Dit zijn de plannen voor de Tolsteegbarrière en -brug | De Utrechtse Internet Courant Dit zijn de plannen voor de Tolsteegbarrière en -brug | De Utrechtse Internet Courant

Dit zijn de plannen voor de Tolsteegbarrière en -brug

Dit zijn de plannen voor de Tolsteegbarrière en -brug
De Tolsteegbrug. Foto: DUIC
De plannen voor de Tolsteegbarrière en –brug zijn bekendgemaakt. Er moet meer ruimte komen voor voetganger, gevelterras en fietsparkeren en de bushalte moet verdwijnen.

De plannen voor de Tolsteegbarrière en –brug zijn bekendgemaakt. Er moet meer ruimte komen voor voetganger, gevelterras en fietsparkeren en de bushalte moet verdwijnen.

De Tolsteegbarrière en Tolsteegbrug moeten aangepakt omdat het steeds drukker wordt. Dat komt onder meer door het station Vaartsche Rijn, de ontwikkeling van Rotsoord en het Museumkwartier. Bovendien zal, door de Uithoflijn, bus 12 niet meer over het Ledig Erf rijden en is dat een kans om de doorstroming voor voetgangers en fietsers te verbeteren.

Brug

Op de Tolsteegbrug wordt het aparte fietspad onderdeel van de rijbaan en versmald van 6 naar 5,80 meter. De trottoirs op de Tolsteegbrug kunnen hierdoor verbreed worden. Fietsers en auto’s delen dan in twee richtingen de rijbaan, vergelijkbaar met de entree naar de Mariaplaats vanaf de singel.

De opstapplek voor de elektrische buslijn 2 verplaatst van de Tolsteegbrug naar de Wijde Doelen. Hiermee verdwijnt de halte. Ook wordt de ondergrondse afvalinzameling verplaatst naar de hoek Nicolaasdwarsstraat – Wijde Doelen.

De Tolsteegbarrière

In het ontwerp is verder te lezen dat de Tolsteegbarrière (incl. Bijlhouwerbrug) wordt versmald naar 4,80 meter om meer ruimte te maken voor de voetganger, gevelterras en fietsparkeerplekken. De drie autoparkeerplekken op de Tolsteegbarrière-Bijlhouwerbrug zullen verdwijnen, maar de twee gehandicaptenparkeerplaatsen blijven behouden.

Lijn 12

Afgelopen zomer werd al gestart met het verbeteren van de doorstroming van fietsers en voetgangers op het Ledig Erf om het aantal stilstaande fietsers en motorvoertuigen te verminderen. Na opheffen van buslijn 12 kunnen fietsers en voetgangers ook buiten het weekend vaker en langer groen licht krijgen.

Het concept ligt tot woensdag 5 november ter inzage. Na verwerking van de reacties wordt et plan uitgewerkt tot een Definitief Ontwerp. Tot maart 2018 werd er ook al gewerkt aan de Tolsteegbrug bij het Ledig Erf. Tijdens de werkzaamheden was een deel van de brug afgesloten. Toen werd het beton aan de onderkant gerepareerd.

20 Reacties

Reageren
  1. Suzanne

    Jammer van die versmalling- aantal fietsers neemt steeds meer toe en het staat er nu alvast aan alle kanten vast waardoor fietsers rare fratsen uithalen. Meer ruimte voor terras gaat dus boven de duizenden fietsers (veel kinderen en jongeren door scholen in de omgeving) en dat vind ik toch een verkeerde prioriteit!

  2. jos stelling

    Beste Suzanne, netto komt er geen terrasruimte bij. Wandelaars en fietsers gaan er op vooruit. Leuk!

  3. BW

    @jos stelling
    Heel leuk, alleen dat is niet wat in dit artikel staat. In het artikel staat toch echt dat fietsers voortaan samen met auto’s over een versmalde rijbaan fietsen en dat meer ruimte wordt gemaakt voor gevelterras.

  4. BramD

    En nu maar hopen dat de voetganger er echt op vooruit gaat. Ik zie de mooie brede trottoirs als vol staan met geparkeerde fietsen…

  5. Bernhard

    @BramD: Het probleem met rondzwervende fietsen wordt op DUIC om een of andere reden altijd schromelijk overdreven. De gemeente is de hele dag bezig met fout geparkeerde fietsen weg te halen. Als je de gewoonte hebt om je fiets buiten de rekken te plaatsen, dan duurt het niet lang voordat je ‘m mag ophalen bij het fietsdepot. En liever 10 fietsen die ergens staan waar het niet helemaal hoort, dan 10 fout geparkeerde auto’s.

  6. uu

    Wat linke boel is is de zijstraat van rechts van ledig erf naar Twijnstraat… Wijde Doelen… daar heeft verkeer van rechts voorrang maar krijgt dat vaak niet… Het zicht is ook niet super op verkeer komend van rechts (mede door terras dat ver naar voren steekt van bioscoop) maar er wordt ook slecht gekeken. Gaan met die banaan-idee.

  7. jos stelling

    @BW
    meer gevelterras betekent geen grotere terrassen. B.v. het LHC-terras aan de rijwegzijde verdwijnt. Een echte verbetering voor fietsers en wandelaars.

  8. BW

    @jos stelling
    Dank voor je toelichting. Overigens zie ik overall geen verbetering voor fietsers gezien de versmalde rijbaan die voortaan met auto’s moet worden gedeeld, maar aan de LHC kant zal inderdaad meer ruimte ontstaan voor voetgangers. Als ik het goed begrijp wordt het hele terras richting gevel verschoven waardoor jouw terras niet langer wordt doorsneden door een voetgangerspad. Dat was een onhandige constructie, kan me voorstellen dat dit voor jou een verbetering is.

  9. VincentZ

    Waarom plaatsen ze op de Wijde Doelen geen stopbord en haaientanden. Wat al eerder is opgemerkt: het verkeer van rechts heeft voorrang en eist deze dan ook op maar leverd deze ook vaak in omdat fietsers gewoon doorrausen. In beide gevallen levert dat gevaarlijke situaties op. Oudegracht en Lange Nieuwestraat voelen beide als doorgaande wegen maar zijn geen voorrangswegen. Dat wringt, maak het voorrangswegen. Voor zowel auto’s en fietsers veel prettiger. Nu is er vaak een strijd tussen verbeten automobilisten die hun recht opeisen en associale fietsers.
    Verder zouden ze moeten kijken naar een rotonde bij het Ledig Erf, als die lange bussen er niet meer zijn past dat wellicht hoewel je natuurlijk nog grote vrachtwagen hebt. In elk geval moet het daar anders. Een veel hogere prioriteit wat mij betreft dan wegversmalling voor de een en verbreding voor de ander.

  10. Herman

    Goede ontwikkelingen allemaal. Utrecht wordt alleen maar mooier en mooier naarmate er minder ruimte aan auto’s wordt gegeven.

  11. jos stelling

    @BW. Met langere groene stoplichten voor fietsers is men toch wel inventief bezig. Het blijft roeien met de riemen die voorradig zijn. De Champs-Élysées zal het nooit (kunnen) worden. Ik vind de verkeersoplossing als op Maliesingel heel slim.

  12. BW

    @jos stelling
    Zeker, ik klaag ook niet. Punt is vooral dat de hele stad inmiddels begint te kraken qua mobiliteit en dat alle groepen (voetgangers, fietsers, automobilisten) hun plek claimen. Vandaag nog een artikel op DUIC over aanpassingen op de Lange Nieuwstraat, o.a. omdat de Oudegracht te druk wordt. Ik zie het probleem wel, maar ook ik heb de oplossing niet. Utreg is nu eenmaal wat minder ruim opgezet dan de Champs Elysees (zeker het centrum), maar wij hebben de Domtoren! 😉

  13. Utrechter2

    Heel jammer van dat terras, dat zag er wel gezellig uit. En ik heb het als fietser nooit als hinderlijk ervaren. En wandelen liep ik meestal aan de westzijde van de brug.

  14. stoptbijrood

    terrassen zijn doorgaans niet 12 maanden open. Dan is er weer ruimte voor fietsers enz

  15. w

    goed om te lezen dat de ondergrondse afvalcontainers worden verplaatst!

  16. Q

    @ w

    Hetgeen een verplaatsing van een probleem betekent.

  17. Dorine

    @stoptbijrood Terrassen zijn tegenwoordig WEL het hele jaar open, dankzij de ontzettend milieuvriendelijke terrasverwarmer. Geen last meer van die hinderlijke seizoenen! Want stel je voor dat je een paar maanden binnen in een etablissement moet zitten. Dat kan toch niet!!!

  18. Hans

    Alle discussies ten spijt; ik wil hier toch even kwijt dat het heel goed is dat wij momenteel een door ons gekozen college hebben wat nadenkt en actief maatregelen neemt om de inrichting van ons aller openbare ruimte te veraangenamen / verbeteren.

  19. w

    @Q
    weet u een betere oplossing voor het afval?

  20. jos stelling

    @Hans,
    Beste Hans , “een door ons gekozen college hebben”…. wie zijn jullie?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).