Een gat in de gevelwand | De Utrechtse Internet Courant Een gat in de gevelwand | De Utrechtse Internet Courant

Een gat in de gevelwand

Een gat in de gevelwand

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik vind Utrecht op dit moment een hopeloze bouwput! Overal waar ik ga of sta kom ik wel wegopbrekingen, steigers en bouwterreinen tegen. Het is al een poosje aan de gang, maar aangezien ik in Den Bosch werkte en altijd de stad verliet via station Lunetten, viel het me niet zo op.

Totdat ik recent baanloos raakte en weer tijd heb naar en door het centrum te fietsen. Ter hoogte van Hoog Catharijne viel ik onlangs zo ongeveer van mijn fiets. Ik ben hier begin jaren ’80 komen studeren, en weet niet beter of langs de Catharijnesingel staat een monsterlijke kolos. En nu zit in de gevelwand aan de kant van Vredenburg een groot gapend gat!

Eerlijk gezegd had ik niet onmiddellijk een idee wat daar ging komen, in dat gat. Wordt dat een plek om naar het water van de opnieuw aangebrachte singel te komen, vroeg ik me later af? Vaag herinnerde ik me impressie-tekeningen van jaren her, toen het stationsgebied voor het eerst op de schop ging. Ik heb de ontwikkelingen echter al tijden niet meer gevolgd, dus ben de draad een beetje kwijt. Gelukkig was daar de website van CU2030, die mij vertelde dat er inderdaad gewerkt wordt aan de toegang tot het water dat straks weer door het gedempte deel van de Catharijnesingel stroomt. Maar dat duurt nog wel tot 2019…

Afstappen en even rustig kijken kon niet echt, toen ik dat gat gewaar werd. Het is daar als fietser op dit moment levensgevaarlijk. Mijn gedachten gingen al verder manoeuvrerend richting de Jacobstraat uit naar de afbeeldingen van de zestiende-eeuwse burcht die hier ooit stond,  waarvan de resten net buiten het winkelcentrum en de muziekzaal te zien waren. Zouden die resten bewaard zijn?

Zal er ‘straks’ iets te zien zijn van de geschiedenis van Vredenburg? Dat zou wel mooi zijn. CU2030 meldt dat de resten inderdaad behouden zullen blijven, aangezien ze als rijksmonument zijn aangemerkt. Eerst zien, dan geloven, denk ik dan maar.

Ook een afbeelding van Vredenburg van rond 1900 schoot door mijn hoofd, toen hier een Fruit- en een Korenbeurs stonden, met veel baksteen, glas en gietijzer. Zoekt u maar eens in de collectie beeldmateriaal van Het Utrechts Archief, op trefwoord Fruithal. Wat is het op dit moment onvoorstelbaar dat er aan de singel dergelijke gebouwen stonden en er schepen afmeerden, beladen met graan en fruit!

Op Vredenburg werden ook koeien verhandeld, er vond kermis plaats en later nam de Jaarbeurs  bezit van het plein, maar ook dat heb ik allemaal nooit meegemaakt. Ik geniet echter graag van oude foto’s en prenten waarop dergelijk zaken afgebeeld staan. Een aanrader om dergelijke plaatjes te bekijken is bijvoorbeeld het boekje ‘Markten in Utrecht’ van Jan Brugman, Hans Buiter en Kaj van Vliet (Matrijs, 1995).

Volgens de plannen duurt het nog zeker zes jaar voordat dit hele gebied weer toonbaar is. Hopelijk zullen mijn (eventuele) kleinkinderen dan opgroeien met water in de Catharijnesingel, zoals het hoort. Ik kijk ernaar uit!

2 Reacties

Reageren
  1. Herbert Riekerk

    Het moet geheel terecht opgemerkt worden dat het stationsgebied (vanaf Jaarbeurs) inmiddels een grote bouwput is geworden. Als fietser voel je je er totaal ontheemd; misschien is dat ook wel een onontkoombaar element van de voorgenomen bouwplannen. Als je het gebied waar mogelijk kunt mijden, dan is dat vaak geen overbodige luxe want het heeft iets van een doolhof, met een wirwar aan wegbewijzering. Dit is natuurlijk allemaal van tijdelijke aard, maar toch…

    De oude foto’s van het gebied, laten een Utrecht zien dat eigenlijk in diverse gevels de tand des tijds heeft doorstaan, maar voor de rest voornamelijk als beeld bewaard is gebleven. Het Vredenburg van rond de (vorige) eeuwwisseling verraadt een bedrijvigheid die uit het dagelijkse straatbeeld is verdwenen. Het vrijleggen van resten garandeert niet de terugkeer van een karakteristiek Vredenburg. Ik ben vooralsnog niet ineens overtuigd dat deze dynamiek aan de Catharijesingel terug gaat keren. Desalniettemin zou dit zeker wenselijk zijn. Dit levenselement maakt Utrecht juist aantrekkelijk en leefbaar!

  2. Herbert Riekerk

    Het moet geheel terecht opgemerkt worden dat het stationsgebied (vanaf Jaarbeurs) inmiddels een grote bouwput is geworden. Als fietser voel je je er totaal ontheemd; misschien is dat ook wel een onontkoombaar element van de voorgenomen bouwplannen. Als je het gebied waar mogelijk kunt mijden, dan is dat vaak geen overbodige luxe want het heeft iets van een doolhof, met een wirwar aan wegbewijzering. Dit is natuurlijk allemaal van tijdelijke aard, maar toch…

    De oude foto’s van het gebied, laten een Utrecht zien dat eigenlijk in diverse gevels de tand des tijds heeft doorstaan, maar voor de rest voornamelijk als beeld bewaard is gebleven. Het Vredenburg van rond de (vorige) eeuwwisseling verraadt een bedrijvigheid die uit het dagelijkse straatbeeld is verdwenen. Het tonen van resten garandeert niet de terugkeer van een karakteristiek Vredenburg. Ik ben vooralsnog niet ineens overtuigd dat deze dynamiek aan de Catharijesingel terug gaat keren. Desalniettemin zou dit zeker wenselijk zijn. Dit levenselement maakt Utrecht juist aantrekkelijk en leefbaar!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).