De gemeente Utrecht begint deze week met een proef met ‘drukteborden’. De borden, die zijn uitgerust met een druktemeter, geven fietsers ter plekke advies over een rustigere route die ze kunnen nemen.
De borden wijzen fietsers op een ‘olifantenpaadje’, een alternatieve route die rustiger en groener is dan de reguliere route en minder stoplichten en kruispunten heeft. “Dit alternatieve pad omzeilt drukke punten zoals Tivoli en leidt fietsers bijvoorbeeld via het Ledig Erf, een route die ondanks de extra kilometer tijdens de spits net zo snel is en meer comfort biedt”, aldus de gemeente.
Tekst loopt door onder de afbeelding
De proef met de drukteborden duurt drie maanden en het doel is om erachter te komen of fietsers de borden nuttig vinden en bereid zijn om een andere route te kiezen. Dat moet zorgen voor een betere spreiding van fietsers en het verminderen van drukte op populaire routes.
Het project is een idee van Floor Bouwmeister en Friso van Booij. Zij wonnen met hun idee ‘Utrechtse Olifantenpaadjes’ de challenge fietsspreiding van platform U-Forward.
49 Reacties
ReagerenGoed idee ! Er is veel meer spreiding mogelijk.
Als het slaagd beter electronische borden die ook meer fiets info kunnen geven… bijvoorbeeld weg werkzaamheden etc.
Ook dit subsidieslurpend dwangneurotisch fietshobbyprojectje gaat niet werken, dat is enkele jaren eerder al bewezen door andere subsidietrekkende fietshobbyisten in de stad.
Maar dat geld wat de gemeente niet heeft blijft wel over de linkse plinten klotsen…
Laat de gemeente eens gaan bezuinigen door fors in het eigen volvette vlees te snijden.
Je kunt nu eenmaal ook niet verwachten dat mensen zelf nadenken en alternatieve fietsroutes vinden en/of verzinnen (mogelijkheden te over).
Daar heb je een overheid voor nodig.
Misschien kan er ook geestelijke bijstand worden verleend aan fietsers die het allemaal te veel wordt. Een brein kan niet onbeperkt informatie in zich opnemen.
Wat dacht je er van de duizenden buitenlandse studenten terug te sturen en de expats. Dan zijn die drukteborden niet meer nodig.
Fietsers die naar borden kijken en aanwijzingen opvolgen….
Dat is wel heel optimistisch gedacht van de bendekers en uitvoerders van dit plan
Ik maak uit het verhaal op dat het voornamelijk gaat om woon/werk-studie verkeer. Dan ga je waarschijnlijk nooit voor de ‘rustige’ route. Mogelijk was het beter de routes ‘Kortste’ en ‘Snelste’te noemen?
@wvr: mee eens. Laten we de borden boven en naast de snelwegen ook maar weghalen. Moeten automobilistjes weer zelf nadenken.
Olifantenpaadjes zijn toch juist onbestraatte/ongeasfalteerde, zelfgemaakte afstekertjes? Dat lijkt me niet de bedoeling…
Misschien weer papieren stadsplattegronden voor een beter overzicht gaan gebruiken?
Al het oost-west fietsverkeer moet door de flessenhals Sijpesteijntunnel. Er wordt letterlijk al 100 jaar gedacht over een nieuwe tunnel bij de Beetsstraat. De urgentie van zo’n extra ontsluiting, die de huidige routes ontlast, neemt met de nieuwbouw in Merwedekanaalzone en Nieuwe Defensie steeds verder toe. Het komt er maar niet van. De Lotjeboulevards hebben meer prioriteit.
Tja als je utrecht volperst met woonblokken zonder de onderliggende infrastructuur aan te passen krijg je overvolle en gevaarlijke fietspaden. En dat je dat dan denkt op te lossen met een bordje van fiets maar om is wel weer heel treurig.
Zo geweldig is dat alternatief niet eens, het lijkt behoorlijk om. De reden dat de fietsroute dwars door de binnenstad zo druk is, is nou net juist omdat het wel lekker doorfietst en de stoplichten die er zijn nooit lang op rood staan of niet zo serieus genomen hoeven te worden omdat er toch amper kruisend verkeer is. Ik zou zeggen: zorg nou eens voor wat meer echte doorfietsroutes, dat hoeft ook echt niet zo moeilijk te zijn.
Fietsers zijn als water: zoeken de kortste weg. Ik vraag me echt af hoeveel fietsers zouden overwegen de groene route te nemen om van Science Park naar CS te komen. Ik zou het zelf niet eens overwegen.
Ik kijk naar die foto en vraag me dan af hoe lang de file zou zijn als al deze mensen besloten hadden om met de auto te gaan. Lekker in je eentje, natuurlijk. Hoe fijn zou dat zijn voor de fietsenhaters op deze site!
En de groene route heeft wel dat onhandige stuk bij de Bleekstraat en Ledig Erf, met een knullig stoplicht, paar haakse hoeken en stukken waar fietsers moeten voorsorteren voor overstreken op een korte strook.
Wat zijn die grote gele vlakken op de kaart?
En waarom helemaal via Maarschalkerweerd?
De route via Catharijnesingel is prima en zelfs logisch als alternatief, maar dan toch wel vanaf Ledig Erf *of* via de Venuslaan/Rubenslaan, of als je de Koningsweg kiest, voor het stadion langs (via Tamboersdijk/Ostadelaan)?
Man man wat zinloos. Fietsers zijn als water. Zoeken altijd de kortste weg.
Maar als ze nou eens de ene school om 6 uur laten beginnen en de andere om 6:30, 7:00 uur enzovoort dan spreid je de drukte en hoef je geen erg veel geld te inverteren, wat toch nauwelijks helpt!!
Dit is natuurlijk ook een probleem dat er te veel mensen op een te kleine operavlakte wonen, namelijk wijken waar 15 jaar geleden 15 duizend mensen woonde, wonen nu 30 duizend mensen.
@ Koel hoofd
Ga je hoofd eens afkoelen, je denkt niet meer zo helder.
Die infrastructuur van die “subsidietrekkende fietshobbyisten” kost per afgelegde kilometer in de stad ordes van grootte minder geld dan het alternatief. Al bulldozerde je de hele as van Centraal via de Viestraat-Nobelstraat-Burg Reiger naar de Uithof, en maakte je er een vierbaans autoweg van, dan nog zou je per direct een onoplosbaar verkeersinfarct hebben als al deze fietsers de auto pakten.
Het werkt dus wél. En de kosten van een paar van dit soort verkeersborden zijn natuurlijk peanuts.
@ Utrechtvoorutrecht
Waarom weer die polarisatie?
Je bent voor de fiets (en dus tegen de auto) of voor de auto (en dus tegen de fiets)?
Wat een onzin, zeg.
De fiets treft binnenkort hetzelfde lot (oftewel Lot 🙂), als de auto; het centrum dicht voor fietsers met een rondweg er omheen.
Jaren bouwen om inwoners toe te voegen die zich verplaatsen en vervolgens de infra gelijk houden. Heel begrijpelijk dat het vastloopt, maar waarom snapt onze wethouder dat niet?
Utrecht fietsstad utrecht fietst ‘s werelds grootste fietsenstalling enz enz en dan nu omfietsroutes. Volgens mij zijn ze van Lotje getikt in het gemeentehuis
Gemeente wil weer bepalen wat ik doe. Rot op met je borden. Ik rij waar ik wil.
@W 6/9/2024 – 8:28
Ja hoor, prima.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Lucht dat je jama-dasniejeerlijk-dan-hunnie-ooooooook gevoel een beetje op?
Ik ben benieuwd naar die borden. Gaat de gemeente daar de actuele reistijden op projecteren? Dan kan het effect hebben. We hebben allemaal de gewoonte om zo snel als mogelijk ergens te komen. Of dat fietsend of autorijdend is maakt niet uit. Het zit diep in onze aard.
Het blijft echter een noodoplossing. Het oost/west OV moet onder de grond, dan pas ontstaat er in de binnenstad voldoende ruimte voor de fietsers. De Biltstraat en de Nobelstraat en al het andere tussen CS en de Uithof zeer breed geschikt maken om te fietsen.
Onze mobiliteit blijft toenemen, pleisters helpen, maar het lange termijn beleid deugt niet. Met dank aan de KVU en Lot.
Het middeleeuwse centrum van Utrecht is volledig ongeschikt voor het verwerken van zeer grote aantallen fietsers. Derhalve sluiten we het centrum binnen de singels voor doorgaand fietsverkeer. Op die manier kunnen voetgangers gebruik maken van de binnenstad zoald bedoeld. En niet te vergeten, ik hoor altijd dat fietsen ontzettend leuk en gezond is. Het is dus een grote plus voor alle fietsers die van A naar B willen dat ze nog wat extra kilometers afleggen. Extra leuk en extra gezond!!! Win-win mensen.
@van puffelen: uitmuntend idee. alleen een beetje jammer dat je denkt dat fietsers slechts uit scholieren bestaan. Ook werkenden maken gebruik van dit vervoermiddel.
Ook aan bedrijven dient gevraagd te worden om begintijden te variëren. Dus het ene bedrijf begint om half 7, de andere om half 10. Timmerbedrijf van puffelen bijv om 9 uur. Topplan van je !
Dit is gewoon het bewijs dat een veel beter OV noodzakelijk is, de grenzen zijn bereikt, dan krijg je dit soort noodgrepen.
Er moet een tram of metro verbinding komen tussen Uithof (USP) en CS door (of onder) de binnenstad, en liefst ook verder door naar west (LR).
Er is zowiezo een uitgebreider tramnetwerk nodig, maar een erg vooruitziende blik hebben de politici helaas niet.
Misschien stoppen de stad nog verder vol te proppen. Het is een beetje erg vol aan het worden.
Toch opvallend dat de Venndiagram van mensen die tegen deze fietsmaatregelen en diegene die A27 willen uitbreiden, een perfecte cirkel is,
Wat kost dit grapje? Meegenomen in de begroting?
het is niet leuk om al die verkeersmanagers, ruimtelijke ontwerpers, stadsplanners en mensengedrag allemaal samen te zien discussiëren over een “betere oplossing”? Ga maar iets anders zoeken om te kiezen… Als expat zou ik een alternatieve route nemen omdat ik niet geboren ben met een fiets tussen mijn benen en alternatieve, minder drukke routes zouden het voor mij mogelijk maken om met de fiets te reizen, iets wat ik nu niet durf.. het kan de routes rond het centrum verlichten en jullie leven minder pijnlijk maken. Denk eens wat verder dan je navel.
en toen kwam er een olifant
met en hele lange snuit…
Staan die borden de hele dag aan of alleen tijdens de spits?
@W: ook mensen die niet werken, chronisch ziek of bejaard zijn, met pensioen zijn, en alles er tussen in, fietsen.
Dit zijn vast betere fietspaden dan op Lunetten. Daar is het door achterstallig onderhoud nog steeds niet veilig.
@Nina Hoezo polariserend? Auto blijf je altijd houden, heb ik geen probleem mee. Maar iedereen altijd in de auto, dat gaat gewoon niet.
Mijn punt is dat we allemaal blij moeten zijn met iedereen die fietst, loopt of OV gebruikt, vooral in de spits. Zonder die mensen loopt álles vast. Dan kun je boos zijn dat er wat grijpstuivers naar fiets-infra gaan maar het alternatief is desastreus voor de mobiliteit. Ik vind opmerkingen van @KH en @André echt kortzichtig.
Willen we meer, of minder fietsen nou daar gaat groen links dan wel even voor zorgen .
https://www.duic.nl/politiek/politiek-wil-meer-weten-twee-ton-promotiekosten-herenroute/
Was ook een flop.
@ Utrechtvoorutrecht
We moeten ook blij zijn met al die mensen die met de auto reizen, want die gaan bijv. naar hun werk of ergens anders naartoe dat niet bereikbaar is voor hen met alle vervoersmogelijkheden die jij opnoemt.
Allemaal in het OV of nog meer fietsers dat past sowieso niet.
De meer dan 9 miljoen auto’s in Nederland brengen tientallen miljarden euro’s aan belasting op voor de (lokale) overheid.
Dat bedoel ik met depolarisatie: bekijk het eens van de andere kant.
@N
Ik had het over het onderwerp van het artikel, dat is je zeker ontgaan?
@UtrechtvoorUtrecht
Kortzichtig?
Duic heeft eerder over een soortgelijk projecten gepubliceerd.
https://www.duic.nl/algemeen/witte-konijnen-stippelen-nieuwe-fietsroute-uit/
https://www.duic.nl/algemeen/fietsers-drie-jaar-nog-bekend-herenroute/
https://www.duic.nl/algemeen/utrecht-gaat-verbeteren-herenroute/
Onze gemeente heeft nul lerend vermogen, ze ziet de eigen fouten niet eens.
LOL @nina bedoelt dat mensen het meer van haar kant moeten bekijken want anders zijn ze polariserend….
Bespottelijk om hier het begrip ‘olifantenpaadje’ voor te gebruiken. Echt. Een olifantenpaadje is juist niet door de wegbeheerder aangelegd maar ontstaat door (informeel) gebruik.
@Nina Als er geen fietsers meer bij kunnen, wat stelt u voor? Dat een aantal fietsers de auto pakt?
Zoals al eerder gezegd, en dit geldt vast voor meer mensen: ik ben niet tegen de auto, ik ben niet tegen de fiets, maar we moeten wel kritisch kijken hoe dit logistiek te regelen is. Wat dat betreft kan er met dezelfde ruimte meer fietsverkeer plaatsvinden. En nog meer loopverkeer. Dus initiatieven om mensen van auto naar fiets en van fiets naar lopend te krijgen, zijn het proberen waard. Als u vindt dat ik daarmee automobilisten schoffeer, hoor ik het graag.
Verder eens met @Dj: je kunt een andere mening hebben, heeft niks met polariseren te maken.
@Dj
De ene mening is niet beter dan de andere. Ze moeten er allemaal mogen zijn. De waarheid ligt veelal toch in het midden en niet in de extremen.
Het is heel gezond om niet steeds in je eigen mening bevestigd te worden. Een goede manager bijv. wil niet alleen maar ja-knikkers om zich heen, is mijn ervaring.
Nog meer geld over de balk smijten. De studenten moeten de stad uit. Naar een campus. Daar horeca maken voor studenten. En anders lekker bij papa en mama blijven wonen en werk gaan zoeken op je 16e. Scheelt een hoop gezeur in dit land. Desnoods koekjes bij pally inpakken. doe je nog wat nuttigs ipv onze wegen verstoppen met fietsen.
@Dj
“@nina bedoelt dat mensen het meer van haar kant moeten bekijken want anders zijn ze polariserend….”
Inderdaad.
@Alain
“Wat zijn die grote gele vlakken op de kaart?”
Daar kunt u uw olifant parkeren.
Tja, ik fiets iedere ochtend dwars door het centrum van oost naar west naar mijn werk en eind van de middag weer terug. Schijnt de drukste fietsroute van Nederland te zijn, maar ik vind het prima te doen. Zie de noodzaak van die borden niet zo. Een paar jaar geleden hadden ze acteurs ingehuurd. Stond zo’n vrolijkerd mij om half acht ‘s ochtends bij stoplicht Maliebaan uit te leggen dat er ook een andere route was dan via de Reigerstraat en verder. Dat gaat niet werken hoor als ik mijn koffie nog niet heb gehad. 🙂
Nog een andere optie: ga gewoon wat eerder naar je werk of school als het druk is. Waarom moet iedereen precies om 8.59 uur op de plaats van bestemming zijn? Voor 8 uur ‘s ochtends kun je wonderlijk snel door de stad fietsen. Daarna is het persen.
Het wordt alsmaar gekker in deze gemeente. Drukteborden. Containerontmetingsplekken. Er moeten heel wat miljoentjes bezuinigd worden in Utrecht. Lijkt me niet moeilijk die te vinden: hef de afdeling Onzinnige projecten op en je hebt de begroting weer sluitend.
Polariseren is zaken van één kant bekijken en ieder tegenargument – vaak door het in het belachelijke te trekken – afschieten waardoor een discussie wordt afgestopt.
Er zitten ALTIJD twee kanten aan een zaak. Daar waar teveel één kant wordt belicht, moet de andere kant naar voren worden gebracht om verdraagzaamheid voor elkaar te creëren.
Kortom: ieder mag vinden wat diegene vindt.
Wie denkt dat geconfronteerd-worden-met-een-andere-mening polariserend is, zou hoognodig eens buiten diens eigen bubbel kijken.