Duizenden anti-abortusdemonstranten in Utrecht Duizenden anti-abortusdemonstranten in Utrecht

Duizenden anti-abortusdemonstranten in Utrecht

Duizenden anti-abortusdemonstranten in Utrecht
Foto's: Bas van Setten
Duizenden mensen die tegen abortus zijn liepen zaterdag in Utrecht mee met de Mars voor het Leven. Op verschillende plekken langs de route lieten mensen een tegengeluid horen.

Duizenden mensen die tegen abortus zijn liepen zaterdag in Utrecht mee met de Mars voor het Leven. Op verschillende plekken langs de route lieten mensen een tegengeluid horen.

Voorafgaand aan de demonstratie was er een bijeenkomst in de Jaarbeurs. Hier spraken verschillende sprekers waaronder SGP-voorman Kees van der Staaij, Gert-Jan Segers van de ChristenUnie en Kees van Helden, directeur van Schreeuw om Leven.

Na de bijeenkomst liepen de duizenden aanwezigen vanaf de Jaarbeurs naar het Smakkelaarsveld, over de Lange Viestraat richting de Domstraat en daarna naar het Domplein. Aan de voet van de Domtoren stonden tientallen demonstranten om een tegengeluid te laten horen.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Handmaid’s Tale

Enkelen tegendemonstranten hadden de kledij aan die wordt beschreven in het boek The Handmaid’s Tale. Anderen hadden op hun ontblote buik ‘Baas in eigen Buik’ geschreven. Op de Neude hing uit een raam een spandoek met daarop de tekst: ‘Hou je kerk uit mijn kruis’.

Vanaf het Domplein liep de mars door de Zadelstraat om uiteindelijk via de Moreelsebrug weer bij de Jaarbeurs te eindigen. Met de mars wilde de organisatie een ‘krachtig signaal afgeven naar samenleving en politiek en opkomen voor de beschermwaardigheid van het ongeboren leven’.

Fotoverslag

42 Reacties

Reageren
  1. wollie

    ben je tegen abortus: neem geen abortus.

    next!

  2. Kadoendra

    Vals sentiment van de SGP daar zij zeer vaak de steun en toeverlaat zijn van veel harteloos VVD beleid.

  3. VincentDV

    Het spandoek aan de woning: “HOU JE KERK UIT MIJN KRUIS” vat het mooi samen. Dit gaat niet over ‘leven’, dit gaat over de achterlijke wanen van fossiele chirstelijke salafisten.

    De tijd dat mijn geloof mag bepalen wat er in de buik van een vrouw gebeurt, ligt god zij dank (pun intended) al decennia achter ons. Deze zure oprispingen uit de biblebelt moeten we desondanks serieus nemen, terugkeer naar die dwaasheid ligt nog altijd op de loer nu de SGP zo vrolijk hoereert met regeringspartijen.

  4. GeenStijl@Utrecht

    Mao had gelijk, religie is vergif voor het volk.

  5. Joop

    Raar.

    De SGP geeft vaak wel steun om bombardementen in oorlogsgebieden uit tevoeren waarbij veel onschuldige(n) (kinderen) omkomen. De SGP is voor een actief oorlogsbeleid ipv defensiebeleid.

    Dat zijn feiten. Men gaat dus wel degelijk over (kinder)lijken maar over ongeborenen verkondigd men valse meningen met behulp van vals sentiment.

  6. E westerhoff beekink

    Helemaal mee. Eens met katoendra de SGP is een partij die met alle winden meewaait

  7. Bernhard

    Gevaarlijke fundamentalisten. Laten we niet vergeten dat religieuze gekkies zich niet uitsluitende in islamitische hoek bevinden.

  8. Mijel

    Dit land gaat echt helemaal naar de klote. We gaan weer terug naar het moraal van de jaren 50.

  9. Scherpschutter

    En hier hebben we dus weer twee groepen dwazen die menen elkander de moraal op te moeten leggen. Zucht. Collectivisme sucks…

    Laat elkaar met rust mensen. Leef in vrede. Had Mao DAT maar geleerd, Geenstijl@Utrecht.

  10. Boni

    Waar velen aan voorbijgaan, zie de reacties hier en de leuzen van tegendemonstranten, is dat het een wetenschappelijk feit is dat er met abortus een mensenleven wordt beëindigd. Of de zwangerschap 1 week of 20 weken is maakt geen verschil. Vanaf conceptie is spraken van uniek menselijk leven.

    Dus even los van alle emoties en uitzonderlijke situaties die er bestaan. Het gaat dus niet om een discussie over zelfbeschikking, het gaat om de vraag of een mens mag beschikken over het leven van een ander mens, daar is namelijk feitelijk sprake van bij abortus.

  11. Scherpschutter

    @Boni 21:34

    De vraag is hoe u een menselijk leven definieert. Als u een klomp cellen zonder enig bewustzijn definieert als een ‘menselijk leven’ (waarom zou u?) dan zou er wellicht een zinvolle discussie mogelijk zijn over of er een menselijk leven wordt beeindigd…

    Als u een menselijk leven definieert aan de hand van menselijk bewustzijn, dan is iedere discussie over of er een leven wordt beeindigd bij een abortus binnen de huidige wetgeving natuurlijk volstrekte lariekoek. Daar is natuurlijk geen enkele sprake van. Een volkomen bewustzijnsloze verzameling cellen is maar gewoon dat: een verzameling cellen…

    U beeindigt toch ook geen menselijk leven als u een tumor laat verwijderen?

  12. Wouter

    Wetenschappelijk gezien is een embryo van 22 weken amper een mens te noemen. Zelfs met de wetenschap van vandaag zou een 22 weken oude embryo niet buiten de baarmoeder kunnen overleven. Daarom staan vrouwen naar mijn mening volledig in hun recht hierover te beslissen.

    Daarnaast, wil je een kind laten opgroeien in een omgeving waar de ouders waarschijnlijk niet goed voor het kind kunnen zorgen?

  13. JdV

    Tja, ook gristengekkies hebben recht op een mening en recht om deze te uiten. Hoezeer ik het ook oneens ben met dit soort mensen, ik zal hun recht op vrije meningsuiting altijd blijven verdedigen. Het is een ander verhaal als ze abortusklinieken gaan belegeren, maar dit leek mij op zich een keurige demonstratie die past binnen derechtsstaat.

  14. André

    Wordt tijd dat Nederland weer terugkeert in de beschaving en stopt met de waanzin van het doden van het ongeboren kind.

  15. PvC

    @Boni : U gaat in het gemak maar volledig voorbij aan eerder genoemde opmerkingen over de standpunten van SGP inzake bombardementen in oorlogsgebieden? Over dubbele moraal gesproken.

    Persoonlijk ben ik erg blij met de vele tegengeluiden tegen dit ultraconservatieve moralistisch geluid; dat stemt me weer hoopvol en geeft me vertrouwen in de toekomst.

  16. wollie

    @joop, sgp is zelfs voor de doodstraf. toch niet zo pro-life als men het doet voorkomen?

  17. Koel Hoofd

    Om die hele discussie eens een andere wending te geven: er zijn zoveel verschillende mogelijkheden ter preventie van zwangerschap en daarmee dus voorkomen van een abortus. Hoe moeilijk is het om gewoon de pil te slikken en/of een condoom te gebruiken?
    Want voorkomen is en blijft beter dan achteraf genezen.

    @Scherpschutter Ter info, tot 12-14 weken zou je zonder problemen een klomp cellen kunnen aborteren. Dat doet de natuur spontaan. Daarna begint het toch wel levend te worden, zodat het echt onsmakelijk wordt bij abortussen tussen de 14 en 24 weken. Waarom dat ooit wettelijk is vastgelegd is mij een raadsel.

  18. BdV

    Je hebt van die legendarische figuren, Mao, Hitler en nog een paar, die ik liever niet als het goede voorbeeld aan zou halen.

    Duizenden? Triest en verontrustend.

  19. Teunis

    Helemaal eens met Koel Hoofd. Als het er uit gaat zien als een kindje, dan dood je geen klompje cellen meer dan dood je een kindje.

    Kennelijk is verwekt zijn voor sommige mensen een halsmisdaad.

  20. Scherpschutter

    @Teunis 08:39

    Dus als een tumor eruit ziet als een kindje dan zou je het ook niet weg mogen halen om de reden dat de tumor eruit ziet als een kindje? Het is maar gewoon een verzameling cellen!

    Leven definieer je a.d.v. bewustzijn. Op de wettelijk toegestane leeftijd van abortus is er GEEN bewustzijn…

  21. Jeroen

    Gelukkig wordt 82% van de abortussen in NL in de eerste 12 weken uitgevoerd. Als een klompje cellen dus. Latere zijn vrijwel altijd het gevolg van medische gronden. Daar hoef je dus niet met z’n duizenden voor door Utrecht te flaneren.

  22. Toine Goossens

    De SGP doet wat GroenLinks en de PvdD ook doen. Die willen al jaren andere burgers dwingen om hun normen en waarden na te volgen. Gij zult niet roken, gij zult niet ….
    En dat heeft electoraal succes.

    Dat de SGP’ers, die nooit aan die flauwekul mee hebben willen doen, nu als fundamentalisten worden weggezet, is juist, maar idioot.

    Utrecht wordt geregeerd door een fundamentalistische partij. Het is diep droevig dat fundamentalisme onze tijd domineert. We zijn terug in de jaren 20 in Duitsland, toen bestreden burgers elkaar daar ook op basis van fundamentslisme.

    Dat is exclusief denken. Er zijn belangengroepen die ‘inclusie’ in hun vaandel voeren. Zij belazeren de kluit. De ander dient inclusie te tonen, zij zelf niet. Zelf zijn zij zo fundamentalistisch als de pest

  23. G. de Vries

    Hulde voor de dames die het prachtige spandoek met de tekst ‘ Hou je kerk uit mijn kruis’ aan de gevel hebben gehangen! Dit verzet tegen de reli-fundi’s, de SGP en de uit de VS overgewaaide oerconservatieve pro-lifebeweging, werd door menige passerende vrouw/man met een glimlach der herkenning en vooral instemming ontvangen.

  24. herman

    Prima ze hebben laten zien dat ze met 21 duizend zijn, maar dat lijkt veel, maar is eigenlijk weinig. Ook goed dat het vreedzaam ging.

    Vandaag gaat de wereld weer verder, die 21 duizend zitten psalmen te zingen in hun kerken en zijn weer terug in de jaren 50, waar ze zich zo heerlijk veilig voelen.

    De rest van de wereld leeft verder in de 21e eeuw.

  25. Lombokker

    Heel opmerkelijk, slechts één politieagent te zien op de foto. Dat zegt denk ik meer over deze mensen dan alle reacties hierboven.

    Oh ja, de doodstraf hebben ze al geruime tijd geleden geschrapt.

  26. Van Leiden

    Niemand heeft het recht om een ander te vertellen wat je wel of niet met je lichaam doet, mits er een gevaar bestaat voor diegene of de omgeving! Dus abortus is in ons land een (zwaar bevochten) recht. Maar rechten en plichten gaan hand in hand dus aub gewoon een condoom en de pil etc gebruiken. Abortus is géén vorm van anticonceptie maar een medische ingreep met verregaande fysieke & mentale consequenties. Het is een noodmaatregel die je neemt in het uiterste geval. Ik heb van nabij meegemaakt hoe ingrijpend dit voor een vrouw kan zijn en dat vergeet ik nooit! . Hoe je het ook wend of keert, het is nieuw leven en daar moet voorzichtig mee worden omgegaan. Zowel vanuit het oogpunt van het ‘klompje’ 🙂 maar ook zeker mbt het meisje/ de vrouw. Religie interesseert me niet aangaande dit onderwerp. We kunnen als volwassen mensen heel goed logisch nadenken & empatisch handelen zonder inmenging van de goden (meerkeuze …). Religie zet de boel altijd op scherp & meent de wijsheid in pacht te hebben, pffft vermoeiend hoor! Fijne zondag & een gezegende voortzetting:)

  27. Erik

    Wat een ontzettend harteloze reacties tegen mensen die volledig belangeloos opkomen voor de rechten van het ongeboren kind. Er gingen 10.000 handen de lucht in toen er gevraagd werd wie een hulp wilde bieden bij een onbedoelde zwangerschap. Wie van jullie heeft er ooit hulp aangeboden in zo’n situatie? Of kunnen jullie alleen maar roepen: ‘maak het kind maar dood, weg ermee, we hebben geen zin om nieuw leven te ontvangen’. Hoe diep is het moraal inmiddels gedaald in deze egoïstische tijd. Baas in eigen buik?, MOORD in eigen buik is het!

  28. Cico

    @Geenstijl Utrecht, die quote was niet van Mao Zedong, maar van Karl Marx (vh Marxisme, niet communisme)

  29. Cico

    Het ergelijke aan deze optocht is helemaal niet hun eigen opvattingen, niemand staat hun levensopvattingen in de weg. Het vervelende van deze club is dat ze hun opvattingen willen opdringen aan andere mensen.

  30. Hetty

    Lombokker en Erik, jullie hebben groot gelijk, ik ben blij met jullie reacties te midden van alle afkeringen inzake deze demonstraties. Om christenen meteen te bestempelen als gristengekkies getuigt van zeer weinig respect . Ik ben zelf gelovig, ik geloof in God en Jezus, en daar ben ik heel blij mee. Mijn geloof bied me steun en houvast, en een visie op de toekomst, die me zeer.hoopvol stemt.

  31. Jos

    @Hetty

    Fijn voor u en daar zal ik u niet snel op aanvallen. Echter deze demo gaat erover om een verworven recht af te pakken en de baas te worden over de lichamen van een ander. Een zeer kleine fundamentalistiche minderheid die zijn wil wil opleggen. In strijd met de eigen landelijke wetgeving.

  32. Ed Vaessen

    Valt het op dat ene gristelijke Boni hier komt met onzin en dan meteen weer weg is?

  33. JdV

    @hetty: geheel correct dat ik zeker geen respect heb voor christenen of andere religieuzen in het algemeen. Dat mag ik namelijk, net zoals u het respectloos mag vinden. Uw overtuigingen zijn geheel de uwe, net zoals die van mij de mijne zijn. Ik verwacht van u geen respect voor mijn overtuigingen, dat hoeft helemaal niet, waarom zou u? Zolang u mij niet het recht ontzegt op mijn persoonlijke overtuigingen ben ik geheel tevreden. Respect is niet nodig. Vrijheid van meningsuiting wel.

  34. Jelle

    Ik ben het hartstochtelijk met deze mensen oneens, maar prima dat ze demonstreren om hun mening te laten horen. Liever hier dan voor een abortuskliniek in ieder geval. Want daar vind ik het een heel ander verhaal.

  35. DaniëlV

    Ik ben voor mensenrechten. Uiteraard mogen de ‘rechten’ van de één geen onherstelbare schade doen aan de rechten van de ander. Het ongeboren kind verdient daarom een stem. Indrukwekkend hoe deze mensen in stilte zoveel kunnen zeggen.

  36. JdV

    @DanielV: Het ongeboren in kind is exact dat, een ongeboren kind. Mensenrechten ontstaan pas als er een mens is. En dat is in de overgrote meerderheid van de gevallen niet van toepassing. U heeft ook geen garantie op een vaatwasser die nog gebouwd moet worden.

  37. Scherpschutter

    @DanielV 21:45

    U bent niet voor mensenrechten. U bent voor mensenplichten. Groot verschil. Zo bent u kennelijk voorstander van vrouwen verplichten een ongewenste verzameling (bewustzijnsloze) cellen uit te laten groeien tot een mens. U wilt vrouwen verbieden deze cellenklomp uit het lichaam te verwijderen.

    Daarmee bent u natuurlijk niet de barmhartige verdediger van ‘mensenrechten’ (het ‘recht’ om u te gehoorzamen??), maar een harteloze en genadeloze schender van mensenrechten die zich het eigendom over het lijf van derden toeeigent.

  38. Toine Goossens

    @ Scherpschutter 18/11/2019 – 11:30

    @DanielV 21:45

    U bent niet voor mensenrechten. U bent voor mensenplichten.

    Dat is krachtig geformuleerd Scherpschutter. Laat iedereen die op DUIC reageert daar diep over nadenken. En dan reageren op mijn post hierboven.

    Hoe lang is het nog te tolereren dat de ene groep burgers de andere haar wil op wil leggen? Als u daar grenzen aan wilt stellen, welke criteria zou u daar voor gebruiken?
    Als u anderen grenzeloos uw wil op wilt leggen, accepteert u dan dat die anderen dat ook jegens u doen?

    Ik ben zeer benieuwd naar de reacties.

  39. Erik

    Velen hebben in deze discussie blijkbaar hun verstand verloren.
    Er zijn de gekste benamingen voorbij gekomen om het prille menselijk wezen zoveel mogelijk te bagatelliseren: Een klomp cellen, 22weken is amper een mens, tumor, bewustzijnsloze cellen, vaatwasser… Wat een ongelofelijke dwaasheid.
    Mensen wordt eens wakker, vanaf de bevruchting heeft het al een uniek DNA en na 16 dagen begint het hartje te kloppen. Laat je niet voor de gek houden door de abortusindustrie. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit kwetsbare prille ongeboren leven tot de dood veroordelen om daarmee hun eigen fout te willen verdoezelen.

    Voor mensen die nog niet weten wat een abortus eigenlijk is:
    Tot 7 wkn: Met de abortuspil wordt de vrucht losgeweekt en uitgedreven
    Tot 13 wkn: Foetus en de placenta in kleine stukjes uit de baarmoeder getrokken.
    Tot 24 wkn: Het kindje wordt in de baarmoeder met een tang in stukjes geknipt en met en zuigbuis weggezogen.

  40. Scherpschutter

    Toine Goossens 11:55

    Er zijn niet veel dingen meer in deze verknipte maatschappij die me verbazen, maar dat vrijwel niemand(!) meer het simpele verschil tussen een recht, plicht en privilege weet (en zelfs plichten verwart met rechten) is er toch wel 1 van…Dat is eigenlijk gewoon schokkend.

    Erik 23:29

    Ook reageert vanuit de onderbuik in plaats van nuchter wetenschappelijk en rationeel te redeneren. Wat een mens een mens maakt is bewustzijn. Een kloppend hartje is GEEN bewustzijn, maar een automatische functie. DNA is GEEN bewustzijn, maar een bouwcode die gebruikt wordt om cellen te vormen en op te bouwen in een gedefinieerde orde. Er is GEEN mens op 22 weken oud…Er is letterlijk slechts een klomp cellen.

    Menszijn definieer je op basis van bewustzijn. Niet op de aanwezigheid van menselijke cellen, want anders zou een tumor ook een mens zijn. Allemaal elementaire logica…

  41. DaniëlV

    Iedereen die voor mensenrechten is, is ook voor mensenplichten. Het recht op onderwijs veronderstelt bijvoorbeeld de plicht van ouders en overheid om hierin te voorzien. Het recht op leven veronderstelt mijn plicht om niet mijn vervelende buurman van kant te maken. Op dezelfde manier hebben ouders de plicht hun ongeboren kindje te beschermen. En ja, moeders (en vaders) in nood verdienen onze steun daarbij!

  42. Erik

    Sinds enkele maanden is er een wijziging gekomen in de Wet Basisregistratie Personen (BRP), waardoor er al meer dan vijfduizend doodgeboren kinderen met terugwerkende kracht zijn opgenomen in de basisregistratie. Het eerste kind dat in is geschreven was een levenloos geboren kindje uit 1995. In februari 2019 kreeg het kindje eindelijk bestaansrecht.
    Denkt scherpschutter het beter te weten om het ongeboren kind te degraderen tot een wezenloos klompje cellen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).