Doe de milieuzonecheck en kijk of u subsidie voor vervanging van uw auto krijgt | De Utrechtse Internet Courant Doe de milieuzonecheck en kijk of u subsidie voor vervanging van uw auto krijgt | De Utrechtse Internet Courant

Doe de milieuzonecheck en kijk of u subsidie voor vervanging van uw auto krijgt

Doe de milieuzonecheck en kijk of u subsidie voor vervanging van uw auto krijgt

Inwoners van Utrecht kunnen nu via de website van de gemeente Utrecht meteen zien of zij in aanmerking komen voor subsidie voor sloop en/of vervanging van  hun auto en deze subsidie ook meteen aanvragen.

Per 1 januari 2015 voert de gemeente Utrecht een milieuzone in voor personen- en bestelvoertuigen. De subsidieregeling geldt voor inwoners en bedrijven van Utrecht met een ‘vervuilende’ auto.  “Voor snelle beslissers is er een bonus”, aldus de gemeente. Door het invoeren van het kenteken kunnen automobilisten precies zien of ze subsidie kunnen krijgen.

De regeling voor particulieren is gericht op de sloop van de vervuilende auto’s (diesel tot 1 januari 2006 en benzine tot juli 1992). Bovenop het sloopbedrag krijgen bewoners een subsidie als ze een vervangend voertuig aanschaffen (minimaal diesel Euro 6 of benzine vanaf 1 januari 2001). Daarnaast geeft de gemeente een bonus als eigenaren snel beslissen). Inwoners van het milieuzonegebied met een voertuig dat per 1-1-2015 in de milieuzone geweerd wordt, krijgen een extra bijdrage, die bijvoorbeeld ook kan worden besteed voor de aankoop van een fiets of OV-abonnement.

De regeling voor bedrijven is gericht op het vervangen van oude auto’s door schonere auto’s, zowel diesel als benzine vanaf januari 2014 (Euro 6). Voor taxi’s gelden aparte bedragen als veelrijders in de stad. Bedrijven krijgen een bedrag voor sloop als ze een dieselvoertuig (personenauto of bestelauto) ouder dan 1 januari 2006 of een benzinevoertuig met DET voor 1 juli 1992 laten slopen. Ook voor ondernemers die snel beslissen geldt de bonusregeling.

3 Reacties

Reageren
  1. huib

    Autoos van zeven jaar slopen. Lekker duurzaam. Hoe is het met het armoedebeleid in Utrecht? Zeker ook gesloopt?

  2. Ulaan

    Goeie genade. Bestaat er een term voor krampachtig bestuur? Hoe diep idioot moet je niet zijn om dit soort dingen, in opzet en uitwerking, te verzinnen? En wie in de Raad hebben daar positief over gestemd? Werd er een lolly in het vooruitzicht gesteld? Een tripje naar de Efteling?
    Waarom worden ons geen onderzoeksraporten getoond, gewoon openbaar zoals het hoort, van de gewraakte voertuigen zoals die af en toe eens door Utrecht tuffen? Niemand weet natuurlijk de uitkomst, zoiets valt niet te voorspellen. Straks komen er allemaal poepieschone EuroVI stadsbussen te rijden. Worden die meegerekend in het resultaat van de sanering? Hoe je dit milieugeneuzel ook wendt of keert: de mensen worden er niet goed van.

  3. coen

    Een auto helemaal oprijden is in de meeste gevallen beter voor het milieu. Productie van een auto kost ontzettend veel materiaal en CO2 (transport ook nog).
    Daarnaast zijn die “boomknuffelauto’s” helemaal niet CO2 vriendelijk, productie van de accu’s is behoorlijk belastend. Daarna ook het gebruik van franse auto’s met hun kuren, reken hier ook CO2 van de wegenwacht en vervangende (steeds maar weer) onderdelen.

    Nieuwkoop is duurkoop 🙂

    Groet

    Toyota Corolla 1996 1.3 (`1ltr:16,3km)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).