Een jaar fietsenstalling Jaarbeursplein: de cijfers | De Utrechtse Internet Courant Een jaar fietsenstalling Jaarbeursplein: de cijfers | De Utrechtse Internet Courant

Een jaar fietsenstalling Jaarbeursplein: de cijfers

Een jaar fietsenstalling Jaarbeursplein: de cijfers
De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein is nu ruim een jaar open. Uit het jaarverslag blijkt dat mensen erg tevreden zijn met de stalling, gemiddeld geven mensen een 8,0 aan de fietsenstalling.

De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein is nu ruim een jaar open. Uit het jaarverslag blijkt dat mensen erg tevreden zijn met de stalling, gemiddeld geven mensen een 8,0 aan de fietsenstalling.

De fietsenstalling Jaarbeursplein is officieel open sinds 19 mei 2014. Daarmee startte ook de pilot fietsparkeren Jaarbeursplein waarbij drie partijen betrokken zijn: ProRail, NS en gemeente Utrecht.

In het jaarverslag is te lezen dat de bezetting van de fietsenstalling goed is. Van alle bezoekers komt 73 procent uit de stad Utrecht, 10 procent uit de provincie Utrecht en 17 procent uit de rest van Nederland. Van die 73 procent uit de stad Utrecht komt 83 procent van de westzijde van Utrecht Centraal, en 17 procent van de oostzijde. Opvallend is dus dat mensen die aan de andere kant van het station wonen, ook de stalling aan het Jaarbeursplein weten te vinden.

Spitsuren

Op een doordeweekse werkdag zijn de spittijden van de fietsenstalling rond 7.00 uur en 18.00 uur. In de weekenden zijn die spitstijden duidelijk anders. Dan worden de meeste fietsen rond 12.00 uur in de stalling gezet, en rond 17.00 uur weer opgehaald.

Van alle mensen die hun fiets doordeweeks stallen bij de Jaarbeurs, laat bijna de helft zijn of haar fiets 6 tot 12 uur in de stalling staan. In het weekend ziet de stallingsduur er anders uit, dan stalt 70 procent zijn of haar fiets langer dan 24 uur aan het Jaarbeursplein. De gemeente schrijft dat percentage toe aan mensen die in Utrecht werken, maar buiten de stad wonen.

Minder abonnementen dan verwacht

In totaal zijn er tot januari 2015 675 abonnementen uitgegeven, dat aantal groeit met ongeveer 70 abonnementen per maand. Verwacht werd dat 1/3 van de stallers een abonnement zouden kopen, dat valt dus tegen. Waarschijnlijk komt dat omdat voor de eerste 24 uur stallen een gratis tarief geldt. De kosten van de stalling blijven vooralsnog binnen het gereserveerde budget van 2,2 miljoen voor de pilot.

12 Reacties

Reageren
  1. Interessant

    Interessante cijfers. Wat moet ik hier verder mee..?

  2. Haag

    *spitstijden*

  3. spitsfietser

    cijfertjes… ze worden vooral positief gelezen. en inderdaad het is een mooie fietsenstalling, met fijne werknemers etc.
    Maar het blijft een enorm gemiste kans voor een vervoersmiddel dat zo belangrijk is voor utrecht. waarom?

    1. Geen goede aanvoerroute naar de fietsenstalling. Er wordt veel tussen de voetgangers door gefietst
    2. Je moet afstappen om binnen te komen, erg onpraktisch
    3. Veel te weinig check in punten zeker in de spits
    4. Uitchecken kan alleen bij 1 of 2 medewerkers
    5. Uitgang naar het station gaat via een klein portiek en een trappetje. Dit had veel mooier gekund met een ruime uitgang, een roltrap etc. en dan het liefst vanuit de stationshal direct er naar toe.
    6. Er is geen verwijdering van fietsen die op en rond het jaarbeursplein worden geparkeerd. Wil je echt de omgeving verbeteren, dan moet je gebruik van de fietsenstalling gewoon verplicht maken. En daarnaast is het nu te omslachtig. naar binnen rijden, inchecken, naar buiten via de kleine trap etc. logisch dat mensen denken: als ik hem buiten zet ben ik veel sneller bij de trein, en heb ik geen gezeik met mijn ovchipkaart die ik moet inscannen etc.

    dus zeker mooi gebouw, maar het ontbreekt aan een echte visie op het gebruik ervan. Dus ten eerste: inchecken afschaffen en dit alleen doen voor mensen die bewaakt willen stallen. dan alle fietsen op en rond het plein elke dag verwijderen. en het liefst nog het ontwerp aanpassen. maar dit laatste lijkt me helaas erg onrealistisch.

  4. BozeWolf

    Spitsfietser:
    1: dit is in aanbouw en *ik* vind het ook wel meevallen.
    2: je moet toch 1 of 2 verdiepingen omhoog en je zal toch naar beneden moeten. Een minder stijle helling om op, of af, te fietsen kost ruimte. Bovendien kunnen veel mensen ook een flauwe helling niet op (ouderen).
    3: +1
    4: of 3! Maar dit had beter gekund. Al is 5 seconden wachten ook niet heel erg.
    5: Dit heeft met ruimte te maken. Of minder fietsen, of meer gangruimte. Maar ik weet zeker dat je dan een punt 7 had aangemaakt met “er is nooit plek”.
    6: dit is alleen maar handig, als je je fiets langer dan 24u weg zet hoef je niet te betalen. Buiten is gratis.

    Al met al: 2 puntjes van valide kritiek. Best goed gelukt nog! Om het dan nou meteen “gebrek aan visie” te noemen…

  5. Atilla Vigh

    @spitsfietser

    Wat commentaar op jouw commentaar
    1. Misschien dat het je nog niet is opgevallen, maar de fietsenstalling is niet de enige bouwactiviteit die plaats heeft in het centrum. Ga zelf je huis eens verbouwen, terwijl je er nog in woont. Eens kijken of het woongemak dan hetzelfde is als je niet verbouwd.

    2. Hoe zou je dit anders willen zien, met 30 liften ofzo? Het is een fietsenstalling, geen hotel?

    3. De eerste 24 uur is gratis, weet je wat het zou kosten als we daar 30 man neer zetten?

    4.Zie 3

    5. Zie 2

    6. Er worden heel vaak fietsen weggehaald (ga maar eens bij het fietspunt kijken) en zoals gezegd het is nog niet af. Er wordt aan de andere kant van het station nog een veel grotere gebouwd. Ik denk dat je pas kan oordelen over dit punt, als alles klaar is.

    Ik denk dat in 2020 als de meeste fietsenstallingen klaar zijn, het straatbeeld er echt anders uitziet. Het enige waar nog wat aan gedaan zou kunnen worden is de oude binnenstad. Daar is het – door de aard van de straten – te veel straatmeubilair – waaraan je je fiets kan hangen. Maar aan de Oudergracht is echt een balustrade nodig, anders valt iedereen naar beneden. Daar moeten we nog wat op verzinnen, behalve al die fietsen elke keer weghalen.

  6. spitsfietser

    Leuk discussie 🙂
    om even de angel weg te nemen: ik ben grotendeels positief over de fietsenstalling. het gaat mij de praktische uitwerking die beter kan. maar het commentaar van atilla is natuurlijk wel op punten jammer.

    natuurlijk hoeven er geen 30 liften, maar een goede mooie ruim opgezette uitgang lijkt me wel prettig. bijvoorbeeld een roltrap vanuit het stationsgebouw. dit kan nu natuurlijk niet meer, vandaar mijn idee dat er gebrek aan visie is.

    idem voor 30 man neerzetten. drie incheckpaaltjes is gewoon te weinig. zes zou al helpen. nu is het vaak wachten en botsen de fietsen tegen elkaar. had dit met zes incheckpunten aan twee kanten gedaan en het ging al beter. zelfde voor uitchecken.

    en waarom 24 uur gratis? waarom betaald? dat was vroeger toch ook niet? schrikt alleen maar mensen af. maak het gratis zonder voorwaarden en stel bewaakte stalling ter betaling beschikbaar aan mensen die dat willen.

    en als laatste zou ik niet willen zien dat de fietsen bij de oudegracht worden weggehaald. veel te handig om je fiets makkelijk kwijt te kunnen direct voor de winkels. ik ben grote voorstander van het gebruik van de fiets, en er mag wat mij betreft veel meer ruimte komen om fietsen goed en veilig te plaatsen en ergens aan vast te zetten. (beperkt diefstal)

    Maar het lijkt wel of we fietsen zoveel mogelijk willen wegstoppen en daarmee het gebruik juist lastiger willen maken. niet doen! maak de fiets belangrijk. grote ruime fietsgarages, gratis makkelijk te bereiken en het beste alternatief. kijk dat is visie!!

  7. Atilla Vigh

    De discussie is goed, misschien ook voor de gemeente en andere belanghebbenden. Uitgangspunt van het bouwen van overdekte (deels bewaakte) fietsenstallingen is dat de gemeente (politiek) vind dat de wildgroei aan fietsparkeren in Utrecht de spuigaten uit liep. Op een gemiddelde doordeweekse dag stonden er meer dan 20.000 fietsen kriskras door de stad. Hierdoor was de leefbaarheid en toegankelijkheid een probleem geworden. Bij het opstellen van het verbouwen van de gehele centrum is daar dus een plan voor gemaakt. Eind 2020 moeten er ongeveer 33.000 overdekte (deels bewaakte) fietsenstallingen staan. Ik ben zelf een geboren en getogen Utrechter, en vind de wildgroei van fietsen triest. Het straatbeeld is rommelig en nodigt bij mij niet uit. Je struikelt praktisch over elke 10 rijen dikke fietsen. Ik ben het dus erg eens met de gemeente dat daar wat aan gedaan moet worden.

    Dus jouw wens van grote ruime fietsgarages komt er, maar het idee dat dat gratis kan, is lariekoek. Niet alleen de mensen die er staan, maar ook de basisexploitatie kost geld. Dat gebouw kwam er niet zo maar, dat kost een paar centen. Wie gaat dat dan betalen. Als de gemeente dat moet doen, dan betalen de burgers dat (via belastingen), als Corio of anderen dat moeten doen, betalen de winkeliers/publiek dat. Linksom of rechtsom moet iemand de kosten dragen.

    Dat van die incheckpaaltjes zou schelen, daar kan ik in mee gaan. Uitchecken zou wellicht ook wel slimmer kunnen. Een beetje al la zelfscannen bij de AH (nu en dan steekproeven).
    Wat ik een leuke technologische innovatie zou vinden is dat het inchecken straks ook op de plek waar je fiets neerzet kan, zodat je met je smartphone die fiets weer kan terugvinden. Ik heb het al een keer meegemaakt, dat ik niet meer helemaal precies wist waar ik hem had neergezet. Straks met die aan de andere kant van het station (12.500 fietsen) is dat bijna een randvoorwaarde.

  8. Erik

    @spitsfietser:

    Als je mensen onbeperkt langer dan 24 uur gratis laat parkeren zetten ook mensen die 3 weken op vakantie gaan daar lekker hun fiets neer. Dan is de ruimte in no-time op.

  9. Bart

    Is dit verslag openbaar? Ik ben wel benieuwd hoeveel fietsen er dagelijks/maandelijks worden gestald, en dat staat nou net niet in het artikel.

  10. Michel Post

    Een gemiste kans is dat er een doorgang mogelijk was geweest rechtstreeks naar één van de looptunnels onder het station. Dan ben je veel sneller op je perron en het scheelt een hoop trappen. Maar ja, het station is nu eenmaal ingericht als ratteval: we moeten langs de winkels. Dan hebben ze in Amsterdam handiger gedaan, daar zijn de winkels gewoon in de looptunnels, die er daardoor direct ook een stuk aantrekkelijk zijn. Ik stel voor alsnog een achteruitgang te maken die rechtstreeks naar de looptunnel leidt.

  11. Rick

    Ik vind het nog steeds belachelijk en extreem onhandig dat je moet inchecken met je OV-chipkaart, maar dat als je moet betalen (na het scannen van je OV kaart) je dit alsnog met je pinpas moet doen. De OV kaart is toch ook een betaalmiddel?

  12. BozeWolf

    @rick de ov kaart. Dat is pas een visie loos ding!! Werkelijk alles is slecht uitgevoerd aan die kaart. Dat dit nu ook al niet kan is ook weer zoiets. Dat ligt dus niet aan de stalling, maar is wel iets dat veel beter kan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).