DUIC Krant: “Zestien jaar en beroemd op Instagram met 700k volgers” | De Utrechtse Internet Courant DUIC Krant: “Zestien jaar en beroemd op Instagram met 700k volgers” | De Utrechtse Internet Courant

DUIC Krant: “Zestien jaar en beroemd op Instagram met 700k volgers”

DUIC Krant: “Zestien jaar en beroemd op Instagram met 700k volgers”
DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant. Hieronder kan je een van de verhalen lezen die de afgelopen week in de krant is verschenen. Wil je de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht.

DUIC brengt naast elke dag online het laatste nieuws ook achtergronden in de papieren krant. Hieronder kan je een van de verhalen lezen die de afgelopen week in de krant is verschenen. Wil je de hele krant nog eens in zijn geheel nalezen? Kijk dan onderaan dit bericht.

Iets minder volgers dan Yolanthe Cabau van Kasbergen, twee keer zoveel als Chantal Janzen en eind vorig jaar de nummer veertien van de meest populaire Nederlandse Instagramaccounts. Dat allemaal op 16-jarige leeftijd. Toch zullen veel mensen haar niet kennen en noemt ze zichzelf geen beroemdheid. Annegien Schilling blijft er zelf nogal nuchter over: “Die 700.000 volgers is voor mij maar een nummer. Ik kan me niet eens voorstellen hoeveel mensen dat zijn.”

Een documentaire over het populaire meisje ging zondag 29 mei in première op festival Tweetakt op Fort Ruigenhoek. Negen maanden lang werd ze gevolgd door een cameraploeg van de KRO-NCRV. Toch zit er gewoon een bescheiden en ietwat verlegen vwo 5-scholiere uit Utrecht achter het account fetching_tigerss op Instagram, een gratis mobiele app om foto’s uit te wisselen.

“Ik zou mezelf nooit beroemd of bekend willen noemen”, vertelt Annegien met de blik op haar cola gericht. “Heel soms word ik herkend in de stad. Dat vind ik wel grappig, dat mensen net iets te opvallend wijzen en fluisteren. Verder merk ik er niet veel van.” Zelf zegt ze dat ook haar omgeving er niet veel van merkt of mee bezig is. Schouderophalend: “Ik heb het er niet zo vaak over. Dat wil ik graag zo houden.”

e0525c95-e973-4cfe-3b33-771b432c2c1bDoor de uren die in de foto’s gaan zitten ziet ze het wel als werk, maar ze verdient er niets aan. “Geld maakt me ook niets uit. Als ik het niet leuk meer vind stop ik er gewoon weer mee.” Ze geeft toe dat steeds meer mensen iets van haar willen en dat veel partijen deel willen uitmaken van haar succes. Daarom laat ze ruimte tussen zichzelf en haar grootste hobby. “Het enige wat ik een beetje merk is dat mijn moeder wil dat ik meer aan school werk”, ze lacht en geeft toe dat het elkaar nog wel eens in de weg zit. “Ik snap mijn moeder ook wel hoor, maar het is gewoon zo leuk om creatief bezig te zijn. Gelukkig steunen mijn ouders en vriendinnen me wel heel erg.”

Die 700.000 volgers is voor mij maar een nummer. Ik kan me niet eens voorstellen hoeveel mensen dat zijn

Kunst

Wat is er dan zo bijzonder aan haar foto’s? “Het is manipulatie van de werkelijkheid. Het is heel bijzonder dat zo veel mensen het leuk vinden, maar ik hou er niet van om mezelf kunstenaar te noemen.” Toch vinden veel mensen het wel degelijk kunst wat er op het account is te zien. De foto’s zijn bewerkte zelfportretten in een verdraaide werkelijkheid. Een surrealistische bewerking tot in de puntjes uitgevoerd en moeilijk van echt te onderscheiden.

Inspiratie haalt Annegien uit alles en niets. “Wat zie jij als je naar dit oude tafeltje kijkt?”, wijst ze op een oud terrastafeltje. “Ik zie dus iets prachtigs. Eigenlijk vind ik heel lelijke dingen vaak mooi. Dan ga ik aan het kanaal zitten met een muziekje en zie ik een muurtje dat helemaal is vergaan. Daar krijg ik ideeën van.”

Annegien begon op haar dertiende met haar account. “Ik wilde fotograaf worden. Maar ik was nog jong en wist helemaal niets van fotograferen af. Mijn eerste download was Instagram”, legt ze uit. Op dat moment was de foto-app nog lang niet zo groot als het inmiddels is. “Het was een kleine community. Ik kon dus ook niets van anderen afkijken en had alle vrijheid om te posten. Het begon met wat gekke foto’s die ik een beetje ging bewerken.”

b83bd5bd-7e73-3005-c93b-9e2f984e0d2cDe fans

“Professionele programma’s als Photoshop kon en kan ik niet betalen. Dus ik was avonden lang op zoek naar iets wat ik wilde.” Nadat ze een goed bewerkingsprogramma had gevonden (een app op haar telefoon) groeide het account gestaag. Met tien volgers per week, naar honderden per dag. Ik heb enorm veel respect voor mijn volgers. Daar doe ik het voor.” Toch heeft ze een rare band met de mensen die haar al zo lang volgen. “Zij kennen mij wel van alle foto’s, maar ik ken hen eigenlijk niet. Inmiddels ken ik er een paar doordat ze altijd wel reageren, maar ik weet verder niet wie daarachter zit.” Ze plaatst nu elke drie dagen een nieuwe foto voor haar fans.

De 700.000 bestaat voor een groot deel uit Amerikanen, Nederlanders, Duitsers en gek genoeg Filipijnen. Grinnikend: “Ik weet ook niet waarom de Filippino’s het zo leuk vinden. Eigenlijk ben ik wel altijd bezig met Instagram. Naast bewerken, kost bedenken veel tijd en probeer ik de statistieken bij te houden. Ik probeer te inspireren en mooie dingen te maken, maar zelf ben ik ondanks alle positieve reacties altijd heel kritisch. Eigenlijk vind ik ze zelf nooit zo goed. Ja, er is er eentje, die vind ik wel oké. Dat is The Afterparty.” Dat is dan het enige complimentje dat ze zichzelf durft te geven.

Onafhankelijk

Feller wordt ze als het gaat om grote bedrijven die aan haar willen verdienen. “Ik wil alleen iets met inhoud plaatsen. Er zijn veel meiden die iets met beautyproducten plaatsen. Dat is heel mooi, maar ik interesseer me daar niet voor. Dat zou dus nergens op slaan.” Ook zegt ze het niet eerlijk te vinden tegenover haar volgers om commercieel te gaan posten. Ze werd benaderd door Mediakraft, een bureau dat creatievelingen aan bedrijven koppelt, en zegt wel open te staan voor hun ideeën. Dan komt echter de eigenzinnigheid goed naar voren. “Ik heb er leuke projecten mee gedaan, zoals de documentaire, maar ze willen dat ik meer op YouTube ga doen. Dat zie ik voorlopig nog niet zo zitten en dan doe ik het niet.”

“Ik interesseer me niet voor beautyproducten. Ik wil alleen iets met inhoud plaatsen”

De documentaire Het meisje van 672k is geproduceerd door Hollandse Helden in samenwerking met RTV Utrecht en KRO-NCRV en laat volgens Annegien een zeer persoonlijk beeld zien. “Ik moest wel even wennen, maar mijn vriendinnen zeiden gelijk: ‘ja dat ben jij!’ Thuis ben ik wel een stuk rustiger. Op Instagram kan ik de knop omzetten en lijk ik heel extravert, maar als de documentaire op tv is ga ik die het liefst alleen in een donker kamertje kijken.” Op 26 juni wordt de docu uitgezonden op NPO 3 om 19.25 bij Zapp Echt Gebeurd.

Het account van Annegien Schillig is te vinden op instagram.com/fetching_tigerss/.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).