Een ICT-storing bij de gemeente Utrecht op 11 juni van dit jaar kost in totaal een half miljoen euro. De schade zit er vooral in dat medewerkers geen gebruik konden maken van de systemen.
Op 11 juni waren door een storing alle ICT-systemen, inclusief telefonie, van de gemeente Utrecht uit de lucht. Geen van de medewerkers kon gedurende deze werkdag gebruik maken van de ICT-systemen.
Inwoners die een afspraak hadden konden wel documenten afhalen, zoals een paspoort, ID-bewijs of rijbewijs en bij spoedeisende zaken was er een mogelijkheid om contact op te nemen via een speciaal telefoonnummer.
Een evaluatie laat nu de impact van de storing en de kosten zien. “De impact van de storing was zo groot, omdat het incident in de kern van ons ICT-netwerk ontstond”, schrijft wethouder Voortman.
Het inschatten van de schade heeft een aantal onzekerheden, want niet alle gemiste werkuren zijn improductief. “Met een aantal onzekerheden ramen wij de schade op in totaal ongeveer €500.000,-. Dit betreft maximaal 12.000 uur productieverlies tegen gemiddeld €40,- per uur (€480.000,-) en daarnaast nog €20.000 directe herstelkosten.” De gemeente wil nu onder meer de complexiteit van het systeem verminderen.
19 Reacties
ReagerenHieraan kun je zien, hoe afhankelijk we zijn geworden van digitale systemen. Goed werk, dat de gemeente Utrecht een noodnummer had ingesteld. Gezien de kosten van storing zou wellicht een back-up systeem zinvol en kostenbesparend kunnen zijn.
ICT is ingewikkeld en overheden inclusief gemeentes zijn vaak onvoldoende in staat hier goed in te voorzien. Reden hiervoor is dat de salarissen die zij hun ICT personeel (kunnen) betalen dermate laag zijn dat de goede it’ers of niet voor de overheid gaan werken of snel vertrekken naar het bedrijfsleven.
@JdV
Kwestie van prioriteiten stellen! De Gemeente dient zich gewoon te beperken tot een paar basale kerntaken, welke subliem te worden uitgevoerd.
Schrap alleen al simpelweg alle subsidies die de Gemeente verstrekt (slechts een van de tientallen volstrekt nutteloze en improductieve taken die de Gemeente op zich heeft genomen) en er is al het geld van de wereld om een waterdicht redundant ICT netwerk te bouwen en te laten onderhouden door de beste professionals, om burgers efficient en veilig te bedienen.
De Gemeente moet af van de enorme vetlel van een pens die over de broek bulkt en zich gewoon beperken tot het perfect uitvoeren van een paar basale kerntaken.
@JdV en welke basale kerntaken zijn dat dan?
verbazingwekkend, 40 euro per uur? de uurtarieven liggen veel en veel hoger bij de gemeente.
Scherpschutter droomt weer over de overheid uit het stenen tijdperk.
Er zijn ook besparingen.
De ambtenaren hebben een tijd geen dingen kunnen bedenken waar de maatschappij last van heeft en die dus geld kosten.
Per saldo kan de gemeente niet vaak genoeg last hebben van ICT storingen.
@joost: geen idee
@ stefan
Parttimers zijn goedkoper en 2/3e bij de gemeente is een parttimer.
75% van de vrouwen werkt gemiddeld 20uur/wk of iets meer. Dat haalt het gemiddelde uurloon fors naar beneden.
Het is echter ook een goeie indicatie voor inefficientie. Want een taak kan zomaar 2 of 3 dagen blijven liggen omdat diegene die de taak moet doen, slechts 2 of 3 dagen per werkweek aanwezig is. Dus die ene dag niet kunnen inter- en intranetten kost slechts op papier 5 ton. Pas indien er sprake is van JIT deliveries en 90% fulltimers gaat het echt geld kosten.
@Herman
Met uw reactie suggereert u dat een ambtenaar een persoon is die tegen betaling slechts burgers zit pesten.
Het lijkt mij dat een dergelijke functie in een democratie niet echt levensvatbaar is.
Overigens zijn er maar enkele ambtenaren die echt zelf iets bedenken, het bedenken doen meestal de politici, terwijl de ambtenaren er meer uitvoering aan geven.
@ Joost. Parkeergarages controleren op brandveiligheid.
De overgang naar steeds meer ICT is op zich goed, maar je moet je blijven beseffen dat je ook kwetsbaar bent en investeren in preventie en een noodplan hebben. Je bent niet alleen vatbaar voor storingen in je eigen systeem, maar óók voor hackers en defecten. Pas geleden waren er ook in korte tijd drie storingen in Amsterdam.
@Kadoendra, wordt wakker!
Ambtenaren regeren dit land. Immers zij zitten er al jaren kennen, systemen, regels, weten, mensen e.d. Politici zijn voorbijgangers die roepen maar wat, ambtenaren vertalen dat zogenaamd.
In Nederland staan her en der kantoren vol met ambtenaren die landelijk of lokaal dingen bedenken waarmee ze ons lastig vallen.
Schrijnendste voorbeeld is onderwijs, in een enorm gebouw zitten honderden beleidsadviseurs en wat gaan die doen? Die gaan “beleid” maken en dat mogen die arme mensen op de scholen dan maar weer uitvoeren. Ene verandering is net verwerkt en daar volgt de volgende…..
Wat een gezeur hier ,
De taken zijn gewoon op een andere dag uitgevoerd en de ambtenaren hebben tyd gehad om na te denken hoe ze dat dan efficiënter later konden uitvoeren.
Dus niet echt een kostenpost , dat was alleen de kosten voor de ITers om het probleem op te lossen.
Wat heeft het gekost om uit te rekenen dat het misschien wat heeft gekost.
Dit gaat nog wel vaker voorkomen door de toename van wiebelstroom. Wiebel stroom is stroom van onzekere bronnen als windmolens en de zon. En als je dan de constante stroomvoorziening wilt vernietigen dan gaat, net zoals inmiddels in Duitsland en GB, regelmatig ook hier het licht uit maar dan landelijk.
En daar was bio massa voor verzonnen. Helaas zorgt die dan weer voor een enorme toename van CO2. Ach straks kan niemand zijn energierekening toch meer betalen en stopt deze onzin vanzelf. Alleen jammer van die 1000 miljard en onze welvaart.
@Herman
Politici in o.a de Tweede Kamer bedenken welke zaken er in Nederland plaats moeten vinden en de ambtenaren moeten er voor zorgen dat het uitgevoerd gaat worden.
@Kadoendra, theoretisch helemaal juist!
In de echte wereld proberen politici dit ook wel, maar in de praktijk zijn het toch echt de ambtenaren die veel meer bepalen dan jij denkt.
Het is toch opmerkelijk hoe echt ieder onderwerp de echoputten van de onderbuiken opent. Er is een ICT-storing en dat is dan voor @Harry weer een mooie gelegenheid om te schrijven dat klimaatverandering een fabeltje is en voor @Scherpschutter om nog eens duidelijk te maken dat niemand hem mag vertellen wat hij niet mag of juist moet.
De wereld draait. Mensen kunnen ziek worden, computers kunnen kuren vertonen. Zo is het nou eenmaal en het is allemaal niets om je druk over te maken.
Ik vermoed dat de gemeente deze rekensom heeft laten uitvoeren om hun ICT-leverancier onder druk te zetten want zoals @Wim al opmerkt: de kosten zijn in werkelijkheid veel lager. Het is een storm in een glas water.
Harry
Een beetje datacentrum (of zelfs een beetje serverruimte) is voorzien van noodstroomaggregraten en back-up accuvoorzieningen. Wiebelstroom (prachtige term overigens, chapeau) zal niet zo’n probleem zijn.
Het probleem is simpelweg dat de Gemeente liever miljoenen en miljoenen uitgeeft aan nutteloze linkse hobby’s dan aan een fatsoenlijke ICT infrastructuur en bijhorend hoogwaardig personeel.
Hackers met interesse in uw kostbare data en persoonsgevens die u uw Gemeente gevraagd en vooral ongevraagd van u in bewaring heeft genomen. DAT gaat pas echt een probleem worden…