Een deel van de Dodt van Flensburglaan in Utrecht wordt zes weken afgesloten voor verkeer. Dit gebeurt van maandag 27 februari tot vrijdag 3 april. Als dit goed bevalt wordt de straat in de toekomst permanent afgesloten voor verkeer.
“Het deel van de Dodt van Flensburglaan tussen de Samuel Mullerstraat en de Everhard Foeckstraat sluiten we zes weken af voor autoverkeer. Zo kunnen we meten welke gevolgen een afsluiting heeft voor het verkeer in de straten in de buurt”, is een wijkbericht te lezen.
Van tevoren wordt al gekeken hoeveel verkeer er op de wegen rijdt en dit wordt weer gedaan wanneer de Dodt van Flensburglaan is afgesloten. Aan de hand van alle resultaten wordt uiteindelijk besloten of de straat in de toekomst definitief wordt afgesloten.
Buurtbijeenkomst
De afsluiting van het verkeer zorgt ervoor dat er niet meer geparkeerd kan worden in de parkeervakken op het afgesloten weggedeelte. Vanaf de Dodt van Flensburglaan kan er met de auto alleen via de Everhard Foeckerstraat verder worden gereden. Met de fiets is de doorgang nog wel mogelijk.
De gemeente organiseert meerdere buurtbijeenkomsten met omwonenden om de plannen te bespreken. Eerder zijn de buurtbewoners tijdens een bijeenkomst gevraagd hun mening te geven over de plannen die de gemeente voorstelde. Ook na de proefafsluiting organiseert de gemeente opnieuw een buurtbijeenkomst om de uitkomsten van de afsluiting met omwonenden te delen en hun mening te horen.
Nieuw Buurland
De plannen voor het project Nieuw Buurland in de Staatsliedenbuurt liggen er al eventjes. Woningcorporatie Mitros wil in het gebied 150 huizen slopen om er vervolgens 285 nieuwe woningen te bouwen. De gemeente heeft vorig jaar al ingestemd met het plan waar de eisen instaan waarbinnen Mitros mag ontwikkelen.
In die plannen is ook te lezen dat de gemeente de wens heeft om de Dodt van Flensburglaan groener te maken. In de hoek tussen deze straat en de Samuel Mullerstraat moet een groen gebied komen.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht wil Dodt van Flensburglaan groener maken en afsluiten voor verkeer
Naast de 285 die moeten verrijzen in Staatsliedenbuurt, wil de gemeente Utrecht ook de Dodt…
Bouw 285 woningen in Staatsliedenbuurt in Utrecht stap dichterbij
De bouw van het project Nieuw Buurland in de Staatsliedenbuurt in Utrecht is een stap…
10 Reacties
ReagerenSamen uit, samen thuis, dan ook parkeervergunningen intrekken.
Leuk idee.
Sluit ook maar gelijk de binnenstad af. Dat zou pas mooi zijn…binnenstad is maar 800 meter breed, en 2000 meter lang. Alles daarbinnen is te belopen, of met kleinschalig OV. Kom op gemeente, denk nou eens ambitieus.
Waar gaan de bewoners van deze straat, dan zelf de auto parkeren? Zeker in de buurstraten bij hun naaste buren voor de deur, in straten waar je nog wel kan parkeren. Leuk voor die buren.
Lijkt een goede test met goede meetmomenten en terugkoppeling met bijeenkomsten. Komt de wens bij de bewoners of bij de gemeente vandaan?
Weer de totaal omgekeerde wereld, hè?
Een nette dienende gemeente die in dienst staat van de bevolking gooit natuurlijk pas een straat dicht NADAT daar een expliciet verzoek toe aandient van een overweldigende meerderheid van de inwoners van die straat en natuurlijk gaat ze echt alleen tot sluiting over nadat er zorgvuldig onderzoek gedaan is naar alle mogelijke consequenties ervan.
Alleen een gemeente die niet langer in dienst van haar bevolking staat en besloten heeft als dwingende autoriteit te fungeren, gooit ondoordacht en doelloos bij wijze van experiment een hele straat dicht om te zien wat er gebeurt, waarbij de burgerinvloed tot overmaat van ramp beperkt is tot een flauwekulbijeenkomst waar een linkse ambtenaar met twee vingers in oren zit.
Heeft de gemeente het opgegeven om haar burgers te dienen?
Lijkt me heel mooi als hier met objectief onderzoek een stukje wijk kan worden vergroend. Parkeren is hier niet echt een issue (want bewoners vergunning parkeren).
Autovrije straten, doe dat lekker wanneer je nieuwbouw pleegt zodat er alleen mensen gaan wonen die er bewust voor kiezen om niet met een auto bij huis kunnen komen. Niet iedereen is een stedeling die alleen maar in het stedelijke hoekje blijft.
Het idee van een testperiode vind ik top. Laten ze ook maar zo een testperiode doen van minimaal 6 weken bij het Ledig erf. Om te kijken wat een knip aan verkeersdruk op omliggende straten en wegen heeft. Hoop alleen wel dat het een serieuze test is en er met de uitkomsten echt iets wordt gedaan. En niet dat dit een zoethoudertje is voor de omwonenden en en beslissing allang en breed is genomen.
De bewoners van die straat bezitten geen auto neem ik aan of gaan ze die elders in de wijk neerzetten en anderen er mee lastig vallen.