Donderdag start herinrichting ’t Goylaan naar stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant Donderdag start herinrichting ’t Goylaan naar stadsboulevard | De Utrechtse Internet Courant

Donderdag start herinrichting ’t Goylaan naar stadsboulevard

Donderdag start herinrichting ’t Goylaan naar stadsboulevard
De gemeente start donderdag met de verbouwing van ’t Goylaan. De straat wordt de eerste stadsboulevard van Utrecht waar er in de toekomst nog meer van zullen gaan volgen. De werkzaamheden zullen voor hinder en vertraging zorgen.

De gemeente start donderdag met de verbouwing van ’t Goylaan. De straat wordt de eerste stadsboulevard van Utrecht waar er in de toekomst nog meer van zullen gaan volgen. De werkzaamheden zullen voor hinder en vertraging zorgen.

Een stadsboulevard betekent volgens de gemeente veiliger oversteken voor fietsers en voetganger, meer ruimte voor groen, minder geluidshinder en een betere luchtkwaliteit voor omwonenden en bezoekers. Wethouder verkeer, Lot van Hooijdonk, is opgetogen over de start van de werkzaamheden: “De nieuwe inrichting maakt dat ’t Goylaan een veilige, gezonde en aantrekkelijke plek voor bewoners wordt en zorgt er tegelijkertijd voor dat de stad ook in de toekomst bereikbaar blijft voor bestemmingsverkeer.’

Door het werk in stappen uit te voeren, blijft de doorgang over ’t Goylaan bestaan en de buurten Hooggraven, Lunetten en Rivierenwijk daarmee veelal bereikbaar. Onvermijdelijk dat de werkzaamheden wel voor hinder en vertraging zullen zorgen. Voor aanvang van de werkzaamheden worden weggebruikers met borden langs de weg geïnformeerd.

Voorafgaand, tijdens en na de werkzaamheden monitort de gemeente het verkeer met behulp van camera’s. Zo kan worden beoordeeld hoe het verkeer zich gedraagt en of extra maatregelen nodig zijn. Meer informatie over de herinrichting is hier te vinden.

De werkzaamheden duren tot eind augustus.

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. Arend

    Het artikel stelt (namens Lot van Hooijdonk?):
    ‘…blijft de doorgang over ’t Goylaan bestaan en de buurten Hooggraven, Lunetten en Rivierenwijk daarmee veelal bereikbaar…’

    Wanneer zijn die wijken dan niet bereikbaar?

  2. Mick

    Fantastisch! Steden moeten meer en meer van de massieve infrastructuur af! Voor mensen die vragen waar de auto’s blijven: wereldwijd blijken steden die gaan snoeien in autoinfrastructuur vitaler dan ooit tevoren.

  3. Johan

    Heerlijk. Ik verheug me nu al op de verkeerschaos en permanente verstopping in Utrecht Zuid als dit Groenlinkse dramproject is afgerond. Succes Lotje!

  4. j. de vries

    En de waanzin gaat veder….
    Keer op keer pakt de gemeente en gekke lotje de zaken verkeerd aan. Toekomstige generaties gaan de prijs betalen en net zoals de eerder gedempte singel nu weer wordt geopend zullen in de toekomst de straten worden verbreed, extra rijbanen en busbanen toegevoegd en de mobiliteit weer op gang geholpen. Maar voorlopig zitten we met de gebakken peren en zal er sprake zijn van files op de waterlinieweg, luchtvervuiling in de wijken en sluipverkeer. Met dank aan Groen Slinks.

  5. Ronald

    @Mick
    Dat is zonder onderbouwing een loze reclamekreet.
    En de vraag waar de auto’s blijven als autoverkoop gelijk blijft, is ook nog onbeantwoord.

    Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken, want de buslijnen die daar nu nog een busstrook hebben mogen aansluiten in de rij, dus de alternatieven nemen ook af.

  6. Natte Otter

    Kan niet wachten om lang stil te staan met een draaiende motor op de Waterlinieweg als ik naar huis wil…

  7. Martijn

    Eerste stadsboulevard?
    Wat is de Lessinglaan dan?

  8. Wim

    En gaat Lot het herstel van deze wijziging dadelijk betalen,
    nee want dan is ze al lang vertrokken voor een fijne rijk betaalde baan in een ander gebied omdat Utrecht niet meer bereikbaar is.
    Utrechters bedenk toch eens op wie je stemt!!!!

  9. Isabelle

    Ik hou mijn hart vast. In mijn optiek zijn de werkzaamheden niet goed doordacht en ik maak mij ernstige zorgen over de vermindering van capaciteit in de spits. Ik hoop dat het heel mooi wordt en dat de overlast mee zal vallen, maar ik heb er geen vertrouwen in helaas.

  10. Karel

    Tsja. Dat onze autocratisch bestuurder Linke Lotje haar demagogische kretologie weet om te zetten in plannen die de stad verstikken is dan toch vooral ook te wijten aan haar medebestuurders.
    Waar blijft de partij van autorijdend en ondernemend Nederland? VVD, stop de gekte, voordat al die andere boulevards ook doorgedramd worden.

  11. Maria

    @ Karel

    Goed punt Karel. Ik heb mijn hele leven progressief gestemd. Behalve bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Mijn stem is toen naar de VVD gegaan in de verwachting dat de VVD tegenwicht zou geven aan de Groenlinkse autopestmanie. Maar helaas, ze zitten erbij in het college en kijken ernaar.

  12. PD

    Heb net even in een toekomstig woordenboek (laten we zeggen, uit 2018) de definitie van ‘Stadsboulevard’ opgezocht:

    I.) [zelfstandig naamwoord]•congestie, file, belemmering, obstructie, verstopping;
    II.) verkeersstroom die tot stilstand komt;

  13. Maurice de Hund

    @Maria

    Óf heel Utrecht wil daadwerkelijk dat de auto een veel minder grote rol speelt in onze stad, en slechts een paar zemelaars zitten hier nog hun jaren-70-visie over bereikbaarheid te spuien.

    Welkom in een nieuw tijdperk, Houten zal alle auto-aanbidders met open armen verwelkomen als het in Utrecht niet leuk meer is voor jullie!

  14. Gerben

    @isabelle; voor de spits kan je niets bouwen. Zou betekenen dat je bv op de A2 25 banen moet bouwen, voor een paar uur drukte. Kansloos. We gaan zien hoe dit uitpakt, en ja in de spits sta je vast. Alternatieve route of vervoersmiddelen kiezen.

  15. Wim

    Gerben,
    Die alternatieve routes moeten er wel zijn, niet meet als Lotje allemaal als stadsboulevard heeft omgebouwd volgens haar visie.

    Een Boulevard is een ruime doorgaand route met ruimte voor verkeer fietser en voetgangers en bussen, niet zoals nu gepland een eenbaans weg.

  16. Isabelle

    @Gerben Dat snap ik, dat je geen extra banen kunt bouwen voor de spits, maar je hoeft er ook geen banen af te halen omdat het ‘in de spits toch al druk is’. We staan nu al behoorlijk vast in de spits hier, wat betekent een daling van 5% dan voor ‘t Goylaan? Van twee banen wordt het 1 baan per richting met parkeerplekken aan de weg. Dus als er 1 iemand inparkeert, kan al het verkeer wat daarachter staat geen kant op. Maar gelukkig hebben we wel mooie bomen om naar te kijken terwijl we wachten…

  17. Gerben

    @Wim: Als ik de kaart van Utrecht bekijk, heb ik geen idee waarom je ‘t Goylaan als doorgaande weg gaat/kan gebruiken. Als buurtbewoner lijkt mij dat je kiest voor Europaplein of richting de Waterlinieweg om Utrecht uit/in te komen. Er doorheen rijden om ergens “sneller” te komen of het idee te hebben “af te snijden” is het niet.Ik woon bv in Tuindorp, moet ik naar Oog in Al in de spits, is het met de auto via A27/A12/A2, 2 tot 3 keer sneller dan via de K de Jongweg, Marnixlaan en Lessinglaan qua tijd !

  18. Erwin

    Wat een hoop “oud denken” nog bij een groot deel der reaguurders. Steden veranderen. Mensen ook. Ga op zoek naar alternatieve manier van vervoer, of ga verhuizen.
    Zullen we overigens ook afspreken dat we de bijzonder kinderachtige “woordgrapjes” met ‘Lot’ erin achterwege laten..?

  19. FD

    @Gerben 18 APRIL 2016 OM 20:25
    En hoeveel kilometer rij je dan om via de rijkswegen ?
    Wat kost je dat extra aan brandstof ?
    Die extra vieze lucht waait ook gewoon de stad weer in hoor..
    Die wethouder is de weg kwijt.

  20. Wim

    Gerben,
    Het Goylaan is een toegangs weg voor Hoograven en Tolsteeg en Rivierenwijk vanaf de Waterlinie weg dus zeker een drukke weg om naar je werk te gaan of weer thuis te komen.
    Nu al staat de waterlinie weg met daardoor de afrit van de A12 vast omdat er niet doorgereden wordt over het Goylaan.
    De Europaweg is ook een kriem daar deze meestal vast staat naar en van de A12 vooral als er wat is in de jaarbeurs.
    Ook deze weg is vernield door versmallingen en Stoplichten die afgesteld staan om de lucht te vervuilen.

  21. Ronald

    Mensen die niet meedoen met het fundamentalistische anti-auto-sentiment van Lotje zijn niet ouderwets en denken ook niet ouderwets.
    Het autogebruik daalt namelijk in werkelijkheid helemaal niet. Dat is geen kwestie van een mening, maar van meetbare cijfers.

    De eigen opvatting als de nieuwe manier van denken poneren is niet alleen arrogant, maar getuigt ook van wensdenken.

  22. cas

    Hoe verder je autoverkeer de ring op duwt, hoe meer snelweg er nodig is om die capaciteit op te vangen… Misschien nog een stukje Amelisweerd weg??
    Niet naar elk stukje wijk hoeven 4 rijbanen te lopen, maar een aantal wegen hebben een belang voor de afwikkeling van wijk verkeer naar de snelwegen en visa versa. Kardinaal de Jongweg, Goylaan etc. Op deze plaatsen moet doorstroming toch echt meer meegewogen worden dan alleen naar de leefbaarheid te kijken.

  23. Harry Mosmans

    Geweldig dat ‘t Goylaan weer omgebouwd wordt! Vroeger was er ook een groenstrook, maar dat moest zonodig verdwijnen. Ook de kruisende wegen werden daardoor afgesloten met uitzondering van de Hft.Graaflandstraat. Vroeger was het dus nog niet zo verkeerd allemaal.

  24. Natte Otter

    Op een slechte dag sta je nu s’ochtends al 10 minuten vast daar als je Utrecht uit wil… Ik denk dat de capaciteit halveren daar niet bij gaat helpen.

    Ik durf wel een weddenschap te sluiten dat dit de luchtkwaliteit gaat verminderen. Er zullen immers meer auto’s langer stil staan s’ochtends… Zal me niets verbazen als alle omringende wegen die verkeer van en naar Het Goylaan brengen straks volledig vol staan.

    Het ziet er wel leuk uit, dat moet gezegd worden, ik heb ook liever groen dan asfalt… maar even praktisch nadenken is ook handig. Deze weg is de belangrijkste aanvoer van 3 grote wijken…

  25. Jeroen

    Als de bewoners van Lunetten, Hoograven en Tolsteeg straks ziek zijn geworden van de vervuilde lucht van die gigantische files die er aan zitten te komen, kan zij dan aangeklaagd worden?

  26. Bisazza

    Geweldig idee! Ik doe nu 35 minuten om vanuit Den Bosch naar Utrecht te komen. Vervolgens sta ik nu 20 minuten stil in Utrecht in de file… Nu weet ik dat ik in ieder geval zeker dat ik langer doe om mijn huis vanaf de snelweg te bereiken dan van Den Bosch naar Utrecht te rijden. Hoe gek wil je het hebben en wat een kortzichtigheid… Maargoed met het manipuleren van de cijfers kom je een heel eind in deze stad. Lot moet maar lekker in een hutje op de groene hei gaan wonen en de vaatwasser en wasmachine met de buren delen. In Utrecht moet je de doorstroom juist bevorderen (snelle instroom, snelle uitstroom) dat is de enige manier om de natuur zo min mogelijk schade toe te brengen.

  27. RobH

    Hey pssst @Bisazza, een geheime snelle doorstroomtip: http://www.ns.nl. Minder dan een half uur!

  28. Helma

    Heee pssst Bisazza, probeer eens zo’n gele rups. Ben je sneller, kun je je krantje lezen, koffie drinken. Gratis tip.

  29. cas

    pssst, Helma en RobH, Misschien werkt de persoon wel aan de rand van Den Bosch en woont aan de rand van Utrecht… Met de bus/tram mag je die 20 minuten er zeker wel bijrekenen…. Misschien wel meer zelfs…

  30. Bisazza

    @Helma @Rob: Allereerst vriendelijk bedankt het meedenken van mijn vervoersprobleem. Echter beiden zijn geen optie daar in ik de middag relatief veel relaties dien te bezoeken. De bus staat op de zelfde weg overigens ook stil. Niet iedereen kan zomaar met het OV.

  31. Isabelle

    Dag 1 zorgde in ieder geval voor complete chaos. Ook ik kan niet met het OV, bovendien staat de bus net zo goed mega vast. ‘t Kostte vandaag alleen al 45 minuten extra. Hopelijk valt het de komende 150 dagen mee…

  32. Johan

    Zoals voorspeld. De chaos is compleet. En dat zal hoogstens verbeteren tot een ‘gewone’ flessenhals. Wethouder, bedankt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).