Eelko van den Boogaard hoofd Communicatiebureau gemeente Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Eelko van den Boogaard hoofd Communicatiebureau gemeente Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Eelko van den Boogaard hoofd Communicatiebureau gemeente Utrecht

Eelko van den Boogaard hoofd Communicatiebureau gemeente Utrecht

Het communicatiebureau van de gemeente Utrecht heeft per 1 november 2012 een hoofd. Afgelopen dinsdag heeft het Utrechtse college van burgemeester en wethouders ingestemd met de benoeming van Eelko van den Boogaard. Hij volgt daarmee Sarie Klatter op, die sinds het vertrek van Roland Jurriëns per 1 februari dit jaar, tijdelijk als hoofd Communicatiebureau was aangesteld. 

Ervaren verandermanager
Van den Boogaard werkt sinds 2001 voor de gemeente Utrecht in diverse functies en deed bij eerdere werkgevers ervaring op als manager en afdelingshoofd. Vanaf 2007 werkte hij in de functie van senior project- en programmamanager bij het Projectmanagementbureau. Sinds 2011 was hij programmamanager Publieksdienstverlening. De afgelopen 10 jaar deed hij veel ervaring op als verandermanager en crisismanager. In die hoedanigheid hield hij zich bezig met het verbeteren van de publieksdienstverlening tegen lagere kosten door het gemeente breed invoeren van vraaggericht werken, één frontoffice, producten, het zo veel mogelijk digitaal aanbieden van diensten en de modernisering en standaardisering van processen.

Flink snijden
Een vergelijkbare taak wacht Van den Boogaard bij het Communicatiebureau, waar flink zal moeten worden gesneden in de kosten. Als onderdeel van de lopende Organisatievernieuwing ‘via B’ is vorig jaar opdracht gegeven om de overheadorganisatie, waar ook het Communicatiebureau onder valt, opnieuw in te richten. Hiervoor zijn contourenschetsen gemaakt die op 17 januari dit jaar zijn goedgekeurd door het college. Daaruit bleek dat er binnen het Communicatiebureau vaak geen heldere definitie wordt gehanteerd van wat het bureau precies levert en tegen welke kosten. Ook bleek dat de gemeente een veelheid aan communicatiemiddelen inzet, waarbij vaak geen afweging wordt gemaakt tussen kosten en baten.

Ingrijpende gevolgen
De groei van internet en de sociale media maken, volgens het rapport, in combinatie met de gevraagde versobering, een kritische afweging in de inzet van middelen onontkoombaar. Ook selectiever en meer doelgroepgericht communiceren kan daarbij helpen. Besparings- en vernieuwingsvoorstellen zijn dan ook gericht op het opstellen van een gemeentelijke visie op communicatie, een reductie van het management, het scherper definiëren van producten en diensten en dus taken, efficiëntere werkprocessen én training. De in de contourschetsen voorgestelde transitie heeft ingrijpende gevolgen voor het personeel. Er vervalt 27,5 fte aan functies, dat betekent grofweg het verlies van 32 arbeidsplaatsen. Uit het bedrijfsplan moet blijken welke functies het precies betreft.

Het college heeft er alle vertrouwen in dat onder Van den Boogaards leiding de doelen en ambities van het Communicatiebureau worden gerealiseerd. Zoals de doorontwikkeling naar een kleiner en efficiënter bureau en de verbinding met andere ontwikkelingen in de organisatie op het gebied van participatie en digitalisering.

1 Reactie

Reageren
  1. vincent

    Mooi stuk!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).