten, wat een prachtige en ware oneliner. Hier geniet ik van, het is precies dat soort humor, waar ik zo van houd. Ga zo door

  22. Rob H.

    @Manou De R.: Wat zou jij ervan vinden als jij om de haverklap uit je auto getrokken wordt, met de vraag: hoe kom jij daaraan?

  23. Manou De R.

    Van mij is het gewoon aannemelijk dat ik gewoon werk en alles wit doe Rob. Heel simpel.

  24. Rob H.

    @Manou de R: En dat kun je aan de buitenkant zien?

  25. American History X

    @rob h: de Kanaalstraat zit bewezen vol met criminelen, er rijdt bewezen een groot aantal auto’s rond die met zwart geld zijn betaald en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als mensen er niet tegen kunnen dat de politie zijn primaire taak uitoefent om de ondermijning van criminaliteit tegen te gaan in deze buurt dan mogen deze wat mij betreft lekker wegblijven uit Lombok. Woont u zelf eigenlijk in deze buurt of bent u meer van de theoretische discussies terwijl burgers in deze buurt zich onveilig moeten voelen in hun eigen buurt?

  26. O.H

    Bijzonder grappig dit, Inderdaad de straatweg is verbeterd mede door de beperkingen voor de horeca (sluitingstijd). Echter zijn in oa Overvecht gelegenheden geopend tot diep in de nacht. Op de Medusadreef zit een thee/koffiehuis waar tot diep in de nacht het publiek wat eerst op de straatweg kwam nu elkaar opzoekt. Overlast maar niemand durft wat te zeggen uit angst voor represailles. Tenslotte toch zonde als je auto in 2 weken tijd er aan moet geloven. Resumé probleem straatweg is opgelost, maar wel verhuisd naar een ander wijk.

  27. Manou De R.

    Jazeker Rob, ik denk niet dat er veel rondlopen die je zal aantreffen in het midden- dan wel hogerkader van het bankpersoneel. Of denk jij wishfulthinking van wel.

  28. Patjuh_Utrecht

    Tjonge, als Amsterdamsestraatweg bewoner, een geboren Ondieper ben ik teleurgesteld in de bedragen. 100.000 per straat? De gemeente weet vast niet hoe lang de straatweg is.

    Inrichting Amsterdamsestraatweg:
    – Tussen de autoweg en het fietspad staan fietsenrekken: als men een fiets uit het fietsenrek haalt, tussen andere gepropte fietsen uit trekt, staan ze meteen midden op het fietspad. Kan dit niet anders?
    -Als een automobilist uit een zijstraat komt, geen overzicht.
    – Te smalle voetpaden. Wat een drama als je de AH bij de watertoren uitkomt, waar fietsen en scooters gewoon midden op de stoep staan, waardoor je het fietspad op moet lopen.

    Evt. oplossing Voor al deze bovenstaande ellende: 1 richtings verkeer maken, stoepen en fietspaden verbreden. En anders een fietstraat maken waar gemotoriseerd vervoer te gast is.

    Vergunningen:
    – De dienstverlenende vergunningen zijn in trek: een vage zaak / kapper/soos /opvang etc. vallen onder een dienstverlenende functie. Volgens de desbetreffende vergunningen mogen deze zaken 24 uur open, 7 dagen in de week. Da’s ècht minder als je er boven woont, of er naast. En ik maar denken dat alles om 22:00 dicht moest om criminaliteit tegen te gaan.

    Veiligheid
    – camera’s en flitspalen, ik juich ze toe.
    – Wijk agent die bekend is met de buurt en zichtbaar en benaderbaar is. Die investeert in de contacten in de buurt.
    – Respect voor de Boa’s, die mogen voor een schijntje doen, wat de politie zou moeten doen. Deze hebben veelal geen binding met de buurt, missen hierin bepaalde vaardigheden maar ook rechten. Screening zou hier wat strikter mogen. Maar ik vindt het geen vervanging voor politie/wijkagent.

  29. American History X

    @patjuh Utrecht: vergeet het maar, het interesseert de gemeente nauwelijks. En als er iets gebeurt is het tijdelijk omdat er geen held voor is. Ondertussen wordt er voor mega bedragen aan subsidieverslindende cultuur projecten besteed. Het gemeentelijk bestuur doet mij soms wel eens denken aan van die Afrikaanse landen waar te midden van een hongersnood de leiders Mercedessen kopen. Overigens zit ik er serieus aan te denken om in de buurt te lobbyen voor private bewaking door een professioneel bedrijf dat door crowdfunding wordt betaald. In het Gooi zijn er meerdere wijken met dergelijke bewaking, waarom niet in Lombok?

  30. Manou De R.

    @ blinde Rob: de twee opgepakte “Utrechters” in verband met de cocaine handel in Lombok heten ook dit keer weer niet “Van den Berg”.

  31. Sebas

    Waar kan ik deze publicatie vinden?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).