DUIC bezorgt vanaf gisteren huis aan huis in Utrecht de DUIC Krant in een oplage van 146.000 exemplaren. Daarnaast is er vanaf nu ook een -eveneens gratis- app beschikbaar, met Utrechts nieuws en locatiegebonden, actuele informatie. Gisteren was er een feestelijke onthulling op de Helling in Rotsoord.
Deze twee nieuwe mediakanalen vormen een aanvulling op de reeds bestaande online nieuwssite, de dagelijkse nieuwsbrief en de verschillende social mediakanalen. DUIC werd in 2011 opgericht op initiatief van drie Utrechters: Michael Kroonbergs, Martijn Rademakers en Joris Daalhuisen. “Door de intelligente, cross mediale inzet van deze kanalen voor de verspreiding van lokaal nieuws, kun je DUIC beschouwen als een echte gamechanger in medialand”, zegt Daalhuisen. Het eerste exemplaar van de DUIC Krant werd dinsdagavond in een feestelijke setting overhandigd aan Marten Blankesteijn, oprichter van de succesvolle online kiosk Blendle.
De DUIC Krant is een geheel nieuwe huis-aan-huistitel, met de focus op lifestyle – en achtergrondverhalen en de betekenis van het nieuws vanuit Utrechts perspectief. Deze magazine-achtige printeditie wordt halverwege de week bezorgd en is bedoeld als een krant waarvoor je de tijd neemt, met een kop koffie of thee. “De DUIC Krant rekent af met het beeld van het lokale sufferdje, zoals veel mensen een gratis lokale krant noemen”, zegt Daalhuisen. “Als je betrokken bent bij de stad Utrecht, lees je de DUIC Krant van voor naar achter. Zo simpel is het.”
Marten Blankesteijn stond mede aan de wieg van de DUIC App, die hij omschrijft als ‘de huis-aan-huiskrant van de toekomst’. De DUIC App levert hyperlokale informatie – denk daarbij niet alleen aan algemeen nieuws op wijk- en straatniveau, over festivals, muziekvoorstellingen en films, maar ook interessante informatie van gemeentelijke instanties. De gebruiker geeft zelf aan of hij pushberichten wil ontvangen als er vergunningen worden aangevraagd, woningen te koop worden gezet of meldingen zijn van 112. “Dat kan alleen in jouw buurt of juist in de hele stad”, zegt Daalhuisen. “Zo weet jij als eerste wat er in jouw buurt gebeurt, wanneer er iets gebouwd gaat worden of wanneer dat mooie hoekhuis in die rustige wijk te koop is.” De DUIC App is kosteloos te downloaden in de App Store en de Google Play Store.
“In de visie van DUIC wordt de content die de redacteuren opleveren cross mediaal gebruikt. De eindredacteur wordt een regisseur, die steeds afweegt welke berichten via welk kanaal de wereld in worden gestuurd, om de berichten zo relevant mogelijk te maken voor de lezers. Adverteerders kunnen van deze ontwikkeling profiteren. Niet eerder was het mogelijk om heel nauwkeurig commerciële boodschappen relevant te maken, op het juiste tijdstip, de juiste locatie, het juiste umfeld. Dat levert een optimaal en effectief bereik op”, stelt Daalhuisen.
19 Reacties
ReagerenEen mooi initiatief. Nu….volhouden.
Het leuke aan DUIC vond ik juist dat het een exclusief internetmedium was, met de daarbij behorende mogelijkheid te reageren op het nieuws. Zie de toegevoegde waarde niet van een papieren editie en vind het zelfs verspillend.
Desondanks gun ik het de redactie van harte.
Het gaat dus blijkbaar (wederom) om de adverteerder…
Overigens: hoe vaak komt de fysieke krant uit? Wekelijks?
De website is een tijdje terug al helemaal geoptimaliseerd voor mobieltjes, dat vind ik goed werken.
Wat zijn naast de voordelen ihkv marketing voor mij als nieuwslezer de voordelen van de app?
Nevermind, ik had een stukje tekst overgeslagen XD
Inderdaad jammer dat er voor een papieren krant extra wordt gekozen. Weer meer bomen verspilling. Weer meer drukinkt. Ik lees de digitale krant met graagte, op papier gaat hij meteen weg.
Wat me verder opvalt is dat de redactie uit alleen mannen bestaat? Klopt dat??
Fijn, een app! Leuk! Werkt goed, beetje zoeken nog, maar dat zal wennen zijn. Complimenten dus. Lettertype is wel wat aan de (erg) kleine kant, misschien iets voor een update?
Beste Gerda,
De DUIC Redactie bestaat uit drie man en twee vrouwen.
Met vriendelijke groet,
Michael Kroonbergs, hoofdredacteur
Voor de app woon ik nu niet in Utrecht. Dit omdat ik mijn postcode niet op wil geven (ik hoef geen alerts). Toch wel een omissie dat je hier niet kunt kiezen voor: nee bedankt.
Complimenten voor zowel de app als voor de nieuwe huis-aan-huis-krant. Voor het eerst sinds tijden weer een gratis krant in de bus met lezenswaardige achtergrondartikelen, i.p.v. alleen maar vluchtig nieuws wat je al lang op internet (DUIC) hebt gelezen. Website/app en papieren krant sluiten zodoende goed op elkaar aan en vullen elkaar aan.
Blijf vooral doorgaan met het publiceren van interessante achtergrondartikelen.
Kreeg net het Stadsblad en DUIC tegelijk in mijn brievenbus.
Stadsblad vertrouwd en DUIC vind ik overbodige luxe !
Berichtgeving van Stadsblad veelzijdiger en niet zo modieus.
De krantenjongenman was in rivierenwijk al kerstgeld aan het ophalen met de nieuwe duic.
Hij keek me 5 minuten als een zombie aan, toen ik zei dat ik hem nu nog geen geld ging geven, dit was pas de eerste van jaargang 1 en 1 dag uit.
Na vijf minuten flapte die er uit ” maar,.. ik ben al anderhalf uur bezig”.
Lekker bezig DUIC. App bevalt tot nog toe prima!
Leuk feest met power !, Het blad geeft een mooie aanvulling vindt ik omdat het meer de diepte in gaat.Succes er mee !
Prima initiatief, blij met print, goede vormgeving, iets groter corps voor de platte tekst.??
Voor Utrechts nieuws lees ik het AD/UN, een kwaliteitskrant.
Puur commercieel dit dus.
gefeliciteerd mensen
huis-aan-huis bezorgd: nou niet bij mij!
Beste redactie, gefeliciteerd met deze mooie stappen!