Drukte en veel vertraging op wegen rond Utrecht Drukte en veel vertraging op wegen rond Utrecht

Drukte en veel vertraging op wegen rond Utrecht

Drukte en veel vertraging op wegen rond Utrecht
Archieffoto DUIC
Het is druk op de wegen rond Utrecht. Onder meer op de A2, de A12, de A27 en de A28 moeten weggebruikers donderdagochtend rekening houden met forse vertraging.

Het is druk op de wegen rond Utrecht. Onder meer op de A2, de A12, de A27 en de A28 moeten weggebruikers donderdagochtend rekening houden met forse vertraging.

De ANWB spreekt van een drukke ochtendspits, met rond 8.30 uur 800 kilometer file in Nederland. Ook rondom Utrecht staan flinke files die voor veel vertraging zorgen.

Op de A2 gaat het om vertraging tussen Nieuwegein en de afrit Utrecht-Centrum en op de A12 staat het in de richting van Den Haag vast tussen Driebergen en Kanaleneiland. Op de A27 is het twee keer raak: tussen Lexmond en knooppunt Lunetten staat het vast en ook tussen Hilversum en knooppunt Lunetten is veel vertraging. Op de A28 staat een file tussen afrit Den Dolder en knooppunt Rijnsweerd.

De drukke ochtendspits komt volgens Rijkswaterstaat door een combinatie van regenval en veel ongelukken.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

25 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Iedereen zou toch in de trein en de bus moeten zitten? Hoe kan dit dan?

  2. Bill

    Oei, snel een rijbaan er bij, dan gebeuren er door de toegenomen verkeersdrukte vast niet nóg meer ongelukken en staat het nooit meer vast!

  3. Wim

    @ lachgas
    Misschien omdat de A27 nog niet is verbreed?

  4. Len

    Ik word elke ochtend wakker met een fijnstofhoestje van de spits, wat zich met de wind door mijn dakraam heeft laten meevoeren vanaf de bekende (snel)wegen. Het is niet gezond wonen in en om Utrecht. Je merkt pas hoe erg het is zodra je een tijdje zuivere lucht hebt ingeademd op bv. vakantie, of tijdens corona.

  5. Realist

    A27 natuurlijk ook weer, veel te smal in die bak bij Amelisweerd..

  6. Sjaak

    @realist: veeleer een probleem van onkundige automobilisten die zodra het maar een beetje miezert mistachterlicht aandoet, op onverwachte momenten gaat remmen, en zich afvraagt hoe ook al weer de ruitenwisser en blower werkt terwijl ie door een beslagen vooruit kijkt.

  7. Utrechtvoorutrecht

    @Realist Juist, want na uitgebreid onderzoek is iedereen het erover eens: hoe meer rijbanen op de A27, hoe minder files op de A2, A12 en A28, hoe minder ongelukken en hoe minder regen er valt. Leest u de stukjes hier wel?

    Als u die extra rijbanen wilt om zo 2 miljard euro over de balk te smijten en daarmee een dikke middelvinger te geven aan iedereen in Nederland die van groen houdt, kosten-baten analyses kan maken of weinig te besteden heeft, zég dat dan gewoon.

  8. Don

    Vreemd ik lees overal dat verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid rondom utrecht niet nodig is.

  9. Johanneke

    @Lachgas er reizen veel mensen met de trein, de meeste treinen passen in ieder geval geen mensen meer bij. Je kunt beter vragen waarom mensen met een kantoorbaan niet gewoon thuis zijn blijven werken.

  10. Aa

    Het centrum van Nederland is gewoon vol. We kunnen niet en groeien in welvaart en bevolking en maar auto blijven rijden.

  11. Realist

    @UtrechtvoorUtrecht. Het dagelijkse oponthoud wat door die smalle bak veroorzaakt wordt is beter voor het milieu? Die strook groen zorgt voor een hoop extra vervuiling.

  12. Katja

    Ja, en ?

  13. Hans

    Heel veel kantoormannen (sorry dames) vinden het nu eenmaal fijn om onderweg naar huis nog even in de file te staan. Lekker even in het niemandsland van de ‘tussentijd’ verblijven. Weg van het kantoor en nog even niet naar de hectiek van het huishouden met vervelende jonge kinderen. Momentje voor jezelf met de radio aan in een warme cocon. Legitiem afwezig zijn. Het hoeft niet hoor, want het thuiswerken via prima on line- verbindingen ging hartstikke goed tijdens dat fameuze coronajaar 2020. Het op en neer rijden naar en van het kantoor is dus voor minstens 50% eigen keuze. En zo houden we de file in ons land in ere. Er bestaat behoefte aan. Verbredingen van snelwegen zullen de file hooguit van plaats doen veranderen. Dus vanuit die optiek hoeven we voor een eventuele, weinig soelaas biedende verbreding van die A27 ook niet zo bang te zijn.

  14. Moniek

    Verbreden, verbreden, verbreden!
    En dan… staat het ergens verderop vast.
    Dag bomen, dag groen, dag restje van wat er nog enigszins prettig is (was) aan Utrecht.

  15. Minder

    Wanneer wordt die A27 nou eindelijk eens versmald? En de max. snelheid naar 80 km. Geeft minder ongelukken, betere doorstroming (want meer mensen gaan dan met ov, (elektrische) fiets (gezond!), of werken thuis). Maak het autorijden juist onaantrekkelijker daar, of ga tol heffen.

  16. Utrechtvoorutrecht

    @Realist Dus gelooft dat twee extra stroken ervoor zorgt dat de hele regio beter doorstroomt? U denkt dat klakkeloos bouwen voor piekbelasting de beste oplossing is? Heeft u ook altijd drie koelkasten aan staan voor dat ene feestje per jaar?

  17. Utrechter

    Als de bak bij Amelisweerd verbreed is stopt deze onnodige milieuvervuiling waarschijnlijk direct. Aan de slag dus!

  18. Utrechter

    @Utrechtvoorutrecht: dit is geen piekbelasting, het was vandaag twee keer op één dag raak. Juist als je van groen houdt zou je voor de verbreding moeten zijn. Minder uitstoot, meer bomen door compensatie, een overkapping, geluidsschermen, minder verkeer door de stad zelf. Kost wat maar dan heb je ook wat, kijk naar de A2 bij Leidsche Rijn. De automobilisten betalen genoeg belasting om er ook fatsoenlijke infrastructuur voor terug te mogen zien.

  19. Lexus

    De enige aanvaardbare oplossing met behoud en op den duur verbetering van het leefmilieu is een drastische terugdringing van de doorgeslagen mobiliteit, gecombineerd met veel beter openbaar vervoer. Uitbreiding van autowegen staat daar haaks op.

  20. Utrechtvoorutrecht

    @Utrechter En wanneer waren die twee keer? Op willekeurige tijden of denkt u dat ik die vooraf had kunnen voorspellen en dat we er zelfs een naam voor hebben: de spits? Overigens zal er wonderbaarlijk morgen rond dezelfde tijd géén file staan. Vroeger zou ik als heks verbrand zijn voor zoveel voorspellingsgave.

    En ik ben voor groen. Niet 20km verderop maar hier in Utrecht. Met uw redenering kunnen we ook een vuilstort voor uw stoep maken, scheelt weer het ritje naar een stort buiten de stadsgrenzen.

  21. cas

    Verbreden dat stuk, het gaat niet alleen over een rijstrook erbij maar over veel meer maatregelen. Alle mensen die klagen over milieu zijn over een paar jaar hopeloos achterhaald door de techniek (waterstof, elektrische en wat nog meer de toekomst ons biedt). De mobiliteit gaat niet minder worden maar gaat alleen nog maar groeien. Teveel mensen leven in een utopie die een enorme boosheid creëren voor zichzelf als hun wensdenken niet uitkomt.

  22. Klok

    @ Utrechter

    Voor het maken van meer rijbanen bij Amelisweerd hoeft de bak dus niet verbreed te worden. Er passen nu (en al jaren) meer banen in de bestaande bak. Ze worden alleen niet aangelegd, omdat de projectontwikkelaar en de aannemer door de VVD grootschalig en langdurig aan het werk gezet moet worden. Die MOETEN FORS verdienen. Niks meer en minder. En de VVD kan scoren met de miljarden die ze in snelwegen stopt.

    Dat het goedkoper kan en de doorstroming ook nog eens verbeterd, daar is het de VVD dus niet om te doen. Dat moet je toch te denken geven.

  23. Lexus

    @Cas: wie is er hier aan het wensdenken?

  24. Minder

    @Lexus (9.45)

    Helemaal mee eens! En ook de vliegmobiliteit terug dringen a.u.b..

  25. Utrechter

    @Utrechtvoorutrecht: het mooie is dat Amelisweerd groener wordt als de verbreding en overkapping wordt uitgevoerd. En ja soms heb je ook stukken die helaas minder groen zijn. Dat hoort er nou eenmaal bij als je in een grote stad gaat wonen met drukste spoorknooppunt van het land, en een paar van de belangrijkste snelwegen van het land, waarmee oa Amsterdam en Rotterdam (plus haven) verbinding hebben met Duitsland en een gemeentebestuur van GL/D66 dat alle groene stukjes in de stad wil volbouwen.

    @Klok: als het niet zou hoeven, des te beter. Hoor je mij niet over. Maar dat alternatief met zes stroken in de bak is vanwege verkeersveiligheid toch suboptimaal gebleken. Kabinet had de regio de ruimte gegeven voor een gelijkwaardig alternatief. Wie weet komt dat er ooit van. Helaas geen overkapping maar scheelt wel kosten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).