Eerste liter Blauwe Diesel voor Utrechtse boten getankt | De Utrechtse Internet Courant Eerste liter Blauwe Diesel voor Utrechtse boten getankt | De Utrechtse Internet Courant

Eerste liter Blauwe Diesel voor Utrechtse boten getankt

Eerste liter Blauwe Diesel voor Utrechtse boten getankt
Bootjes in Utrecht kunnen nu schoner varen met behulp van blauwe diesel. Zondag werd er een symbolische eerste liter Blauwe Diesel getankt bij de benzinepomp aan de Ringwade 2.

Bootjes in Utrecht kunnen nu schoner varen met behulp van blauwe diesel. Zondag werd er een symbolische eerste liter Blauwe Diesel getankt bij de benzinepomp aan de Ringwade 2.

Slechts vier maanden geleden was blauwe diesel alleen nog maar te verkrijgen in Friesland en werd er gepleit voor meer tankstations Nederland. Vanaf gisteren is het zover en werd het goedje geïntroduceerd in Utrecht. Het eerste rondje werd gevaren in de boot van Willem op de Vaartsche Rijn.

De ontwikkeling is een gevolg van plannen van de gemeente voor ligplaatsvergunninghouders in Utrecht, waarin staat dat zij 340% meer zullen gaan betalen in vier jaar als zij niet snel overstappen op elektrisch varen. Jaap van den Burg (lid van de Kleine Boten Club), die ook een boot in Utrecht heeft liggen, schrok ervan, omdat het vaak niet makkelijk is om dit te realiseren.

Blauwe Diesel

Naar aanleiding van deze discussie is er naast elektrische vaartuigen een nieuw alternatief, namelijk Blauwe Diesel. Dit is een zogeheten HVO-brandstof, wat de afkorting is voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het nieuwe product is gemaakt van resten van plantaardige oliën en is volledig biologisch afbreekbaar, CO2-neutraal en vrij van fossiele brandstoffen, wat bijdraagt aan 30 tot 70 procent emissiereductie, aldus de producenten van blauwe diesel.

Het idee werd geïntroduceerd door Jaap van den Burg. Jaap van der Mei, eigenaar van het historische scheepje de IJsvogel, vaart met zijn schip ook al op Blauwe Diesel. Volgens hen is het voordeel van het nieuwe goedje dat het rechtstreeks zorgt voor minder milieubelasting zonder een een grote investering.

De Kleine Boten Club dringt er bij de gemeente op aan om hetzelfde liggeldtarief toe te passen voor zowel blauwe diesel gebruikers, hybride vaarders als voor elektrische boten. Dit zou volgens KBC-initiatiefnemer Jaap van der Burg reëel zijn, omdat het tanken van deze brandstof in bestaande motoren zelfs schoner is dan elektrisch varen.

De KBC hoopt dat de gemeente Utrecht dit initiatief aanmoedigt, zodat “iedereen een beetje bij kan dragen aan een schonere leefomgeving in en rondom Utrecht.”

11 Reacties

Reageren
  1. cas

    Kunnen ze dit niet accijnsvrij mengen met reguliere benzine, wordt dat ook weer iets goedkoper en beter voor het milieu?

  2. Simon

    Op zich een goed idee en een leuke overgangsoplossing. Het is alleen lastig te controleren. Zelf rij ik nu een half jaar naar alle tevredenheid op blauwe diesel in mijn oude VW-bus.
    De bewering van de heer Van der Burg dat het varen op blauwe diesel schoner is dan elektrisch varen, is echter onjuist.

  3. Simon

    @Cas, het gaat om diesel. Het vermengen van blauwe diesel en fossiele diesel gebeurt al. Dat product heet B20. Het artikel gaat over B100.

  4. cas

    @ Simon, de benzine/diesel verwarring had ik al aan zien komen. Van B20 nog nooit gehoord. B100 kennen we natuurlijk allemaal wel 😉 Dus ook weer een les wijzer!

  5. J. van den Burg

    @Simon Over de hele keten genomen (Well to Wheel) en gezien het beperkte brandstofverbruik in kleine bootjes enerzijds en de aanslag op uitputbare grondstoffen die inbouw/ombouw van een bestaand schip naar elektromotor met accu’s pleegt anderzijds, is blauwe diesel verreweg de schoonste variant. TNO becijferde dat bij elektrische auto’s dit end-end voordeel pas na enkele tienduizenden km’s op gaat. Bij bootjes met een verbruik van 20L per jaar kan ombouw uit milieu oogpunt nooit uit. Daarom is dit alternatief zo mooi. Zie ook: https://publications.tno.nl/publication/34616575/gS20vf/TNO-2015-R10386.pdf

  6. Geenstijl@Utrecht

    Ik mis B5 in dit verhaal ……………

  7. Simon

    @J. van den Burg. Dank, dat is een degelijke onderbouwing. Ik had inderdaad geen rekening gehouden met het beperkte jaarlijkse gebruik van de bootjes. Als we het echter puur over lokale uitstoot hebben, is elektrisch echter nog steeds de beste oplossing. De reden dat de gemeente Utrecht een milieuzone in het leven heeft geroepen is luchtkwaliteit (uitstoot van NOx en fijnstof), niet CO2. Milieuzones gaan niet om Well to Wheel.

  8. Anton Schiere

    @ J. van den Burg en Simon.
    Om het dan qua argumentatie nog verder aan te vullen:
    is er ook nog het aspect van geluid(overlast) in de smalle grachten.
    Laat onverlet, dat ombouw naar elektrisch varen voor enkel particulier te gebruiken recreatiebootjes geen positieve businesscase is. Dat is het toch al nooit, al krijg je er met een elektro motor wel de stilte mee aan boord.

    Blauwe diesel / bio brandstof is m.i. vooral geschikt voor die sectoren waar elektrisch niet goed toepasbaar is, zoals in de luchtvaart, of bij landbouw/grondverzetmachines.
    Voor de rest zijn er heel veel mogelijkheden met bovenleiding.
    Zo is er initiatief de Rijnvaart te elektrificeren en lopen er al proeven met vrachtauto’s met stroomafnemers op autowegen. Binnenstedelijk rijden zulke vrachtwagens daar dan wel op accu’s.

    Dus eens met het beleid van Utrecht, want zonder duidelijk een financiële prikkel gebeurt er niets.

  9. Toine Goossens

    @ Simon,
    Tot de milieubelasting horen ook de aanleg- en productiekosten van het alternatief. Daarom is elektrisch nooit per definitie de beste oplossing. Net zoals gasloos niet per definitie de beste oplossing is.
    Iedere keer opnieuw dienen voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen te worden. Het zijn systeembeslissingen die nooit tot een eenduidige oplossing leiden.
    Ook al blijven er dromers die daar anders over denken.

  10. Marieke

    Ik zie dat er minstens 2 VVD-ers op deze foto’s staan. Die zijn totaal niet met duurzaamheid en het milieu bezig, dus ik vertrouwde er al niet op dat blauwe diesel milieuvriendelijk is. Dit wordt natuurlijk ook gestaafd door informatie over bio- en blauwe diesel. Niet doen dus. Zeker niet als er dierlijke vetten worden gebruikt, of palmolie of nieuw verbouwde planten, dat ten koste gaat van onze voedselvoorziening. En frituurvet importeren uit het buitenland is ook slecht voor het milieu.

  11. Simon

    @Toine, nogmaals, elektrisch is wel per definitie de beste oplossing als we het over milieuzones (= luchtkwaliteit, niet broeikasgas-emissies) hebben.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).