De stichting World Bike Capital Utrecht (WBCU) heeft een start gemaakt om Utrecht als fietsbrandpunt van Nederland te lanceren. In de Jaarbeurs werd het ondertekende convenant aan wethouder Lot van Hooijdonk overhandigd.
De WBCU zegt Utrecht als ‘living LAB’ te zien en heeft volgens de organisatie de perfecte schaal om als brandpunt te fungeren voor de hoofdstad van fietsland Nederland. “Utrecht als fietshoofdstad van de wereld moet niet alleen vanuit de overheid komen, maar ook door slimme coalities met het bedrijfsleven, kennisinstellingen en burgerinitiatieven”, aldus de organisatie.
DUIC was bij de overhandiging en de eerste bijeenkomst.
10 Reacties
Reagereninnovatief? Hoe gaan steden met mensen om? Kracht van de regio? De hub? Ga naar Utrecht toe?
Liever niet, niemand van die mensen fiets ooit tijdens de spits van Oost naar West of vice versa. Je moet verkeersstromen ontwarren, dat ze elkaar niet kruisen. Na jarenlang bouwen en overleggen doen fietsers, auto’s en bussen precies het tegenovergestelde bij Station CS/Tivoli/Catharijnesingel: elkaar in de weg zitten.
Laat me niet lachen, opheffen die handel, zal altijd onder geschoven kindje blijven, consensus iedereen moet zijn dingetje doen. Gaat niet lukken, kies voor OV (metro), fiets of auto niet alle 3, kan niet, nu niet, nooit niet.
Probeer eerst de de fietsers op te voeden tot
normaal gedrag: parkeren, voorrang verlenen,
stoplichten en borden opvolgen.
Slimme coalities met het bedrijfsleven? Laat me niet lachen Lot en stichting. Het bedrijfsleven in het centrum is het laatst waar jullie rekening mee houden. Auto’s, of ze nu schoon zijn of niet, moeten hoe dan ook het centrum uitgepest worden.
Waarom kan die stichting trouwens niet gewoon op z’n Utrechts “Wereld Fiets Hoofdstad Utrecht” heten? En door wie wordt die stichting betaald, ik kon er niet snel wat van vinden.
Nu nog denken aan al die mensen die met een beperking toch een zoveel mogelijk normaal leven willen en zelfregie.
Fietspaden hellen, stallingen zijn niet aangepast op de bredere fiets of je komt überhaupt met een driewieler helemaal niet naar binnen. Er is te weinig plek. Er zijn goede oplossingen, laat de wethouder deze nu nog deze opvolgen.
Leuk, echt leuk. Maar ik geloof er niet in.
Zolang de gemeente niet naar haar bewoners luistert en alleen maar zijn eigen pik achterna loopt, kan ik er niet enthousiast van worden. Er is geen fraaie auto en goederenvervoer oplossing (mijn plan van een ondertunnelde ringweg heeft dat wel…) en daardoor het ontbreken van een goed fietsplan maakt dat het niets zal worden. Wel een fijn traject voor het ego van de wethouder, zonde van het gemeenschapstijd/geld.
Vooruitkijkend wordt Utrecht telkens op nummer 1 gezet, nationaal en internationaal. Kijken we echter in het nu dan valt het vies tegen. Stop eens met die worst-voorhouden-politiek en ga aan de slag.
Goed plan ! Bovenstaande reactie geven aan dat het belangrijk is dat Utrecht inderdaad aandacht gaat geven aan goed oplossingen van mobiliteit. En de fiets is het meest schone vervoer denk ik…
Bij hoofdfietsstad van de wereld hoort ook een gepast gedrag op de fiets. Stoppen voor rood, voorrang verlenen, richting aanwijzen, fietslicht aan hebben in het donker. Steun de http://www.verkeershelden.nl en vraag de gemeente om hier aandacht aan te besteden.
Laten we met al die fietsvoorzieningen toch niet vergeten dat er in de stad mensen wonen die niet kunnen fietsen maar op een auto zijn aangewezen. Dus toegankelijkheid voor auto’s van invaliden, en voldoende invalidenparkeerplaatsen goed verdeeld over de stad.
@ Michel, het gaat om ambitie durven hebben…en als zij dat kunnen waar maken is dat toch heel bijzonder ?