Drempels op Kanaalstraat en Laan van Nieuw Guinea - De Utrechtse Internet Courant Drempels op Kanaalstraat en Laan van Nieuw Guinea - De Utrechtse Internet Courant

Drempels op Kanaalstraat en Laan van Nieuw Guinea

Drempels op Kanaalstraat en Laan van Nieuw Guinea
Kanaalstraat
Op de Kanaalstraat en Laan van Nieuw Guinea in Utrecht worden dit najaar, op verzoek van de bewoners en omwonenden, verkeersdrempels geplaatst. 

Op de Kanaalstraat en Laan van Nieuw Guinea in Utrecht worden dit najaar, op verzoek van de bewoners en omwonenden, verkeersdrempels geplaatst. 

De bewoners hebben in en rondom de twee straten al langere tijd zorgen over de verkeersonveilige situatie. Het ging dan met name over het ‘te hard rijden van auto’s’. Lange tijd konden er geen goede snelheidsremmende maatregelen worden genomen, omdat er door de straten een lijnbus reed.

Tegenwoordig rijdt er een servicebus door de straten, waardoor er nu ruimte is voor verkeersdrempels. De verkeersdrempels moeten ervoor zorgen dat er in de straten niet harder dan 30 kilometer per uur wordt gereden.

Speciale rode fietsstroken

Daarnaast zullen er op de Laan van Nieuw Guinea speciale rode fietsstroken worden aangebracht voor de fietsers. Op dit moment zijn er in die straat namelijk geen fietsvoorzieningen. De nu bestaande zwarte fietsstroken op de Kanaalstraat tussen de J.P. Coenstraat en de Damstraat blijven wel bestaan.

De ondernemers van de Kanaalstraat hebben op een informatieavond unaniem aangegeven dat zij geen verbreding van de fietsstroken willen. Het streven van de gemeente is om de twee maatregelen (de verkeersdrempels en rood geasfalteerde fietsstroken) dit najaar uit te voeren.

16 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    De drempels zijn een verbetering van de situatie!

    Als omwonende heb ik ervoor gepleit om de situatie te maken met vrijliggende fietspaden en/of eenrichtingsverkeer. Dit was blijkbaar (politiek) niet haalbaar.

    In het plan dat op tafel lag kregen de fietspaden een normale breedte van 1,5 tot 2 meter passend bij de hoeveelheid fietsen. Dit is nodig ivm de geparkeerde auto’s en voor bijv. inhalen.

    Dat de ondenemers de breedte weer terug hebben weten naar ca. 1 meter te krijgen naar de huidige situatie is echt heel jammer en zegt ook iets over hoe de ondernemers tegen fietsers aankijken. Blijkbaar zien ze die niet als potentiele klanten.

    In dit plan blijft de Kanaalstraat niet veilig voor de fietser helaas….

  2. bart

    Bange gemeente luistert naar bange ondernemers en probeert betrokken bewoners te vriend te houden……..
    Ik ben blij met de drempels, maar het is niet DE oplossing.

  3. Bram

    Waarom ook geen rode fietsstroken op de Kanaalstraat? Net een mooi stukje fietspad aangelegd langs de moskee! Gemiste kans!

  4. frans

    Dit las ik ;
    “De nu bestaande zwarte fietsstroken op de Kanaalstraat tussen de J.P. Coenstraat en de Damstraat blijven wel bestaan.”

    Wat zijn zwarte fietsstroken????
    het zijn toch witte stroken, of ben ik kleurenblind

  5. Erwin

    @frans De belijning is wit, de strook is zwart. Bij rode stroken is de belijning ook wit, maar het asfalt rood. Had je allicht zelf kunnen bedenken.

    @Lombokker éénrichtingsverkeer en vrijliggende fietspaden is de enige echte oplossing. Ben benieuwd of de verkeersdrempels het verkeer echt remmen, of dat ze alsnog als malloten gaan optrekken en remmen tussen elke twee drempels. Er rijden teveel mensen over de Kanaalstraat die nooit een rijbewijs hadden mogen krijgen.

  6. Marko

    Dit gaat helemaal niets oplossen vrees ik. Je krijgt nu gekken die gaan racen en remmen tussen de drempels door. De fietsers zullen nog steeds moeten slalommen tussen de auto’s dus de breedte van de fietsstroken maakt niet uit. Al was het maar omdat het dubbelparkeren op fietsstroken gewoon zal blijven bestaan zonder handhaving.

  7. wat is er loos?

    het eenzijdige aanbod van ondernemers werken de ontwikkeling, in deze een veilige verkeersituatie, van kanaalstraat/lombok (in een groter geheel) tegen. de meeste klanten van deze ondernemers zijn veelal de malloten die dagelijks voor een bijna doodervaring zorgen bij buurtbewoners, mede Utrechters en forensen.

    überhaupt ben ik benieuwd welke positie Lombok inneemt bij de gemeente. er is geen wijk haast in utrecht die zo ligt ingesloten als Lombok. de wijk is een verdomd afvoerputje van alle werkzaamheden die in de omgeving plaatsvinden. luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en daarmee leefbaarheid lijdt hieronder..

  8. Ernst

    Ideetje om die nieuwe super-duper digitale flitspalen die altijd aan staan en geen zichtbare flits geven op de Kanaalstraat te plaatsen ?

  9. Yasin Ugur

    Verzoek is ook van de ondernemers gekomen (plaatsen van drempels)

  10. Smul

    Erg goed nieuws!

    Bredere fietspaden was ook mooi geweest maar misschien komt dit nog is.

    Eenrichtingsverkeer lijkt me niets dan gaat iedereen door de zijstraten rijden en wordt het ni ingewikkelder om met je auto bij je huis te komen.

    Erg blij met het nieuws! Fijn dat er zo aan de wijk gewerkt wordt. Lombok is al super en wordt alleen nog maar mooier!

  11. Atos

    Ze moeten daar boetes uitschrijven en niet de controleurs vriendjes politiek laten spelen.
    Schijtziek ben ik ook nog eens dat ze zogenaamd utrecht autovrij willen krijgen. Nu rijd je om ->ten koste van het milieu.
    Over een paar jaar is alles weer open gebroken net als de Croeselaan.

  12. J Brown

    Juich het plan helemaal toe maar weet uit eigen ervaring dat er ook in de zijstraten veels te hard gereden wordt. Ondanks de drempels. Kinderen mogen van mij met de fiets op de stoep omdat ik het te gevaarlijk vind. Ook dat moet bekend zijn bij de Gemeente gezien regelmatige klachten.

  13. Jiri

    Kan iemand mij vertellen, wanneer op de Kanaalstraat dingen écht fout zijn gegaan in het verkeer? Ik woon hier al jaren in Lombok, en onderschrijf dat het verkeer een chaotisch aanzicht heeft op de Kanaalstraat. Maar het gaat zo ver ik weet/zie/hoor eigenlijk altijd goed in het verkeer!
    Er zijn 2 regels op de Kanaalstraat, en als je je daar aanhoudt komt het altijd goed: Mens-erger-je-niet én kijk-voor-je-en-uit-je-doppen! Klaar! Met al die regeltjes wordt de unieke Oosterse sfeer van de Kanaalstraat om zeep geholpen.

  14. Annemieke

    Superplan!
    En ook goed dat de stoep zijn breedte behoud, die zijn ook hartstikke druk met winkelende mensen.

  15. Lombokbewoner

    Goed idee! Het asociale rijgedrag is niet alleen gevaarlijk, het is ook nog eens erg storend qua geluidoverlast, die piepende banden en dat extreme optrekken.

    Daarbij vindt een hoop van die aso’s achter het stuur het noodzakelijk om bij het zien van een bekende te claxonneren en midden op de weg te stoppen om even een praatje te maken, met als gevolg dat andere automobilisten zich daar (terecht) aan storen en die verkeersverstoorders agressief inhalen, tegen het verkeer in. Levensgevaarlijk, het is gewoon wachten op het moment dat het een keer gruwelijk fout gaat.

    Ik kijk uit naar die verkeersdrempels. Hopelijk zijn het van die kleine, maar heerlijk verraderlijke en venijnige gevallen die je ook op de provinciale weg ziet. Waarbij je al met het hoofd tegen het dak zit en het chassis aan gort gaat als je er met twee kilometer te hard overheen gaat.

    Als dat niet genoeg is, mogen er van mij ook een paar flitspalen of cameratoezicht bij worden geplaatst. Het is jammer dat het zo moet, maar als ze zo graag willen crossen moeten ze maar naar het circuit van Zandvoort.

  16. Jako

    Goed plan om verkeerdrempels te bouwen. Hopelijk halen ze ook goed de vaart uit de Ouderijnbrug. Het verkeer speelt op de brug af en toe Russisch roulette: zo hard mogelijk tegen elkaar in aan komen rijden om maar als eerste op de brug te zijn. Gevaarlijk en veel lawaai.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).