Dode en twee zwaargewonden bij botsing tussen tram en camper | De Utrechtse Internet Courant Dode en twee zwaargewonden bij botsing tussen tram en camper | De Utrechtse Internet Courant

Dode en twee zwaargewonden bij botsing tussen tram en camper

Dode en twee zwaargewonden bij botsing tussen tram en camper
Foto's: DUIC
Bij een botsing tussen een camper en een tram op de kruising van de Weg der Verenigde Naties en de Overste den Oudenlaan is zaterdagochtend één persoon om het leven gekomen. Twee andere raakten zwaargewond.

Bij een botsing tussen een camper en een tram op de kruising van de Weg der Verenigde Naties en de Overste den Oudenlaan is zaterdagochtend één persoon om het leven gekomen. Twee andere raakten zwaargewond.

De twee gewonden en de overledene waren de drie inzittenden van de camper. De bestuurder van de tram is volgens een woordvoerder van de politie ‘erg geschrokken’, maar heeft geen lichamelijk letsel.

De hulpdiensten rukten met groot materieel uit. Ook is er een traumahelikopter ingevlogen. Op dit moment wordt er nog onderzoek gedaan op de plek van het ongeval. Hierdoor rijden er geen trams, en ook is de Weg der Verenigde Naties vanaf de Beneluxlaan tot de Sowetobrug in beide richtingen afgesloten.

De politie is op zoek naar getuigen van het ongeval.

 

Fotoverslag

24 Reacties

Reageren
  1. Utrechter

    Wat een verschrikkelijk drama
    Sterkte aan alle nabestaanden en de machinist van de tram…

    @gemeente: misschien toch maar een met slagbomen bewaakte overgang maken? Bij de nieuwe Uithoftram houden wij ons hart vast voor de oversteek bij Kampong, met al die kinderen die er oversteken…

  2. Joost

    Hier was niet al te lang geleden al een ongeluk geweest toch?

  3. Pipeloi

    Waarom gebeuren er zo vaak ernstige ongelukken bij die enkele tramlijn in Utrecht en gebeurt dit zelden in de andere 3 steden met veel meer tramlijnen? Of komt dat niet in het nieuws

  4. Erik

    Levensgevaarlijke kruising, hier gebeuren zoveel ongelukken. Natuurlijk alleen doordat automobilisten de verkeerslichten negeren of proberen te keren waar dat absoluut niet mag. Maar soms moet je die tegen hun eigen domheid beschermen dmv spoorbomen b.v.

  5. Danny

    Iets verderop wordt er d.m.v. flitspalen flink gecasht onder het mom van veiligheid. En op deze plek waar zoveel mensen gevaarlijke capriolen uithalen door te keren en waar de veiligheid echt in het geding is, gebeurt helemaal niks. Dit had je aan kunnen zien komen. Zet die flitspalen hier maar neer.

  6. Bert

    Dit heeft niks met te hard rijden. Maar met afslaan waar expliciet staan aangegeven dat het verboden is vanwege de tram

  7. Herman

    @Pipeloi, ook elders gebeuren er genoeg ver ellende ongelukken, maar dat kees je over en weer niet.
    Daarbij de gewenning aan trams zal in een stad met veel tramlijnen groter zijn, dan wanneer er slechts een tramlijn is.
    Voor dit ongeluk maakt dat niet uit, het zijn Belgen die de situatie helaas niet goed hebben gekend.

  8. Lombokker

    @Utrechter, Pipeloi & Erik
    De metro in Rotterdam loopt gelijkvloers door de wijken Oosterflank en Ommoord, daar gebeuren ook regelmatig ernstige ongelukken. Plaatsen van slagbomen en geluidssignalen heeft er maar weinig tegen geholpen.

    Helaas zijn er steeds meer verkeersdeelnemers die geen boodschap hebben aan de verkeersregels. Soms zijn dit dan de consequenties van dat gedrag.

  9. Felix

    Ongevallen op dezelfde kruising:
    5 oktober 2018: https://www.duic.nl/algemeen/botsing-auto-en-tram-graadt-van-roggenweg-tramverkeer-rijdt-weer/
    23 maart 2018: https://www.duic.nl/algemeen/tram-botst-op-auto-bij-paul-krugerbrug-utrecht/

    Hier lijkt steeds hetzelfde te gebeuren. Op de Weg der Verenigde Naties, de stad uit, slaat een voertuig linksaf richting de Overste den Oudenlaan en komt in botsing met de tram naar Nieuwegein.

    Kan de redactie van DUIC eens nagaan wat er op 5 oktober en 23 maart precies gebeurd is? Die onderzoeken zullen inmiddels wel afgerond zijn. Misschien kunnen de bestuurders van de witte auto (5 oktober) en de blauwe auto (23 maart, foto op rtvu) ook toelichting geven.

  10. Dakhaes

    Helaas moest dit een keer fout gaan.
    Hoe vaak het op het oude 24 Oktoberplein en bij de overgang Graadt van Roggenweg al misging.
    Auto’s rijden parallel aan trambaan en bedenken dan dat ze de andere richting op moesren en keten dan bij de eerste de beste mogelijkheid met alle gevolgen van dien.

    En hoe erg ook, waarom moet de afslag stad in bij Hooggelegen dicht? Kom je voor Utrecht West moet je kilometers omrijden. Geen enkele aanwijzing, geen enkele verkeersregelaar.

  11. Cico

    Heel vreemd dat deze camper geen veiligheidskooi heeft zoals verplicht bij auto’s. Dit is net zo stevig als een doos op wieltjes

  12. JdV

    Nederland rubbertegelparadijs. Mensen verdommen het gewoon om zich aan de regels te houden. Eerder vandaag reed ik op de GvR en voor mij negeerde een bestelbus de duidelijke borden die aangeven dat je daar niet mag keren. Klaarblijkelijk lopen bestuurders liever grote risico’s. Een paar honder meter verderop ( bij het tankstation) kun je geheel veilg keren. Maar toch de gok nemen? Ondanks borden en van alles en nog wat. Jammer dan. Maar in plaats van flink te controleren en boetes uit te delen gaan we spoorbomen plaatsen. Wat te doen als de bomen dichtgaan terwijl er toch ondanks alle verboden wordt gekeerd? Verkeer zit dan hopeloos klem tussen spoorbomen. Eigen schuld dikke bult.

  13. Victor Kwakman

    Dichtmaken die kruising

  14. Steve

    Dit type tram rijden niet in de 3 andere grote steden.
    De tram in Utrecht staat veel hoger op zijn poten.
    Er moeten een soort sneeuwschuivers opgemaakt worden, zodat het object wat een tram raakt aan de kant geschoven word en dus niet er onder.
    Voor de rest is het raar dat in Utrecht de tramrails niet in tussen het verkeer doorloopt.
    Dan zal de tram een stuk rustiger moeten rijden.
    Ga maar na, ook de tram rijdt regelmatig veel te hard op zijn zgn. afgeschermde traject.
    Blijf het overigens raar vinden, dat automobilisten verkeersborden negeren.
    Ook op de St. Jacobsstraat / Lange Viestraat en op het Vredenburg rijdt veel particulier verkeer, wat hier niks te zoeken heeft.
    Ach ja, de politie controleert deze gasten niet of nauwelijks.

  15. Kpser

    Vandaag ook op de radio gehoord dat er mensen zijn die alles doen om maar niet stil te hoeven staan voor een spoprboom als die naar beneden is en de rode lampen branden. Zo gaan we tegenwoordig om met veiligheid maatregelen. Dit is gewoon een tragisch ongeval door onoplettendheid.

  16. TKo

    In sommige reacties wordt gesuggereerd dat de camper afsloeg op een plek waar dat niet mag. Dat klopt niet, verkeer van het parkeerterrein jaarbeurs wordt naar deze kruising geleid en mag de trambaan oversteken om linksaf richting Oog in Al/Kanaleneiland of snelweg te gaan.

  17. Berend

    Sterkte voor de trambestuurder en nabestaanden. Maar ook voor onze bestuurders die deze gevaarlijke overweg al jaren niet normaal beveiligen. Ik zou niet kunnen slapen als verantwoordelijk ambtenaren. Maar uiteraard is iemand anders verantwoordelijk… En moet iemand anders de actie oppakken om een heel goede reden. Alleen weet die iemand anders dat niet, of verwijst ook door.

  18. Hans

    @TKo, Wat gesuggereerd wordt, klopt wel. De camper reed namelijk net als de tram van Utrecht Centraal richting het 24 Oktoberplein. Bij de betreffende kruising staat een bord dat de verplichte rijrichting aangeeft. Deze is genegeerd door de camper die daar toch linksaf de spoorweg wilde overgegaan juist toen er een tram aan kwam. Vanaf de Overste den Oudenlaan mag je inderdaad linksaf. Die kruising wordt geregeld door verkeerslichten. Ook zijn er vanaf die kant lichten die je waarschuwen voor een naderende tram.

  19. JdV

    @tko: als je die afslag gebruikt en niet een rood verkeerslicht negeert is het onmogelijk om geraakt te worden door een tram. Als je vanuit richting stad komt en op deze kruising probeert links af te slaan is dat verboden en zeer goed mogelijk.

  20. Marco Knol

    Ik weet niet of er een relatie bestaat maar op de kruising Admiraal Helfrichlaan/Overste den Oudenlaan staat verkeer (bij drukte) continue de kruising te blokkeren. Dat komt omdat men met groen achteraan aansluit in de file en dan niet op tijd weg is. Als je dat ook doet op de trambaan heb je een probleem. In dat geval zou een andere afstelling van verkeerslichten in combinatie met flitscamera’s misschien kunnen helpen.

    @Steve
    Het schijnt een sneltram te zijn. Persoonlijk vind ik dat ie te traag is.

  21. Erik

    @TKo: volgens de ooggetuigen kwam deze camper vanuit het centrum en wilde ter hoogte van de Overste den Oudenlaan linksaf slaan. En dat mag niet. Elk ongeluk daar in het verleden is ook veroorzaakt doordat mensen willen afslaan waar dat niet mag / kan.

  22. Angelique

    Veel sterkte voor de nabestaanden, wat een dramatisch ongeluk!

  23. Marcel 59

    In het begin stond er op dit punt een verbodsbord; wit bord met rode rand, verboden te keren. Ergens in 2015 is dat vervangen door een blauw bord, verplichte rijrichting.
    Persoonlijk ervaar ik die blauwe borden als veel minder dwingend. Het hele filosofische perspectief, uit de negentiger jaren, dat minder verbodsborden beter zou werken, geloof ik niet zo in. Bovendien vallen die blauwe borden minder op, ook omdat de routeborden (ANWB) in hetzelfde blauw zijn.
    Ik zou wel eens willen weten of er een verschil is tussen de tijd van het verbodsbord en het verplichtingsbord, wat betreft het aantal incidenten.

  24. R.v.t.

    Spoorbomen midden in de stad zijn natuurlijk volkomen idioot.moeten mensen door de overheid tegen zichzelf beschermd worden ten koste van andere mensen omdat ze dingen doen die niet mogen of omdat ze gewoon te stom zijn om zelf uit te kijken.de bestuurder is in dit geval veel erger. Die moet de rest van zijn leven met het idee leven dat er door hem 2 mensen om het leven zijn gekomen. Het was natuurlijk niet zijn schuld .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).