Drie drukste fietspaden van Nederland liggen in Utrecht

Drie drukste fietspaden van Nederland liggen in Utrecht
Het kruispunt tussen het Vredenburg en het Smakkelaarsved is het drukste fietspunt van Nederland. Archiefbeeld DUIC
De drie drukste fietspaden van Nederland liggen in Utrecht. Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Het Smakkelaarsveld staat op de eerste plek van de lijst.

De drie drukste fietspaden van Nederland liggen in Utrecht. Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Het Smakkelaarsveld staat op de eerste plek van de lijst.

Hierna volgen de fietspaden bij het Vredenburg en het Jaarbeursplein. “Het is niet echt gek dat dit nou juist de drie drukste fietspaden zijn”, legt Martijn van Es, woordvoerder van de Fietsersbond, uit. “Al deze fietspaden leiden naar het Centraal Station, het drukste station van Nederland.” Het fietspad waar de meeste vertraging werd opgelopen in Nederland ligt ook in Utrecht: de Amsterdamsestraatweg.

Om al deze informatie te achterhalen, is er door de bond in september een ‘Fietstelweek’ gehouden. Mensen die hieraan mee wilden doen, konden de Fietstel-app downloaden. Met deze app werd niet alleen bijgehouden waar zij zich met de fiets verplaatsten, maar ook met welke snelheid, op welke tijdstippen, met hoeveel personen tegelijkertijd én waar er grote opstoppingen waren.

In totaal deden er bij deze tweede editie dertigduizend Nederlanders mee, waarvan 2074 uit Utrecht kwamen. Hiermee was Utrecht de stad die de meeste deelnemers had en het actiefst meedeed met het onderzoek. Ze fietsten samen 119.225 kilometer.

Door het onderzoek krijgen gemeenten een duidelijk beeld van waar de probleempunten liggen in het fietsnetwerk van hun stad. In Utrecht lijkt het echter alsof er niet veel veranderd is, want ook vorig jaar was het Smakkelaarsveld het drukste fietspad van Nederland. Maar volgens van Es is er wel degelijk wat verbeterd. “Door kleine veranderingen bij het fietspad is er wel een wat snellere doorstroming. Maar druk zal het altijd blijven, want dit is zowel een fietspad naar het drukke Utrecht Centraal als een van de weinige wegen naar de andere kant van de stad.”

17 Reacties

Reageren
  1. Leonard

    De immense drukte op de fietsroute richting het station levert best wel gevaarlijke verkeerssituaties op.

  2. Lauk

    Het zou al heel wat vermindering van drukte opleveren als er een fietsroute kwam aan de stadszijde van de Catharijnesingel (doorgaande route) waardoor ook het centrum voor fietsers beter toegankelijk is (zeker nu het voetgangersgebied groter wordt en de Oude gracht deels gaat worden afgesloten voor fietsers)

  3. Teunis

    Ik ben benieuwd hoeveel druk de Moreelsebrug straks van de ketel haalt.

  4. Suzan

    Lauk, neem anders even een kijkje. Naast het TiVre wordt een enorm gebouw neergezet waardoor een fietsroute aan de stadkant onmogelijk is geworden.

  5. jeroen de vries

    Invoering van een fietswegenbelasting zou er voor zorgen dat er geld beschikbaar komt om tunnels en bruggen voor fietsers aan te leggen zodat de doorstroming verbeterd.

  6. Hans

    Het kruispunt bij het Smakkelaarsveld is behalve heel erg druk, ook enorm slecht ingericht. Er zijn strepen en vlekken, verschillende soorten bestrating. Maar beste fietser, kijk daar maar niet naar, want dan volgt ongetwijfeld een botsing. Kortom: zoek het maar uit op het drukste stukje fietskruispunt in Nederland….!

  7. Ted Danson

    @jeroen de vries

    Inderdaad, en invoering van een voetgangersbelasting zou voor meer geld voor stoepen zorgen. Een skeelerbelasting en een scootmobielbelasting is dan ook maar een kleine stap. De belastingdienst schijnt qua processen en financiën aardig te draaien, dus wat meer complexiteit zou geen probleem moeten zijn.

  8. jeroen de vries

    @Ted Danson. Ach Tedje, accijns heffen op drank en sigaretten gaat probleemloos. Wegenbelasting op auto’s ? No problem. Bij aanschaf van dvd etc wordt ook keurig een thuiskopieerheffing berekend. Bij aanschaf van een elektrisch apparaat een verwijderingsbijdrage. Dus joh, relax. Geld heffen is geen probleem voor de staat. Fietsers kunnen prima bijdragen aan hun infrastructuur.

  9. Wouter

    Ja Hans, inderdaad het drukste stukje van NL is al jaren een puinbak. Als voetganger kom ik daar minimaal 2x per week en vaak in de ochtend of avondspits. Is gewoon niet te doen om daar dan over te steken. En wonderbaarlijk dat daar onder fietsers niet meer gewonden vallen. Bijna aanrijdingen volop, maar net geen botsingen. En onze dwaze verkeerswethoudster laat dit allemaal maar gebeuren.

  10. Herman

    Het geringe aantal ongelukken in relatie tot het aantal fietsers laat zien dat fietsers ondanks hun slechte naam zich nest gedisciplineerd gedragen.

    Op de 3 drukste autowegen van Nederland gebeuren heel wat meer ongelukken

  11. Ted Danson

    @jeroen de vries

    Hoopvol bericht. Maar hoe?

    Via het thuiskopieerheffingssysteem/accijns, dus een opslag op elke verkochte nieuwe fiets in Utrecht? Kun je je voorstellen hoeveel procent van de Utrechtse fietsers daarmee zouden bijdragen aan fietspaden? En hoe de aan-huis- en straatverkoop van fietsen gaat floreren?

    Via een algemene belasting voor iedereen, per slot van rekening heeft iedereen toch zeker wel een fiets? a. dan heeft het weinig zin, en kun je het net zo goed uit collectieve gelden betalen zoals nu gebeurt, en b. moet je een overheidsdienst (rijk of lokaal) opzadelen met het innen van belastingen over een miljoen ongeregistreerde fietsen in de stad Utrecht alleen al.

    Ander idee?

  12. Paul

    UTRECHT IS ECHT DE FIETS STAD VAN NEDERLAND !
    Dat blijkt keer op keer, en problemen zijn er om op te losen met nieuwe voorzieningen en slimme innovaties.

  13. bas

    @ jeroen en ted, laten we ook gelijk een verplichte fietsverzekering maken. Grote kenteken platen erop monteren en flitspalen neerzetten. Ook subsidie op schone elektrische fietsen tegenover die ordinaire vervuilende met mankracht aangedreven fietsen 😉

  14. onkl

    @Wouter, Hans: Misschien zijn al die net-niet botsingen ook wel een duidelijk teken dat fietsers onderling heel erg goed zijn in het vermijden van ongelukken.
    Ik ben het overigens wel direct mee eens met jullie opinie over de inrichtingskwaliteit van het Smakkelaarsveld: Wanneer je kijkt hoeveel aandacht er is aan omleidingen en tijdelijke belijning er is wanneer automobilisten een hoekje om moeten, dan is het verbazingwekkend dat zo belachelijk veel mensen het onderling maar moeten uitzoeken onder begeleiding van wat willekeurig neergedonderde trottoirtegels en zes opvolgende versies van belijning door elkaar.

  15. Cico

    Ik heb er anders al een aantal keer een aanrijding gezien, laatste was vorige week.

  16. jeroen de vries

    @Ted. Goed plan van Bas. Alle fietsers een verplichte verzekering, aan te bieden door commerciële maatschappijen (a la verplichte zorgverzekering) met een automatische opslag die aan de overheid wordt betaald. Verzekeraars innen de toeslag en maken over naar de overheid.
    Overigens heb ik nergens beweerd dat de fietswegenbelasting alleen voor Utrecht zou moeten gelden. Kosten worden landelijk gemaakt, dus de belasting kan ook landelijk worden.

  17. B

    Beste gemeente,
    Zou er een keer gekeken kunnen worden nar de plekken van de stoplichten voor voetgangers bij Tivre? Door de stoplichten ná het zebrapad te zetten is de situatie voor fietsers heel slecht. Als je vanaf de Mariaplaats richting A’damsestraatweg fietst moet je wachten bij het zebrapad op overstekende voetgangers, maar die blijven oversteken daar, ook al hebben ze rood. ALs het stoplicht voor voetgangers daar vóór de zebra komt heb je als fietser iig wel de mogelijkheid over te steken als de voetgangers rood hebben. De andere kant op is de situatie gelijkaardig.

    mvg, B

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).